Laat je redden!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Laat je redden!

Berichtdoor Antoinette » 30 jun 2010 17:00

Het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Een van de moeilijkste dingen is je "laten" redden door genade.
Er is "iets" in ons dat protesteert tegen Gods vrije gift.
We hebben een "vreemde drang" om wetten, systhemen en allerlei regels te maken die
ervoor zorgen dat we de ""genadegift" die God ons wil geven, "verdiend" hebben.
Waarom doen we dat?
De enige rede die ik kan bedenken is trots
Genade accepteren betekent accepteren dat we het nodig hebben, en de meeste mensen doen dat
niet graag.
Genade accepteren betekent ook dat iemand zich bewust is van zijn/haar "wanhoop" en de meeste
zijn ook daar niet al te dol op.

De boodschap is: Accepteer de genadegift van God "eeuwig leven" in Christus Jezus, onze Heer.

Max Lucado Levend water.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Laat je redden!

Berichtdoor phox » 01 jul 2010 08:32

Trots... da's nou inderdaad precies wat mij zolang in de weg heeft gestaan!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 14:10

14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd. 19 Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Antoinette » 14 jul 2010 16:58

Marnix schreef:14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd. 19 Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.


Amen!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Atro

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Atro » 05 sep 2011 20:59

Antoinette schreef:Het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Een van de moeilijkste dingen is je "laten" redden door genade.
Er is "iets" in ons dat protesteert tegen Gods vrije gift.
We hebben een "vreemde drang" om wetten, systhemen en allerlei regels te maken die
ervoor zorgen dat we de ""genadegift" die God ons wil geven, "verdiend" hebben.
Waarom doen we dat?
De enige rede die ik kan bedenken is trots
Genade accepteren betekent accepteren dat we het nodig hebben, en de meeste mensen doen dat
niet graag.
Genade accepteren betekent ook dat iemand zich bewust is van zijn/haar "wanhoop" en de meeste
zijn ook daar niet al te dol op.

De boodschap is: Accepteer de genadegift van God "eeuwig leven" in Christus Jezus, onze Heer.

Max Lucado Levend water.


Genade accepteren? Hoe kan je genade accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk een gelovig oog op Christus heb mogen slaan? Hoe kun je Hem recht kennen?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2011 07:26

Atro schreef:Genade accepteren? Hoe kan je genade accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk een gelovig oog op Christus heb mogen slaan? Hoe kun je Hem recht kennen?

een uitnodiging voor een bruiloft accepteren? Hoe kan je een uitnodiging accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk een vriend van het bruidspaar bent? Hoe kun je hen recht kennen?

Een kopje koffie accepteren? Hoe kan je koffie accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk die heerlijke drank mag drinken? Hoe weet je dat het echt koffie is?

en zo kan ik tal van parodieen op je vragen maken die laten zien hoe leeg die vragen zijn. in de normale omgang is het een non-issue; waarom maken we er dan opeens een probleem van als het om 'genade' gaat?

het antwoord is simpel; je accepteerd doo erop in te gaan; je weigert door er niet op in te gaan.
de bijbel heeft daar een leuk voorbeeld over uit de mond van Jezus: vrienden van de bruidegom kregen een uitnodiging maar weigerden.
en bedelaar die wel kwam maar 'eruit gegooid' werd weigerde het bruiloftskleed dat hem aangeboden werd.

kortom, accepteren doe je niet zozeer met je mond (dat deden de 'vrienden'die later niet op kwamen draven) maar met je handelen. dat is wat geloof is, je daden richten naar je overtuiging. ernaar leven. als je gelooft dat je bankpasje niet echt is, dan gebruik je hem niet. als het gelooft dat hij bruikbaar is dan ga je er boodschappen mee doen.
een kadobon is een goedkoop stuk papier waarop staat datje in een bepaalde winkel iets mag kopen zonder ervoor te betalen? wie het gelooft maakt er gebruik van, de ongelovige doet er schamper over.

geloven is een werkwoord en een overtuiging dat iets waar is. door er niet op in te gaan (en er dus niet naar te gaan leven) toon je ongeloof! je claimt dat 'genade door Christus zoenoffer' onwaar is!
Hoe iemand erchter komt dat het aangebodene waar is (en noodzakelijk om te verkrijgen) verschilt per mens. maar zodra het als noodzakelijk begrepen wordt en voor waar gehouden, dan is het zonde om er niet op in te gaan.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: Laat je redden!

Berichtdoor rins » 06 sep 2011 08:01

Atro schreef:Genade accepteren? Hoe kan je genade accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk een gelovig oog op Christus heb mogen slaan? Hoe kun je Hem recht kennen?


Janvanverweg schreef:een uitnodiging voor een bruiloft accepteren? Hoe kan je een uitnodiging accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk een vriend van het bruidspaar bent? Hoe kun je hen recht kennen?

Een kopje koffie accepteren? Hoe kan je koffie accepteren? Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb? Dat je werkelijk die heerlijke drank mag drinken? Hoe weet je dat het echt koffie is?

en zo kan ik tal van parodieen op je vragen maken die laten zien hoe leeg die vragen zijn. in de normale omgang is het een non-issue; waarom maken we er dan opeens een probleem van als het om 'genade' gaat?

het antwoord is simpel; je accepteerd doo erop in te gaan; je weigert door er niet op in te gaan.
de bijbel heeft daar een leuk voorbeeld over uit de mond van Jezus: vrienden van de bruidegom kregen een uitnodiging maar weigerden.
en bedelaar die wel kwam maar 'eruit gegooid' werd weigerde het bruiloftskleed dat hem aangeboden werd.

kortom, accepteren doe je niet zozeer met je mond (dat deden de 'vrienden'die later niet op kwamen draven) maar met je handelen. dat is wat geloof is, je daden richten naar je overtuiging. ernaar leven. als je gelooft dat je bankpasje niet echt is, dan gebruik je hem niet. als het gelooft dat hij bruikbaar is dan ga je er boodschappen mee doen.
een kadobon is een goedkoop stuk papier waarop staat datje in een bepaalde winkel iets mag kopen zonder ervoor te betalen? wie het gelooft maakt er gebruik van, de ongelovige doet er schamper over.

geloven is een werkwoord en een overtuiging dat iets waar is. door er niet op in te gaan (en er dus niet naar te gaan leven) toon je ongeloof! je claimt dat 'genade door Christus zoenoffer' onwaar is!
Hoe iemand erchter komt dat het aangebodene waar is (en noodzakelijk om te verkrijgen) verschilt per mens. maar zodra het als noodzakelijk begrepen wordt en voor waar gehouden, dan is het zonde om er niet op in te gaan.


Judas had Jezus' aanbod ook 'geaccepteerd', hij was Hem nagevolgd... we weten hoe het met hem was afgelopen.
Niet ons 'accepteren' is houdbaar voor de eeuwigheid maar enkel en alleen Gods aanneming.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2011 08:18

rins schreef:Judas had Jezus' aanbod ook 'geaccepteerd', hij was Hem nagevolgd... we weten hoe het met hem was afgelopen.
Niet ons 'accepteren' is houdbaar voor de eeuwigheid maar enkel en alleen Gods aanneming.

Judas volgde Jezus voor andere motieven. ten hij die de mist in zag gaan keerde hij zich af.
in tegenstelling tot Petrus (die Jezus ook rond die tijd veraadde) kon Judas niet geloven dat er genade voor hem was en hij verhing zich. Petrus geloofde wel en wer vergeven.
laten we duidelijk houden wat er hier met accepteren bedoelt wordt.
er zijn zat mensen die iets met Jezus hebben zonder dat die hun Heer is. Jezus is hun leraar, voorbeeld, prfee of revolutionair, maar niet hun heiland op wie ze vertrouwen.
dit topic gaat er juist nu net over het je laten redden door Christus; over het je vertrouwen op Hem stellen en je aan Hem overgeven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: Laat je redden!

Berichtdoor rins » 06 sep 2011 09:10

Janvanverweg schreef:Judas volgde Jezus voor andere motieven. ten hij die de mist in zag gaan keerde hij zich af.
in tegenstelling tot Petrus (die Jezus ook rond die tijd veraadde) kon Judas niet geloven dat er genade voor hem was en hij verhing zich. Petrus geloofde wel en wer vergeven.
laten we duidelijk houden wat er hier met accepteren bedoelt wordt.
er zijn zat mensen die iets met Jezus hebben zonder dat die hun Heer is. Jezus is hun leraar, voorbeeld, prfee of revolutionair, maar niet hun heiland op wie ze vertrouwen.
dit topic gaat er juist nu net over het je laten redden door Christus; over het je vertrouwen op Hem stellen en je aan Hem overgeven.


Petrus heeft Jezus niet verraden!
Wat Judas motieven geweest zijn om Hem na te volgen weet ik niet precies, ik vermoed dat hij vooral zichzelf op het oog had.
Hij zat nogal vast aan geld, daarom heeft hij Jezus verraden omdat hij een grote som geld kreeg...

En wat zijn onze motieven om Zijn redden te 'accepteren'?
En als we Zijn redden 'accepteren', 'accepteren' we dan ook onze verlorenheid?
Want dat komt toch eerst... waaruit zouden we anders gered moeten worden.
Waarom wordt dat er nooit bij gezegd?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Laat je redden!

Berichtdoor schaapje » 06 sep 2011 09:13

Atro schreef

Genade accepteren? Hoe kan je genade accepteren

Door te weten dat je een zondaar bent, en ik neem aan door alle post die ik van je gelezen heb
dat je dat weet.
Hoe weet je dat je het geaccepteerd heb?

Door eenvoudig de Here Jezus op Zijn woord te geloven.
Dat je werkelijk een gelovig oog op Christus heb mogen slaan? Hoe kun je Hem recht kennen?

Ik denk dat de Here Jezus ...jou recht aankijkt ...in genade die Hij jou wil geven voor al je fouten.

Maar het kan natuurlijk zijn dat je je fouten niet toe wil geven, en dat je in eigen kracht probeert
keurig te leven en dan pas denkt voor Gods aangezicht kan komen, tja dan komt men bedrogen uit,
want wat Gods ons opdraagt is ZIJN werk in ons, en wij zijn niet in staat om zonder Hem ook
maar iets goeds uit te werken.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2011 10:09

rins schreef:Petrus heeft Jezus niet verraden!
veraden niet, verloochend wel. ook Petrs liet Jezus voor wie hij was en vertrouwde niet meer op hem. ook Petrus was eropuit om op zijn manier zijn eigen hachie te redden.
'ik ken Hem niet' dat is een sterke uitspraak.
als een vriend in nood zit en je zegt dan glashard dat je hem niet kent; zou je je dan niet een klein beetje veraden voelen? Juist na de eerdere woorden van de held Petrus die zich boven de anderen in trouw aan Jezus verheft?
de velochening is in mijn optiek zeker een vorm van verraad

rins schreef:En wat zijn onze motieven om Zijn redden te 'accepteren'?
En als we Zijn redden 'accepteren', 'accepteren' we dan ook onze verlorenheid?
Want dat komt toch eerst... waaruit zouden we anders gered moeten worden.
Waarom wordt dat er nooit bij gezegd?
eerder vandaag schreef ik al dat je de noodzaak van 'redding' moet zien.
Janvanverweg schreef:Hoe iemand erchter komt dat het aangebodene waar is (en noodzakelijk om te verkrijgen) verschilt per mens. maar zodra het als noodzakelijk begrepen wordt en voor waar gehouden, dan is het zonde om er niet op in te gaan.

ik begrijp daarom je laatste reactie niet.
of je moet bedoelen dat we eerst de mensen depressief moeten maken en hen de put in werken. dat het evangelie er niet is voor de redelijk gelukkigen of voor de stakkers die niets tekort komen.
wel is het zo dat het voor zelf-voorzienende mensen moeilijk is om je aan een ander over te geven. om niet aan het roer te staan. (rijke jongeling - oog van de naald)

De kunst is echter om de redelijk gelukkigen etc. jaloers te maken op wat wij -wedergeborenen- hebben. zo jaloers dat ze het noodzakelijk gaan vinden om zich ook over te geven aan Christus. ik denk hierin aan de vrucht van de Geest, laten we die in ons leven gestalte gaan geven.

het idee dat het evangelie niet goed genoeg is voor de redelijk gelukkigen maar wel genoeg voor de depressief ellendigen is bizar.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: Laat je redden!

Berichtdoor rins » 06 sep 2011 10:26

Janvanverweg schreef:veraden niet, verloochend wel. ook Petrs liet Jezus voor wie hij was en vertrouwde niet meer op hem. ook Petrus was eropuit om op zijn manier zijn eigen hachie te redden.
'ik ken Hem niet' dat is een sterke uitspraak.
als een vriend in nood zit en je zegt dan glashard dat je hem niet kent; zou je je dan niet een klein beetje veraden voelen? Juist na de eerdere woorden van de held Petrus die zich boven de anderen in trouw aan Jezus verheft?
de velochening is in mijn optiek zeker een vorm van verraad


Verraad is uit vijandschap, ik denk dat Petrus een heel ander motief had...

Janvanverweg schreef:eerder vandaag schreef ik al dat je de noodzaak van 'redding' moet zien.
ik begrijp daarom je laatste reactie niet.
of je moet bedoelen dat we eerst de mensen depressief moeten maken en hen de put in werken. dat het evangelie er niet is voor de redelijk gelukkigen of voor de stakkers die niets tekort komen.
wel is het zo dat het voor zelf-voorzienende mensen moeilijk is om je aan een ander over te geven. om niet aan het roer te staan. (rijke jongeling - oog van de naald)

De kunst is echter om de redelijk gelukkigen etc. jaloers te maken op wat wij -wedergeborenen- hebben. zo jaloers dat ze het noodzakelijk gaan vinden om zich ook over te geven aan Christus. ik denk hierin aan de vrucht van de Geest, laten we die in ons leven gestalte gaan geven.

het idee dat het evangelie niet goed genoeg is voor de redelijk gelukkigen maar wel genoeg voor de depressief ellendigen is bizar.


Je hebt het inderdaad genoemd...
Ik had misschien beter neergezet dat het veelal wordt vergeten erbij te zeggen.
En als het genoemd wordt dan is het in de zin van: we weten dat we verloren zijn... maar het is nodig dat we doorleven dat we verloren zijn.
Wat bedoel je met redelijk gelukkigen??
En wat zijn depressief ellendigen??

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 07 sep 2011 04:56

rins schreef:En als het genoemd wordt dan is het in de zin van: we weten dat we verloren zijn... maar het is nodig dat we doorleven dat we verloren zijn.

NEE! we moeten niet door leven in de ellende! wat een onzin. Jezus kwam om ons van de ellende te verlossen. zodra je ellende ziet als ellende en je ziet Jezus als de verlossing ervan, dan kan je tot Jezus roepen.
Doorleven in de ellende om beter te weten wat waar je van verlost wordt? leg dat je vrouw eens uit als je vreemd gegaan bent. "ja, ik wist dathet fout was en chadelijk voor mij en Jou, maar ik wou het eerst goed doorleven zodat ik weet waar ik van verlost werd als je me vegeeft..."
Jezus heeft de deur al geopend; zodra wij willen kunnen we binnengaan; laten we niet talmen.
LET WEL 'binnengaan' is niet hetzelfde als comformeren aan christelijk leven. binnengaan is jezelf overgeven in de handen van God; niet meer mijn wil maar uw wil. teveel worden mensen op conformerend uiterlijk gedrag afgerekent.
er zijn trouwens ook andere facetten van 'de val' waarvan we gered worden. sommige culturen zijn minder gefixeerd op schuld maar meer op schaamte of op harmonieuse relaties. Jezus heeft onze schande gedragen en onze schaamte bedekt, ook heeft Hij de relatie met God hersteld. we mogen ons weer deel van Zijn gezin weten, we weten ons weer geliefd! we zijn verlost van de eenzaamheid.

redding is een mooi woord. het geeft krachting aan dat de huidige toestand onhoudbaar is en dat er iets drastisch moet gebeuren.
onze verlorenheid drijft ons op allerlei manieren tot God, of het nu door schuld, schaamte, verlatenheid of... komt; Jezus bracht het herstel en de vernieuwing.
Jezus is de deur die op Golgotha open is gegaan. binnengaan is een drastische stap. je ziet af van je eigen rechten en kwalificaties en je levert je over aan de genade van rechter van je leven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: Laat je redden!

Berichtdoor rins » 07 sep 2011 07:16

Janvanverweg schreef:NEE! we moeten niet door leven in de ellende! wat een onzin. Jezus kwam om ons van de ellende te verlossen. zodra je ellende ziet als ellende en je ziet Jezus als de verlossing ervan, dan kan je tot Jezus roepen.
Doorleven in de ellende om beter te weten wat waar je van verlost wordt? leg dat je vrouw eens uit als je vreemd gegaan bent. "ja, ik wist dathet fout was en chadelijk voor mij en Jou, maar ik wou het eerst goed doorleven zodat ik weet waar ik van verlost werd als je me vegeeft..."


Je moet ellende niet als ellende 'zien', je moet ellende kennen/doorleven.
Ook na ontvangen genade brengt God Zijn kinderen in de ellende om het geloof te beproeven (Job, David, Asaf, Petrus, Paulus....enz. enz.)
Nee, ik bedoel niet dat men dan in de zonde moet gaan leven.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Laat je redden!

Berichtdoor schaapje » 07 sep 2011 07:30

quote="rins"


Je moet ellende niet als ellende 'zien', je moet ellende kennen/doorleven.
Ook na ontvangen genade brengt God Zijn kinderen in de ellende om het geloof te beproeven (Job, David, Asaf, Petrus, Paulus....enz. enz.)
Nee, ik bedoel niet dat men dan in de zonde moet gaan leven.


Hallo Rins ik las dit en moest direct aan Jakobus denken, die schrijft dat God niemand door het
kwaad verzoekt, maar dat de verzoeking komt door onze eigen begeerte.

Dat God deze "ellende" gebruikt om ons te leren gehoorzamen, is het gevolg hiervan.
Tenminste als we wilen luisteren, en aan de "oude" mens willen afsterven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten