Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 15:26

Geen spel voor jou denk ik, maar na het zien van een review heb ik weer helemaal zin om Splatterhouse opnieuw te spelen (en eindelijk uit te spelen). Ik zal niet linken om de teerdere zieltjes te beschermen, maar veel geweldadiger dan dit wordt het niet :mrgreen: Waaaaaaaaa!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Race406 » 21 jun 2011 09:08

Mortlach schreef:Geen spel voor jou denk ik, maar na het zien van een review heb ik weer helemaal zin om Splatterhouse opnieuw te spelen (en eindelijk uit te spelen). Ik zal niet linken om de teerdere zieltjes te beschermen, maar veel geweldadiger dan dit wordt het niet :mrgreen: Waaaaaaaaa!
Hmm :-k Niet wat voor mij inderdaad...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2011 10:42

Mortlach schreef:Joh, als je samen in een helicopter of tank zit met een goede piloot en je kunt samenwerken/communiceren, ben je bijna onverslaanbaar. (alhoewel ik ooit eens met een tank een helicopter heb geraakt - met het grote kanon dan he, dat was dus exit helicopter :-) )

Ik wist helemaal niet dat dat kon in CoD, dat klinkt erg leuk! :)

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2011 10:45

Mortlach schreef:Geen spel voor jou denk ik, maar na het zien van een review heb ik weer helemaal zin om Splatterhouse opnieuw te spelen (en eindelijk uit te spelen). Ik zal niet linken om de teerdere zieltjes te beschermen, maar veel geweldadiger dan dit wordt het niet :mrgreen: Waaaaaaaaa!

Race406 schreef:Hmm :-k Niet wat voor mij inderdaad...

Ik heb geen moeite met 'functioneel' geweld in games, maar als een spel het er uitsluitend van moet hebben haak ik af. Dat is dus ook waarom GTA mij totaal niet interesseert, nog los van de crappy animaties.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2011 11:19

mohamed schreef:Ik wist helemaal niet dat dat kon in CoD, dat klinkt erg leuk! :)


Kan ook niet in CoD, ik had het over Battlefield, in dit geval BF: Bad Company 2.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2011 11:23

mohamed schreef:Ik heb geen moeite met 'functioneel' geweld in games, maar als een spel het er uitsluitend van moet hebben haak ik af.


Dat kan ik begrijpen. Wat dat betreft ben ik een ontzettende 'gore hound'

Dat is dus ook waarom GTA mij totaal niet interesseert, nog los van de crappy animaties.


In GTA (IV) is het geweld toch juist wel functioneel? Daarbij moet je ook oppassen, want voor je het weet zit je in een enorme shoot-out met de politie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor smArtjan » 29 aug 2011 16:06

schelpje3 schreef:Pannenkoek is een vrouw, een moeder dus. En die leeftijdskeuringen zeggen mij niks. Ik zie op tv ook wel eens een leeftijdsgrens genoemd worden, dat zelfs onze kinderen stomverbaasd zijn :shock:
Die leeftijdbenaming is een indicatie, maar onthoudt ons niet van eigen verantwoordelijkheid !
Er zijn spellen, al zijn ze 80+ voor mijn part, die ons huis niet in komen, PUNT UIT

Je kinderen verbieden dit soort spellen te spelen in jouw huis zal ervoor zorgen dat ze het gaan spelen bij vriendjes thuis, waar het wel mag. Al was het alleen maar omdat het nu eenmaal cool, interessant, leuk of spannend is om de regels te overtreden. Op die manier heb je er als ouders helemaal geen controle over en zal een kind juist verder doorschieten met verboden dingen.....
Zie een kind als een sterke springveer. Je kan als ouders die springveer heel stevig onder de duim houden.... Dat gaat lang goed, totdat die duim vermoeid raakt, of de springveer je te sterk wordt.... Dan vliegt de veer ongecontroleerd in een richting. Hou je je duim op de veer, maar druk je hem niet in dan raak je niet vermoeid en raak je de controle over de springveer niet kwijt, IMHO.

Ik speel veel schietspellen; vooral over de dingen die me interesseren; 2e Wereldoorlog, vliegtuig-sims, een tank-game, wat RTS-games zoals C&C. Mij gaat het niet om het geweld zelf, meer als een soort aanvulling op de boeken die ik lees, de films die ik kijk over deze onderwerpen. Zo heb ik in Call of Duty de landing bij de Pegasus brug uitgevoerd. Geweldig om te zien dat details 1 op 1 over zijn genomen. In Brothers in Arms schiet ik in Eindhoven een flink aantal moffen neer met een sluipschuttersgeweer om zo te zorgen dat een Nederlands jongetje, dat het verzet helpt, weg kan komen. In Combat Flight Simulator 3 schiet ik op colonnes met vrachtwagens, boor ik schepen de grond in en schiet ik bommenwerpers uit de lucht om de vijand terug te drijven naar de Heimat. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor mij is het spelen van deze spellen naast een stuk ontspanning ook een oprecht eerbetoon aan hen die het echt mee hebben gemaakt. Door een aantal spellen heb ik nog veel meer respect gekregen voor onze bevrijders.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor smArtjan » 29 aug 2011 16:12

mohamed schreef:Ik wist helemaal niet dat dat kon in CoD, dat klinkt erg leuk! :)

Volgens mij is dat meer Battlefield waar dat in kan. Speel alle modern warfare series van CoD niet, dus weet het niet zeker....
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2011 22:25

smArtjan schreef:Volgens mij is dat meer Battlefield waar dat in kan. Speel alle modern warfare series van CoD niet, dus weet het niet zeker....


Daar kan het niet, tenzij ze het in Black Ops hebben ingevoerd, maar ik kan me niet herinneren daarvan iets te hebben gezien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2011 22:27

smArtjan schreef:Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor mij is het spelen van deze spellen naast een stuk ontspanning ook een oprecht eerbetoon aan hen die het echt mee hebben gemaakt. Door een aantal spellen heb ik nog veel meer respect gekregen voor onze bevrijders.


Het is mooi dat je dat zo ervaart, al ben ik me er altijd van bewust dat het niet te vergelijken is vanuit mijn luie stoel met eten/drinken onder handbereik en extra levens als het een keer fout gaat. Een werkelijke oorlog kan ik me niet eens indenken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor RogierV » 30 aug 2011 18:20

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor mij is het spelen van deze spellen naast een stuk ontspanning ook een oprecht eerbetoon aan hen die het echt mee hebben gemaakt. Door een aantal spellen heb ik nog veel meer respect gekregen voor onze bevrijders.


Tjah best smakeloos.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor smArtjan » 31 aug 2011 22:20

Mortlach schreef:Het is mooi dat je dat zo ervaart, al ben ik me er altijd van bewust dat het niet te vergelijken is vanuit mijn luie stoel met eten/drinken onder handbereik en extra levens als het een keer fout gaat. Een werkelijke oorlog kan ik me niet eens indenken.

Helemaal gelijk in! Het is niet dat je psychisch of fysiek doormaakt wat het is om in een oorlog te vechten. Ik denk dat je zoiets nooit met een computergame zal na kunnen bootsen. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is, maar bij deze opmerking doelde ik vooral op de serie van brothers in arms waarin je zonder je team erg weinig kan doen en overleven nagenoeg onmogelijk is. In deze games probeer ik al mijn manschappen in leven te houden, lukt dat niet dan begin ik overnieuw (tenzij het in de game ingebakken zit, er verliezen in alle 3 de delen een paar van je maten hun leven. Juist door de verhaallijn in het spel raak je er een stuk meer 'bij betrokken' zodat je op een andere manier speelt dan in bijv. CoD waar je in je uppie kan rushen en alsnog wint en overleeft. Verder is het vooral grafisch indrukwekkend om te kunnen kijken in een oorlogsgebied. Je ziet dat (zeker in straatgevechten) de dood in heel veel verschillende gedaantes uit heel veel verschillende hoeken kan komen.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor smArtjan » 31 aug 2011 22:30

RogierV schreef:Tjah best smakeloos.

Prachtige onderbouwing!

Ik denk dat veel jongeren pas zijn gaan beseffen wat oorlog is door films zoals Saving private Ryan, een oude maar nog steeds veel-geprezen film, of Band of Brothers of the Pacific. Waarom? Omdat het smakeloos is? Nee, omdat het enigszins een beeld geeft van een oorlog. Je ziet in deze film bijv. heel duidelijk de menselijke kant van de soldaten. Niet al het politieke geneuzel en de veelbesproken idealen van de verschillende landen, maar een strijd om leven en dood zonder allerlei verheerlijking of rozengeur en maneschijn.
In goede games kom je precies hetzelfde tegen; geen verfraaiing van de werkelijkheid, maar een zo realistisch mogelijke afspiegeling van de gebeurde dingen. Geen superheroes die 500 kogels incasseren en alsnog zegevierend uit de strijd komen, maar een personage die met één welgemikte kogel 'disabled' is. Wil je dat soort games dan moet je eens kijken naar bijv. Brothers in Arms (wel in authentic mode) of Red Orchestra.
De een speelt het en vind het enkel leuk, ik kijk verder en bekijk de historische achtergrond van de levels die ik speel, bekijk (staf)kaarten en vergelijk (voor zover dat lukt) in hoeverre het dorp in de game nog lijkt op het dorp zoals het toen was of nu is. In Brothers in Arms helpen ze je vaak al een stuk op weg door achtergrond-info te verstrekken. Bij CoD is dat veel minder en wordt er nog veel aan de fantasie van de game-devs overgelaten.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2011 09:35

smArtjan schreef:Ik denk dat veel jongeren pas zijn gaan beseffen wat oorlog is door films zoals Saving private Ryan, een oude maar nog steeds veel-geprezen film, of Band of Brothers of the Pacific. Waarom? Omdat het smakeloos is? Nee, omdat het enigszins een beeld geeft van een oorlog. Je ziet in deze film bijv. heel duidelijk de menselijke kant van de soldaten. Niet al het politieke geneuzel en de veelbesproken idealen van de verschillende landen, maar een strijd om leven en dood zonder allerlei verheerlijking of rozengeur en maneschijn.


'wij' keken Tour of Duty, en de mensen voor ons M*A*S*H*, maar die laatste telt niet helemaal, denk ik. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor RogierV » 01 sep 2011 18:36

Ik denk dat veel jongeren pas zijn gaan beseffen wat oorlog is door films zoals Saving private Ryan


En dat is positief? Ze hebben nog geen idee want het is geen smell of feel-0-vision.


Ik nodig je uit om eens een paar lijken te gaan ruiken met een uitmekaargeklaptebinnenkant.

FPS is prima maar het moet geen geweldsverheerlijking worden.

Overigens is COD Onnozel.
En is VBS2 een degelijke aanschaf voor iemand als artjan. ik heb hem ook.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten

cron