Stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Stille tijd

Berichtdoor Kohlbrugge » 15 jul 2011 22:47

De term "Stille tijd" is onder ons wel bekend, veronderstel ik. Maar ruimen we wel tijd in voor stille tijd? En hoe vaak doen we dat? Op welke wijze zoeken we de gelegenheid voor stille tijd? En wat het belangrijkste is, hoe ervaren we dat de stille tijd ook vruchtbaar is? Als je alleen woont is het natuurlijk heel anders dan wanneer je een gezin met jonge kinderen hebt.
Zelf hecht ik sterk aan stille tijd, maar ik ervaar dat daar te weinig van komt in de hectiek van het dagelijks leven.
Als ik overdag gewerkt heb, en er 's avonds nog eens vergaderingen, huisbezoeken, vrienden en familiebezoeken, enz. zijn, heb ik geen energie en concentratie meer om stille tijd te houden.
Daarom zijn voor mij de vakanties ook zo belangrijk. Op tijd opstaan om in de stilte van de morgen te bidden en daarna in de Bijbel te lezen met daarbij een bijbelstudieboek of een bijbelverklaring.
Buiten de vakantie vind ik de stille zaterdagmorgen en zondagmorgen heel geschikt voor stille tijd. Je hoofd is dan nog leeg van andere dingen. Je kunt je concentreren op een Bijbelgedeelte en daarbij de vraag stellen: wat heeft dit gedeelte mij persoonlijk te zeggen?
Ik ben vorig jaar september/oktober begonnen in het boek Genesis in de Herziene Statenvertaling. In de deeluitgave. Sinds 4 december 2010 is de volledige uitgave van de HSV beschikbaar.
Ik ervaar soms in de stille tijd dat er juist een bijbelgedeelte aan de orde is waarin vragen va je hart worden opgelost. Je krijgt soms een richting aangewezen.
Deze week las ik op woensdagavond 1 Samuel 4. Het hoofdstuk waarin het gaat over Israel dat wordt aangevallen door de Filistijnen. Israel haalt dan de ark erbij. Die moet hen redden. Niet de God van de ark. Ik heb over dit gedeelte donderdag nog nagedacht en de lijnen naar deze tijd geprobeerd te trekken. Donderdagavond had ik gelegenheid om via internet een kerkdienst te luisteren. Ik heb een aantal favoriete gemeenten waarvan ik wel eens een dienst beluister. Ik keek op de website van de Bethlehemkerk in Den Haag. Afgelopen zondagavond preekte daar ds. C.M.A. van Ekris over 1 Samuel 4. Ik heb die dienst beluisterd en heb daarbij ervaren dat die preek mij persoonlijk een spiegel voorhield.
Voor mij is persoonlijke stille tijd nu wat makkelijker omdat wij geen thuiswonende kinderen meer hebben. Vroeger met de kinderen thuis nam ik in de zomer nog wel eens in de vroegte van de zaterdagmorgen de auto om gewapend met de Bijbel en een boek naar het bos in de omgeving te gaan. Deze persoonlijke stille tijd staat los van de tijd om gezamenlijk in het gezin met de Bijbel bezig te zijn.
Ik heb zoaar wat gedachten neergeschreven en ik ben benieuwd hoe anderen stille tijd ervaren. Ik heb er zelf heel rijke herinneringen aan. Door Gods genade, dat moet ik er direct bij zeggen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 22:57

Ik heb in het verleden eens het boek gelezen van Prof.Dr.O.Hallesby en dat heeft mijn
leven qua gebed radicaal omgegooid, ik kan het iedereen aanraden die worsteld met
stille tijd, een geweldig boek.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Stille tijd

Berichtdoor Kohlbrugge » 15 jul 2011 23:00

schaapje schreef:Ik heb in het verleden eens het boek gelezen van Prof.Dr.O.Hallesby en dat heeft mijn
leven qua gebed radicaal omgegooid, ik kan het iedereen aanraden die worsteld met
stille tijd, een geweldig boek.


Hoe heet dat boek, Schaapje? Dan kan ik het opzoeken via internet.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 23:01

Titel Het gebed. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Stille tijd

Berichtdoor Kohlbrugge » 15 jul 2011 23:09

schaapje schreef:Titel Het gebed. :D


Ik heb zojuist een verkoper op Marktplaats een mail gestuurd. Het lijkt me een heel nuttig boek.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 23:23

Ik denk dat je geen spijt krijgt, ik heb het naast me liggen en heb zo,n zin het
weer te gaan lezen. :D
Het is een hoogleraar uit Oslo, ik denk dat hij niet meer leeft.
Ik kan nergens een datum vinden, maar achter op het boek staat
een foto en zo te zien uit de jaren 30/40 het is in een ouderwetste
stijl geschreven, maar oh zo pakkend en opbouwend.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Stille tijd

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jul 2011 00:49

Voor mij is 's morgens de beste tijd, dan is m'n hoofd nog niet vol. Eerst even een dubbele senseo om goed wakker te worden en dan neem ik er de tijd voor.
Ik heb er ook een dagboek bij, op dit moment ben ik bezig met het boek van Andrew Murray 'schep mij een rein hart' en hiervoor van dezelfde schrijver 'het nieuwe leven'.
Vind ik ook echt een aanrader. Ik doe ook vaak lezingen of preken downloaden en die zet ik op m'n mp3, dan luister ik vaak terwijl ik met saaie klusjes bezig ben zoals stoffen, strijken e.d.
Dan is het wel handig als er geen kinderen rondlopen want die vragen uiteraard nogal eens aandacht.
Ik ben ook bezig met Bijbelcursussen over de brieven van Paulus. Galaten, Efeze, Romeinen en nog een paar thema onderwerpen die heb ik gedaan, en ga nu weer aan een nieuwe beginnen.
Eigenlijk heb ik meer moeite om me te concentreren op de alledaagse dingen dan op de geestelijke maar ik heb er ook best veel tijd voor.
Ik werk ook in een evangelische boekwinkel en daar is het nooit zo druk, dus heb ik ook alle tijd om te lezen.
En ik ben ook een probleemslaapster dus dat betekent nog meer tijd.
Ik ervaar vaak dat God heel dicht bij is en de keren dat ik het niet voel dan weet ik het, want als er een wolk voor de zon is dan weet ik dat dat niet betekent dat de zon verdwenen is.
En mooie muziek luisteren vind ik ook fijn, vooral aanbidding. Ik zou het ontzettend missen als ik geen stille tijd had.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 16 jul 2011 08:40

Ben ik helemaal met je eens 1a2b3c dat s,morgens de beste tijd is voor gebed en stille tijd,
maar dat moet ook wel kunnen, ik denk aan al die moeders met kleine kinderen :(
Dan kan je ook onder de alledaagse dingen bidden met God en over allerlei dingen
nadenken, in mijn leven is het ook wel eens te druk geweest om dat in alle stilte in de
ochtend te doen.

En ik heb ook verschillende boeken van Andrew Murray wat een geweldige schrijver is
dat, dat zijn ook van de geestelijk opbouwende boeken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Stille tijd

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jul 2011 11:13

schaapje schreef:Ben ik helemaal met je eens 1a2b3c dat s,morgens de beste tijd is voor gebed en stille tijd,
maar dat moet ook wel kunnen, ik denk aan al die moeders met kleine kinderen :(
Dan kan je ook onder de alledaagse dingen bidden met God en over allerlei dingen
nadenken, in mijn leven is het ook wel eens te druk geweest om dat in alle stilte in de
ochtend te doen.

En ik heb ook verschillende boeken van Andrew Murray wat een geweldige schrijver is
dat, dat zijn ook van de geestelijk opbouwende boeken.


Dat is idd vaak lastig met kleine kinderen, de wekker iets eerder zetten en/of een afspraak maken met je man dat die even een halfuurtje op een dag voor de kids en de rest zorgt. (ga ik er even vanuit dat de vader gewoon thuis woont)
En wat je zegt: ook onder de alledaagse dingen bidden met God en over allerlei dingen nadenken.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 17 jul 2011 11:40

Open.3:20
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opendoet, Ik zal bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Ik weet eigenlijk geen Bijbelwoord te noemen, dat helderder licht werpt op gebed dan deze uitspraak van de Here Jezus.
Het is als het ware de sleutel, die de deur opent en toegang geeft tot de heilige en gezegende sfeer van het gebed.

Bidden is; Jezus toelaten tot ons hart.

Dit leert ons in de eerste plaats, dat het niet ons gebed is, dat Jezus beweegt. Het is Jezus die ons beweegt tot gebed. Hij klopt. Hij maakt Zijn wens kenbaar om bij ons binnen te komen.
Onze gebeden zijn altijd een gevolg van Zijn kloppen aan de deur van ons hart.

Prof.Dr. O. Hallesby uit het boek "Het gebed"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Stille tijd

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jul 2011 11:51

schaapje schreef:Open.3:20
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opendoet, Ik zal bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Ik weet eigenlijk geen Bijbelwoord te noemen, dat helderder licht werpt op gebed dan deze uitspraak van de Here Jezus.
Het is als het ware de sleutel, die de deur opent en toegang geeft tot de heilige en gezegende sfeer van het gebed.

Bidden is; Jezus toelaten tot ons hart.

Dit leert ons in de eerste plaats, dat het niet ons gebed is, dat Jezus beweegt. Het is Jezus die ons beweegt tot gebed. Hij klopt. Hij maakt Zijn wens kenbaar om bij ons binnen te komen.
Onze gebeden zijn altijd een gevolg van Zijn kloppen aan de deur van ons hart.

Prof.Dr. O. Hallesby uit het boek "Het gebed"


Prachtig!

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Stille tijd

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 11:51

Mooi topic.

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: Stille tijd

Berichtdoor meisje20 » 17 jul 2011 11:59

het is voor iedereen verschillend, ik hou namelijk 's avonds stille tijd. dat werkt voor mij het beste. en het maakt voor mij niet uit hoe laat, al ga ik pas om 00.30 naar bed, dan hou ik rustig nog mijn stille tijd.
ik heb een keer een hele mooie preek gehoord van Arjan Baan hoe je je stille tijd praktisch toe kunt passen in je dagelijks leven.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Stille tijd

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 23:07

Gisteren had ik een bijzondere ervaring in de stille tijd. Nee, niet om mezelf op de voorgrond te plaatsen of zo, verre van dat. Ik kreeg 's morgens de liturgie door voor de diensten op zondag. In de morgendienst was Exodus 24 aangegeven als Schriftlezing. Ik las dat gedeelte in alle rust. Mijn oog viel daarna op de tekst uit Exodus 23:20 in de HSV: Zie Ik zend een engel voor u uit om over u te waken op de weg en u te brengen op de plaats die Ik gereedgemaakt heb.
Die tekst pakte me beet. Het leven is vol strijd en moeite. Vol aanvechting ook. Maar God zendt Zijn engel om ons door het leven heen te leiden. De Heere heeft een plaats bereid waar wij na dit leven mogen komen om Hem alle lof, eer en aanbidding toe te brengen. Ondanks ons. Dwars door alles heen. Ik heb deze tekst meermalen gelezen. Hem zij de glorie.
Stille tijd is een grote zegen. Maar ervaren we ook deze rijkdom? Wie mag hier ook van getuigen? Schroom niet. We zijn toch anoniem op dit forum?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Stille tijd

Berichtdoor schaapje » 18 jul 2011 09:25

Sommige bidden iedere dag wel even tot God. Maar ze voelen het aan als een zware eis, en ze doen het alleen omdat ze menen dat God er sterk op staat dat het gebeurt. Bij onze bekering werden we gebracht naar een leven van ernstig volharderd gebed. Onze tijden waren de gelukkigste uren van de dag. Maar na een langer of korter tijdperk begonnen we moeilijheden in ons gebedsleven te ontmoeten. Bidden werd een last, een inspanning. Met een eerlijk hart dwongen we onszelf tot ijverig gebed, maar vaak moesten we ons geweld aandoen om in onze binnenkamer te gaan

Het gebed, dat eens de vrije, gelukkige, dankbare gemeenschap was van de verloste ziel met God,
begon meer en meer een zaak van plicht te worden, die we meer of minder nauwgezet vervulden.
Hoe meer nu het gebed een inspanning voor ons wordt, hoe gemakkelijker wij verontachtzamen
De voor ons geestelijk leven zo noodlottige gevolgen blijven dan niet uit.

bron
O.Hallesby

Heel herkenbaar
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 52 gasten