Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Boeken!

Berichtdoor TheKeimpe » 02 mei 2011 19:09

Is "in de ban van de ring" echt niet christelijk?

Mijn vader heeft ooit het boek: "de man die God geloofde" voorgelezen toen wij jonger waren. Een geweldig boek over Hudson Taylor.
Verder zijn boeken van zendingsvlieger Max Meijers ook goed om te lezen. Ik heb zelf "op vleugels van de dageraad", maar hij heeft ook nog een ander boek geschreven.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Boeken!

Berichtdoor Janvanverweg » 03 mei 2011 03:21

in de ban van de ring is niet christelijk omdat het niet geschreven is om het christelijk geloof te promoten.
wel komen er zoveel christelijke thema's in voor en leven de 'goeien' vanuit christelijke waarden en deugden.

ik ben bang da ik per ongeluk een nieuw thema aanboorde: 'wat maakt een boek christelijk?' :?
ik begrijp echter dat dit topic een uitwisseling van goede boeken is en zal er verddr niet op in gaan
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2011 18:08

Ik ben al een tijd bezig in 'Een geschiedenis van God' van Karen Armstrong, over de geschiedenis van het jodendom, islam en christendom. Ik vind het erg interessant en schaam me eigenlijk wel dat ik hier zo weinig vanaf wist. Een aanrader dus!

PrekenWeb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mar 2010 16:25
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor PrekenWeb » 10 mei 2011 19:27

Van harte aanbevolen! "Geen ander Evangelie" deel 5 van Ds. L. Huisman.

Afbeelding


Voor info zie: www.PrekenWeb.nl of www.dsHuisman.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Boeken!

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2011 09:00

Janvanverweg schreef:in de ban van de ring is niet christelijk omdat het niet geschreven is om het christelijk geloof te promoten.
wel komen er zoveel christelijke thema's in voor en leven de 'goeien' vanuit christelijke waarden en deugden.

ik ben bang da ik per ongeluk een nieuw thema aanboorde: 'wat maakt een boek christelijk?' :?
ik begrijp echter dat dit topic een uitwisseling van goede boeken is en zal er verddr niet op in gaan


Precies. Uit alles blijkt dat Tolkien christen was. Het boek zit vol paralellen met de Bijbel en als je The Silmarillion erbij pakt (vanaf de schepping van Arda tot ergens voor Bilbo de ring vindt..... Tegelijkertijd was het niet Tokien's hoofddoel om een christelijk boek te schrijven, maar om een fantasy-verhaal te schrijven en daarom wordt het inderdaad niet tot de christelijke boeken gerekend, in tegenstelling tot The Chronicles of Narnia van C.S. Lewis. Wel weer leuk dat Lewis en Tolkien vrienden waren en Tolkien een rol speelde in de bekering van Lewis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Boeken!

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 09:10

Het boek : Vergeven van Nancy Leigh Demos, heeft op mij een diepe indruk
gemaakt en ik kijk weer anders naar God en zijn geboden.
Ik zie dat God het belangrijk vindt dat we genezing ontvangen van ons " innerlijk "
eigenlijk is het in mijn ogen nog belangrijker dan genezing van ons lichaam.

Ook wordt in dit boek beschreven, de worsteling die mensen mee maken als er verschrikkelijks
in hun leven gebeurt. De worsteling met de vragen; waar was God, is God wel te vertrouwen,
heeft geloven nog wel zin, boosheid op God, heel aangrijpend en begrijpelijk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Boeken!

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 13:21

http://www.amazon.com/dp/0943575931?tag ... amp=211189

Romeinse geschiedschrijver uit judea zijn werken hebben een ontzettende invloed gehad op zowel Joden Als de Vroege Christenen.

Philo Leefde van 20 BC – 50 AD.

Andere namen: Philo van Alexandrie,Philo de jood, Yedida.

Mij betreft zeker de moeite waard.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Peter_K
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:29

Re: Boeken!

Berichtdoor Peter_K » 11 mei 2011 18:13

Bury the Chains van Adam Hochschild een heel 'mooi' boek over de slavernij. Natuurlijk niet om de slavernij maar wel om de duidelijke schrijfwijze, de prachtige verhaallijn en het boeiende schrijven.

Mafketel

Re: Boeken!

Berichtdoor Mafketel » 31 mei 2011 10:32

Ik weet niet of die er al bij staat, maar "de grote scheiding" van CS Lewis is een indrukwekkend en zeker aan te raden boek :)
Prachtige schrijfstijl, en zet je aan het denken over het leven hiernamaals en voor wie je nu eigenlijk leeft..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Boeken!

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2011 20:17

Mafketel schreef:Ik weet niet of die er al bij staat, maar "de grote scheiding" van CS Lewis is een indrukwekkend en zeker aan te raden boek :)
Prachtige schrijfstijl, en zet je aan het denken over het leven hiernamaals en voor wie je nu eigenlijk leeft..

Dat is inderdaad een prachtig boek!

Atro

Re: Boeken!

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:43

Terug naar God van ds. K.J. Kaptein is zeker aan te raden.

Bekering en geloof wordt hier via makkelijk/eenvoudig taalgebruik uitgelegd. En daarnaast sprak het mij heel erg aan, omdat het ook heel scherp kan zijn.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Boeken!

Berichtdoor Speedy » 18 jun 2011 16:47

Atro schreef:Terug naar God van ds. K.J. Kaptein is zeker aan te raden.

Bekering en geloof wordt hier via makkelijk/eenvoudig taalgebruik uitgelegd. En daarnaast sprak het mij heel erg aan, omdat het ook heel scherp kan zijn.


Daarnaast zijn boeken van JC Ryle zeer aan te raden. Zeer laagdrempelig met een diepe inhoud.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Atro

Re: Boeken!

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:55

Speedy schreef:Daarnaast zijn boeken van JC Ryle zeer aan te raden. Zeer laagdrempelig met een diepe inhoud.


Okej ik zal het onthouden. Heb je nog een specifieke titel van Ryle die je echt moet lezen?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Boeken!

Berichtdoor Speedy » 18 jun 2011 17:48

Atro schreef:
Okej ik zal het onthouden. Heb je nog een specifieke titel van Ryle die je echt moet lezen?


euh, je hebt er zoveel, maar voor mij sprong "Het hart van het Christelijk geloof" eruit.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2011 09:48

Tsja, christelijke boeken zijn leuk, maar je wilt op een gegeven moment toch ook wel eens breder kijken dan je eigen geloof, nietwaar? Volgens mij is dat wel erg vormend en nuttig.

In de afgelopen tijd heb ik weer eens een boek helemaal uit gelezen. Dat komt (helaas) niet zo vaak voor, maar nu kan ik dit heugelijke feit eindelijk toch eens melden.
Het gaat om het boek: De omstreden bronnen van de islam van Eildert Mulder en Thomas Milo. (Internetlink.)

Afbeelding

Ik vond en vind het een uitermate interessant boek. Het klassieke verhaal over de ontstaansgeschiedenis van de islam is erg bekend. Dit boek behandelt andere, niet-orthodoxe invalshoeken. Visies, zoals die door wetenschappers bedacht zijn.
Geleerden die aan de orde komen zijn o.a.: Gerd Rüdiger Puin, Christoph Luxenberg, John Wansbrough, Theodor Nöldeke, Karl-Heinz Ohlig, Volker Popp.
Kort gezegd komt het erop neer, dat het orthodoxe verhaal, waarin Mohammed zijn openbaringen in twintig jaar tijd ontvangt, en die door zijn volgelingen mondeling perfect zijn overgeleverd, en uiteindelijk op schrift zijn gesteld in de vorm van de Koran, niet klopt. De Koran is niet in perfect klassiek Arabisch geschreven, maar je gaat de Koran beter begrijpen als je (o.a.) de Aramese betekenis van veel woorden erbij haalt. Het woord Koran alleen al: dat lijkt sterk op het woord Qeryaan (op internet vond ik vooral e.e.a. met de naam Qeryana), dat een Armeens lectionarium betreft voor de christelijke eredienst.
De gedachte, dat de islam van oorsprong een christelijke sekte is, vond ik prikkelend interessant. In ieder geval heeft de islam een visie op God en Jezus, een die radicaal staat tegenover het orthodoxe christendom. De geschiedenis van de orthodox christelijke leer aangaande Jezus Christus is een geschiedenis van veel strijd, met talloze dissidenten die moesten uitwijken uit het Byzantijnse Rijk. Ik kan mij goed voorstellen dat zij met hun afwijkende ideeën invloed gehad kunnen hebben op het ontstaan van de islam. Zo heb ik ooit ergens gelezen (niet in dit boek), dat Arabië een uitwijkplaats was voor allerlei ketterse ideeën over Jezus Christus. (De ebionieten zijn ook een oud voorbeeld van een groep met een niet-orthodox christelijke visie op Jezus.) Dat brengt in ieder geval de oude geschiedenis van de dogmavorming over de naturen van Christus in beeld. Een uitermate interessante dwarsverbinding! Volgens mij sowieso nogal cruciaal voor je christelijke geloof, om je daarin te verdiepen. Het betreft wel even een fundament van je geloof! Dat is dan weer eens een wat andere invalshoek van de vraag 'Wat dunkt u van de Christus?' (Mattheüs 22:42), dan de typisch hedendaags-reformatorische, nogal emotioneel getinte invalshoek. Het is wel erg eenzijdig als je je tot die laatste invalshoek beperkt. (Bovendien gaat dat op den duur vreselijk vervelen! Ik zit niet zo te wachten op gebrek aan intellectuele uitdaging.)
Het zijn maar enkele voorbeelden van wat er allemaal aan de orde komt in dit boek. Er zou nog veel meer genoemd kunnen worden.

Dit boek is een inleiding voor het volk in wat er zoal speelt in de islamologie. Een verdienste van het boek is dat het boeiend en vlot geschreven is. Daarom kostte het mij weinig moeite om een beetje op te schieten met lezen. Een erg interessant en leerzaam boek, dat zich vrij gemakkelijk laat lezen. Daar houd ik van.

Ik heb in dit boek vooral kennis gemaakt met visies op de islam, zo zie ik het voor mijzelf. Uitermate interessante visies, dat zeer zeker. Ik kan er zelf geen mening over geven. Het is best moeilijk om de waarheid van wetenschappelijke hypothesen in te schatten. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af: als Mohammed niet bestaan zou hebben, waar komen de verhalen over hem dan vandaan? Nog sterker wordt het, als zijn eerste vier opvolgers ook niet bestaan zou hebben. Dan zou er inderdaad wel sprake geweest moeten zijn van een enorme samenzwering, een opmerking die ik ergens ook als citaat las in het boek.
Maar hoe dan ook, je krijgt wel allerlei interessante aspecten onder ogen van de Koran en de islam. En dat prikkelt tot verdere verdieping van mijn islam- en korankennis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten