de "tekenen" van het ware geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Horeb » 17 feb 2011 12:50

schelpje3 schreef:Als iemand tegen mij zegt: bedrieg jij jezelf niet ? Dan zou ik schrikken. Mezelf nauw onderzoeken en zeker niet die ander op zijn vingers tikken.

lijkt me ook de enige juiste weg.

@schaapje.......jij wordt door mij niet aangevallen op je geloof. wat je steeds doet is fel reageren op postings van anderen....waarin we dan weer een preek krijgen over jouw geborgenheid in Christus. dat Hij al je zonden vergeven heeft en dat je nu een heerlijk leven in de Heer leeft.
ik hoop voor je dat het klopt wat je schrijft, want ik vind het een veeg teken dat je ons daar steeds weer van overtuigen moet. nooit heb ik je persoonlijk aangevallen op je geloof overigens, en ik heb daar het recht ook niet toe. wel heb ik het recht aan te wijzen waar het hart van Gods kinderen naar uitgaat volgens (oude)geschriften en Gods woord. daar moeten we ons allemaal aan spiegelen.
verder heb ik geen moeite met felle reacties zoals je zegt.........ik ben gewoon zo. altijd! ik hou ervan recht voor zijn raap iets te zeggen........vandaar dat ik ook reageerde toen je mij verweet dat ik draaide..........

je vroeg mij.......zijn je zonden vergeven door Jezus Christus?
wat denk je zelf Schaapje?..........Ik voel alleen geen behoefte om iedere posting hier dat aan de gehele wereld kenbaar te maken. het gaat niet om mij maar om Gods eer.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 13:08

Het Koninkrijk is niet gelegen in woorden maar in de werking van de Heilige Geest met kracht, en Ik zal mijn Wetten en Wil in hun harten schrijven, zodat wij niet meer elkaar behoeven te zeggen: " ken de Heere" Hij neemt uit het Zijne en maakt het ons bekend, de levende en levendmakende Geest en levende Here Jezus Christus,,,,,,

Riska

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Riska » 17 feb 2011 13:13

Horeb schreef:je vroeg mij.......zijn je zonden vergeven door Jezus Christus?
wat denk je zelf Schaapje?..........Ik voel alleen geen behoefte om iedere posting hier dat aan de gehele wereld kenbaar te maken. het gaat niet om mij maar om Gods eer.

En gelijk heb je. Het is een impertinente vraag. Er zijn dingen die tussen de mens en God blijven.
Soms word je 'aangevallen' in tram of trein met de vraag of je Jezus in je hart hebt. Daarvoor geldt hetzelfde.

Wat ik bespeur is dat er twee soorten geloven niet bij elkaar komen, ook al zijn ze beiden oprecht.
Het ene is, dat gezegd wordt dat je voortdurend bedacht moet zijn op satans werk en je de hele dag zelf moet onderzoeken of het nog wel goed is tussen jou en God.
Het andere is dat iemand zegt dat het een kwestie is van het volgen van de Heer in vertrouwen.
Dat wordt door de eerstgenoemden te licht bevonden en gedacht wordt dat je dan gemakkelijk afglijdt. Het je allemaal te gemakkelijk toe-eigent.

Als er nou eens gewoon respect komt voor elkaars standpunt in deze, dat zou al een heel stuk schelen.
Ikzelf probeer in vertrouwen op de Heer te leven. En ik weet dat ik fouten maak, maar desalniettemin weet ik mij geborgen in Hem. Hij is mijn Metgezel, mijn Tochtgenoot en ik mag alles met Hem delen.
En als ik sterf, en dus uit het leven val, dan val ik in Gods handen - en dat geeft mij een veilig gevoel...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 13:16

Riska schreef:
Horeb schreef:je vroeg mij.......zijn je zonden vergeven door Jezus Christus?
wat denk je zelf Schaapje?..........Ik voel alleen geen behoefte om iedere posting hier dat aan de gehele wereld kenbaar te maken. het gaat niet om mij maar om Gods eer.

En gelijk heb je. Het is een impertinente vraag. Er zijn dingen die tussen de mens en God blijven.
Soms word je 'aangevallen' in tram of trein met de vraag of je Jezus in je hart hebt. Daarvoor geldt hetzelfde.

Wat ik bespeur is dat er twee soorten geloven niet bij elkaar komen, ook al zijn ze beiden oprecht.
Het ene is, dat gezegd wordt dat je voortdurend bedacht moet zijn op satans werk en je de hele dag zelf moet onderzoeken of het nog wel goed is tussen jou en God.
Het andere is dat iemand zegt dat het een kwestie is van het volgen van de Heer in vertrouwen.
Dat wordt door de eerstgenoemden te licht bevonden en gedacht wordt dat je dan gemakkelijk afglijdt. Het je allemaal te gemakkelijk toe-eigent.

Als er nou eens gewoon respect komt voor elkaars standpunt in deze, dat zou al een heel stuk schelen.
Ikzelf probeer in vertrouwen op de Heer te leven. En ik weet dat ik fouten maak, maar desalniettemin weet ik mij geborgen in Hem. Hij is mijn Metgezel, mijn Tochtgenoot en ik mag alles met Hem delen.
En als ik sterf, en dus uit het leven val, dan val ik in Gods handen - en dat geeft mij een veilig gevoel...

Duw jouw manier van geloven is helemaal niet bang van satan's werk ? En wie heeft het over licht en zwaar ?

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 13:18

Ik geloof, wetend, dat Jezus in alle dingen verzocht en beproefd is geweest zoals een mens maar kan overkomen en daarom is Hij de aangewezen Hogepriester, die met onze zwakheden kan en wil meevoelen, want zelfs Hij heeft gehoorzaamheid geleerd in en aan hetgeen Hij heeft geleden...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schaapje » 17 feb 2011 13:35

Horeb schreef:in diverse andere topics wordt momenteel gesproken over wanneer we Gods kind zijn en wanneer niet. blijkbaar zullen we dat ergens aan moeten "meten". de parameters zijn echter op zijn zachts gezegd wel heel divers onder de verschillende forummers.
ik zelf ben van mening dat alleen Gods woord ons duidelijk kan maken of we een kind van Hem mogen zijn of dat we nog voor eigen rekening leven. ik accepteer zelf dan ook uitsluitend bijbelse kenmerken om langs mijn leven te leggen ter beproeving.
andere geschriften kunnen dus nooit meer als een hulp zijn in dit zelfonderzoek.
doen we nog wel aan zelfonderzoek?, of hebben we eenmaal bepaald dat we Gods kind zijn en blijft dat nu zo?....ik heb bij velen wel die indruk namelijk. Twijfel of ongeloof is niet gewenst in ons leven,maar geeft wel iets aan hoe we bezig zijn met onze staat.
het komt erg nauw tenslotte, en mensen die zichzelf hebben "bekeerd" zijn erger als een ongelovige, omdat ze niet langer gevoelen bekering nodig te hebben.
de praktijk leert dat dezulke nooit meer, of hoogst zelden nog tot inkeer komen, omdat ze genoeg hebben aan hun eigen vrome leven en geen borg nodig hebben voor hun schuld. ze hebben tenslotte geen schuld....die heeft Christus toch betaald?
vaak zijn deze mensen ook tegen de onderhouding van de wet.

graag wil ik in dit topic wat meningen horen van jullie, en dan gericht op de "kenmerken" waarvan jullie vinden dat een christen niet buiten kan. kenmerken die de bijbel aangeeft als nodig, en die je ook bij jezelf kunt vinden als vrucht van je geloof in Hem.


Sorry Horeb,
Ik heb totaal niet bedoeld zoals jij het opvat, zeker niet...maar ik zit nog steeds met hoe
je naar "bekering" aankijk en hoe je daar over oordeelt .... : omdat ze genoeg hebben
aan hun vrome leven geen borg nodig hebben voor hun schuld...ze hebben tenslotte geen schuld....
die heeft Christus betaald schrijf je.
Deze gedachte geeft aan dat je denkt dat "bekeerde"mensen
niet overtuigd zijn van hun zonden ook na hun bekering.
De gelovigen die ik in mijn nabijheid ken die kennen en worstelen wel degelijk ook met
hun zonden, en ik heb daar grote moeite mee met deze uitspraken.
Daarom vroeg ik heeft Christus voor jou ook je schuld betaald, want als HIJ heeft
betaald, zijn er nog wel zonden waar we vergeving voor vragen en voor aan het avondmaal
gaan, maar toch is er geen schuld meer.
Ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel
groet
Laatst gewijzigd door schaapje op 17 feb 2011 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Riska » 17 feb 2011 13:46

Duw jouw manier van geloven is helemaal niet bang van satan's werk ? En wie heeft het over licht en zwaar ?


Natuurlijk is satan er nog. De dominee bij wie ik ooit belijdenis deed legde het altijd zo uit:
Toen, in WOII , Stalingrad viel, wisten de Duitsers dat ze verslagen waren. Dat wil niet zeggen dat de onderdrukking toen over was. Integendeel. Ze lieten geen gelegenheid voorbijgaan om nog sterker te onderdrukken en in de laatste jaren van de oorlog was het zwaar en leden onnoemlijk veel mensen, die het ook vaak niet overleefden.
Zo is het nu met satan. Hij weet dat hij verslagen is - Goede Vrijdag en Pasen - en laat dus zijn tanden zien.

Alleen: ik volg de Heer, ga achter Hem aan. Dan ben ik toch veilig?

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: de "tekenen" van het ware geloof in de christen

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 14:01

Ik praat liever nog over tekenen van het ongeloof, maar dat zou een nieuwe topic worden..
Nogmaals, de Heilige Geest overtuigt, leidt, onderwijst in ons en leidt onze naar Christus.
Wij kunnen die Geest bedroeven, de werking in ons uitblussen met zonden en overleggingen, die wijzelf ook dogmatisch koesteren, in het ergste geval zelfs wederstaan, maar dan is er sprake van opstand tegen God's handelen en spreken..
Dan is het nog het liegen van en tegen de Geest, zoals bij Ananias en Saffira en b.v. Koning Saul etc.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 15:38

discipel2011 schreef:Ik geloof, wetend, dat Jezus in alle dingen verzocht en beproefd is geweest zoals een mens maar kan overkomen en daarom is Hij de aangewezen Hogepriester, die met onze zwakheden kan en wil meevoelen, want zelfs Hij heeft gehoorzaamheid geleerd in en aan hetgeen Hij heeft geleden...

... dus kunnen we satan negeren, hij doet ons immers niets :-oo

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor TheKeimpe » 17 feb 2011 16:41

"Beef satan, Hij die ons geleid,
Zal u de vaân doen strijken.
Delf vrouw en kind'ren 't graf,
Neem goed en bloed ons af,
Het brengt u geen gewin,
Wij gaan ten hemel in,
En erven koninkrijken."

Maar ik zeg er eerlijk bij dat dit vaak meer een weten dan een gevoelen is!

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor jaapo » 17 feb 2011 16:48

@Horeb, u (jij) bent een topic gestart over een van de vragen die van grote betekenis zijn in een ieders geloof. Ogenschijnlijk uit pure interesse in en gezonde nieuwsgierigheid naar hoe de ander zijn/haar geloof beleeft en belijdt. Maar vervolgens ga je felle polemieken voeren met degenen die anders denken dan jij/u. En daar reageren weer anderen op, waaruit ook weer duidelijk die tweedeling blijkt. En dat wisten we allemaal van tevoren eigenlijk wel. Deze tweedeling is zelfs mede-oorzaak van kerkscheuringen. Welke tweedeling bedoel ik? a. de negatieve benadering: wij zijn zelf niet in staat ons te bekeren, want we leven gedrukt onder de (erf)zonde en de satan gaat rond als een briesende leeuw. Het is pure genade als God ons uitkiest om bekeerd te worden. b. de positieve benadering: God wil al Zijn kinderen bij Hem laten behoren, Hij is Liefde. Zijn Geest is alom aanwezig en wil bij ons wonen, maar we moeten de deur openzetten. Gods afschaduwing is Jezus Christus. Door Jezus leren we God kennen als onze Vader en Jezus heeft ons voorgeleefd hoe wij God kunnen dienen. En door Zijn lijden en sterven en opstanding heeft hij de satan verslagen en de dood overwonnen. Natuurlijk is het veel te beperkt samengevat, maar ik zie die tweedeling alom in allerlei groeperingen en kerken. Als er veel meer ruimte gegeven zou worden voor een persoonlijk geloof, zouden dit soort discussies anders verlopen. Zonder felle woordenstrijd kunnen we elkaar ook bemoedigen, versterken en waarschuwen. Maar gebruik dan niet een regen van losse teksten, want op het eerste gezicht kom je dan veel tegenstrijdigheden tegen en de verleiding van "shoppen"ligt op de loer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 17:02

jaapo schreef:@Horeb, u (jij) bent een topic gestart over een van de vragen die van grote betekenis zijn in een ieders geloof. Ogenschijnlijk uit pure interesse in en gezonde nieuwsgierigheid naar hoe de ander zijn/haar geloof beleeft en belijdt. Maar vervolgens ga je felle polemieken voeren met degenen die anders denken dan jij/u. En daar reageren weer anderen op, waaruit ook weer duidelijk die tweedeling blijkt. En dat wisten we allemaal van tevoren eigenlijk wel. Deze tweedeling is zelfs mede-oorzaak van kerkscheuringen. Welke tweedeling bedoel ik? a. de negatieve benadering: wij zijn zelf niet in staat ons te bekeren, want we leven gedrukt onder de (erf)zonde en de satan gaat rond als een briesende leeuw. Het is pure genade als God ons uitkiest om bekeerd te worden. b. de positieve benadering: God wil al Zijn kinderen bij Hem laten behoren, Hij is Liefde. Zijn Geest is alom aanwezig en wil bij ons wonen, maar we moeten de deur openzetten. Gods afschaduwing is Jezus Christus. Door Jezus leren we God kennen als onze Vader en Jezus heeft ons voorgeleefd hoe wij God kunnen dienen. En door Zijn lijden en sterven en opstanding heeft hij de satan verslagen en de dood overwonnen. Natuurlijk is het veel te beperkt samengevat, maar ik zie die tweedeling alom in allerlei groeperingen en kerken. Als er veel meer ruimte gegeven zou worden voor een persoonlijk geloof, zouden dit soort discussies anders verlopen. Zonder felle woordenstrijd kunnen we elkaar ook bemoedigen, versterken en waarschuwen. Maar gebruik dan niet een regen van losse teksten, want op het eerste gezicht kom je dan veel tegenstrijdigheden tegen en de verleiding van "shoppen"ligt op de loer.


"Iemand die naar Mijn stem hoort en de deur opendoet, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd houden en hij met Mij."

Is dat shoppen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 17:46

jaapo schreef:@Horeb, u (jij) bent een topic gestart over een van de vragen die van grote betekenis zijn in een ieders geloof. Ogenschijnlijk uit pure interesse in en gezonde nieuwsgierigheid naar hoe de ander zijn/haar geloof beleeft en belijdt. Maar vervolgens ga je felle polemieken voeren met degenen die anders denken dan jij/u. En daar reageren weer anderen op, waaruit ook weer duidelijk die tweedeling blijkt. En dat wisten we allemaal van tevoren eigenlijk wel. Deze tweedeling is zelfs mede-oorzaak van kerkscheuringen. Welke tweedeling bedoel ik? a. de negatieve benadering: wij zijn zelf niet in staat ons te bekeren, want we leven gedrukt onder de (erf)zonde en de satan gaat rond als een briesende leeuw. Het is pure genade als God ons uitkiest om bekeerd te worden. b. de positieve benadering: God wil al Zijn kinderen bij Hem laten behoren, Hij is Liefde. Zijn Geest is alom aanwezig en wil bij ons wonen, maar we moeten de deur openzetten. Gods afschaduwing is Jezus Christus. Door Jezus leren we God kennen als onze Vader en Jezus heeft ons voorgeleefd hoe wij God kunnen dienen. En door Zijn lijden en sterven en opstanding heeft hij de satan verslagen en de dood overwonnen. Natuurlijk is het veel te beperkt samengevat, maar ik zie die tweedeling alom in allerlei groeperingen en kerken. Als er veel meer ruimte gegeven zou worden voor een persoonlijk geloof, zouden dit soort discussies anders verlopen. Zonder felle woordenstrijd kunnen we elkaar ook bemoedigen, versterken en waarschuwen. Maar gebruik dan niet een regen van losse teksten, want op het eerste gezicht kom je dan veel tegenstrijdigheden tegen en de verleiding van "shoppen"ligt op de loer.

Dan versta jij niet wat hij zegt. Er is wel ruimte voor persoonlijk geloof, maar dan moet het geen zelf gemaakt geloof zijn. Er is maar 1 Waar GESCHONKEN geloof. DAT zegt Horeb, niks meer, niks minder.
En we moeten de deur openzetten ? Waarom zouden we dat doen ?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 17:50

schelpje3 schreef:
jaapo schreef:@Horeb, u (jij) bent een topic gestart over een van de vragen die van grote betekenis zijn in een ieders geloof. Ogenschijnlijk uit pure interesse in en gezonde nieuwsgierigheid naar hoe de ander zijn/haar geloof beleeft en belijdt. Maar vervolgens ga je felle polemieken voeren met degenen die anders denken dan jij/u. En daar reageren weer anderen op, waaruit ook weer duidelijk die tweedeling blijkt. En dat wisten we allemaal van tevoren eigenlijk wel. Deze tweedeling is zelfs mede-oorzaak van kerkscheuringen. Welke tweedeling bedoel ik? a. de negatieve benadering: wij zijn zelf niet in staat ons te bekeren, want we leven gedrukt onder de (erf)zonde en de satan gaat rond als een briesende leeuw. Het is pure genade als God ons uitkiest om bekeerd te worden. b. de positieve benadering: God wil al Zijn kinderen bij Hem laten behoren, Hij is Liefde. Zijn Geest is alom aanwezig en wil bij ons wonen, maar we moeten de deur openzetten. Gods afschaduwing is Jezus Christus. Door Jezus leren we God kennen als onze Vader en Jezus heeft ons voorgeleefd hoe wij God kunnen dienen. En door Zijn lijden en sterven en opstanding heeft hij de satan verslagen en de dood overwonnen. Natuurlijk is het veel te beperkt samengevat, maar ik zie die tweedeling alom in allerlei groeperingen en kerken. Als er veel meer ruimte gegeven zou worden voor een persoonlijk geloof, zouden dit soort discussies anders verlopen. Zonder felle woordenstrijd kunnen we elkaar ook bemoedigen, versterken en waarschuwen. Maar gebruik dan niet een regen van losse teksten, want op het eerste gezicht kom je dan veel tegenstrijdigheden tegen en de verleiding van "shoppen"ligt op de loer.

Dan versta jij niet wat hij zegt. Er is wel ruimte voor persoonlijk geloof, maar dan moet het geen zelf gemaakt geloof zijn. Er is maar 1 Waar GESCHONKEN geloof. DAT zegt Horeb, niks meer, niks minder.
En we moeten de deur openzetten ? Waarom zouden we dat doen ?
Omdat Op 3:20 daartoe oproept misschien?

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Horeb » 17 feb 2011 17:51

ooit zullen we allemaal één zijn Jaapo............vandaar toch maar dit topic, snap je?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 57 gasten