Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Familie Bos » 04 okt 2009 14:36

Beste allemaal.,

Ik woon in een klein behoorlijk gereformeerd dorpje (ben zelf niet gereformeerd), en het valt mij op dat veel mensen (bijna allemaal) er een bepaalde levensstijl op na houden.
Ik bedoel dan dat de vrouwen allemaal een rok (moeten) dragen als ze naar de kerk of naar de (gereformeerde) school gaan (met een broek mogen ze het schoolplein niet eens op).
Vele dragen op zondag een hoedje, ze gaan bijna allemaal in zwarte of donkere kleren naar de kerk en bijna niet één vrouw hier op het dorp gebruikt make-up ?????

Nu weet iki dat dit wel bekend is in deze kringen, maar ik snap er gewoon niks van.
Waarom mogen de vrouwen geen make-up gebruiken en hun haar mooi maken ?
Staat dat ergens in de bijbel ?

Ik weet alleen dat in de bijbel staat dat zelf de joodse koningin Esther make-up gebruikte, sterker nog, het duurde een jaar lang aan behandelingen en kuurtjes en speciaal voedsel om haar zo mooi mogenlijk te maken voor de koning.
Zelfs toen was make-up dus gebruikelijk.

Ik veroordeel dus helemaal niets en niemand, maar ik zoek een antwoord waarom dit zo is en waar dit in de bijbel staat dat een vrouw niet mooi mag zijn (met make-up, mooi gemaakt haar, enz...)

Alvast bedankt en sorry voor mijn gebrek aan kennis in deze. :wink:
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2009 16:46

Lees de brieven van Paulus maar eens ;)
Het gaat niet om het uiterlijk, God ziet het hart aan!
Je mooi maken mag wel, maar het moet niet het belangrijkste worden en je moet anderen er niet op beoordelen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor TheKeimpe » 05 okt 2009 08:17

Familie Bos schreef:Beste allemaal.,

Ik woon in een klein behoorlijk gereformeerd dorpje (ben zelf niet gereformeerd), en het valt mij op dat veel mensen (bijna allemaal) er een bepaalde levensstijl op na houden.
Ik bedoel dan dat de vrouwen allemaal een rok (moeten) dragen als ze naar de kerk of naar de (gereformeerde) school gaan (met een broek mogen ze het schoolplein niet eens op).
Vele dragen op zondag een hoedje, ze gaan bijna allemaal in zwarte of donkere kleren naar de kerk en bijna niet één vrouw hier op het dorp gebruikt make-up ?????

Nu weet iki dat dit wel bekend is in deze kringen, maar ik snap er gewoon niks van.
Waarom mogen de vrouwen geen make-up gebruiken en hun haar mooi maken ?
Staat dat ergens in de bijbel ?

Ik weet alleen dat in de bijbel staat dat zelf de joodse koningin Esther make-up gebruikte, sterker nog, het duurde een jaar lang aan behandelingen en kuurtjes en speciaal voedsel om haar zo mooi mogenlijk te maken voor de koning.
Zelfs toen was make-up dus gebruikelijk.

Ik veroordeel dus helemaal niets en niemand, maar ik zoek een antwoord waarom dit zo is en waar dit in de bijbel staat dat een vrouw niet mooi mag zijn (met make-up, mooi gemaakt haar, enz...)

Alvast bedankt en sorry voor mijn gebrek aan kennis in deze. :wink:

make-up: Zie verhaal over Izebel
broek/rok: zie Deuteronomium 22:5
hoedje: zie 1 Kor. 11, en dat is tegelijkertijd het enige waar ik wel in mee wil gaan, de andere dingen vind ik persoonlijk geen echte onderbouwing, maar dat is wel wat er al gauw geroepen wordt

Jantjes

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2009 08:47

Staat dat ergens in de bijbel ?
Nee niet direct, het is een cultuurverschijnsel bij de gereformeerden.
Zie onderstaande citaat waar ook niet een verwijzing staat vermeld naar de Bijbel.

Een legging leidt naar de satan.
In De Saambinder waarschuwt ds. G.J. van Aalst tegen het gebruik van leggings bij reformatorische meisjes. Hij constateert: een glijdende schaal van verwereldlijking. Het begint bij meisjes die de rok inruilen voor een nette broekrok. Daarna volgt de legging, eerst als accessoire bij de rok, maar voor je het weet wordt de rok een accessoire bij de legging. Die rok wordt geleidelijk steeds korter natuurlijk, en eventueel komt er nog een kantje aan. Dan is de overstap naar een strakke broek zo gemaakt, en vervolgens naar de spijkerbroek van je broer. En dan is niet meer duidelijk dat je eigenlijk een vrouw bent, zelfs de dominee herkent je dan niet meer! Dan gaat het volgens Van Aalst “langzaam maar zeker één kant op, naar beneden. Naar de plaats waar satan je hebben wil: een broek gewoon vinden.” En daarmee ben je rechtstreeks in overtreding met het Woord van God en zijn scheppingsinzetting. Hij schiep Eva immers met een rok en Adam met een broek. Zo wist iedereen in de Hof van Eden precies wie het mannetje was en wie het vrouwtje.

Juiste kledingstijl volgens de Gereformeerde
http://www.gezinsgids.nl/data/foto/2_juli_2009/12.jpg
Dit is een verboden kledingstijl
http://goedgelovig.files.wordpress.com/2009/07/legging.jpg
Laatst gewijzigd door Jantjes op 05 okt 2009 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Familie Bos » 05 okt 2009 09:09

Hij schiep Eva immers met een rok en Adam met een broek.


Weer wat nieuws ???
Wat is dat nu weer voor predikant ????
Dat staat dus echt nergens in de bijbel, grote onzin dus.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Gerdien B. » 05 okt 2009 09:12

dan zou ik graag is van Ds. van Aalst willen weten waar dat in zijn Bijbel staat.
Er staat in mijn Bijbel dat God kleding maakte van dierenvellen. Er staat niet specifiek bij een rok of broek.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2009 09:42

Er wordt wel eens verwezen naar Deuteronomium 22:5 voor broek/rok voorschriften, ook door TheKeimpe, maar dat is onjuist. In Deuteronomium gaat het om het bekleden van een functie voor man en vrouw niet om kleding.

1 Kor. 11 gaat het over de bedekking van de vrouw maar dat heeft mij nog nooit iemand duidelijk kunnen uitleggen of het daar gaat om het haar als bedekking of op het haar nog een bedekking b.v. hoed, baret enz.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Familie Bos » 05 okt 2009 14:15

Naar mijn weten staat er juist in de bijbel dat het haar van de vrouw een sierraad is.
Dat is dus juist een geschenk van God dat zichtbaar mag zijn lijkt mij ?
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Evelien » 05 okt 2009 14:19

Familie Bos schreef:Naar mijn weten staat er juist in de bijbel dat het haar van de vrouw een sierraad is.
Dat is dus juist een geschenk van God dat zichtbaar mag zijn lijkt mij ?


juist het is een sieraad. Daarom ben ik enorm blij met de kleur en lengte van m'n haar (en dit komt zeker niet uit een potje).

Jantjes

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2009 15:51

Familie Bos schreef:Naar mijn weten staat er juist in de bijbel dat het haar van de vrouw een sierraad is.
Dat is dus juist een geschenk van God dat zichtbaar mag zijn lijkt mij ?

De Nieuwe Bijbelvertaling
Eer / hoofdbedekking

Willibrordvertaling (herziene editie 1995)
Sierraad / sluier

Statenvertaling
Eer / deksel.

Zie hier
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+ ... 18&idp3=37

Samanthi

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Samanthi » 05 okt 2009 16:43

Nee hè niet weer verzanden in uiterlijkheden.
gr Samanthi

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Wullimpie » 05 okt 2009 18:09

Familie Bos schreef:Beste allemaal.,

Ik woon in een klein behoorlijk gereformeerd dorpje (ben zelf niet gereformeerd), en het valt mij op dat veel mensen (bijna allemaal) er een bepaalde levensstijl op na houden.
Ik bedoel dan dat de vrouwen allemaal een rok (moeten) dragen als ze naar de kerk of naar de (gereformeerde) school gaan (met een broek mogen ze het schoolplein niet eens op).
Vele dragen op zondag een hoedje, ze gaan bijna allemaal in zwarte of donkere kleren naar de kerk en bijna niet één vrouw hier op het dorp gebruikt make-up ?????

Nu weet iki dat dit wel bekend is in deze kringen, maar ik snap er gewoon niks van.
Waarom mogen de vrouwen geen make-up gebruiken en hun haar mooi maken ?
Staat dat ergens in de bijbel ?

Ik weet alleen dat in de bijbel staat dat zelf de joodse koningin Esther make-up gebruikte, sterker nog, het duurde een jaar lang aan behandelingen en kuurtjes en speciaal voedsel om haar zo mooi mogenlijk te maken voor de koning.
Zelfs toen was make-up dus gebruikelijk.

Ik veroordeel dus helemaal niets en niemand, maar ik zoek een antwoord waarom dit zo is en waar dit in de bijbel staat dat een vrouw niet mooi mag zijn (met make-up, mooi gemaakt haar, enz...)

Alvast bedankt en sorry voor mijn gebrek aan kennis in deze. :wink:


:shock: dus zonder make-up is een vrouw lelijk???
Laat ik de vraag eens omkeren, waarom moet een vrouw make-up gebruiken?
Omdat ze anders echt zo lelijk zijn, of omdat dit een soort gewoonte is geworden en het dus opvalt als je het niet doet.

Ik ken op het werk ook wel vrouwen die zich eerst een half uur moeten glad plamuren en bijverven omdat dat dan "mooi" is.
Die wil je ´s ochtend als ze net uit bed zijn niet tegenkomen want die huid is helemaal doods geworden door al die chemicaliën, dat is pas lelijk, daar komt nog bij dat je ze niet herkend ook want door als die make-up zijn ze zichzelf niet meer.

Laat vrouwen maar gewoon zichzelf zijn zonder als die troep, dat schilt nog een hoop geld ook.

Ik weet alleen dat in de bijbel staat dat zelf de joodse koningin Esther make-up gebruikte, sterker nog, het duurde een jaar lang aan behandelingen en kuurtjes en speciaal voedsel om haar zo mooi mogenlijk te maken voor de koning.
Zelfs toen was make-up dus gebruikelijk.


Graag zou ik weten waar je dit precies gelezen hebt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Wullimpie » 05 okt 2009 18:11

Gerdien B. schreef:dan zou ik graag is van Ds. van Aalst willen weten waar dat in zijn Bijbel staat.
Er staat in mijn Bijbel dat God kleding maakte van dierenvellen. Er staat niet specifiek bij een rok of broek.


Volgens mij is Jantjes hier Ds van Aalst woorden in de mond aan het leggen die hij helemaal niet gesproken/geschreven heeft.

Dus Jantjes graag een bron of anders neem je het terug!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

tante-tortel

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor tante-tortel » 05 okt 2009 18:19

Volgens jantjes in de saambinder waar hij hierboven ergens een stuk van aanhaalde?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor pol » 05 okt 2009 18:25

Ben ook benieuwd naar de originele versie van die samenbinder!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten