Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2009 11:35

Verrassend was het nieuws uit het Nederlands Dagblad van vandaag!

UTRECHT - De Jacobikerk in Utrecht stelt de ambten van ouderling en diaken open voor vrouwen. Met dit besluit zal de orthodox-protestantse gemeente volgens kenners een voorbeeld zijn voor andere gemeenten binnen de Gereformeerde Bond.

Afbeelding
De Jacobikerk in Utrecht, waar ook vrouwen een plaatsje krijgen
in de banken voor ouderlingen, diakenen en ouderling-kerkrentmeesters.


Na een bezinning van ruim een jaar - met gemeenteavonden, deskundige sprekers van buiten en uitvoerige discussies - heeft de kerkenraad van de Jacobikerk in Utrecht onlangs besloten vrouwen toe te laten tot de ambten van ouderling, diaken en ouderling-kerkrentmeester.

De vrouwelijke voorganger is bewust buiten beschouwing gelaten, ,,om de discussie niet te zwaar te belasten'', vertelt ds. Andries Zoutendijk. ,,We willen niet alles tegelijk doen, maar kleine stapjes zetten.''

Het besluit van de Jacobikerk is opvallend omdat de officiële lijn van de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk is dat ,,de vrouw niet is geroepen tot leer- en regeertaken''.

Dat maakt de keuze van Utrecht overigens niet uniek. In de Martinikerk in Groningen, waar Zoutendijk vroeger stond, is de vrouwelijke ambtsdrager al jaren een feit, evenals in de gemeente van ds. Piet de Jong in Delfshaven. De vrouw in het ambt was al geaccepteerd of kwam voort uit een fusie van wijkgemeenten met een verschillende ligging.

In 2007 is in gemeente van ds. Marius van Duijn in Eindhoven, die wordt ondersteund door de missionaire organisatie IZB, ook de vrouw als ouderling of diaken toegelaten. Dat gebeurde toen het missionaire project de status kreeg van een echte wijkgemeente. De Jacobikerk, orthodox-christelijk in de leer maar vrijer in de liturgische vormen, ging van afwijzing naar acceptatie van de vrouw in het ambt.

De aanleiding voor de discussie was een brief van enkele mannen en vrouwen uit de gemeente. ,,Die was niet provocerend, maar nodigde ons uit over de vrouw in het ambt na te denken'', aldus Zoutendijk. Daarnaast kreeg hij van belijdeniscatechisanten geregeld de vraag waarom vrouwen in allerlei functies binnen de gemeente leiding mogen geven, maar niet als ambtsdrager.

De klassieke verdediging die vrouwen uitsluit van de ambten leunt sterk op de zogeheten 'zwijgteksten' in 1 Korintiërs 14 en 1 Timoteüs 2, waarin staat dat de vrouw in de gemeente moet zwijgen en geen gezag over mannen mag hebben. Paulus verwijst daarbij naar de scheppingsorde in het Bijbelboek, Genesis: eerst is de man geschapen, daarna de vrouw.

Zoutendijk vindt dat de apostel die scheppingsorde gebruikt als illustratie in een concrete situatie. Welke concrete norm je aan deze orde ontleent, is niet makkelijk aan te geven, stelt hij. Volgens hem kun je niet zeggen dat de scheppingsorde betekent dat de man boven de vrouw staat. Want pas na de zondeval - beschreven in Genesis 3 - gaat de man heersen over de vrouw. Daarvóór schiep God de mens, man én vrouw. Er was dus wel een onderscheid, maar niet in autoritaire zin.

,,Bepalend is verder je visie op de Bijbel'', vervolgt de predikant. ,,Zie je de letterlijke tekst als Gods Woord en daarom tijdloos, of laat je ook meewegen dat de Here God rekening houdt met de cultuur en de tijd waarin het Bijbelboek werd geschreven.'' In deze redenering lijkt het zwijgen van de vrouw waarop Paulus hamert, vooral bedoeld om een doorgeschoten vrijheidsdenken te beteugelen. Vrouwen drongen zich op en de apostel wijst ze hun plaats, aldus de Utrechtse predikant. ,,Wij denken dat Paulus niet een gedragsregel voor alle tijden en culturen heeft gegeven.''

Het 'vrouwenbesluit' zal overigens, aldus een nieuwsbrief van de gemeente, op zorgvuldige en geleidelijke wijze worden doorgevoerd. ,,Daarmee bedoelen we dat we nu niet ineens allerlei vrouwen gaan benoemen als diaken of ouderling, alsof we iets goed te maken hebben.''

Brief
De officiële lijn ten aanzien van de vrouw en het ambt binnen de Gereformeerde Bond is verwoord in een rapport uit 1985, dat later werd uitgegeven onder de titel Man en vrouw in bijbels perspectief . Het boek, onder redactie van ds. C. den Boer, beleefde in 2007 een ongewijzigde herdruk. Ondanks oproepen de discussie over deze 'vrouwenkwestie' gaande te houden, heeft het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond herhaaldelijk laten weten zijn standpunt niet te willen herzien.

Wat betekent de stap van Utrecht voor haar positie binnen de invloedsfeer van 'de Bond'? Zoutendijk vertelt dat zijn gemeente, net als Eindhoven twee jaar eerder, een brief kreeg van het hoofdbestuur waarin de keuze voor de vrouw in het ambt wordt betreurd. ,,Ik begrijp zijn bezorgdheid maar hoop vooral dat we in gesprek kunnen blijven. De discussie over de vrouwelijke ambtsdrager komt vroeg of laat, ook in andere gemeenten, toch weer aan de orde.''

Volgens ds. Wim Dekker van de missionaire organisatie IZB, gelieerd aan de Gereformeerde Bond, vervult 'Utrecht' met haar vrouwenbesluit een voorbeeldfunctie. Haar stap zal navolging vinden van andere gemeenten, schat hij in. Niet snel, maar op middellange termijn zeker. Er zijn gemeenten die inmiddels informatie hebben opgevraagd bij de Utrechtse gemeente. ,,Veel mensen zullen zeggen: zie je wel, bij de Jacobikerk kan de vrouw ouderling of diaken worden en daar staat toch een goede predikant met een rechtzinnige preek'', aldus Dekker.

Andere 'bondsgemeenten' zullen bij het klassieke standpunt blijven en de vrouw niet toelaten tot het ambt. ,,In die zin is het standpunt van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond houdbaar. Op grond van de Bijbel kun je voor de vrouw in het ambt kiezen, maar ook ertegen. Wel doet het bestuur of zijn keuze de enige Bijbelse is. Beter is het te accepteren dat je ook goed gereformeerd bent, als je wel ruimte ziet voor vrouwelijke amtsdragers.''

Jammer
Ds. Hans Lam, voorzitter van de Gereformeerde Bond, vindt het jammer dat de Jacobikerk de ambten opent voor vrouwen. Hij bevestigt het bestaan van de brief waarin het besluit wordt betreurd. ,,In Utrecht wordt de vrouw toegelaten vanwege een gewijzigd Schriftverstaan. Dat speelt in meer gemeenten en baart ons zorgen.''

De voorzitter wil het pleidooi van ds. Dekker om ruimte te laten voor diverse visies niet honoreren. ,,De Schrift staat vrouwen duidelijk niet toe een ambt te vervullen. We kunnen en willen de Bijbel op dit punt niet anders verstaan.'' Zijn bestuur zal altijd deze lijn uitdragen, zegt Lam, maar hij beseft dat in de praktijk andere gemeenten Utrecht zullen volgen. ,,Misschien dat deze gemeenten zich door ons standpunt op termijn minder thuisvoelen in de Gereformeerde Bond. Maar wij zijn geen organisatie die leden uitsluit. We zijn een beweging en zullen altijd het gesprek met elkaar zoeken.''

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2009 11:37

Eindelijk, nu Berkenwoude nog en dan zijn we eindelijk van die modaliteitentoestand af.

Heel de kerk en heel het dorp.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor studentjehhs » 20 jul 2009 11:42

Eigelijk een beetje dezelfde discussie als rond de homodiscussies in de kerken. Ook hier draait het om 'Paulus teksten' en hoe
die te interpreteren.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor em_ma » 20 jul 2009 11:44

Jammer, deze stap....
Ik hoop niet dat dit snel een vervolg gaat krijgen in andere GB gemeenten.
Of is dit meer een stap van ds. Zoutendijk?
Al sta ik er niet erg van te kijken dat dit in deze GB gemeente gebeurd, die was toch al veelkleurig:-)
Kan niet helemaal volgen waarom er nog geen domina op de preekstoel mag staan, er is nu toch al een stap gezet?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor studentjehhs » 20 jul 2009 12:08

em_ma schreef:Jammer, deze stap....
Ik hoop niet dat dit snel een vervolg gaat krijgen in andere GB gemeenten.
Of is dit meer een stap van ds. Zoutendijk?
Al sta ik er niet erg van te kijken dat dit in deze GB gemeente gebeurd, die was toch al veelkleurig:-)
Kan niet helemaal volgen waarom er nog geen domina op de preekstoel mag staan, er is nu toch al een stap gezet?


Wat vind je er jammer aan?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor elbert » 20 jul 2009 12:14

Ik heb het topic maar naar Religie - Algemeen verplaatst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor em_ma » 20 jul 2009 12:15

studentjehhs schreef:
em_ma schreef:Jammer, deze stap....
Ik hoop niet dat dit snel een vervolg gaat krijgen in andere GB gemeenten.
Of is dit meer een stap van ds. Zoutendijk?
Al sta ik er niet erg van te kijken dat dit in deze GB gemeente gebeurd, die was toch al veelkleurig:-)
Kan niet helemaal volgen waarom er nog geen domina op de preekstoel mag staan, er is nu toch al een stap gezet?


Wat vind je er jammer aan?


Omdat ik niet geloof dat God van vrouwen vraagt om in de kerkenraad te komen of domina te worden.
Daarbij vind ik het jammer omdat je erg op moet passen met veranderen in de kerkdienst.
Ik heb op zich niets tegen veranderingen (persoonlijk hoeft het van mij niet maar goed), maar heb wel veel moeite met de provocerende geest die erachter zit.
Ik ben nog nooit een gemeente tegen gekomen waarbij veranderingen in liturgie oid. niet tot veranderingen in de leer leiden. En dat is het punt waar ik moeite mee heb.....
Laatst gewijzigd door em_ma op 20 jul 2009 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor elbert » 20 jul 2009 12:17

studentjehhs schreef:Wat vind je er jammer aan?

Omdat het de Bijbel relativeert misschien? Dan wordt er gezegd dat wat de apostel Paulus erover gezegd zou hebben, tijdgebonden zou zijn. Het probleem is echter, dat diezelfde apostel refereert aan de scheppingsordinantie (1 Tim. 2, Adam en Eva) duizenden jaren daarvoor. Dus al die duizenden jaren lang was het onderscheid man/vrouw niet aan verandering onderhevig en de laatste paar jaar opeens wel? Dat is een opvallende manier om de Bijbel uit te leggen.
Of, om mijn mening erover te geven: dat is toegeven aan de huidige cultuur.

,,In die zin is het standpunt van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond houdbaar. Op grond van de Bijbel kun je voor de vrouw in het ambt kiezen, maar ook ertegen. Wel doet het bestuur of zijn keuze de enige Bijbelse is. Beter is het te accepteren dat je ook goed gereformeerd bent, als je wel ruimte ziet voor vrouwelijke amtsdragers.''

Het is goed gereformeerd (en bijbels) om het als een uitzondering te zien. In de Bijbel zijn er ook profetessen, maar dat was bijna nooit in een periode van geestelijke bloei. Denk bijvoorbeeld aan Deborah en Hulda. Vrouwen traden op, toen de mannen het erbij lieten zitten.
Daarom ben ik alleen voor vrouwelijke ambtsdragers als er geen geschikte mannen te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld in kleine gemeenten voor kan komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2009 13:03

Ik las erlders een boeiende en zeer genuanceerde reactie van Nico van Kooten uit Maarssen:
"ik ben ook opgevoed met het leerstellige, dat vrouwen geen ambt of bediening zouden mogen dragen. Ik worstel er al jaren mee, want de leringen en discussies rondom ‘vrouwen in het ambt’ zijn te allen tijde nimmer eerlijk en schriftuurlijk verlopen. Van alle eeuwen is de mening dat ‘de man’ superieur is aan de vrouw omdat eerst Adam is geschapen en daarna (als tweede in rang?) Eva (1 Tim. 2:13). En daarbij vanwege de zondeval, waarin Eva allereerst zich liet verleiden en daarna Adam meesleurde in de ongehoorzaamheid, waarbij de man ‘heerschappij’ zal voeren over de vrouw. We kennen dit ook in vele spreekwoorden: Hij staat zijn mannetje; op de man af gezegd; het is mannentaal en bij de dames spreken we van ‘vrouwenpraat’; een man een man, een woord een woord; enz. Ook in het O.T. waren vrouwen zeer ondergeschikt! Toen Mirjam en Aäron in opstand kwamen tegen het gezag van Mozes, werd Mirjam als straf melaats en Aäron niet.

In het Koninkrijk van God gaat het echter anders toe. Die aanzitten (dus de simpele gemeenteleden) zijn meer (hoger, belangrijker?...) dan degenen die dienen (voorgangers). Dat lezen we in Lukas 22: 24 t/m 27. Bij God is het derhalve omgekeerd, hetgeen onverlet laat dan we de voorgangers moeten eren en respecteren.
Vrouwen kunnen ook gaven ontvangen, geestelijke gaven, zie Hand. 21:8-9 en 1 Kor. 11:5. Diverse vrouwen noemt apostel Paulus met naam en met ere en ‘laat hen groeten’ of beveelt ze aan vanwege hun belangrijkheid. Die zuster Phebe uit Rom. 16:1 is een dienares, dat valt niet te ontkennen en om van haar een soort poetsvrouw of schoonmaakster te maken, is theologie van benedenmaats niveau. De apostel Paulus kende ook enkele echtparen die zijn mede-arbeiders waren. Indien een vrouw mannen niet mag onderwijzen, dan noem ik Hand. 18: 24 t/m 28, waar toch de geleerde en welsprekende Apollos nadat hij tot geloof in Christus was gekomen, werd onderwezen door Priscilla en Aquila, het echtpaar dat jarenlang met Paulus meetrok. Het echtpaar Junia en Andronicus was zelfs vermaard onder de apostelen.

Als we goed overdenken met geheiligde verbeeldingskracht, wat dat Lichaam van Christus is, waarvan Jezus Zelf het Hoofd is (1 Kor. 12; Rom. 12 onder andere), dat Lichaam der Kerk waarin een ieder z’n plaats heeft en waarin juist de minder eervolle delen meer eer ontvangen opdat niemand zich kan beroemen op zijn belangrijkheid, dan is het toch ondenkbaar dat alleen mannen functies/bedieningen/gaven/ambten in dat ‘Lichaam’ zouden kunnen hebben?
Ja, inderdaad, de bekende ‘zwijgteksten’. Maar vrouwen mogen dus wel in de kerkdiensten profeteren, bidden, zingen, en geld offeren. Alleen de zwijgteksten gebruiken is niet consequent en eerlijk tegenover vrouwen. Wat is ‘zwijgen’?... En dan gezien in het licht (de cultuur) van die tijd?...

Jammer dat met de Reformatie ook het ‘priesterschap’ is afgeschaft. Hadden de grote voormannen van de Kerkhervorming hier anders over geleerd, dan was deze hele discussie anders verlopen. Als apostel Paulus in 1 Tim. 5 leert over de weduwen, dat noemt hij toch zeker taken op voor vrouwen en somt op aan welke eisen ze moeten voldoen.
Jammer dat er zo weinig kennis is omtrent de typologie aangaande de Tabernakel- en Tempeldienst. In de Tabernakel stond de gouden Kandelaar in het Heilige en dat was een voorafschaduwing van de Christelijke Gemeente (zie Openb. 1:20 en lees Hebreeën 7,8,9 en 10). In de 1e Tempel stonden 10 gouden Kandelaren, een mooi beeld voor de wereldwijde Kerk van Christus. Maar er waren ook 10 zilveren Kandelaren in die Tempel!... Welke theoloog heeft de lust en de gave om hier studie naar te verrichten. Zouden die zilveren Kandelaren de bediening van en voor vrouwen kunnen typeren?...
Die ‘levende stenen van de geestelijke Tempel’ waarvan 1 Petr. 2 getuigt, zullen heus niet slechts uit mannenbroeders bestaan. Gal. 3:28 getuigt dat in Jezus Christus mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. En er is nog zoveel meer.

Kortom; het standpunt van die Utrechtse licht-Gereformeerde Bondsgemeente is zo vreemd nog niet. Het bestuur van de G.B. zit er wel mee in hun mannelijke magen, maar de taak of bediening als ‘diakones’ is bijbels en dat is altijd een onderbelicht stukje leer geweest. Verder is er nog de ‘roeping van Godswege’. We weten toch hoe er soms geleurd en gezeurd wordt of we nog iemand weten die ‘ambtsdrager’ wil worden?... Hebr. 5:1 t/m 6 beschrijft dat je door God (door de Heilige Geest) geroepen wordt tot een ambt of bediening. In Hand. 13:2 lezen we de uitzending van Paulus en Barnabas, nadat ze eerder door de H. Geest geroepen waren. Het is beschamend hoe in soms in protestantse gemeenten mannen in de kerkenraad worden gesleept, die dat het eigenlijk niet willen, of niet kunnen omdat ze andere gaven hebben, laat staan dat ze weten door God geroepen te zijn.
Zo, dat heb ik eens even van mij afgeschreven in biddend opzien tot God die ons fijntjes laat weten vanuit de Bijbel dat vrouwen vaak veel geloviger zijn dan mannen. In de praktijk om ons heen zien we dat ook bij bijbelkringen en dergelijke. Ik opteer voorlopig voor het standpunt: voor ouderlingen en diakenen wel en ‘predikanten’ niet.
Afsluitend; het laatste woord is hier nog niet over gezegd en geschreven…

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Daphne » 20 jul 2009 14:24

em_ma schreef:
studentjehhs schreef:
em_ma schreef:Jammer, deze stap....
Ik hoop niet dat dit snel een vervolg gaat krijgen in andere GB gemeenten.
Of is dit meer een stap van ds. Zoutendijk?
Al sta ik er niet erg van te kijken dat dit in deze GB gemeente gebeurd, die was toch al veelkleurig:-)
Kan niet helemaal volgen waarom er nog geen domina op de preekstoel mag staan, er is nu toch al een stap gezet?


Wat vind je er jammer aan?


Omdat ik niet geloof dat God van vrouwen vraagt om in de kerkenraad te komen of domina te worden.
Daarbij vind ik het jammer omdat je erg op moet passen met veranderen in de kerkdienst.
Ik heb op zich niets tegen veranderingen (persoonlijk hoeft het van mij niet maar goed), maar heb wel veel moeite met de provocerende geest die erachter zit.
Ik ben nog nooit een gemeente tegen gekomen waarbij veranderingen in liturgie oid. niet tot veranderingen in de leer leiden. En dat is het punt waar ik moeite mee heb.....


Ik ben het helemaal met je eens, em-ma.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor MissF » 20 jul 2009 14:27

Ik dnek dat het helemaal niet verkeerd is om de profetessen (domina's???) te volgen. Als er op een bepaald moment in een gemeente geen geschikte mannen meer zijn, maar wel geschikte vrouwen, vind ik het bizar dat er toch een ongeschikte man in de kerkenraad komt. Ik vind dat een ouderling of diaken of domina aan het Avondmaal moet gaan. Zodra er geen mannen meer over zijn in een gemeente die er nog niet in zitten en wel aan het Avondmaal gaan, dan kies ik voor een vrouw, absoluut!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor em_ma » 20 jul 2009 14:37

MissF schreef:Ik dnek dat het helemaal niet verkeerd is om de profetessen (domina's???) te volgen. Als er op een bepaald moment in een gemeente geen geschikte mannen meer zijn, maar wel geschikte vrouwen, vind ik het bizar dat er toch een ongeschikte man in de kerkenraad komt. Ik vind dat een ouderling of diaken of domina aan het Avondmaal moet gaan. Zodra er geen mannen meer over zijn in een gemeente die er nog niet in zitten en wel aan het Avondmaal gaan, dan kies ik voor een vrouw, absoluut!


Waarom zouden er geen mannen in de gemeente meer aanwezig zijn die aan het HA gaan?
Het mannelijk geslacht is toch hopelijk geen uitstervend ras in een gemeente?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Denkertje21

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2009 14:47

Ik moet toch wel eens denken aan wat mijn inmiddels overleden vader eens zei. Even voor het beeld: 20 jaar fractievoorzitter SGP in de gemeenteraad en 19 jaar ouderling in de Ger.Gem.

Door een stevige hersenbloeding werd hij later opgenomen een pastoraal opvangscentrum. Toen ik hem eens vroeg hoe het ging, zei hij in: 'Ach ze hebben hier een vrouwelijke dominee en ik heb altijd geleerd en geloofd, dat dat niet goed was. Maar iedere keer als ik met haar spreek of onder haar gehoor ben, heb ik er wat aan. Ik hou dus maar op met oordelen...

Ik heb veel van mijn vader geleerd.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor ajl » 20 jul 2009 15:01

Ik heb de afgelopen jaren in veel verschillende kerken en kerkverbanden gekerkt en daardoor ook veel gezien. Ik ben het met MissF eens dat in feite een vrouw ook prima het ambt kan vervullen, maar aan de andere kant deel ik de zorg van em_ma ook dat liturgische veranderingen ook vaak leiden tot veranderingen in de leer. Mijn ervaring is dat het dan alleen nog gaat over de liefde en dat de waarschuwing om jezelf te bekeren langzaam maar zeker verdwijnt.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor em_ma » 20 jul 2009 15:06

ajl schreef:Ik heb de afgelopen jaren in veel verschillende kerken en kerkverbanden gekerkt en daardoor ook veel gezien. Ik ben het met MissF eens dat in feite een vrouw ook prima het ambt kan vervullen, maar aan de andere kant deel ik de zorg van em_ma ook dat liturgische veranderingen ook vaak leiden tot veranderingen in de leer. Mijn ervaring is dat het dan alleen nog gaat over de liefde en dat de waarschuwing om jezelf te bekeren langzaam maar zeker verdwijnt.


Precies, de preek wordt dan meer een zalvend praatje en de oproep om je hart aan God te geven mag bijna niet meer klinken. Wat gevaarlijk is dat!
Dat gevoel bekroop mij ook bij het luisteren naar de huwelijksinzegeningen van onze prinsen en prinsessen. Wat blijft er nog over?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten