Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
lailahaillallah schreef: Waarom neemt u het dit keer niet letterlijk op?![]()
hamlap schreef:lailahaillallah schreef: Waarom neemt u het dit keer niet letterlijk op?![]()
Zoals ik eerder heb gezegd wil ik me niet laten dringen in het keurslijf van heel de Bijbel letterlijk lezen. Het is erg leuk voor jou (denk ik) dat je steeds teksten voor kan schotelen aan een christen en daarbij zeggen: 'dat moet je ook letterlijjk lezen.' Zo ken ik er ook nog wel een paar hoor, bijvoorbeeld de 'Ik ben' uitspraken van Jezus in het Johannesevangelie. Erg leuk om letterlijk te lezen... Jezus zegt 'Ik ben de Deur, Ik ben de Weg, Ik ben de ware Wijnstok, enzovoorts.
Als het gaat over wie Jezus is dan baseer ik me niet op één tekst, en ik laat me ook niet omver blazen door één tekst. Jezus was een uniek persoon, vanaf Zijn ontvangenis in de moederschoot van Maria, tot aan Zijn lijden, sterven, opstanding en hemelvaart. Zolang Hij op aarde heeft hebben mensen versteld gestaan van Zijn wijsheid, woorden en daden.
En ook dit heb ik al eerder gezegd: Jezus zal nooit gezegd hebben 'Ik ben God', want dat is Hij niet. Ja, maar dan goed lezen: God is altijd Drie-Enig, en Jezus als één persoon van de goddelijke Drie-Eenheid kan nooit vanzichzelf en op zijn eentje zeggen dat Hij God is. Christenen geloven niet in één God de Vader, in een tweede God de Zoon en in een derde God de Heilige Geest. Ze geloven in een Drie-Enige God - Vader, Zoon en Heilige Geest.
mohamed schreef:hamlap schreef:lailahaillallah schreef: Waarom neemt u het dit keer niet letterlijk op?![]()
Zoals ik eerder heb gezegd wil ik me niet laten dringen in het keurslijf van heel de Bijbel letterlijk lezen. Het is erg leuk voor jou (denk ik) dat je steeds teksten voor kan schotelen aan een christen en daarbij zeggen: 'dat moet je ook letterlijjk lezen.' Zo ken ik er ook nog wel een paar hoor, bijvoorbeeld de 'Ik ben' uitspraken van Jezus in het Johannesevangelie. Erg leuk om letterlijk te lezen... Jezus zegt 'Ik ben de Deur, Ik ben de Weg, Ik ben de ware Wijnstok, enzovoorts.
Als het gaat over wie Jezus is dan baseer ik me niet op één tekst, en ik laat me ook niet omver blazen door één tekst. Jezus was een uniek persoon, vanaf Zijn ontvangenis in de moederschoot van Maria, tot aan Zijn lijden, sterven, opstanding en hemelvaart. Zolang Hij op aarde heeft hebben mensen versteld gestaan van Zijn wijsheid, woorden en daden.
En ook dit heb ik al eerder gezegd: Jezus zal nooit gezegd hebben 'Ik ben God', want dat is Hij niet. Ja, maar dan goed lezen: God is altijd Drie-Enig, en Jezus als één persoon van de goddelijke Drie-Eenheid kan nooit vanzichzelf en op zijn eentje zeggen dat Hij God is. Christenen geloven niet in één God de Vader, in een tweede God de Zoon en in een derde God de Heilige Geest. Ze geloven in een Drie-Enige God - Vader, Zoon en Heilige Geest.
Spreek liever voor jezelf, want ik ben het totaal niet met je eens, Jezus is wel degelijk God.
Lovely schreef:Overigens is Jezus ook niet de zoon van God zoals velen beweren, hij noemt zichzelf enkel 'de Mensenzoon'. De Zoon van de mensen, dat is gelijkwaardig, het mooiste geschenk van God.
Dat is waar, de profeten zijn zonen van God, maar tegen wie heeft Hij ooit gezegd:
'...Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd? En weer: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?'(Heb 1:5b; Ps 2:7; Hand 13:33+2 Sam 7:14; 1 Kron 22:10)
Hier spreekt God tegen David, en Salomo zal dit maal de zoon van God zijn en God tot hem een Vader. Er zijn vele soortgelijke verzen in de Bijbel beschikbaar en als men de woorden "zoon van God" letterlijk opvat als het gaat om Jezus, dan moet men ook zo eerlijk en consequent zijn om de woorden "zoon van God" letterlijk op te vatten als het gaat om David en Salomo, heel simpel. Israël (Jakob) en Efraïm worden "de eerstgeborenen" genoemd door God. Hadden we het echter letterlijk moeten opvatten, dan zouden we niet echt ver gekomen zijn geloof ik. Adam had geen biologische vader en moeder en werd gewoon "de zoon van God" genoemd. Waarom neemt u het niet letterlijk op?
lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,Dat is waar, de profeten zijn zonen van God, maar tegen wie heeft Hij ooit gezegd:
'...Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd? En weer: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?'(Heb 1:5b; Ps 2:7; Hand 13:33+2 Sam 7:14; 1 Kron 22:10)
Hoi Mohamed, we lezen in 2 Samuel 7: 14 Ik zal hem zijn tot een Vader, en hij zal Mij zijn tot een zoon; dewelke als hij misdoet, zo zal Ik hem met een mensenroede en met plagen der mensenkinderen straffen.
Profeet Nathan krijgt de opdracht van God om de boodschap te verkondigen aan zijn knecht David, waarbij opmerkelijk is dat God zegt: Ik zal hem (david) zijn tot een Vader, en hij (David) zal Mij zijn tot een zoon
We lezen verder in 1 Kronieken 22:10 Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en die (Salomo) zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem (Salomo) tot een Vader; en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bevestigen tot in eeuwigheid.
In Hebreeën 7 lezen we het opvallende:
[b]3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende; maar den Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij (Melchizedek) een priester in eeuwigheid.
Naar aanleiding van bovengenoemde ziet u dus dat Jezus niet de zoon van God is in letterlijke betekenis.
Goedemorgen.
Ik heb het hele hoofdstuk er even bijgenomen en waar jij David tussen haakjes hebt gezet, zou je beter Jezus kunnen zetten, lees maar eens met me mee:
2 Sam 7
12 Wanneer uw dagen vervuld zijn en gij bij uw vaderen te ruste zijt gegaan (overleden), dan zal Ik uw nakomeling, uw eigen zoon, na u doen optreden, en Ik zal zijn koningschap bevestigen. 13 Die zal mijn naam een huis bouwen, en Ik zal zijn koninklijke troon voor immer bevestigen. 14 Ik zal hem tot een vader zijn, en hij zal Mij tot een zoon zijn.
David was al overleden en Salomo heeft slechts tijdelijk op de troon gezeten, dus je uitleg klopt niet.
lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,Goedemorgen.
Ik heb het hele hoofdstuk er even bijgenomen en waar jij David tussen haakjes hebt gezet, zou je beter Jezus kunnen zetten, lees maar eens met me mee:
2 Sam 7
12 Wanneer uw dagen vervuld zijn en gij bij uw vaderen te ruste zijt gegaan (overleden), dan zal Ik uw nakomeling, uw eigen zoon, na u doen optreden, en Ik zal zijn koningschap bevestigen. 13 Die zal mijn naam een huis bouwen, en Ik zal zijn koninklijke troon voor immer bevestigen. 14 Ik zal hem tot een vader zijn, en hij zal Mij tot een zoon zijn.
David was al overleden en Salomo heeft slechts tijdelijk op de troon gezeten, dus je uitleg klopt niet.
Hoi Mohamed, we lezen duidelijk in 1 Kronieken 22:
9 Zie, de zoon, die u geboren zal worden, die zal een man der rust zijn, want Ik zal hem rust geven van al zijn vijanden rondom henen; want zijn naam zal Salomo zijn, en Ik zal vrede en stilte over Israël geven in zijn dagen.
10 Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en die (Salomo) zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem tot een Vader; en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bevestigen tot in eeuwigheid.
De tekst in 1 Kronieken 22 maakt het duidelijk dat het niet om Jezus gaat, maar om Salomo, de zoon van David. Dit betekent overigens dat de tekst beschreven zoals in 2 Samuël 7 niet over Jezus gaat. Ik ben van mening dat zelfs de tekst beschreven in Psalm 2 niet over Jezus gaat, maar over David. Het feit dat Salomo tijdelijk op de troon heeft gezeten is hier niet van belang, het gaat om het feit dat de tekst in 1 Kronieken 22 over Salamo gaat en dat God hem zijn zoon noemt. Hierbij wordt duidelijk dat de woorden "zoon van God" figuurlijk moet worden opgevat als het gaat om Jezus, Salomo of David.
Salaam
Jij zegt nu wel dat het niet van belang is dat Salomo daar maar tijdelijk zou zitten, maar dan kan ik dat ook van de rest wel zeggen. Dat is dus een loos argument waar een kritisch mens niet tevreden mee is.
Ik stel voor dat we de tekst nog eens lezen en daarbij de tegenstellingen goed in ons opnemen:
lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,
(....)
Salaam
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten