Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Floefloe » 01 apr 2008 13:08

Laatste twee postings uit het vorige topic:

dalethvav schreef:Volgens mij is dat niet zo. Als er al sprake is van bezetting houdt Israel geen Palestijns gebied, maar Egyptisch (Gaza) en Jordanisch (Samaria en Judea) bezet. Het is zelfs zo dat Egypte er in het vredesverdrag van 1978 vanaf zag opnieuw het bestuur over Gaza over te nemen.
Na de wapenstilstand van '48 (Rhodos) kwam de westbank onder (Trans)Jordaans bestuur terwijl de Gazastrook door Egypte werd ingelijfd. Zowel Egypte als Jordanie stonden de "Palestijnen" toe een onafhankelijke regering in de gebieden te vormen. Na de 3 Arabische neens van Khartoem (67) zag Israel geen mogelijkheid de beide gebieden af te stoten zonder dat hun eigen veiligheid in het geding kwam. Behalve dat Egypte in '78 Gaza niet terug wilde, deed koning Hoessein van Jordanie in '88 formeel afstand van de z.g. westbank (Samaria en Judea).


Optimatus schreef:Zie hier het verschil tussen "de jure" en "de facto".
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor dalethvav » 01 apr 2008 21:37

dalethvav schreef:Volgens mij is dat niet zo. Als er al sprake is van bezetting houdt Israel geen Palestijns gebied, maar Egyptisch (Gaza) en Jordanisch (Samaria en Judea) bezet. Het is zelfs zo dat Egypte er in het vredesverdrag van 1978 vanaf zag opnieuw het bestuur over Gaza over te nemen.
Na de wapenstilstand van '48 (Rhodos) kwam de westbank onder (Trans)Jordaans bestuur terwijl de Gazastrook door Egypte werd ingelijfd. Zowel Egypte als Jordanie stonden de "Palestijnen" toe een onafhankelijke regering in de gebieden te vormen. Na de 3 Arabische neens van Khartoem (67) zag Israel geen mogelijkheid de beide gebieden af te stoten zonder dat hun eigen veiligheid in het geding kwam. Behalve dat Egypte in '78 Gaza niet terug wilde, deed koning Hoessein van Jordanie in '88 formeel afstand van de z.g. westbank (Samaria en Judea).

Optimatus schreef:Zie hier het verschil tussen "de jure" en "de facto".

Daar zeg je zoiets. Hoe daar mee om te gaan. Dat is misschien nog niet eens zo eenvoudig. Ondertussen vraag ik me wel af: Is de huidige situatie niet ontstaan door een vaak onrechtvaardig negeren van historische feiten, en kun je daamee niet beter zeggen: Zie hier het gevolg van "de injure" voor "de facto" om het maar eens in jouw terminologie te zeggen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 09 apr 2008 19:06

Ja we moeten de bewoners van Ghaza van brandstof voorzien en dan krijgen we dit als dank:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite? ... 2FShowFull

http://www.abrahamic-faith.com/Israel-Page.html
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 16 apr 2008 12:16

Drie Israelische soldaten omgekomen in de strijd. Eén van de omgekomen soldaten was pas 19 jaar, het lijkt erop dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt, door onervarenheid?, en dat het de hamas gelukt is de soldaten in de val te lokken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2008 22:36

Het uit de weg ruimen van Hamas lijkt me stilaan noodzaak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 17 apr 2008 08:14

Optimatus schreef:Het uit de weg ruimen van Hamas lijkt me stilaan noodzaak.
Voor een pro-islamitische kijk op de zaak: http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2008 ... -palestina
waarbij Meulenbelt de hamas 'verzetstrijders' noemt. Bijzonder shockerende foto's van de jonge palestijnse slachtoffers. Ik vrees dat het voor veel mensen moeilijk zal zijn om te doorzien wie de echte schuldige is voor deze slachtoffers, de kwade macht achter de islam.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2008 08:43

De islam zelf kan hier niet veel aan doen, onder de vlag van de islam worden de meest vreselijke dingen gedaan. Ten tijde van de kruistochten pleegden christenen terreur onder het motto "God wil het". Dezer dagen plegen islamieten terreur onder het motto "Allah wil het".

Israel wordt dagelijks bedreigd - hoewel ik de reactie van Israel soms buitensporig vind (op grond van mediabeelden, moet ik toegeven), vind ik het niet meer dan terecht dat Israel zich verdedigt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 apr 2008 18:00

goshen schreef:Drie Israelische soldaten omgekomen in de strijd. Eén van de omgekomen soldaten was pas 19 jaar, het lijkt erop dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt, door onervarenheid?, en dat het de hamas gelukt is de soldaten in de val te lokken.

het probleem met hinderlagen is dat je het meestal niet weet dat ze er zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 apr 2008 21:33

goshen schreef:
Optimatus schreef:Het uit de weg ruimen van Hamas lijkt me stilaan noodzaak.
Voor een pro-islamitische kijk op de zaak: http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2008 ... -palestina
waarbij Meulenbelt de hamas 'verzetstrijders' noemt. Bijzonder shockerende foto's van de jonge palestijnse slachtoffers. Ik vrees dat het voor veel mensen moeilijk zal zijn om te doorzien wie de echte schuldige is voor deze slachtoffers, de kwade macht achter de islam.


Ach, er zijn ook moslims die het net zo shockerend en verwerpelijk vinden als niet-moslims.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 18 apr 2008 11:18

Jimmy Carter gaat praten met Hamas: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7354027.stm

Ik weet niet wat ik hier nou van moet vinden, aan de ene kant is hamas een terreurorganisatie die een ideologie volgt die het slechtste in de mens omhoog haalt en daarom uitgeroeid moet worden, aan de andere kant kan het nooit kwaad om te praten natuurlijk. Volgens het bbc-artikel is Carter weer de president die vrede heeft geïnitieerd tussen Israel en Egypte, van andere bronnen heb ik gehoord dat Carter de laatste jaren blijk heeft gegeven van anti-semistische/anti-israel sentimenten (ja, ik weet dat die 2 niet altijd samen zijn en dat arabieren ook semieten zijn). Misschien dat ik er nog uit kom voor mezelf....

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 25 apr 2008 08:36

Iedereen vermoedde al iets dergelijks maar nu is dus duidelijk dat de Israelische actie in Syrie vorig jaar wel degelijk een nucleaire plant betrof:
122 Teletekst vr 25 apr
***************************************
VS:Syrië had geheim atoomprogramma

***************************************
` Syrië heeft in het geheim gewerkt aan
een nucleair programma en daarbij kreeg
het hulp van Noord-Korea.Dat zegt de
Amerikaanse regering.

Het Witte Huis stelt in een verklaring
dat de kernreactor die Syrië bezig was
te bouwen,op 6 september vorig jaar is
verwoest door Israël.De Syriërs hebben
daarna geprobeerd alle sporen van het
nucleaire programma te wissen,aldus de
VS.

Een Amerikaanse woordvoerder trekt de
conclusie dat Syrië vermoedelijk geen
vreedzame bedoelingen had.Syrië spreekt
dat tegen en zegt dat op geen enkele
manier met Noord-Korea is samengewerkt.
***************************************
volgende nieuws weer & verkeer sport

--> --> --> -->


Meer informatie in dit artikel: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=112912 waarin ook gelijk een toelichting staat voor het valse nieuwsbericht dat natuurlijk braaf door de Nederlandse pers wordt overgenomen, waarin Israel zou hebben aangegeven bij Syrie de Golan te willen weggeven in ruil voor vrede.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 apr 2008 10:08

Tja... De Verenigde Staten beweerden ook dat er accute dreiging van Irak uitging. Gevolg: een stompzinnige oorlog die niet gewonnen lijkt te kunnen worden, maar van ABC-wapens geen spoor...

Ik vertrouw dit soort geschreeuw uit Washington niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 apr 2008 15:15

waarin Israel zou hebben aangegeven bij Syrie de Golan te willen weggeven in ruil voor vrede.


Het lijkt me ook niet verstandig de Golan weg te geven aan Syrie.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 apr 2008 15:20

Optimatus schreef:Het uit de weg ruimen van Hamas lijkt me stilaan noodzaak.
En schier onmogelijk. Het uit de weg ruimen van Hamas, of iig. haar kopstukken, lukt niet zonder daarbij (veel) burgerslachtoffers te maken en ik ben bang dat de meedogenloosheid daarvoor ontbreekt.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 25 apr 2008 16:02

Chris van der Heijden heeft het boek 'Israel, een onherstelbare vergissing' geschreven? Iemand het al gelezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.[/quote]


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten