rafaell schreef:@MP; als christen geen tekst op je kaart/steen willen
hoeft van mij ook niet! Maar als mijn nabestaanden dat prettig vinden mogen ze het wel doen.
Moderator: Moderafo's
Mee eensch!! Ik weet precies wat je bedoelt Scatie.. Daarom hebben wij ook alles vast laten leggen. We weten precies wat we willen, de familie kan geen ruzie maken over wat ik of mijn man graag had gewild e.d. Om te voorkomen dat ze allemaal gaan ruzie maken en bepalen wat ik graag had gewild laat ik het vast leggen.*|Scatie schreef:Ik denk dat het wel 'handig' is om dingen vast te leggen. Voorbeeldje... wij zijn vrijgemaakt, mijn ouders ger.gem. Als ik kom te overlijden zullen mijn ouders een ander beeld hebben van mijn begrafenis dan mijn man.
Daarom lijkt het mij wel goed om mijn wensen kenbaar te maken om dan ruzie e.d. te voorkomen.
Ik denk dat ik het persoonlijk puur zou doen voor mijn nabestaanden, en dan met name mijn man. Ik merk er zelf toch niks van, alleen zou ik wel een begrafenis willen volgens ons denken en niet volgens dat van mijn ouders. 'k Wil er zelf wel kunnen achterstaan zeg maar... aangezien ik er dan niks tegen in te brengen heb.
Bij bovengenoemd uitvaardverzekering kan je altijd nog wijzigen. Dan krijg je gewoon een nieuw blad voor de map en kan je het oude blad verwijderen en weggooien. Natuurlijk wil ik mijn kinderen betrekken bij mijn uitvaart! Maar als ik bijv. een bepaalde dominee wil waar zij het niet zo in kunnen vinden dan vind ik dat een bespreekbaar punt.Riska schreef:Stel dat je kinderen krijgt en je nog een lang leven gegeven wordt. Hebben zij dan, als nabestaanden, nog wat in te brengen in hoe je begraven wordt?
Ik bedoel: ik kan mij wel een kerkelijke begrafenis toedichten, maar mijn kinderen doen - op dit moment - nergens aan. Als ze zich er niet thuisvoelen?
Kijk, ik denk wel dat ze weten dat het de plek is vanwaaruit ik begraven zou willen worden en dat dat mijn geestelijk thuis is/was. Dus uit respect voor mij misschien doen ze het wel. Maar als ik opschrijf hoe ik het precies wil hebben en ze voelen zich miskend in hun gevoelens?
Het zijn wel dingen waar je ook rekening mee moet houden.
Riska schreef:Stel dat je kinderen krijgt en je nog een lang leven gegeven wordt. Hebben zij dan, als nabestaanden, nog wat in te brengen in hoe je begraven wordt?
Ik bedoel: ik kan mij wel een kerkelijke begrafenis toedichten, maar mijn kinderen doen - op dit moment - nergens aan. Als ze zich er niet thuisvoelen?
Kijk, ik denk wel dat ze weten dat het de plek is vanwaaruit ik begraven zou willen worden en dat dat mijn geestelijk thuis is/was. Dus uit respect voor mij misschien doen ze het wel. Maar als ik opschrijf hoe ik het precies wil hebben en ze voelen zich miskend in hun gevoelens?
Het zijn wel dingen waar je ook rekening mee moet houden.
En het op papier vast laten leggen. Dan kunnen ze achteraf nooit zeggen: "Ja maar ze wilde dat toch??" "Nee joh het was vast en zeker dat andere."Lalage schreef:Wij waren maandag bij een begrafenis van een jongen van onze leeftijd *slik* Het was erg indrukwekkend. Op zo'n moment besef je wel hoe snel het leven voorbij kan zijn...Dus hartstikke goed als je er af en toe over praat: wat zou jij willen? Borkdude en ik weten het van elkaar wel, maar eigenlijk moet je dan ook je ouders enzo inlichten, mocht je samen gaan.
kwebbel schreef: (...) hoewel zulke leeftijden eigenlijk schandalig jong zijn....
lammetje schreef:kwebbel schreef: (...) hoewel zulke leeftijden eigenlijk schandalig jong zijn....
Wil ik toch even op reageren, die leeftijden zijn niet schandalig jong, het is onze eigen schuld! Ik heb het idee dat mensen dit soms even vergeten, de dood is gekomen door onze zondeval, God beslist wanneer iemand moet overlijden. Niks schandaligs aan, het is Zijn rechtvaardig besluit en onze eigen schuld. Het lijkt altijd erger als iemand jong is, maar zolang de persoon niet bekeerd is, blijft het even triest! Sommige jonge mensen zijn beter af waar ze nu zijn dan op deze wereld al zijn er natuurlijk wel vaak veel 'waaroms' .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten