Uitvaart enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 mar 2008 19:39

rafaell schreef:@MP; als christen geen tekst op je kaart/steen willen :roll:

hoeft van mij ook niet! Maar als mijn nabestaanden dat prettig vinden mogen ze het wel doen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 apr 2008 23:12

Ik weet wel wat ik niet wil, maar hoe of wat wel, boeit me niet zo. Ik zie er toch niets van terug.

Er mag absoluut geen tekst op de kaart met: gaarne gepaste kleding en vrouwen met gedekte hoofden. Dat vind ik zo vreselijk! En ook geen 34 advertenties in het RD, alhoewel ik ben niet populair dus dat zal ik niet redden :P

Wel denk ik er wel es over hoe of wat als er iets met de kinderen gebeurd.

De kist dragen door nabestaanden, vind ik altijd zo mooi en ontroerend, veel mooier als die enge dragers met hun hoge hoeden en serieuze gezichten.

Hoorde ook eens van iemand die met de andere nichten en neven zand op de kist van opa hadden geschept, zelf het graf gedicht (deels) ik weet niet of ik dat wat vind.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 apr 2008 23:31

*Annet* schreef:Hoorde ook eens van iemand die met de andere nichten en neven zand op de kist van opa hadden geschept, zelf het graf gedicht (deels) ik weet niet of ik dat wat vind.

Ja, ik zou wel graag willen dat mijn broers of andere mannen die van mij hielden dat zouden doen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 apr 2008 00:45

Bij de begrafenis van mijn opa droegen alle kinderen (8 stuks) de kist naar het graf. Ontroerend en mooi inderdaad. Zo wil ik het later ook.
Sowieso was het een prachtige uitvaart, hoe raar het ook klinkt. Ik heb voor het eerst tijdens een begrafenis tijdens de dag "rust" mogen ervaren. De kerkdienst gaf zóveel troost. Ik ging er in tranen in maar ging er bijna met een lach uit.
Het was regenachtig tijdens de dienst, maar op het moment dat we de begraafplaats naderden brak de zon door, om vervolgens de hele begrafenisplechtigheid volop te blijven schijnen. Prachtig moment.
Voor de rest was het een begrafenis zonder opsmuk oid. Gewoon ouderwets ingetogen. En zo hoort het ook.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 02 apr 2008 22:01

Ik weet niet echt wat ik mijn met uitvaart wil. Wat ik wel een intresante vraag vind is waarom mensen er eigenlijk mee bezig zijn voordat ze dood zijn. Immers merken we niks van onze uitvaart want dan zijn we namelijk al dood. Doen we het alleen voor onze nabestaande of geeft het ons gewoon een goed gevoel?
*onderschrift verwijderd door moderator*

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 03 apr 2008 12:15

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2008 12:47

*|Scatie schreef:Ik denk dat het wel 'handig' is om dingen vast te leggen. Voorbeeldje... wij zijn vrijgemaakt, mijn ouders ger.gem. Als ik kom te overlijden zullen mijn ouders een ander beeld hebben van mijn begrafenis dan mijn man.
Daarom lijkt het mij wel goed om mijn wensen kenbaar te maken om dan ruzie e.d. te voorkomen.
Ik denk dat ik het persoonlijk puur zou doen voor mijn nabestaanden, en dan met name mijn man. Ik merk er zelf toch niks van, alleen zou ik wel een begrafenis willen volgens ons denken en niet volgens dat van mijn ouders. 'k Wil er zelf wel kunnen achterstaan zeg maar... aangezien ik er dan niks tegen in te brengen heb.
Mee eensch!! Ik weet precies wat je bedoelt Scatie.. Daarom hebben wij ook alles vast laten leggen. We weten precies wat we willen, de familie kan geen ruzie maken over wat ik of mijn man graag had gewild e.d. Om te voorkomen dat ze allemaal gaan ruzie maken en bepalen wat ik graag had gewild laat ik het vast leggen.
Ik wil een begrafenis zo ik het had gewild en niet anders! En tsja, dan kost het maar een paar euro in de maand maar dan heb ik wel alles goed geregeld.
(check dan DBV, dat is een christelijke uitvaartverzorging en ze komen thuis om te bespreken!! sorry even reclame :oops: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2008 12:55

Stel dat je kinderen krijgt en je nog een lang leven gegeven wordt. Hebben zij dan, als nabestaanden, nog wat in te brengen in hoe je begraven wordt?
Ik bedoel: ik kan mij wel een kerkelijke begrafenis toedichten, maar mijn kinderen doen - op dit moment - nergens aan. Als ze zich er niet thuisvoelen?
Kijk, ik denk wel dat ze weten dat het de plek is vanwaaruit ik begraven zou willen worden en dat dat mijn geestelijk thuis is/was. Dus uit respect voor mij misschien doen ze het wel. Maar als ik opschrijf hoe ik het precies wil hebben en ze voelen zich miskend in hun gevoelens?

Het zijn wel dingen waar je ook rekening mee moet houden.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2008 12:58

Riska schreef:Stel dat je kinderen krijgt en je nog een lang leven gegeven wordt. Hebben zij dan, als nabestaanden, nog wat in te brengen in hoe je begraven wordt?
Ik bedoel: ik kan mij wel een kerkelijke begrafenis toedichten, maar mijn kinderen doen - op dit moment - nergens aan. Als ze zich er niet thuisvoelen?
Kijk, ik denk wel dat ze weten dat het de plek is vanwaaruit ik begraven zou willen worden en dat dat mijn geestelijk thuis is/was. Dus uit respect voor mij misschien doen ze het wel. Maar als ik opschrijf hoe ik het precies wil hebben en ze voelen zich miskend in hun gevoelens?

Bij bovengenoemd uitvaardverzekering kan je altijd nog wijzigen. Dan krijg je gewoon een nieuw blad voor de map en kan je het oude blad verwijderen en weggooien. Natuurlijk wil ik mijn kinderen betrekken bij mijn uitvaart! Maar als ik bijv. een bepaalde dominee wil waar zij het niet zo in kunnen vinden dan vind ik dat een bespreekbaar punt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 apr 2008 14:19

Riska schreef:Stel dat je kinderen krijgt en je nog een lang leven gegeven wordt. Hebben zij dan, als nabestaanden, nog wat in te brengen in hoe je begraven wordt?

Het lijkt mij dat je kinderen dat begrijpen als je het opgeschreven hebt zoals je het wilt. Ze weten immers hoe hun moeder is? Bovendien lijkt het mij dat je het in de stijl van je moeder wilt doen, je gaat geen dingen doen die je zelf wellicht graag wilt, maar die absoluut niet bij je moeder passen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 16 apr 2008 04:43

Wij hebben het er wel samen over gehad en we zijn ervoor verzekerd.
Wij willen graag bloemen, al is het maar 1 stukje bij wijze van. Terwijl onze fam dat niet op rpijs zal stellen. Dan is het prettig als je van elkaar weet wat je graag zou willen, al maak je dat zelf nie meer mee.
A smile costs nothing, but gives much

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2008 08:47

Wij waren maandag bij een begrafenis van een jongen van onze leeftijd *slik* Het was erg indrukwekkend. Op zo'n moment besef je wel hoe snel het leven voorbij kan zijn... :roll: Dus hartstikke goed als je er af en toe over praat: wat zou jij willen? Borkdude en ik weten het van elkaar wel, maar eigenlijk moet je dan ook je ouders enzo inlichten, mocht je samen gaan.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 apr 2008 09:40

Lalage schreef:Wij waren maandag bij een begrafenis van een jongen van onze leeftijd *slik* Het was erg indrukwekkend. Op zo'n moment besef je wel hoe snel het leven voorbij kan zijn... :roll: Dus hartstikke goed als je er af en toe over praat: wat zou jij willen? Borkdude en ik weten het van elkaar wel, maar eigenlijk moet je dan ook je ouders enzo inlichten, mocht je samen gaan.
En het op papier vast laten leggen. Dan kunnen ze achteraf nooit zeggen: "Ja maar ze wilde dat toch??" "Nee joh het was vast en zeker dat andere."
Maar inderdaad, zo'n begrafenis is inderdaad heel heftig. Bij mijn vorige gemeente had een toen 16-jarige jongen zich opgehangen in de badkamer omdat hij het niet meer zag zitten. Zijn vader heeft hem toen gevonden.. dat is echt heftig!! Zo zie je maar weer.. je hoeft niet oud te zijn om te overlijden, hoewel zulke leeftijden eigenlijk schandalig jong zijn....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 apr 2008 09:54

kwebbel schreef: (...) hoewel zulke leeftijden eigenlijk schandalig jong zijn....

Wil ik toch even op reageren, die leeftijden zijn niet schandalig jong, het is onze eigen schuld! Ik heb het idee dat mensen dit soms even vergeten, de dood is gekomen door onze zondeval, God beslist wanneer iemand moet overlijden. Niks schandaligs aan, het is Zijn rechtvaardig besluit en onze eigen schuld. Het lijkt altijd erger als iemand jong is, maar zolang de persoon niet bekeerd is, blijft het even triest! Sommige jonge mensen zijn beter af waar ze nu zijn dan op deze wereld al zijn er natuurlijk wel vaak veel 'waaroms' .

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 apr 2008 09:56

lammetje schreef:
kwebbel schreef: (...) hoewel zulke leeftijden eigenlijk schandalig jong zijn....

Wil ik toch even op reageren, die leeftijden zijn niet schandalig jong, het is onze eigen schuld! Ik heb het idee dat mensen dit soms even vergeten, de dood is gekomen door onze zondeval, God beslist wanneer iemand moet overlijden. Niks schandaligs aan, het is Zijn rechtvaardig besluit en onze eigen schuld. Het lijkt altijd erger als iemand jong is, maar zolang de persoon niet bekeerd is, blijft het even triest! Sommige jonge mensen zijn beter af waar ze nu zijn dan op deze wereld al zijn er natuurlijk wel vaak veel 'waaroms' .

Nounou Lammetje, je weet het wel weer mooi te brengen hè :|

Terug naar “Archief”