Hoe kwam jij tot geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 01 apr 2008 20:22

Dank Ger voor deze getuigenis! als ik al die verhalen lees is het net alsof je een moment moet kunnen aanwijzen terwijl het zoals jij beschrijft dat je er een leven mee bezig bent voor mijn idee veel meer ´klopt´

ik ben altijd zoekende.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 apr 2008 20:37

Volgens mij is het gewoner en normaler als het een geleidelijk proces is, Wolkje.
Ik wist al vanaf dat ik kón denken ongeveer dat ik 'bij de Heere Jezus hoor'. Maar zeker als puber is er een tijd waarin je dieper na gaat denken over de dingen van het leven denk ik. Of beter, als adolescent. En al heb ik altijd geloofd dat ik een kind van Hem was, toen kwam toch het echte moment dat ik er veel bewuster naar ben gaan leven (of nouja, proberen zeg maar). En dát moment kan ik aanwijzen, maar wanneer ik voor het eerst wist dat ik Zijn kind was, niet hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2008 20:48

Wolkje schreef:Dank Ger voor deze getuigenis! als ik al die verhalen lees is het net alsof je een moment moet kunnen aanwijzen terwijl het zoals jij beschrijft dat je er een leven mee bezig bent voor mijn idee veel meer ´klopt´

ik ben altijd zoekende.


Ik geloof neit dat er een bepaald moment is. Wel dat er een bepaald moment van bewustwoording er van. Die heb ik ook wel gehad, maar als ik nu terug kijk, was ik als kleuter al een gelovig kind.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 01 apr 2008 23:05

Ds zei zondag dat er bijna geen Saulus bekeringen meer plaatsvinden maar dat het vaak een geleidelijk proces is. Als men terugkijkt dat de ritselingen er al langer waren.

Helaas ben ik ook nog steeds zoekende en ik kan het niet vinden, of wil ik het niet vinden?

André

Berichtdoor André » 01 apr 2008 23:09

*Annet* schreef:Helaas ben ik ook nog steeds zoekende en ik kan het niet vinden, of wil ik het niet vinden?
Misschien stel je te zware eisen aan jezelf om een kind van God te mogen zijn?

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 02 apr 2008 07:53

André schreef:
*Annet* schreef:Helaas ben ik ook nog steeds zoekende en ik kan het niet vinden, of wil ik het niet vinden?
Misschien stel je te zware eisen aan jezelf om een kind van God te mogen zijn?


ik herken wat je zegt annet. en andré; wat als je weinig voelt van een liefdevolle relatie met God terwijl je dat wel wilt? je weet hoe het allemaal moet theoretisch maar daar blijft het dan ook wel bij. kun je jezelf dan knd van God noemen?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 apr 2008 07:57

Moet je perse iets voelen en wat moet je dan perse voelen?

Is geloven niet een zeker weten dat het waar is?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 02 apr 2008 08:17

daar heb je helemaal gelijk in.
en ik ben ook helemaal tegen een geloof waarbij je vanalles moet voelen. maar is het dan de bedoeling alles klinisch te benaderen en er een wetenschap van te maken? ik voel me niet geborgen oid maar goed misschien zoek ik inderdaad teveel en moet ik genoegen nemen met dat wat ik wel heb. ik weet dat Hij bestaat.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 apr 2008 08:26

Ik wist zeker dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Ik kon het niet geloven dat Hij mij daarin niet zou betrekken. Pas vele, vele jaren later heb ik voor het eerst echt iets van liefde ervaren.



Als er in de Bijbel staat: uw geloof heeft u behouden. Dan gaat het vaak om mensen die vertrouwden op de kracht van jezus en niet op wat ze allemaal voelden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 07 apr 2008 22:25

zondagavond op de radio, een evangelist vertelde dat je niet 'tot gevoel' moet komen maar 'tot geloof' en dat vond ik een hele mooie uitspraak.
het 'gevoel' komt heus wel maar gevoel kun je niet op bouwen, het is wél fijn als je voelt op momenten dat je geborgen bent in Hem, dat alles goed is op zn tijd, dat je Zijn Liefde mag ervaren.
bij mij persoonlijk komt vaak een gevoel dat ik het niet verdien en het niet waard bent om een kind van Hem te zijn en dat klopt ook, ik verdien het ook niet, het is enkel genade en dát is het wonder! en dat weet ik (meestal) zeker.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 apr 2008 09:52

Wolkje schreef:Dank Ger voor deze getuigenis! als ik al die verhalen lees is het net alsof je een moment moet kunnen aanwijzen terwijl het zoals jij beschrijft dat je er een leven mee bezig bent voor mijn idee veel meer ´klopt´

ik ben altijd zoekende.


Dat lees ik juist niet in de verhalen! Vind juist heel mooi dat de getuigenissen gebeurtenissen aanwijzen waarin God hen trof of aanraakte of hen tot nadenken zette. Dat staat niet gelijk aan een bekering a la Paulus. Natuurlijk blijf je heel je leven leren en zoeken en ontdekken. Je komt nooit op een punt: zo, nu ben ik bekeerd, nu ben ik klaar. Geloof ik echt niet. Wanneer ik even niets meer ''voel'' of ''ervaar'' vertrouw ik enkel op Gods belofte in de bijbel. Dat blijft de basis: wat Hij heeft gezegd en beloofd.


Mooi hoor al die verhalen van mensen uit verschillende kerken en van verschillende leeftijden. :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 10 apr 2008 09:59

ik zeg niet dat die andere verhalen niet kloppen.
heb alleen geleerd om kritisch te kijken naar dit soort verhalen.
en het zijn ook niet allemaal van die 'aanwijs' verhalen.
sorry als ik iemand daar mee beledig.
en er zijn immers kerken waar je echt het moment moet kunnen aanwijzen anders ben je niet bekeerd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 apr 2008 11:07

Die kerken zouden dat dan is Bijbels moeten gaan onderbouwen, want je leest maar weinig daadkrachtige bekeringen zoals bij Paulus in de Bijbel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 apr 2008 11:27

Gerdien B. schreef:Die kerken zouden dat dan is Bijbels moeten gaan onderbouwen, want je leest maar weinig daadkrachtige bekeringen zoals bij Paulus in de Bijbel.


Ben het met je eens.
Maar meestal gaat het zo: Jaaaaaaaaaaa, maar dat zie JIJ helemaal verkeerd. WIJ (als kr) zien het alleen goed.
Deze discussie heb ik ook al vele malen gevoerd, maar men WIL vaak niet luisteren.
Als je aanhaalt dat de verlamde man door het dak naar beneden zakte, waarop Jezus (het geloof van de VRIENDEN ziende!) hem eerst de zonde vergaf, dan krijg je te horen dat die man toch geraakt was, zijn zonde kende etcetera. Staat er niet, maar men denkt van wel... :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 10 apr 2008 15:45

In heel de bijbel kom je juist vaak tegen dat men van kinds af aan er in is opgevoed en dat langzaam aan ook zelf mag zeggen dat ze geloven.

Idd. Als die verhalen zijn heel mooi om te lezen.

@wolkje: Waarom heb jij geleerd om kritisch te kijken naar dit soort verhalen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten