Christen zijn op je openbare werkplek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mph
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2007 21:37
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Christen zijn op je openbare werkplek

Berichtdoor mph » 21 nov 2007 00:06

MissF schreef:Geen idee of er al een topic over bestaat....anders kan deze gesloten worden, maar anders...

In het topic over werken in de zorg kwam aan de orde hoe je als christen staat in een openbare instelling.
Ik wilde het wel even veralgemeniseren, dus niet alleen in de zorg, maar in alle openbare werkplekken.

Hoe ga jij hier als christen mee om?
Wat kom je tegen wat je moeilijk vindt?
Hoe los je dit op?


Ik ben al heel lang geleden tot de ontdekking gekomen dat je 24 uur per dag christen bent, dus ook op je werk. Elke scheiding is kunstmatig en onwerkelijk en brengt je in een spagaat. Gods Koninkrijk laat zich niet tegenhouden door welk 'werelds' bedrijf dan ook. Ik ontdek dat ik dus gewoon mezelf mag zijn als christen. Wat een heerlijke bevrijding! M'n niet-christelijke collega's doen daar ook niet moeilijk over, integendeel, vinden dat eigenlijk heel normaal (...) Veel van m'n christelijke collega's zijn met datzelfde ontdekkingsproces bezig, sommigen echter brengen voor zichzelf nog wel een duidelijke scheiding aan tussen zondag en maandag.
Met een aantal collega's bidden we elke week samen, ofwel in een lunchpauze ofwel vóór werktijd.
En afgelopen voorjaar hebben we op kantoor voor het eerst voor belangstellende collega's een 'Alpha op de werkplek' gedraaid, in 14 bijeenkomsten van een uur in een van de middagpauzes. We hadden 5 deelnemers, die allemaal enthousiast waren... We ontdekken dat er heel veel 'honger' is naar echtheid en zingeving, en dat God in de harten werkt met Zijn Liefde.

De website www.bedrijfsgebed.nl is bedoeld om dit soort ontwikkelingen te stimuleren, en bevat enorm veel praktische en actuele info over het brede spectrum 'christen zijn op je werk'.
--christen ben je 7x24--

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 22 nov 2007 17:23

Als ambtenaar moet je je geloof thuis laten mijns inziens.

Daarmee doel ik op de zogenaamde "weiger-ambtenaren".
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 nov 2007 15:57

The Engineer schreef:Als ambtenaar moet je je geloof thuis laten mijns inziens.

Daarmee doel ik op de zogenaamde "weiger-ambtenaren".


Als ambtenaar (of wie dan ook) kun je je geloof niet thuis laten, het geloof is namelijk niet iets wat je aan of af doet wanneer je wil.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 23 nov 2007 19:36

Tot op zekere hoogte mee eens.

Maar als een ambtenaar homo's weigert te trouwen, vanwege zijn geloof, dan mag die gelijk uit zijn ambt gezet worden. Wat mij betreft dan.

Een politieman gaat toch ook niet nadenken of die iemand wel of niet mag helpen vanwege zijn geloof.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 nov 2007 20:11

Natuurlijk doen ze dat, als een christen agent iets moet doen wat tegen zijn geweten in gaat zal hij dat weigeren.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 23 nov 2007 20:46

Wullimpie schreef:Natuurlijk doen ze dat, als een christen agent iets moet doen wat tegen zijn geweten in gaat zal hij dat weigeren.

Waar denk je dan zoal aan? Ik begrijp je punt, maar een politie-agent is er toch om ervoor te zorgen dat de wet gerespecteerd wordt? Hoe moet het dan wanneer hij in bepaalde situaties zelf die wet niet zal respecteren?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2007 21:17

Wullimpie schreef:Natuurlijk doen ze dat, als een christen agent iets moet doen wat tegen zijn geweten in gaat zal hij dat weigeren.


Dat hangt van het soort christendom af wat hij of zij aanhangt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 nov 2007 16:56

GKN'er schreef:
Wullimpie schreef:Natuurlijk doen ze dat, als een christen agent iets moet doen wat tegen zijn geweten in gaat zal hij dat weigeren.

Waar denk je dan zoal aan? Ik begrijp je punt, maar een politie-agent is er toch om ervoor te zorgen dat de wet gerespecteerd wordt? Hoe moet het dan wanneer hij in bepaalde situaties zelf die wet niet zal respecteren?


Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mens, als de burgerlijke wet ingaat tegen Gods wet zal een christen (agent in dit geval) ongehoorzaam moeten zijn.

In het werkterrein van een agent zal het dan hoofdzakelijk draaien rond het wel of niet noodzakelijk zijn van bepaalde werkzaamheden op zondag.
Al stelt Optimatus terecht dat dit niet voor iedere christen gelijk zal liggen, de een durft daar wat meer ruimte in te nemen dan de ander.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 24 nov 2007 21:59

Wullimpie schreef:Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mens, als de burgerlijke wet ingaat tegen Gods wet zal een christen (agent in dit geval) ongehoorzaam moeten zijn.

Akkoord, maar zijn er specifieke punten in de huidige wetgeving die voor een (orthodoxe) christelijke agent(e) aanleiding zouden kunnen geven tot het weigeren van uitvoering van die wet? Op bepaalde straffen stond in het OT steniging. Ik neem toch aan dat je niet bedoelt dat een agent niet gehoorzaam is aan God, als hij bij een dergelijk geval geen steniging toepast?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 nov 2007 18:52

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. :wink:

Voor zover ik weet gelden er geen wetten meer waaruit voortkomt dan iemand gestenigd moet worden.
Als dat echter wel zo zou zijn, zou een agent daar dus ook uitvoer aan moeten geven, anders ben je immers inconsequent bezig.

Begrijp me goed, ik pleit absoluut niet voor het invoeren van stenigingen.
Maar de Bijbel dient de maatstaf te zijn, niet wat maatschappelijk aanvaard word.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 26 nov 2007 21:50

Andere discussie, maar toch: Ook de bijbel als maatstaf gebruiken om homo's uit te moorden? Dat staat er ook. Of toch maar niet?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2007 14:19

Sowieso niet omdat we geen theocratie hebben en die wetten dus niet gelden. En volgens mij hebben veel oudtestamentische wetten zoals reinheidswetten en bepaalde strafwetten afgedaan. Je lijkt nu een beetje op de Farizeeers die met een overspelige vrouw bij Jezus kwamen en zeiden: Volgens de wet moet ze gestenigd worden, wat vindt U? Jezus zei niet: Idd, dat zegt de Bijbel. Stenigen! Jezus zegt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. En ze gingen allen naar huis. Jezus zocht juist hen op... overpseligen, hoeren, tollenaars.... hij stenigde hen nit, zei ook niet dat ze dat verdienen.... Zouden wij, die Hem navolgen, dan homo's stenigen? Natuurlijk niet... als we Hem echt volgen wijzen we de zonde af... maar zondaars niet, integendeel, die hebben we lief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 nov 2007 16:42

Volgens mij wordt er hier behoorlijk afgedwaald.

Een collega zag vrijdag dat ik op mijn telefoon de tekst heb staan: God is trouw. Ze zei toen verder niets en we gingen weer verder.
Gisterenochtend kwam ik haar weer tegen.
Ik heb nog wat voor jou, zei ze. Ze haalde 2 kettinkjes uit haar zak. Aan beide zat een kruisje. Ééntje met de naam Jezus er op en één met Jezus persoon er op.

Dat vond ik echt super. Zij geloofd niet en moet er voor zichzelf niets van weten. Kan expres wel is heftig discuseren er over en vloeken is niet vreemd. Ze zei: ik zag deze kettinkjes en moest aan de tekst op jou telefoon denken, daarom zijn ze voor jou.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ribel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2008 10:19
Locatie: Oosterwolde

Berichtdoor ribel » 02 feb 2008 10:34

Ik heb een tijd in een 'christelijke' omgeving gewerkt, waar iedereen naar de kerk ging.

Dit was absoluut niet altijd prettig. Er waren vaak negatieve discussies over verschillende kerkverbanden. Verder werd er muziek gedraaid, die absoluut niet christelijk was.

Volgens mij is het werken in een openbare instelling soms veel zinvoller, omdat je dan een voorbeeld kan zijn voor anderen (ik bedoel dat je dan gezien word als 'christelijk' en niet als 'van die of die kerk').
Zwart kijkers zien 's morgens de zon al ondergaan

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2008 11:20

Ik moet er niet aan denken om alleen maar christenen op mijn werk om me heen te hebben of in mijn vriendenkring.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 51 gasten

cron