Ik zou zeggen:
Neem het Liedboek van de Kerken, daarin staan alle Psalmen, maar ook een heleboel gezangen (ruim 400). Keuze genoeg en voor het overgrote deel geschreven vanuit de relatie van God met de mens en niet vanuit het ik...
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Ik ben het met mensen eens die hier gezegd hebben - en ik zelf ook - dat veel opwekkingsliederen eenzijdig zijn.
Er is m.i. een ander bezwaar.
Wanneer er zondags telkens andere liederen worden gezongen, wordt het niet eigen gemaakt. Het verinnerlijkt niet.
Iedere week andere liederen zingen, maakt niet dat er woorden vertrouwd raken. Misschien denk je: dat is niet zo erg.
Maar ik merk het bv. bij demente bejaarden hoe goed het is dat er psalmen uit het hoofd zijn geleerd (de engelse vertaling is veel en veel beter: "by heart"!!!) en vaak gezongen. In diensten in verpleeghuizen zitten ze vaak voor zich uit te staren en niets lijkt door te dringen. Todat... een psalm in de oude berijming wordt gezongen. Hoofd gaat omhoog en de demente bejaarde zingt voluit mee en mist geen woord!
Ik merk het ook aan mensen in moeilijke tijden. Want in de psalmen kan heel veel staan waar wij onze vraagtekens bij hebben, maar ik merk telkens weer hoe mensen in tijden van tegenslag en groot verdriet terugvallen op die psalmen, die ze inderdaad 'by heart' kennen. Dan blijken ze één grote bron van troost te zijn.
Natuurlijk mogen er van mij af en toe andere liederen gezongen worden. Als de kern maar is dat er veel en vaak liederen terugkomen, zodat iemand ze door en door gaat kennen.
Marnix schreef:Erg mooi, bejaarden die de oude berijming uit hun hoofd kennen. Maar binnenkort zijn er ook genoeg bejaarde evangelischen die als ze dement zijn nog bepaalde Opwekking kennen en daarmee hun Verlosser loven en prijzen.
Marnix schreef:Dat zijn geen NIEUWE liederen En daar mag (als ik de Psalmen zo zie) best ruimte voor zijn. Dus het "ach met dat en dat hebben we toch genoeg" vind ik geen goede reden. Psalmen, oude liederen, nieuwe liederen... er is inderdaad keuze genoeg. Maar daarom hoef je niet een van die 3 uit te gaan sluiten voor je kerkdiensten. Er zijn genoeg goede en mooie opwekkingsliederen om te gaan zeggen: We doen maar helemaal geen opwekking, we hebben toch genoeg andere liederen.
Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Dat zijn geen NIEUWE liederen En daar mag (als ik de Psalmen zo zie) best ruimte voor zijn. Dus het "ach met dat en dat hebben we toch genoeg" vind ik geen goede reden. Psalmen, oude liederen, nieuwe liederen... er is inderdaad keuze genoeg. Maar daarom hoef je niet een van die 3 uit te gaan sluiten voor je kerkdiensten. Er zijn genoeg goede en mooie opwekkingsliederen om te gaan zeggen: We doen maar helemaal geen opwekking, we hebben toch genoeg andere liederen.
Of liederen nieuw of niet zijn, lijkt me niet relevant, de waarheid is ook oud. Wat je eens zou moeten proberen, is aangeven wat de meerwaarde voor je is van opwekkingsliederen zingen ten opzichte van bijvoorbeeld het Liedboek. Ik denk dat je dan uitkomt dat de tekst en de melodie van opwekkingsliederen beter het moderne levensgevoel en je geloof onder woorden brengen dan veel klassieke liederen.
Boekenlezer stelt dat gevoel en geloof onder het oordeel. Ik vraag me af of dat helemaal terecht is, het is in ieder geval voor mij te makkelijk. Immers niet de liederen staan in de dienst onder het oordeel, maar veelmeer de zangers, de gelovigen. Zij zijn goddelozen, die alleen gerechtvaardigd kunnen worden door een groot wonder. En dat wonder geschiedt telkens weer door de prediking van Evangelie. En waar dat gebeurt, daar maak je je toch geen zorgen meer of de teksten van de liederen wel helemaal deugen? Echt gereformeerd is ook, dat je weet wat wel en niet belangrijk is.
Trouwens, als de kwaliteit van de liederen er toe doet, moet je dan ook mensen die niet zuiver kunnen zingen de mond snoeren? Eigenlijk wel, denk ik, anders scheid je natuur en genade.
Riska schreef:Ik zou zeggen:
Neem het Liedboek van de Kerken, daarin staan alle Psalmen, maar ook een heleboel gezangen (ruim 400). Keuze genoeg en voor het overgrote deel geschreven vanuit de relatie van God met de mens en niet vanuit het ik...
Boekenlezer schreef:En hoe is die veranderde houding te verklaren m.b.t. het 'evangelische'? Volgens mij is er een beetje een vaccuüm ontstaan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als het gaat om de geloofsbeleving. Iets waar te weinig aandacht voor geweest is. En dan ga je als kerkleden natuurlijk wat missen. Logisch! En in principe ook gezond.
Maar als je als kerk gereformeerd wilt zijn, blíjf dat dan ook! Kies dan ook voor een gereformeerde geloofsbeleving!
Bevlogen schreef:Ik denk trouwens dat het betoog van Boekenlezer wel wat meer waardering verdient. Volgens mij geeft hij een scherpe analyse van hoe het in de GKv is. We zijn op zoek naar beleving. Sommigen kiezen daardoor voor Opwekking, anderen kiezen voor 'Meer van de Geest' en weer anderen gingen helemaal terug naar de 'roots' en werden Hersteld Gereformeerden ofzo.
Boekenlezer heeft gelijk dat wij vroeger niets wilden weten van de evangelischen. Maar dat is dus aan het veranderen (m.i. onder invloed van het consumptiegeloof dat over komt waaien uit Amerika). Vroeger keurden wij trouwens zelfs E&R af!
De GKv is wat dat betreft toch een stuk opener geworden. Er is in veel gemeenten ruimte voor bijvoorbeeld een bandje in de kerk, voor geluiden uit wat charismatischere hoek, voor eigen inbreng van gemeenteleden. Ik vind dat gezond. Het betekent dat de GKv niet alleen in zichzelf gekeerd is, maar ook meer naar buiten wil treden. Bijvoorbeeld samen wil werken met andere kerken als de CGK en NGK.
Toch zou ik het wel prettig vinden als de synode zich eens ging buigen over de opwekkingsliederen. Als we in het liedboek al meer dan 300 dwalingen tegenkomen, dan zal dat ook het geval zijn met Opwekking. Op dit moment zingen we die gewoon klakkeloos zonder veel op de teksten te letten. Dat moet m.i. anders, beter.
En daar ben ik het dus mee eens. Wat ik in mijn omgeving ook merk is dat veel jongeren al die verschillen niet meer boeien. Men wil over de kerkmuren heenkijken. Kijken naar wat ons als christenen met elkaar verbindt in plaats van scheidt. Ze snappen al de 'fuzz' rond de liedboekliederen niet. Al dat geruzie. Men is op zoek naar eenheid. En dat vind ik wel gezond.
Kijk, dat is nu de vraag. Willen jongeren (en ouderen) dat wel? Als ik aan gereformeerd denk, dan denk ik aan een strenge kerk waar niets mag en vanalles moet. Een kerk waar weinig geloofsbeleving is, waar iedereen wel elke zondag weer naar de kerk gaat, maar er in het normale leven weinig mee doet. Veel mensen knappen op die 'gereformeerdheid' af.
Mijn vraag aan jou: wat maakt gereformeerd dan zoveel beter? Als ik als gelovige kijk naar de GKv (of naar een willekeurig andere gereformeerde kerk), wordt ik daar lang niet altijd even vrolijk van...
Marnix schreef:Alleen Psalmen zingen is ook niet gezond. Ook dan mis je belangrijke ingredienten. De vitamine J. De Psalmen zijn mooi en rijk, maar niet volledig, ze zijn immers eeuwen voor Jezus' komst geschreven, en ook al wordt er wel naar Hem verwezen, het is ook belangrijk om nieuwe liederen te zingen, over dingen die pas eeuwen na de Psalmen gebeurden maar net zo Bijbels zijn. Daarom wordt er allereerst in de Psalmen en ook in het nieuwe testament op te roepen Hem te loven met Psalmen, hymnen en geestelijke liederen.
Marnix schreef:Jij hebt het hier telkens over de mens die ontdekt wat hij niet kan. Absoluut niet onbelangrijk, en wat dat betreft is Opwekking inderdaad wat eenzijdig... Maar het geloof houdt toch ook vooral in dat de mens gelooft en weet dat Hij het niet kan, maar Christus juist daarom voor ons stierf en we daardoor verlost mogen zijn.... en dat Paulus daarom ook kon schrijven: Verblijdt u ten allen tijde... en "Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
Verder heb ik al uitgelegd dat Opwekkingsliederen lofliederen zijn van christenen die zich door Christus verlost weten. Juist in ons zondebesef mogen we ook op Christus zien en Hem danken omdat Hij ons wast en heiligt, en we dat niet zelf hoeven te doen. Daarom kunnen die lofliederen gezongen worden, ook al weten we dat we zelf iedere dag weer zondigen. Daarom mogen we ook verlangen naar Hem en dat elke keer weer tegen Hem zeggen. Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij. Of met Psalm 51: Schep in mij een nieuw hart. De weg van Christus loopt nooit dood dus wie zich door Hem verlost weet en looft en prijst met Opwekking, zit niet op een doodlopende weg. Het probleem is dat zolang je blijft stellen dat het bij Opwekking vooral om de mens, de vrome mens, in plaats van om de door God schoongewassen mens die zich van God afhankelijk weet en Hem wil volgen en dienen, dat het hele beeld vertekent.
Bevlogen schreef:Kijk, dat is nu de vraag. Willen jongeren (en ouderen) dat wel? Als ik aan gereformeerd denk, dan denk ik aan een strenge kerk waar niets mag en vanalles moet. Een kerk waar weinig geloofsbeleving is, waar iedereen wel elke zondag weer naar de kerk gaat, maar er in het normale leven weinig mee doet. Veel mensen knappen op die 'gereformeerdheid' af.
Bevlogen schreef:Mijn vraag aan jou: wat maakt gereformeerd dan zoveel beter?
De eerste zin is een heel vreemde stelling, waarbij ik me afvraag of je de consequenties ervan doorziet. Want hoe zit het dan met Gods kinderen voordat Jezus Christus op aarde verscheen? Die konden geen gezond geloof hebben gehad?
Het is ook een goed voorbeeld van een zin, waarmee je de kloof tussen ons nadrukkelijk in stand houdt. Want het komt op mij over als een zin, waarmee je je afzet tegen de gereformeerde nadruk op de psalmen. (Ik zie het niet gebeuren, dat een predikant, die het gereformeerde belijden en beleven van harte liefheeft, zo'n zin zou uitspreken. Lijkt me ondenkbaar!) En daarmee is de toon voor het vervolg dan gezet...
Met de Psalmen zou je de vitamine J missen. Waarbij je met de J natuurlijk op Jezus doelt.
Dus de Middelaar ontbreekt in de Psalmen?
Geloof je dat nou zelf?
Over wie zou dit gaan?: "Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen." (Psalm 2:12)
De Psalmen zijn blijkbaar toch rijker van ingrediënten dan jij denkt.
Als ik het heb over gereformeerd, heb ik het over een geloof, wat vol is van beleving en bevinding. Een geloof wat zich niet beperkt tot letterkennis en regeltjes. Want dat is een steriel geloof, waar het nodige aan ontbreekt.
Maar juist omdat ik weet hoe geweldig mooi gereformeerd kan zijn, wordt ik er zo verdrietig van, als mensen gereformeerd associëren met dat steriele, en blijkbaar niet beter weten.
Marnix schreef:Zelfs in dit nummer zit afhankelijkheid van God. En dit is dan een vrij extreem voorbeeld en niet echt standaard voor alle opwekking, maar goed. Het is een nummer van overgave aan God, niet aan jezelf of eigen vroomheid, maar aan God, omdat men alles van Hem verwacht en niet van zichzelf. Tenminste, zo zing ik het lied en velen met mij.
Marnix schreef:Je hebt het over de tollenaar... maar je vergeet een ding: Opwekking is: Lofliederen aan God, door vergeven zondaars. Daarin is Opwekking inderdaad wat eenzijdig, omdat het over het algemeen geen schuldbelijdenissen zijn... maar lofliederen op de vergeving. Maar kon de tollenaar die vergeven naar huis ging dit lied dan niet zingen? Ik moet even aan een andere tollenaar denken: Zacheus.
8 Maar Zacheüs was gaan staan en zei tegen de Heer: ‘Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de armen, en als ik iemand iets heb afgeperst vergoed ik het viervoudig.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. 10 De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’
Die Zacheus... met zijn "ik geef dit en ik vergoed dat"
Verwacht Opwekking e.e.a. van God? Ja, dat lijkt mij wel duidelijk. Dat heb ik er wel in opgemerkt. Maar naar mijn idee is het meer op de manier van: de genade die de natuur te hulp komt. (Zo denken de roomsen.) De eigen doodstaat door de zonde kan ik er niet in herkennen.
Zacheüs uit Lukas 19:1-10... het is een bijbelgedeelte waarin de rechtvaardiging van de goddeloze zeer zeker wel tot uiting komt. Want er is sprake van een 'vrome' schare, die afkeurend ziet hoe Jezus zich bezig houdt met die 'goddeloze' Zacheüs. En juist bij die Zacheüs blijkt er iets in het hart gebeurd te zijn, getuige vers 8. Dat komt tot uiting in daden.
Ik heb wel eens verwezen naar Mattheüs 19. Ook daar vinden we dat element, nadat de onmogelijkheid vanuit mensen zo duidelijk is uitgesproken (verzen 23-26).
Ook in Lukas 19 vinden we dat verlossingswerk van Jezus geschetst tegen de donkere achtergrond van de diepe verlorenheid, zie vers 10.
En die donkere achtergrond, die mis ik dus in Opwekking. Die wordt misschien wel eens genoemd - dwaalleraars zijn immers slim - maar je voelt dan wel dat de accenten toch heel anders liggen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten