Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 13:53

Gelukkig is kerst niet afhankelijk van een kerstboom en andere dingen die je kunt kopen nee. Maar daarmee is niet niet gezegd dat het fout is om versiering te hebben.

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 13:58

Een opmerking als deze:
Maar ik lees dan ook nergens dat Jezus lekker eten en het creeren van een gezellige sfeer niet op Zijn feest wil.

..vind ik echt een 'goedpratertje'. Jezus zegt dat nergens, dus dan mag het. Ik zou ook kunnen zeggen: Jezus zegt nergens dat Hij dat wél wil.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 14:07

Je volvreten
Tijdens zo'n kerstdiner denk je niet aan heilsfeiten
Alles maar legetiem maken wat niets met het kerstfeest te maken heeft.

Lekker eten heeft wel met feest te maken... en kerst is een feest. helemaal voor christenen, want Jezus komst naar de aarde is onze redding, vandaar dat we kerst ook mogen VIEREN. Ook met lekker eten.

En ik zie een wereld van verschil tussen hoe niet-gelovigen kerstvieren en hoe christenen dat doen. Dat jij kijkt naar of men lekker eet of niet en of er wat versiering wordt opgehangen, tja... ik kijk vergelijk de inhoud van het feest tussen wereld en christenen met elkaar en zie dan grote verschillen. Als je daarnaar zou kijken zou je dat ook ontdekken... dus ik zou zeggen: Kijk jij ook eens objectief naar die zaken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 14:07

Poesje schreef:Een opmerking als deze:
Maar ik lees dan ook nergens dat Jezus lekker eten en het creeren van een gezellige sfeer niet op Zijn feest wil.

..vind ik echt een 'goedpratertje'. Jezus zegt dat nergens, dus dan mag het. Ik zou ook kunnen zeggen: Jezus zegt nergens dat Hij dat wél wil.

Nee, en dus vind ik dat iedereen moet doen wat hij/zij kan verantwoorden. Het belangrijkste is dat het van binnen goed zit! En als dat zo is, en of je dan wel of geen kerstboom of wat dan ook heb, dan is het gewoon goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 14:20

Poesje schreef:Een opmerking als deze:
Maar ik lees dan ook nergens dat Jezus lekker eten en het creeren van een gezellige sfeer niet op Zijn feest wil.

..vind ik echt een 'goedpratertje'. Jezus zegt dat nergens, dus dan mag het. Ik zou ook kunnen zeggen: Jezus zegt nergens dat Hij dat wél wil.


Jezus zegt daar genoeg over. Jezus was niet anti-feesten, altijd maar sober en mensen tot soberheid oproepend. Denk aan Kana, denk aan wat Hij zegt over feestmalen in het koninkrijk. Jezus verbiedt je niet te genieten van dingen, als Hij maar centraal staat. De paradox die hier gemaakt wordt dat genieten van aardse zaken zoals eten, drinken en versieringen, en Jezus centraal hebben staan niet samen kan gaan is een eigen gecreeerde paradox en komt niet van Hem. Misschien moeten de critici maar eens even Prediker gaan bestuderen bijvoorbeeld.

Of misschien dit stuk uit Col 2:

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen
(2:18) in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.
of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.


Poesje schreef:Ja Marnix, daar heb je gelijk in. Zo gaat het op verjaardagen idd ook.
Al zal dat ook wel weer verschillend gevierd worden. De kerstdagen die ik tot nu toe heb gehad, zijn gelijk aan andere feestdagen. We komen met ons hele gezin bij elkaar, de maaltijd is uitgebreider dan anders. Dat geeft mij o.a het gevoel van een feestdag. Maar, we maken het niet 'specialer' door bijvoorbeeld een kerstboom. Nergens voor nodig. Zonder 'dat' is het ook gezellig. Met elkaar het heilsfeit gedenken, praten over Zijn Woord geeft een enorme goede, gezellige en fijne sfeer. Die veel belangrijker is dan alle sfeermakers die je kopen kunt. Kijk alleen al eens rond in de winkels, er zijn zoveel dingen te koop. Dingen om het maar zo gezellig mogelijk te maken met kerst. Pure onzin. Zonder kerstboom, kerstlichtjes, kerstkransjes, etc moeten we het toch ook gezellig kunnen maken? Gezelligheid is toch niet afhankelijk van zulke (kerst)spulletjes? Dat zou triest zijn


Nou kijk, zo is het bij ons ook precies! Alleen hebben wij soms dan wel een kerstboom of kerstlampjes die ergens hangen. What's the difference? Ik denk niet dat het bij ons specialer is omdat we een kerstboom hebben. En jij denkt vast niet dat kerst bij jullie meer inhoud heeft heeft omdat er geen kerstboom staat. Waar praten we dan nog over, wat is dan nog het probleem.

Die kerstlampjes hanger er omdat ik het wel wat vind hebben, het geeft sfeer. Niet dat het heel belangrijk is, integendeel... ik vind het alleen wel gezellig. Mag dat, als die lampjes me niet bij God vandaan halen, zolang mijn gezelligheid niet ten koste gaat van de lof die Hij krijgt?

Als we nou allebei weer zo kerst vieren als jij beschrijft, ik met lampjes, jij zonder.... en ons net zoveel op God richten, Hem centraal zetten, dan denk ik we beiden daar ook geen probleem mee hebben... toch?
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 nov 2006 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 15:43

Als ik me ook ga concentreren op de kerstboom ga ik even wat dieper. Dat boompje heeft een lange historie, waarschijnlijk al vanaf de germanen. Dus al vóór Jezus geboren werd! Het had te maken met de kortste dag van het jaar en ook zij hadden er wat lichtjes bij. Over de redenen van de boom en lichtjes lopen de meningen wat uiteen, maar dat doet er niet toe.

Wat blijkt nu, Jeremia heeft waarschijnlijk ook al te maken gehad met kerstbomen. In Jeremia 10 vers 1-6 lezen we dit:
1 Hoort het woord, dat de HEERE tot ulieden spreekt, o huis Israëls!
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE! zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.

Ik heb even het een en ander geaccentueerd om te verduidelijken. Jeremia schaart die boom dus op één lijn met andere heidense afgoderij!
*edit je kan het ook zo lezen dat er de houten afgodsbeelden mee bedoeld worden
Laatst gewijzigd door PeterD op 30 nov 2006 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 15:46

In mijn bijbel staat iets anders in Jesaja 10 : 1-6

????
Laatst gewijzigd door Liarose op 30 nov 2006 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2006 15:50

Wel grappig dat je het stukje wat jou even goed uitkomt vetgedrukt doet, maar het stukje wat het tegendeel (of nog niet eens) bewijst gewoon laat staan. Laat ik 't bewuste stukje even opnieuw posten:

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.

Zij kunnen geen kwaad doen staat er recht voor. Het is dus niet verkeerd, zolang je maar niet denkt er iets GOEDS mee te bereiken. Dus als het enkel voor de sfeer is, prima, zolang God maar centraal staat. En ik denk dat Marnix en Rosalie83 dat al heel erg vaak maar al te goed duidelijk hebben gemaakt.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 15:51

Als ik me ook ga concentreren op de kerstboom ga ik even wat dieper. Dat boompje heeft een lange historie, waarschijnlijk al vanaf de germanen. Dus al vóór Jezus geboren werd! Het had te maken met de kortste dag van het jaar en ook zij hadden er wat lichtjes bij. Over de redenen van de boom en lichtjes lopen de meningen wat uiteen, maar dat doet er niet toe.


Dat geldt voor het hele kerstfeest, waarom denk je anders dat we dit in de winter vieren terwijl Jezus helemaal niet in de winter geboren is? Zo zie je dat we als christenen ook dingen uit bepaalde culturen hebben overgenomen, maar waar de betekenis van die dingen wel volledig veranderd is. Dat mensen nu lampjes ophangen in de donkere wintermaand is daarom nog geen verering van germaanse goden, net zo min als dat ons kerstfeest dat is.

Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.


Ben je nu niet heel erg bezig met dingen ontzettend uit het verband rukken? Het is hier beeldspraak waarmee hele andere dingen worden bedoeld, namelijk de inzettingen der volken. Jesaja heeft het niet over lampjes ophangen in december en ook niet over een kerstboom.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2006 15:51

rosalie83 schreef:In mijn bijbel staat iets anders in Jesaja 10 : 1-6:
*tekst*

????


hij haalt het ook uit jeremia ;)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 15:54

Jo'tje schreef:
rosalie83 schreef:In mijn bijbel staat iets anders in Jesaja 10 : 1-6:
*tekst*

????


hij haalt het ook uit jeremia ;)

:roll: :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 16:06

Ach weet je wat, houden jullie het lekker bij je heidense afgodsbeelden. (onder die noemer schaar ik ze echt!) Ga lekker bij je kerstboom zitten. Hecht je er echter niet teveel aan, het ding vergaat binnen een paar dagen. Geniet lekker van je in huis gehaalde gezelligheid.

Maar weet dit, al die in huis gehaalde zogenaamde gezelligheid en wat dies meer zij, vergaat. Ik hou het bij mijn Bijbel, daar heb ik genoeg aan met kerst. Daarbij heb ik geen kerstboom nodig of overdreven maaltijden. En toch is het gezellig in huis.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2006 16:17

Je wílt het gewoon niet lezen he?
Die bruiloft te Kana was ook heus geen sober feestje, maar een hartstikke gezellige bruiloftspartij van een week, met een hoop eten en (uiteindelijk ;)) genoeg wijn.
Zei Jezus daar: ach, jullie hebben al genoeg wijn op en je zou genoeg moeten hebben aan elkaar en Gods liefde?
Dat zou natuurlijk óók best kunnen. Niets mis mee.
Maar er is ook niets mis mee om wél te genieten, lekker te eten én daarin Jezus centraal te stellen.
Luister jij nooit muziek? Ik wel. En ik ben nog eens hartstikke dankbaar dat God mensen zoveel talent geeft om geweldige muziek te maken.
Is het nodig? Nee. Is het fout? Nee.
Ach er zijn zoveel dingen te noemen die niet per se nodig, maar ook niet per se fout zijn, ik ga er niet eens aan beginnen.

Dat je de kerstboom een afgod vindt: slaat nergens op. Die waarde hecht niemand in dit topic eraan. JIJ hecht die waarde eraan, omdat het een germaanse oorsprong heeft. Het is maar net hoe je het ziet.
Maar dan ook heeeel gauw het orgel de kerk uit. Dat was namelijk vroeger een alles behalve christelijk instrument. Had met de kelten te maken enzo, oehhh...
Nogmaals, het is maar net hoe je het gebruikt.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 16:21

PeterD schreef:Ach weet je wat, houden jullie het lekker bij je heidense afgodsbeelden. (onder die noemer schaar ik ze echt!) Ga lekker bij je kerstboom zitten. Hecht je er echter niet teveel aan, het ding vergaat binnen een paar dagen. Geniet lekker van je in huis gehaalde gezelligheid.

Maar weet dit, al die in huis gehaalde zogenaamde gezelligheid en wat dies meer zij, vergaat. Ik hou het bij mijn Bijbel, daar heb ik genoeg aan met kerst. Daarbij heb ik geen kerstboom nodig of overdreven maaltijden. En toch is het gezellig in huis.

Sorry PeterD, ik stel me graag open voor andere meningen, ik leer graag bij over allerlei zaken, maar dit gaat echt helemaal nergens meer over. Je leest alles net hoe je het zelf wilt lezen en niet hoe het er echt staat. Ik ga er maar niet heel veel langer meer over discussieren op dit level.

Als laatste wil ik je nog één keer zeggen: ik zie een kerstboom (of welke versiering dan ook) niet als afgod, maar als gezelligheid. Daarmee zeg ik niet dat het zonder versieringen niet gezellig kan zijn. En gelukkig heb ik naast de aanwezige versieringen ook mijn bijbel open. En Jezus staat, met kerst en altijd, centraal.

Ik wens je het allerbeste, ook met kerst, en ik zal voor je bidden.

Zegen!

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 16:27

Jullie zijn (net als ik) van mening dat gezelligheid niet afhankelijk is van een kerstboom, kaarsjes, etc. Waarom maken jullie er dan toch gebruik van?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten