Acceptatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloemenkind

Acceptatie

Berichtdoor Bloemenkind » 16 sep 2006 20:37

Hoe accepteer je dat je ziek bent?

Ik ben al heel wat jaren psychisch 'ziek'.
Dit brengt heel wat pijn, verdriet, angst, maar ook beperkingen met zich mee.

Ik merk steeds weer dat ik, na al die jaren, nog steeds niet kan aanvaarden dat ik 'ziek' ben geweest en nog ben.

Ik weet dat er mensen zijn die dat wèl kunnen.
Ik zou graag weten hóe die mensen dat hebben klaargespeeld, want mij lukt het niet :?

Iemand tips, ervaringen?

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 sep 2006 20:54

Misschien een hele stomme vraag, maar doel je nu specifiek op geestelijk ziek?

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 16 sep 2006 21:03

Nee, zelf ben ik geestelijk ziek, maar ervaringen van mensen die lichamelijk ziek zijn, zijn ook meer dan welkom.

André

Re: Acceptatie

Berichtdoor André » 16 sep 2006 21:31

Bloemenkind schreef:Ik zou graag weten hóe die mensen dat hebben klaargespeeld, want mij lukt het niet :?

Iemand tips, ervaringen?
Misschien is het niet zo dus vraag ik het je eerst, hoeveel jaren ben je aan het proberen je beperkingen te accepteren?
Het woord 'klaargespeeld' deed mij even denken aan een korte periode, dat je een acceptatie/punt/streep wilt creëren en dan die misschien in een nog kortere tijd met succes in werking wilt laten treden......
Dus vandaar mijn vraag, wat vind jij snel?

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 16 sep 2006 21:33

Ik ben al zeker zo'n jaar of 13 psychisch niet helemaal gezond, om het maar even zo te noemen.
Ik weet niet wanneer ik ben begonnen met proberen mijn beperkingen te accepteren, maar dat is al zeker een aantal jaren geleden.

En ja, ik ben erg ongeduldig, maar voor mijn gevoel ben ik al behoorlijk lang bezig met die acceptatie/verwerking :?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 sep 2006 21:34

Moeilijke vraag, in welke vorm geestelijk ziek, heb je al duidelijk of het wel of niet te genezen is?
Zelf heb ik jaren geleden mentaal aan de grond gezeten, wat met veel pijn en moeite weer helemaal goed gekomen is, maar dat is niet geestelijk ziek zijn.
Nu ben ik lichamelijk ziek, en weet, dat het niet te genezen is en dat m'n leven beperkt is.

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 21:45

Bloemenkind schreef:Ik ben al zeker zo'n jaar of 13 psychisch niet helemaal gezond, om het maar even zo te noemen.
Ik weet niet wanneer ik ben begonnen met proberen mijn beperkingen te accepteren, maar dat is al zeker een aantal jaren geleden.

En ja, ik ben erg ongeduldig, maar voor mijn gevoel ben ik al behoorlijk lang bezig met die acceptatie/verwerking :?


Veel mensen spreken bij een ziekte niet echt van acceptatie, maar eerder van: "mee leren leven/omgaan". Accepteren is bij een ziekte niet gemakkelijk, je leert er eerder mee leven :wink:
- Home is in my head -

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 21:46

Bloemenkind schreef:Ik ben al zeker zo'n jaar of 13 psychisch niet helemaal gezond, om het maar even zo te noemen.
Ik weet niet wanneer ik ben begonnen met proberen mijn beperkingen te accepteren, maar dat is al zeker een aantal jaren geleden.

En ja, ik ben erg ongeduldig, maar voor mijn gevoel ben ik al behoorlijk lang bezig met die acceptatie/verwerking :?
Heb je ook een punt om naartoe te werken qua accepteren?
Of ben je eigenlijk nog aan het vechten en nog niet toe aan accepteren?
Is een aantal jaren bijvoorbeeld 6 jaar?

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 21:50

froske schreef:Veel mensen spreken bij een ziekte niet echt van acceptatie, maar eerder van: "mee leren leven/omgaan". Accepteren is bij een ziekte niet gemakkelijk, je leert er eerder mee leven :wink:
Er mee leren leven (wat een vervelend woord is dat btw) is m.i. iets heel anders dan iets accepteren, je kunt iets pas gaan accepteren als je een doel voor ogen hebt wat je moet accepteren en hoe.

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 21:53

Er mee leren leven (wat een vervelend woord is dat btw) is m.i. iets heel anders dan iets accepteren


mijn ervaring leert dat mensen hun ziekte meestal niet kunnen accepteren, maar er wel mee weten om te gaan of mee hebben geleerd te leven. Klinkt anders, is ook iets anders dan acceptatie, maar totale acceptatie gaat in veel gevallen zelfs niet op.
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 sep 2006 21:55

André, het is net hoe je het bekijkt, ik weet dat ik kanker heb en niet meer genees, toch accepteer ik het niet, 'k heb het idee, dat wanneer ik het accepteer, de fut er uit gaat, en ik m'n positieviteit kwijt raak.
Maar dat is denk ik per persoon verschillend, het is maar net welk karakter je hebt.
Ik kan er dus heel goed mee omgaan, maar accepteer het nog niet :wink:

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 21:58

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Als je je ziekte accepteerd, leg je jezelf er een soort van bij neer. Dit staat er misschien een beetje vaag zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :wink:
- Home is in my head -

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 22:15

Cisca schreef:André, het is net hoe je het bekijkt, ik weet dat ik kanker heb en niet meer genees, toch accepteer ik het niet, 'k heb het idee, dat wanneer ik het accepteer, de fut er uit gaat, en ik m'n positieviteit kwijt raak.
Maar dat is denk ik per persoon verschillend, het is maar net welk karakter je hebt.
Ik kan er dus heel goed mee omgaan, maar accepteer het nog niet :wink:
Ik begrijp je, misschien is een lichamelijke ziekte met een duidelijke levensverwachting ook anders te benaderen dan een psy moeite, die je nog niet pcies in 'kaart' hebt?

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 22:18

froske schreef:Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Als je je ziekte accepteerd, leg je jezelf er een soort van bij neer. Dit staat er misschien een beetje vaag zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Ik denk dat lichamelijk dan toch anders is dan geestelijk, ik ben bijvoorbeeld 'blij' dat ik weet wat ik moet accepteren en daar mijn leven naar kan richten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 sep 2006 22:19

Precies, dat denk ik ook, het is belangrijk dat je dan weet wat voor mogelijkheden er zijn :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten