(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

(Voorbereiding) HA

Berichtdoor Annemieke86 » 27 feb 2006 21:27

Ik weet niet precies in welke sub ik het moet plaatsen, daarom gaat het maar in deze omdat ik het zie als "opbouw".

Ik heb enkele vragen over het Heilig Avondmaal. Hier komen ze:

- Ik hoor van sommige mensen/volwassenen dat ze zich voorbereiden op Heilig Avondmaal. Ik vraag me af: Hoe kan je je voorbereiden op HA naast de dienst van "Voorbereiding voor het Heilig Avondmaal" :?

- Wat bidt je als je nadat je aan tafel gegaan bent? Ik zie diverse mensen bidden, maar is er een speciaal gebed voor?

Dit vroeg ik me af :D in afwachting van reacties beëndig ik deze reactie :D
Afbeelding

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 feb 2006 21:37

Ons hele leven is een voorbereiding op de wederkomst van onze Heere en Heiland, dat moet de basis van ons leven zijn. Ook het avondmaal is een onderdeel en krijgt zo een plaats in dat kader. Dan is het goed om ons in bepaalde weken extra te bezinnen. Al dienen we wel in de gaten te houden dat wat wij het Heilig Avondmaal noemen bij Israël behoorde, de Heere Jezus voegde dat toe bij de maaltijd van het Pascha.
Ook in Korinthe 11 lezen we van een maaltijd, waar weliswaar veel mis was, maar toch het was een echte maaltijd. Ik denk dat al vroeg in de kerkgeschiedenis het gevierd werd met een stukje brood en een slokje wijn, maar deze manier kan ik toch zo in de Schrift zelf niet terug vinden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 feb 2006 21:47

waarnemer schreef:(...)Ik denk dat al vroeg in de kerkgeschiedenis het gevierd werd met een stukje brood en een slokje wijn, maar deze manier kan ik toch zo in de Schrift zelf niet terug vinden.

Bedoel je nu dat je het brood en de wijn niet in de schrift kunt terug vinden???

26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun [dien], zeggende: Drinkt allen daaruit;
28 Want dat is Mijn bloed, het [bloed] des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
29 En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van de vrucht des wijnstoks tot op dien dag, wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.

Volgens mij lijkt dit toch erg veel op de manier hoe het avondmaal wordt gevierd.

@Annemieke86
Ik denk dat het heel goed is om je goed voor te bereiden voor het avondmaal, daar zijn allerlei boekjes voor om een beetje een richting aan te geven, en natuurlijk het formulier waarin staat waaraan je jezelf moet onderzoeken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 feb 2006 22:01

Ik heb het denk onduidelijk gesteld, of jij hebt me niet goed begrepen. Maar goed, ik bedoelde te zeggen, dat wat wij het Heilig Avondmaal noemen, toendertijd onderdeel was van een maaltijd die behoorde bij het Pascha. Wij nemen een klein stukje brood en een slokje wijn, dat behoorde bij het Pascha. Toendertijd was het een complete maaltijd. Dat wordt noch altijd zo gevierd op de avond van de 14e Nissan in het Jodendom. Wij nemen slechts een onderdeel van de Paschamaaltijd en dat kan ik zo in de Schrift niet terugvinden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 feb 2006 22:09

Aha op die manier.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 28 feb 2006 00:43

Ik denk dat dit een onderdeel is van de voorbereiding.

Zelfbeproeving

De zelfbeproeving houdt drieerlei in:
Ten eerste moet ieder zijn zonden overdenken, en beseffen dat hij Gods toorn verdient1. Vanwege die zonden zal hij een afkeer krijgen van zichzelf en zich voor God verootmoedigen. Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij – eerder dan ze ongestraft te laten – zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bittere en smadelijke dood aan het kruis2.
Verder dient ieder zichzelf te onderzoeken, of hij Gods vaste beloften gelooft, dat al zijn zonden hem vergeven zijn alleen om het lijden en sterven van Christus3 en dat de gerechtigheid van Christus hem zo volkomen toegerekend en geschonken is, alsof hij in eigen persoon voor al zijn zonden betaald en alle gerechtigheid volbracht had4.
Ten derde eist de zelfbeproeving, dat ieder zich afvraagt of hij gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te dienen en voor zijn aangezicht oprecht te wandelen5. Ook moet hij bij zichzelf nagaan, of hij alle vijandschap, haat en nijd van harte aflegt en zich ernstig voorneemt voortaan in liefde en vrede met zijn naaste te leven6.

1 Rom. 7:24, 25. 2 Heb. 10:5-10; Jes. 53:5. 3 Rom. 3:24. 4 2Kor. 5:21. 5 Rom. 12:1, 2. 6 1Joh. 2:11; Ef. 4:2.

Bron: gkv.nl Formulier voor de viering v/h Heilig Avondmaal

De vraag die je stelt over het dankgebed, ik zou dat vragen aan iemand die zo'n dankgebed doet.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 28 feb 2006 11:18

Als dit iets is wat je specifiek voor het HA pas gaat doen..??? Is dit niet voor elke dag?
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

André

Berichtdoor André » 28 feb 2006 12:38

Harriette schreef:Als dit iets is wat je specifiek voor het HA pas gaat doen..??? Is dit niet voor elke dag?
Wat ik ook wil proberen is de mensen die in een reformatorisch kerk het H.A. niet vieren te laten lezen dat het heel 'gewoon' is dat wel te doen.
Verder was dit idd maar 1 van de mogelijkheden om je voor te bereiden...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 28 feb 2006 21:39

Dan heb ik nog een vraag die ik eerder had gesteld: Wat bidt je als je nadat je aan tafel gegaan bent? Ik zie diverse mensen bidden, maar is er een speciaal gebed voor? Ik bid een kort vrij gebed maar is er een speciaal gebed voor?
Afbeelding

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 mar 2006 09:22

Annemieke86 schreef:Dan heb ik nog een vraag die ik eerder had gesteld: Wat bidt je als je nadat je aan tafel gegaan bent? Ik zie diverse mensen bidden, maar is er een speciaal gebed voor? Ik bid een kort vrij gebed maar is er een speciaal gebed voor?

Volgens mij is er geen speciaal gebed voor.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 01 mar 2006 09:36

Zelf wil ik bijna altijd zingen als ik aangeweest ben, maar in een stille kerk is dat niet zo'n goed idee. Daarom bid ik meestal het lied dat in mij opkomt en vraag om kracht voor levensheiliging
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 01 mar 2006 19:24

Ik dacht dat er een speciaal gebed was maar ik kon het tot nu toe nog nergens vinden, vandaar eigenlijk dat ik het vroeg :D
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 mar 2006 19:43

Na het Heilig Avondmaal ben ik meestal zo vol van God dat ik of een bepaald lied zing, in mezelf, of alleen maar 'dank U God' kan bidden :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 02 mar 2006 13:54

mijn vraag is heel persoonlijk:

Waarom gaan je aan het Heilig Avondmaal?
Wat heeft je ertoe gebracht?

Het staat vrij om te reageren......
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 02 mar 2006 19:18

jopidopi schreef:mijn vraag is heel persoonlijk:

Waarom gaan je aan het Heilig Avondmaal?
Wat heeft je ertoe gebracht?

Het staat vrij om te reageren......
Oke dan antwoord ik :D

- Waarom ik aan het Heilig Avondmaal ga? Omdat ik mijzelf zie als zondig en iedere keer wil ik mijn zonden voor Hem belijden.
- Wat heeft mij er toe gebracht? Het is toch iets persoonlijks wat je doet, ondanks dat iedereen het kan zien en met welke emoties. Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen.
Afbeelding

Terug naar “Archief”