Elke keer als ik het lees lees ik er overheen, en denk ik.. ach dat zal wel anders bedoelt worden. Maar nu las ik de nbv, en d8: 'ik wil weten wat er mee bedoelt wordt ook'
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.
Dit is het begin van de nieuwe alinia, en mijn eerste indruk is dat hier onder later op door gegaan wordt.
Christus is het hoofd van de man
De man het hoofd van de vrouw
En God het hoofd van Christus.
Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.
? snap jij het? Is dat bidden of profeteren met een bedekte Christus?
5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
? snap jij het? Een vrouw maakt haar hoofd (man) ten schande waarneer ze met onbedekt hoofd(man) bid of profeteert.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is.
Een man mag zijn hoofd (christus) niet bedekken omdat Hij (christus) Gods beeld en luister is.
De vrouw is echter de luister van de man.
??
8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)
een conclusie op de vorige regel? wat probeert God ons duidelijk te maken?
10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.
Omdat de vrouw is voortgekomen uit de man, moet zij ook zeggenschap hebben over haar hoofd (man)
11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.
12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.
13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd(man) tot God bidt?
onbedekt??? wat wordt er mee bedoelt?
14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
??
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
?
oke wie helpt?