sorry (hoedje... ff serieus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

sorry (hoedje... ff serieus)

Berichtdoor hijwel » 01 nov 2004 13:57

sorry.. maar ik wil het toch nog even over hoofdbedeking hebben.
Elke keer als ik het lees lees ik er overheen, en denk ik.. ach dat zal wel anders bedoelt worden. Maar nu las ik de nbv, en d8: 'ik wil weten wat er mee bedoelt wordt ook'

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.

Dit is het begin van de nieuwe alinia, en mijn eerste indruk is dat hier onder later op door gegaan wordt.
Christus is het hoofd van de man
De man het hoofd van de vrouw
En God het hoofd van Christus.

Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.

? snap jij het? Is dat bidden of profeteren met een bedekte Christus?

5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.

? snap jij het? Een vrouw maakt haar hoofd (man) ten schande waarneer ze met onbedekt hoofd(man) bid of profeteert.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is.

Een man mag zijn hoofd (christus) niet bedekken omdat Hij (christus) Gods beeld en luister is.

De vrouw is echter de luister van de man.

??

8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)

een conclusie op de vorige regel? wat probeert God ons duidelijk te maken?

10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.

Omdat de vrouw is voortgekomen uit de man, moet zij ook zeggenschap hebben over haar hoofd (man)

11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.
12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.

13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd(man) tot God bidt?

onbedekt??? wat wordt er mee bedoelt?

14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

??

16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

?

oke wie helpt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 nov 2004 14:49

Interessant... ga ik over nadenken. :D
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Aragorn

Re: sorry (hoedje... ff serieus)

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 23:20

hijwel schreef:
14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

??

Wat dit punt betreft denk ik dat we natuur beter kunnen lezen als cultuur..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 00:50

Inderdaad, dat had ik nog niet bij het kijken van een natuurfilm opgestoken.

En Simson had toch ook lang haar? Was toen zelfs een bijbelse opdracht voor nazareners.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 02 nov 2004 01:49

Hijwel, hier heb je een link naar een bijbelstudie/gemeente opbouw document.
Onderaan staat denk ik wel iets waar jij naar op zoek bent.............
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=309101&highlight=#309101

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 nov 2004 18:47

Aragorn schreef:
hijwel schreef:

??

achja.. maar ik heb nog geneen vertaling gelezen... waar cultuur wordt gebruikt i.p.v. natuur.. duz.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 06 nov 2004 23:36

hijwel schreef:
Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.

? snap jij het? Is dat bidden of profeteren met een bedekte Christus?
Vroeger,in 2e Tempelperiode, droegen de Israelieten de t'fillien (voorhoofds- en handbanden) de gehele dag door. Volgens de Kitsoer Sjoelchan Aroech 10:1 mag over hoofdt'fillien geen tallieth hangen, vanwege de aanwezigheid (SJ'CHINAH) van HASJEM die met het dragen der hoofd-t'filien geimpliceert wordt (op het hoofd, vgl.: 1 Kor.11:3-15)!!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 nov 2004 00:08

hijwel schreef:
Aragorn schreef:
hijwel schreef:

??

achja.. maar ik heb nog geneen vertaling gelezen... waar cultuur wordt gebruikt i.p.v. natuur.. duz.

Nee, dat klopt. :wink: Maar misschien had het woord dat met 'natuur' vertaald is in die tijd wel een andere betekenis dan we nu onder natuur verstaan?
Als ik om me heen kijk zie ik in ieder geval dat lang haar voor een man zeker geen oneer hoeft te zijn, soms zelfs het tegenovergestelde. Neem het voorbeeld van Absalom, zijn lange haar was bepaald geen oneer.

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 10 nov 2004 16:04

Van Seldenrijk heb ik onlangs een interessant boek gelezen. Hierin apart een hoofdstuk over hoofdbedekking.
Als het je interesseert: Man en vrouw in de traditie der eeuwen.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 12 nov 2004 22:30

Wat interessant joh! Ik heb geen antwoorden, maar wel een opmerking..

Ik heb die Bijbelteksten als hoofd niet mogen bedekken altijd letterlijk genomen. Ik begrijp niet hoe je het figuurlijk zou kunnen uitleggen.
Ik ben benieuwd waar anderen mee komen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 13 nov 2004 11:09

Ja, ik denk ook niet dat je 'hoofd' steeds figuurlijk moet lezen...je kunt het bijv zo lezen: een vrouw maakt haar man te schande, als zij met onbedekt hoofd profeteert/bidt...

tis een moeilijk punt, maar wel boeiend!! Ik zal er nog verder over nadenken, want kheb nu geen pasklaar antwoord!!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 14:33

Om maar eens vrijzinnig te doen :P : wie zegt dat Paulus niet gewoon een denkfoutje gemaakt heeft, maar wat hij zei in die tijd relevant was voor die gemeente?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 13 nov 2004 15:11

Ik wil principieel niet vrijzinnig doen. De benadering van Hijwel vind ik erg origineel, maar ik geloof niet dat die de juiste is. Ik zie geen enkele aanleiding om dit gedeelte niet letterlijk op te vatten (een hoofddeksel is dus gewoon een hoofddeksel). Vat je het op de manier van Hijwel op, dan komen er nog meer vragen dan er al waren. Maar het blijft een onbegrijpelijk gedeelte!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 16:23

Gershwin schreef:Om maar eens vrijzinnig te doen :P : wie zegt dat Paulus niet gewoon een denkfoutje gemaakt heeft, maar wat hij zei in die tijd relevant was voor die gemeente?

Dat denk ik.... het heeft te maken met cultuur, met de functie van haar in die tijd... die heel anders was dan de functie in deze tijd... met hoe hoeren er in die tijd bijliepen en andere mensen...

Uit alles blijkt dat hoofdbedekking in die tijd een hele andere waarde had dan nu het geval is... Zo zijn er genoeg dingen in de bijbel die cultuurgebonden zijn....

We gaan tegenwoordig als we verdriet hebben toch ook niet onze kleren scheuren zoals vroeger een gewoonte was?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 13 nov 2004 21:17

Marnix schreef:
We gaan tegenwoordig als we verdriet hebben toch ook niet onze kleren scheuren zoals vroeger een gewoonte was?

Die vergelijking gaat helaas niet op: in het geval van hoofdbedekking gaat het om een voorschrift, terwijl het bij symbolen van rouw gaat om gebruiken die we in de bijbeltijd aantreffen, maar die nergens zijn voorgeschreven.
(als ik me vergis, moet je het zeggen hoor)
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Terug naar “Archief”