'n Hoedje op

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

'n Hoedje op

Berichtdoor Annemieke86 » 21 mar 2005 16:20

Ik heb zondag 13 maart Belijdenis gedaan en bij deze dienst had ik een hoedje op. Afgelopen zondag had ik het echter niet gedaan. Bij Avondmaal hebben ze wel weer liever dat ik een hoedje op heb. Ik vind het een beetje vreemd dat ik de ene keer wel een hoedje op heb en de andere keer weer niet. Is het niet on-Christelijk als ik m niet opheb?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2005 16:28

Het doet niet af van je christen zijn, in de Bijbel staan wel een paar dingen over het dragen van een hoofddeksel, het gaat om het bedekken van je haar, ik vind nogsteeds raar dat het eigenlijk moet omdat je anders de engelen zou verlijden, snap het niet maar zou het gewoon doen. Er is niks op tegen, je hebt leuke hoedjes, mutsjes of een zakdoek om je hoofd...

genoeg keuze, en ik denk dat je soms gewoon wat dingen 'over' moet hebben voor je geloof.. maar onchristelijk wil ik het niet noemen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 16:31

In de eerste plaats: gefeliciteerd met je Belijdenis. Dat is een markeringspunt in de tijd, die je bij zal blijven.

In de tweede plaats: nee, het is niet onchristelijk als je hem niet op hebt. Paulus zegt dan wel dat de vrouw niet met onbedekte hoofde in de gemeente moet komen, maar dat heeft een achtergrond.
Een fatsoenlijke vrouw droeg iets op het hoofd.
Als je foto's uit de jaren vijftig ziet, merk je dat ook in ons christelijk Nederland heel veel vrouwen door de week een hoofddoek (!!) droegen en zondags met een hoed op naar de kerk gingen.
In de tijd van Paulus had een prostituee geen bedekking op het hoofd. Om te voorkomen dat vrouwen uit de gemeente zo zouden worden gezien door de 'buitenwacht', heeft Paulus dit geschreven. Maar een echt christelijke reden is er niet.

Wanneer in jouw gemeente men het op prijs stelt dat je een hoedje draagt, zou ik dat doen, alleen al om geen aanstoot te geven. Maar dat is iets heel anders dan dat het onchristelijk zou zijn om geen hoedje te dragen.

Melody

Berichtdoor Melody » 21 mar 2005 16:43

Als mensen het erg vervelend vinden dat je geen hoed op heb zou ik het persoonlijk niet zo erg vinden om er een op te zetten, als anderen zich daar prettig bij voelen. Verder sluit ik me bij Riska aan dat er niets onchristelijks aan is om geen hoed te dragen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 21 mar 2005 16:52

Riska schreef:In de eerste plaats: gefeliciteerd met je Belijdenis. Dat is een markeringspunt in de tijd, die je bij zal blijven.

In de tweede plaats: nee, het is niet onchristelijk als je hem niet op hebt. Paulus zegt dan wel dat de vrouw niet met onbedekte hoofde in de gemeente moet komen, maar dat heeft een achtergrond.
Een fatsoenlijke vrouw droeg iets op het hoofd.
Als je foto's uit de jaren vijftig ziet, merk je dat ook in ons christelijk Nederland heel veel vrouwen door de week een hoofddoek (!!) droegen en zondags met een hoed op naar de kerk gingen.
In de tijd van Paulus had een prostituee geen bedekking op het hoofd. Om te voorkomen dat vrouwen uit de gemeente zo zouden worden gezien door de 'buitenwacht', heeft Paulus dit geschreven. Maar een echt christelijke reden is er niet.

Dus wat Paulus gebiedt is maar tijdelijk? Doet dat niet iets af aan de geinspireerdheid van de Bijbel?? Paulus zegt nergens dat het tijdelijk is, integendeel.

Wanneer in jouw gemeente men het op prijs stelt dat je een hoedje draagt, zou ik dat doen, alleen al om geen aanstoot te geven. Maar dat is iets heel anders dan dat het onchristelijk zou zijn om geen hoedje te dragen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 21 mar 2005 17:08

Riska schreef:Wanneer in jouw gemeente men het op prijs stelt dat je een hoedje draagt, zou ik dat doen, alleen al om geen aanstoot te geven. Maar dat is iets heel anders dan dat het onchristelijk zou zijn om geen hoedje te dragen.
Het is niet verplicht, alleen hebben ze het liever bij Avondmaal en je kind(eren) laten dopen.
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 17:10

Tabitha schreef:Dus wat Paulus gebiedt is maar tijdelijk? Doet dat niet iets af aan de geinspireerdheid van de Bijbel?? Paulus zegt nergens dat het tijdelijk is, integendeel.

Het was even heel goed kijken, waar je opmerking stond, eerst dacht ik dat je het te vroeg verstuurd had... :wink: Maar je ziet, ik heb hem eruit gepikt.

Waarom is Paulus belangrijker dan bv. de wetgeving in Deuteronomium?
Zijn er niet in heel veel gevallen dingen die we niet meer doen?
Tenzij je vegetariër bent, eet jij (varkens)vlees?
Worden mensen gestenigd omdat er sprake is van overspel?
Ik noem maar een paar dwarsstraten.
Waarom passen we het wel toe en het andere niet?
Als je echt nog wilt leven op de wijze die in de Bijbel beschreven staat, van kaft tot kaft, dan leefden we nog zoals in de pre-historie.

Persoonlijk zie ik twee lijnen in de Bijbel. Dat wat duidelijk tijdsgebonden is, omdat het nu eenmaal in die dagen belangrijk was en dat wat echt te maken heeft met mijn geloof, dat ik met hart en ziel en verstand God dien en probeer mijn Heer en Heiland te volgen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 21 mar 2005 17:30

Aanstoot geven ??? ik lees er mischien overheen maar ik vind alleen maar aanstoot aan nemen dat dat verkeerd is .

Geef mij eens wat bijbel teksten ter info Riska

Bij voorbaat dank.

[/quote]
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 18:18

Brammetje:

Varkensvlees:
Zie Deuteron. 14:8, Leviticus 11:8

Stenigen van mensen
Numeri 15: 35 (voor het niet houden van de sabbath notabene)
Deuteron. 13:10 (voor afgoderij)

Lijkt me dat het in deze tijd niet geheel houdbaar meer is...

Beetje zoeken in een concordantie en er zijn zo een aantal van die voorbeelden te noemen.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 21 mar 2005 18:44

Een vrouw zou haar hoofd moeten bedekken als ze bid heb ik altijd begrepen. Ooit iemand gezien die voor het eten eerste een hoed op zet om te bidden? Los van de vraag of je in de huidige tijd al dan niet met een hoofddeksel op moet bidden als vrouw, vind ik het wat vreemd om dit alleen in de kerk te doen.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 mar 2005 21:43

Het_Bureau schreef:Een vrouw zou haar hoofd moeten bedekken als ze bid heb ik altijd begrepen. Ooit iemand gezien die voor het eten eerste een hoed op zet om te bidden? Los van de vraag of je in de huidige tijd al dan niet met een hoofddeksel op moet bidden als vrouw, vind ik het wat vreemd om dit alleen in de kerk te doen.

Toch reageer ik even, ik ken twee oudere vrouwen die hun hoed alleen in bed afzetten...verder nooit! Tsja...het maakt nu even niet uit wat daar okay of niet okay aan is...
Waarom zou je eigenlijk geen hoed opzetten in God's Huis?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 21:44

Het_Bureau schreef:Een vrouw zou haar hoofd moeten bedekken als ze bid heb ik altijd begrepen. Ooit iemand gezien die voor het eten eerste een hoed op zet om te bidden? Los van de vraag of je in de huidige tijd al dan niet met een hoofddeksel op moet bidden als vrouw, vind ik het wat vreemd om dit alleen in de kerk te doen.

Ganselijk mee eens, hoewel ik wel de traditie ervan inzie. Het is een leuke traditie (zo zie je nog eens wat in de kerk). Maar het stoot ook erg af denk ik, de drempel wordt hoger voor mensen om de kerk binnen te komen...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 21:52

Essieee schreef:Waarom zou je eigenlijk geen hoed opzetten in God's Huis?

Waarom wel? Behalve het uitzonderlijke voorbeeld dat je geeft, zet iedereen toch zijn/haar hoed binnen af?
Waarom dan niet in de kerk?
Mannen doen hun hoed/pet af als ze bidden of als ze bv. de koningin ontmoeten. Waarom een vrouw dan niet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 00:37

Riska schreef:Als je foto's uit de jaren vijftig ziet, merk je dat ook in ons christelijk Nederland heel veel vrouwen door de week een hoofddoek (!!) droegen en zondags met een hoed op naar de kerk gingen.

Die hoofddoek zie je wel weer steeds vaker, maar de hoed blijft wat achter.
Laatst gewijzigd door jas op 22 mar 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 12:07

jas schreef:Die hoofddoek zie wel weer steeds vaker, maar de hoed blijft wat achter.

|:)|

Terug naar “Archief”