waar ligt nou precies de grens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marjel
Verkenner
Verkenner

waar ligt nou precies de grens

Berichtdoor marjel » 28 okt 2003 21:50

hoever mag je gaan?????is denk ik een vraag die bij veel jongelui opborreld!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 okt 2003 21:53

iets concreter?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: waar ligt nou precies de grens

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 okt 2003 21:57

marjel schreef:hoever mag je gaan?????is denk ik een vraag die bij veel jongelui opborreld!

lees eens antwoorden van mw. hoek die hier op refoweb staan... die heeft er heel veel over gezegd.... het komt er bij haar op neer heel kort gezegd dan.. ga niet uit de kleren....

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 28 okt 2003 22:03

marjel schreef:hoever mag je gaan?????is denk ik een vraag die bij veel jongelui opborreld!

aan welke dingen denk je dan vooral?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2003 00:19

Lees eens Romeinen 14.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 29 okt 2003 00:50

Ik denk eigenlijk niet dat je hier een grens moet stellen. Zeker niet als ouders of (wat erger is) kerk. We hebben het hier wel over jongeren van de 16/18 jaar die best weten wat de consequenties van hun daden zijn. (Als ze goed voorgelicht zijn.)
Als twee mensen van elkaar houden. Welk een monster ben je dan om die liefde te stoppen?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 okt 2003 09:06

Der is hier al een topic die heet WARE LIEFDE WACHT.
Dus je bent geen moster als je liefde wilt stoppen, maar je weet niet wat liefde is als je niet wilt stoppen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 09:17

Ware liefde wil ook niet wachten, maar doet het toch omdat het beter is.

In ware liefde staat de liefde (de relatie) centraal. In de wereldse liefde staat bevrediging centraal.

Ik heb zelf nu 1,5 jaar verkering en ik kan je zeggen dat er geen grotere wens dan om te trouwen. Ik moet ook eerlijk zijn dat die wens niet altijd op liefde gebasseerd is geweest, maar ook wel eens op de wens om onbeperkt en onbeschaamd gemeenschap te kunnen hebben.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 okt 2003 09:24

Iets heel natuurlijks toch kaw?! Zoiets bestaat ook uit liefde, je wil toch alleen gemeenschap met iemand hebben als je van elkaar houdt, dus het vloeit ook voort uit de liefde dat je soms daarom wil trouwen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 09:25

Ikke21 schreef:Iets heel natuurlijks toch kaw?! Zoiets bestaat ook uit liefde, je wil toch alleen gemeenschap met iemand hebben als je van elkaar houdt, dus het vloeit ook voort uit de liefde dat je soms daarom wil trouwen.

Ja, heel natuurlijk en menselijk, maar niet zoals God het bedoeld heeft. Men heeft elkaar lief en daarom verlangt men naar gemeenschap. Wat er bij ons gebeurde (altans bij mij) is dat ik een korte periode meer aan gemeenschap dacht dan dat ik liefde voelde. De bevrediging is dan het fundament van de liefde en dat is niet goed.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 okt 2003 09:28

Hmm daar moet je misschien voor uitkijken ja, mijn vriend en ik houden super veel van elkaar, maar daar komt ook uitvoort dat er bepaalde momenten zijn dat we super veel naar elkaar verlangen, maar dat komt wel omdat we zoveel van elkaar houden

joepie

Berichtdoor joepie » 29 okt 2003 09:38

Kaw schreef:Ik moet ook eerlijk zijn dat die wens niet altijd op liefde gebasseerd is geweest, maar ook wel eens op de wens om onbeperkt en onbeschaamd gemeenschap te kunnen hebben.

Dat is dus zo een misvatting van het huwelijk!
Denken dat als je maar getrouwd bent dan KUN je en mag je onbeperkt gemeenschap hebben.
Dus niet!
Er zullen ook in je huwelijk tijden zijn dat het niet kan en niet mag.
En zie de verkeringstijd dan maar als een goede oefening om je in te houden op dat gebied. Leren je te beheersen is een groot goed, ook voor als je getrouwd bent!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 09:43

Ik bedoelde niet met onbeperkt in de vorm van de hele tijd, maar in de vorm van volledig.

Toen ik mijn begeerte onder ogen kwam, heb ik de kracht gekregen om te bekeren en nu is het 100% goed.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 okt 2003 11:40

Ik ben van mening dat wanneer twee mensen een relatie met elkaar hebben je moet groeien op een drietal gebieden, nl: geestelijk, sociaal en fysiek. Je kunt niet op het ene gebied heel snel gaan en op het andere gebied stil staan, dan loop je tegen enorme problemen op.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je absoluut niet fysiek zou mogen zijn. Ook fysiek moet je elkaar ontdekken, om al je kleren maar aan te houden vind ik een beetje flauwekul. Ook op sexueel gebied moet je namelijk leren om met elkaar om te gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 okt 2003 13:50

En dan is het de kunst om gelijk op te gaan.
Want je gaat snel verder op lichamelijk gebied, dan je zou willen,dan dat je met elkaar gaat bidden en lezen.
Ik merk dat veel stelletjes het gewoon vinden om te zoenen en elkaars lichaam te ontdekken, terwijl als je vraagt, bidden en lezen jullie ook samen uit de Bijbel dan doen ze dat dus niet.
Ik zou zeggen, ga eerst maar eens leren om met elkaar Gods woord te bestuderen, met elkaar lezen uit de Bijbel en bidden en danken.
Voordat je verder gaat op lichamelijk gebied.

Terug naar “Archief”