Suggesties

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Suggesties

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jan 2014 16:09

v.slooten

Hoezo "hoezo"?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Suggesties

Berichtdoor Rozijn » 20 jan 2014 16:16

Hoezo "Hoezo "hoezo""?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Suggesties

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jan 2014 17:43

Rozijn

Jouw "vragen" zijn helemaal niet relevant.
Een ieder maakt zelf wel uit wat zijn/haar motivaties zijn om een topic te openen.
Dus: waar bemoeit men zich mee.

Faramir

Re: Suggesties

Berichtdoor Faramir » 20 jan 2014 17:44

ineke-kitty schreef:Dus: waar bemoeit men zich mee.

Met de gang van zaken op dit forum. Wellicht ben jij in je nopjes met de huidige gang van zaken, maar zo te lezen zijn anderen dat beduidend minder. En zodoende doen mensen suggesties die hun inziens het klimaat kunnen verbeteren op dit forum.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Suggesties

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jan 2014 18:09

Die "anderen" moeten zich dan maar richten op topics die zij "leuk" vinden is mijn "suggestie".
Keuze genoeg zou ik denken.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Suggesties

Berichtdoor Rozijn » 20 jan 2014 19:01

ineke-kitty schreef:Rozijn

Jouw "vragen" zijn helemaal niet relevant.
Een ieder maakt zelf wel uit wat zijn/haar motivaties zijn om een topic te openen.
Dus: waar bemoeit men zich mee.

Dan lees je mijn reactie toch niet?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Suggesties

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2014 19:20

Het is gewoon jammer en vervelend dat alle leerzame en vermakelijke topics worden ondergesneeuwd door een lawine van zweverige reli-kul die nergens over gaat en nergens heengaat.

Nee, die topics hoef ik niet te lezen - en doe dat dan ook nauwelijks. Maar de overdaad aan zinloze wauwel-topics doet het forum wat mij betreft geen goed. En ik mag Refoweb graag. Vandaar mijn opmerking of het voor sommigen wat minder kan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 22 jan 2014 10:51

@ Mortlach Ik denk dat bij het woord "reli-kul" en haar kwalificaties die je eraan verbindt, niemand zich aangesproken voelt of weet want wat is reli-kul? Welke dominees er ergens benoemd zijn?
Wat de zin is van bepaalde artikelen in het RD? Ik noem maar een voorbeeld.
En ondergesneeuwd kan gewoon niet want alles is in rubrieken ingedeeld en vermakelijke rubrieken zoals jij dat noemt en chats over relatie en vriendschap of topics over babies, kindertjes e.d. daar kom ik nooit persoonlijk heeft dat mijn interesse niet. Ik kom dus eigenlijk alleen in het "open forum" en de gesloten forums zijn voor mij niet toegankelijk.
Afgezien van het feit dat als een topic geen belangstelling heeft dan verdwijnt hij gewoon uit het zicht.
De suggestie zou dus mijnerzijds zijn, als je een topic niet interessant vindt om welke reden danook, dan kom je er niet.
Dat spaart mij een ban uit, want men komt er alleen maar om een one-liner te plaatsen die vaak op de man gespeeld is, of zoals ik nu zag zet men zoals Lichtzwaard altijd deed een hele rij smileys neer, alsof dat niet off topic is, en andere niet ter zaken doende opmerkingen.
Een andere suggestie is dat dergelijk off topic berichten direct verwijderd worden zodat niemand er op in kan gaan.
Als het refoweb eigenlijk niet duldt dat mensen die andersdenken dan hun gereformeerde leer dat men die niet toelaat op dit forum.
Ondersneeuwen is een onjuist woord want mijn suggestie n.a.v. deze kwalificatie is om eens aandacht te geven aan de onverdraagzaamheid waarvan uit nu de kritiek komt in dit topic.
Suggestie stel een enquete samen om de balans op te maken om de verhoudingen te zien of dit bij veel forummers leeft en een ergernis is, want de onverdraagzaamheid en vaak bijna vijandschap omdat men mensen gewoon beledigt komt wel steeds van dezelfde personen of misschien moet ik dat kwalificeren als "richting" of "geloofsgemeenschappen".
Men vormt een front juist in topics die men op voorhand afkeurt en dan wordt het een beetje pesten met elkaar, tegen 1 iemand die een topic opent wat men dus afkeurt of belachelijk maakt op voorhand.
Een enquete die niet anoniem is en waar gewoon namen genoemd worden want men schuwt ook niet om onderhuids onterechte en op de persoon gespeelde kritiek te leveren.
Overigens is dit probleem niet specifiek van toepassing op dit forum, want alle christelijke forums staan bol van de onverdraagzaamheid en ruzies. Er verdwijnen ook gaandeweg al wat van deze forums. Het bezoek aan dit forum is ook maar zeer matig want de ledenlijst staat vol met mensen die nooit meer posten of lezen.
Wel dat wilde ik even kwijt want ook ik heb een band met dit web net als Mortlach maar gelukkig hangt mijn leven er niet vanaf.
Met vr.gr. Wilsophie

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 23 jan 2014 22:49

Is het mogelijk dat alle verwijderde berichten door de moderators in een topic geplaatst worden, dan kan iedereen zien wat er verwijderd is en waarom.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Suggesties

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 08:14

Wilsophie schreef:Is het mogelijk dat alle verwijderde berichten door de moderators in een topic geplaatst worden, dan kan iedereen zien wat er verwijderd is en waarom.

:mrgreen: Dit bericht is verwijderd, maar we laten het je toch nog even zien. :mrgreen:

Ik denk dat jouw suggestie zinvol is als de auteurs van die berichten er van zouden willen leren. Maar sommige forummers hebben wel eens aangegeven dat zij hier niet komen om iets te leren... Tja, dan zou ik er als mods maar niet aan beginnen.

Of heb jij een ander doel voor ogen met je suggestie?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2014 09:52

Ik denk dat de mensen die het aangaat en ik ben er ééntje van want ik begrijp soms echt de verhoudingen niet waarom mag de één lekker off topic beppen of op de persoon spelen buiten het onderwerp om en de ander niet. Er zijn mensen die klaarblijkelijk snel op de rode knop drukken en dat altijd bij dezelfde mensen doen en er zijn mensen die dat nooit doen omdat ze dat klikspanerig vinden. En ik hoor bij die laatste groep.
Dus dan krijg je door dit systeem al een handelen naar willekeur.
En soms zoek ik me wezenloos naar mijn bericht wat naar mijn idee heel toepasselijk en gerechtvaardigd was.
Zal ik een voorbeeld noemen. Ik heb te maken met een groepering die "Quakers" heten en vroeg 2 keer iets over in het topic over tempeliers en vrijmetselarij en de boeken van Jan de Hartog hierover en dat wordt gewoon verwijderd. Terwijl de persoonlijke aanvallen in dit topic niet van de lucht zijn van diverse mensen die niets inhoudelijks plaatsen.
Begrijp je wat ik bedoel? En berichten verwijderen zonder enige toelichting zullen dit probleem nooit oplossen.
De ene moderator schrijft netjes in het vak met schuine lettertjes "bericht verwijderd" maar mijn berichten verdwijnen zomaar en ik twijfel soms of ik misschien denk dat ik het bericht heb geplaatst.
Dus het heeft geen effect. Een moderatie moet een uitwerking hebben en zinvol zijn.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Suggesties

Berichtdoor Speedy » 24 jan 2014 10:13

Wilsophie schreef:Ik denk dat de mensen die het aangaat en ik ben er ééntje van want ik begrijp soms echt de verhoudingen niet waarom mag de één lekker off topic beppen of op de persoon spelen buiten het onderwerp om en de ander niet. Er zijn mensen die klaarblijkelijk snel op de rode knop drukken en dat altijd bij dezelfde mensen doen en er zijn mensen die dat nooit doen omdat ze dat klikspanerig vinden. En ik hoor bij die laatste groep.
Dus dan krijg je door dit systeem al een handelen naar willekeur.
En soms zoek ik me wezenloos naar mijn bericht wat naar mijn idee heel toepasselijk en gerechtvaardigd was.
Zal ik een voorbeeld noemen. Ik heb te maken met een groepering die "Quakers" heten en vroeg 2 keer iets over in het topic over tempeliers en vrijmetselarij en de boeken van Jan de Hartog hierover en dat wordt gewoon verwijderd. Terwijl de persoonlijke aanvallen in dit topic niet van de lucht zijn van diverse mensen die niets inhoudelijks plaatsen.
Begrijp je wat ik bedoel? En berichten verwijderen zonder enige toelichting zullen dit probleem nooit oplossen.
De ene moderator schrijft netjes in het vak met schuine lettertjes "bericht verwijderd" maar mijn berichten verdwijnen zomaar en ik twijfel soms of ik misschien denk dat ik het bericht heb geplaatst.
Dus het heeft geen effect. Een moderatie moet een uitwerking hebben en zinvol zijn.


Kijk, Evelien heeft het in een ander topic al gezegd.

Evelien schreef:De mods. hebben wel meer te doen.

Als mensen zich gewoon aan de regels houden is er niks aan de hand.



Als je de afgelopen weken/maanden is enorm veel of op de persoon of beledigend of off topic of uitlokkend of etc etc gepost wat niet naar de regels was. Dan moet een moderator in die bak met 'bagger' aan het werk en dan verdwijnt er misschien wel eens wat meer. Maar leer er van dat er dan anders gepost moet worden en dan blijft het gewoon staan.

En stop maar met huilen, jij bent echt niet de enige waar eens wat teveel van is verwijderd. Er zijn goede postings verdwenen in de zee van chaos postings.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2014 10:26

Kijk nu wordt het weer persoonlijk, en dat is nu juist niet de bedoeling.
Het gaat mij helemaal niet om kostbare post die verwijderd is. Het kan me helemaal niet schelen welke post van mij is verwijderd. Mijn leven hangt er niet vanaf.
Het gaat mij om het effect en het doel ervan en de zin en de onzin wellicht.
Het heeft zin om je tijd te investeren denk ik om in kaart te brengen waar het om gaat.
Post verwijderen is zo gedaan hoor. Ik weet echt wel hoe dat werkt.
Het gaat mij erom dat ik als voorbeeld nu maar even krijg te horen bij een weekban dat er wel 100 postings van mijn hand zijn verwijderd....Dat zal best....nou en? Wat moet ik daar mee.
Ik weet niet waarom ze verwijderd zijn, ik weet niet over welk topic het gaat. Dus ik leer daar helemaal niets van, zeker niet als ik naast mijn 100 berichten die ik toch niet meer weet, nog zoveel post van mensen zie staan die werkelijk standaard in de forums die Mortlach reli-kul noemt komen zieken.
Ze hebben niets met het onderwerp en weten er vaak niets van af. Ze hebben alleen de pest aan de topicopener. Nou die gaan we eens lekker pesten.
Dat zijn steeds dezelfde mensen. Ze hebben nooit een weekban gehad en dat gun ik ze niet want ik vind het een idiote achterhaalde strafmaat zonder enig effect. En een permanente ban is ook achterhaald want iedereen kan anoniem op het internet opereren met een proxy.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2014 11:02

Je kunt m.i. een time-out geven aan een topic die uit de bocht vliegt dan wordt niemand persoonlijk eruit gelicht als zondebok.

Wat argumenten zijn voor selectief iemand aanpakken of blokkeren zouden de volgende punten kunnen zijn die veel te zwaar wegen dus ongewenst.
- selectief 'blokkeren' van een deelnemer in een bepaald topic is misschien technisch niet mogelijk,
- en selectief uitsluiten van een deelnemer in een heel subforum is meteen al weer een veel zwaardere (en meestal te zware) sanctie die bovendien relatief veel voeten in de aarde heeft om te effectueren en
- is de makkelijkste sanctie (de deelnemer tijdelijk de schrijfbevoegdheid in het hele forum ontzeggen) vrijwel altijd veel te zwaar.

In de praktijk is de eerste moderator of crew-lid die constateert dat er deelnemers uit de bocht lijken te vliegen meestal te laat: er zijn dan al andere deelnemers over de eerste deelnemer die uit de bocht vloog heen gevallen, waarbij ze vaker niet dan wel zelf óók uit de bocht vliegen in hun manier van reageren.

Bovendien zijn ze dan meestal al stevig verwikkeld in een meta-discussie over wie als eerste uit de bocht vloog en welk gedrag wel en niet als 'uit de bocht gevlogen' beschouwd moet worden.

Als voornoemd crew-lid zijn eigen oordeel over wie het eerst uit de bocht vloog en wie zich daar ten onrechte in mee liet slepen onmiddellijk effectueert door de vermeende boosdoeners aan banden te leggen en de rest ongemoeid te laten, jaagt even onmiddellijk diverse deelnemers tegen zich in het harnas die daar net iets anders tegenaan kijken.

Crew-leden zijn bovendien niet helemaal onfeilbaar in hun oordeelsvermogen en sommige van die deelnemers die er anders tegenaan kijken zouden dus nog wel eens gelijk kunnen hebben ook.

De veiligste optie voor de crew (na niet ingrijpen, deelnemers in hun verhitte sop laten gaarkoken en de kwaliteit van het forum laten afglijden) is dus een neutrale manier van ingrijpen (een slotje voor iedereen) zodra ze constateren dat er een meta-discussie is losgebarsten over de vraag of er nu wel of niet uit de bocht gevlogen wordt in een bepaald topic en rustig de tijd nemen om e.e.a. uit te zoeken en zo nodig onderling te overleggen.
Je kunt er donder op zeggen dat er ook dán diverse deelnemers zijn die het daar niet mee eens zijn, maar dan heb je als crew in elk geval (nog) geen vrouw/man en paard hoeven noemen en mogelijk voorbarige conclusies hoeven trekken over wie precies in welke mate uit de bocht vloog.
Bron en citaat, "het geloofsgesprek".

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Suggesties

Berichtdoor Rozijn » 25 jan 2014 11:59

Suggestie: maak een apart subforum "eten en drinken", dan kan ieder drankje daar zijn eigen topic krijgen...
Verder kun je er een topic maken met leuke restaurantjes etc. En het kook- en baktopic past erin...

Nu zijn de algemene zaken wel erg alcoholisch geworden...


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten