Suggesties

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Suggesties

Berichtdoor ineke-kitty » 31 okt 2013 19:30

"Dit zegt mij genoeg"

Maar geef nu eens antwoord op mijn vraag of die belijdenis vandaag de dag dezelfde is als 40 jaar geleden.

Die "belijdenis" waar jij over spreekt is de afgelopen 40 jaar drastisch achteruit gegaan, zodat men het nodig vond er PKN-kerken van te maken, zodat het nog iets voorstelde.
Talrijke dominees erkennen niet eens de opstanding van de Heer , sommigen hebben zelfs het geloof in Hem afgeschaft en desondanks blijven zij preken vanaf de kansel.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Suggesties

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2013 19:36

ineke-kitty schreef:"Dit zegt mij genoeg"

Maar geef nu eens antwoord op mijn vraag of die belijdenis vandaag de dag dezelfde is als 40 jaar geleden.

Die "belijdenis" waar jij over spreekt is de afgelopen 40 jaar drastisch achteruit gegaan, zodat men het nodig vond er PKN-kerken van te maken, zodat het nog iets voorstelde.
Talrijke dominees erkennen niet eens de opstanding van de Heer , sommigen hebben zelfs het geloof in Hem afgeschaft en desondanks blijven zij preken vanaf de kansel.


We hebben het hier over de Reformatorische gezindte en niet over dat deel van de PKN en de voormalige Gereformeerde kerk die in de PKN is opgegaan die al lang niks met de belijdenis wilde van doen hebben.

Verdiep je eerst eens in waar Refoweb voor staat. In de Reformatorische gezindte worden de 3 formulieren van enigheid (Heidelbergse Catechismus, Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels) nog steeds gehanteerd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bambi

Re: Suggesties

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2013 19:37

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Suggesties

Berichtdoor Wilsophie » 31 okt 2013 19:49

Jvslooten schreef:Nee, Christus Jezus.


Hij is niet de norm hoor, dat vind ik oneerbiedig, Hij stijgt daar ver boven uit. Bij mij althans.

Jvslooten

Re: Suggesties

Berichtdoor Jvslooten » 31 okt 2013 20:00

Wilsophie schreef:Hij is niet de norm hoor, dat vind ik oneerbiedig, Hij stijgt daar ver boven uit. Bij mij althans.
Dan is je norm te laag.

Jvslooten

Re: Suggesties

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 14:45

Waarom is er eigenlijk geen chatfunctie actief? :D

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Suggesties

Berichtdoor mona » 01 nov 2013 16:14

Bambi schreef:Het punt is, dat wij nu aan het doen zijn, wat de moderatoren horen te doen.
Zij moeten zorgen dat bezoekers de regels handhaven en anders sancties opleggen.
Zij moeten ervoor waken, dat het gesloten gedeelte zuiver blijft en het niet alleen aan ons overlaten


onlangs vroeg ik per mail aan refoweb:
waarom draagt men nog steeds de naam: REFOweb?
Ik vind zelf namelijk dat alleen de vragenrubriek nog 'refo' is, maar verder merk ik er weinig van.

Dit is het antwoord van refoweb.
citaat uit mail:
Daarnaast zijn er ook diverse berichten die we liever niet zien. Vergelijk Refoweb met het schoolplein van een reformatorische school. Ook daar zijn dingen die ronduit onbijbels zijn. Dat doodzwijgen of censureren helpt niet. Het lijkt ons beter om er kennis van te nemen en een weerwoord te formuleren. We nodigen je dan ook van harte uit om deel te nemen aan de discussies. einde citaat.

Refoweb houdt er dus zelf geen regels (meer) op na, begrijp ik uit deze mail.
Op het reformatoriche forum-schoolplein mag alles gezegd worden.
Je moet zelf als deelnemer het verschil maken door je reactie's te geven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Suggesties

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2013 16:23

Jvslooten schreef:Waarom is er eigenlijk geen chatfunctie actief? :D

Hebben we altijd wel gehad, maar op den duur kwam er bijna niemand meer op de chat. Hierdoor is het volgens mij gestopt een paar jaar geleden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Suggesties

Berichtdoor hubert » 01 nov 2013 16:29

Speedy;
We hebben het hier over de Reformatorische gezindte en niet over dat deel van de PKN en de voormalige Gereformeerde kerk die in de PKN is opgegaan die al lang niks met de belijdenis wilde van doen hebben.


De PKN is een Christusbelijdende kerk die veel ruimte biedt en ook verschillende oude belijdenisgeschriften in de kerkorde heeft opgenomen. Iedereen kan zich er dus in thuis voelen. En zo heurt het ook! Weet je misschien nog van de bede/verzuchting van Christus: dat zij allen één zijn?
Neem dat nu eens net zo serieus als de PKN.

Jvslooten

Re: Suggesties

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 16:47

Jvslooten schreef:Waarom is er eigenlijk geen chatfunctie actief? :D
johannes1 schreef:Hebben we altijd wel gehad, maar op den duur kwam er bijna niemand meer op de chat. Hierdoor is het volgens mij gestopt een paar jaar geleden.
nouja, het is maar een kleine moeite volgens mij.. maar dan moet er wel vraag naar zijn, natuurlijk. Alhoewel aanbod ook behoefte kweekt.

Jvslooten

Re: Suggesties

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 16:53

hubert schreef:Weet je misschien nog van de bede/verzuchting van Christus: dat zij allen één zijn?
Neem dat nu eens net zo serieus als de PKN.
Wat is je definitie van èèn?

Arathorn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2006 13:02

Re: Suggesties

Berichtdoor Arathorn » 03 nov 2013 19:28

Laat ik beginnen om te vermelden dat ik mijzelf zie als een atheïst. Ik lees al geruime tijd (én met stijgende verbazing de laatste tijd) het forum. Ik zie christenen elkaar verbaal afmaken en om de oren slaan met bijbelteksten. Ik lees nog wel eens een theologisch werkje. Zo ben ik vandaag aan het lezen in 'In alle redelijkheid' van Tim Keller. Ik las daarin wat, wat mij trof en wat ik wil delen met jullie:

Postmoderne denkers zien het zelf als iets dat gevormd en verstevigd wordt door uitsluiting van "de ander", mensen die niet de eigenschappen of waarden hebben waarop ik mijn eigen betekenis en identiteit baseer. We definiëren onszelf door te wijzen op degenen die we niet zijn. We verstevigen ons gevoel van eigenwaarde door het neerhalen van mensen van een ander ras, mensen met andere eigenschappen of geloofsovertuigingen. De eigenwaarde van een christen wordt niet gevormd door uitsluiting van anderen, maar door de Heer die voor mij werd buitengesloten. Zijn genade maakt mij enerzijds nederiger dan religie ooit zou kunnen bewerken maar anderzijds bevestigt het mij veel meer dan religie ooit zou kunnen. Dat betekent dat ik mensen die niet op dezelfde wijze als ik geloven niet kan minachten. Omdat ik niet word gered door juiste leerstellingen of daden, kan het heel goed dat ik iemand tegenkom die, ook al heeft hij of zij verkeerde overtuigingen, in moreel opzicht veel beter is dan ik. Ik ben niet zo onzeker dat ik bang moet zijn voor het succes of de talenten van mensen die van mij verschillen. Het evangelie maakt het mogelijk om te ontsnappen aan overgevoeligheid, een verdedigende houding en de behoefte om andere te bekritiseren. De identiteit van een christen is niet gebaseerd op de behoefte een goed mens gevonden te worden, maar op Gods waardering van jou in Christus.

Ik denk dat jullie meer moeten kijken naar wat er gemeen is tussen de verschillende opvattingen (naar ik aanneem het geloof in Jezus Christus?) dan naar de verschillende opvattingen ansich (holle aarde, kinder/volwassendoop en al wat dies meer zij). Sommige zaken klinken inderdaad wat dubieus, maar in plaats van elkaar af te schieten met bijbel teksten en zo de frustratie doen laten oplopen, kijk naar hetgeen wat jullie gemeen hebben.

Maar dat is slechts de mening van een atheistje. Ik wens jullie nog een goede zondag toe, ik verdiep mij weer in Tim Keller.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. That's my religion.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Suggesties

Berichtdoor hubert » 04 nov 2013 10:21

@Arathorn
Ik zie christenen elkaar verbaal afmaken en om de orenI slaan met bijbelteksten.


Je waarneming op dit forum klopt helemaal. Ik beschouw mijzef als christen, maar zal nooit met Bijbelteksten gaan zwaaien om anderen te overtuigen van mijn gelijk. De meeste christenen doen dat trouwens niet. Wat is gelijk overigens? Ik denk dat het een gebrek is aan vertrouwen = geloof dat reformatorische christenen daar hun hobby van hebben gemaakt. Vandaar mijn pleidooi om de goede boodschap gezamenlijk uit te dragen. Maar hierboven kun je zien hoe er dan gereageerd wordt. Dan wordt er gevraagd waar wij dan EEN in zijn. En dan begint het muggeziften weer.
Jammer.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Suggesties

Berichtdoor Rozijn » 04 nov 2013 10:29

Dat Bijbelteksten worden gebruikt in een discussie, is logisch als het onderwerp de uitleg van de Bijbel is, of de Bijbel als richtsnoer/maatstaf/richtinggever/wat-dan-ook voor het leven.
Maar de manier waarop, tja, daar valt wel wat over te zeggen soms...
Anderzijds: iemand die aangeeft dat zijn visie en handelen gebaseerd is op de Bijbel, moet ook uit kunnen leggen hoe dat in zijn werk gaat. Dat dat soms als lastige kritiek of een persoonlijke aanval wordt gezien, getuigd niet van een houding die Petrus aanprijst: bereid zijn verantwoording af te leggen van de hoop die in je is.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Suggesties

Berichtdoor hubert » 04 nov 2013 10:55

Jvslooten schreef:] Wat is je definitie van èèn?


Ik zou het breed willen formuleren.
Bijvoorbeeld in de idee dat de Bijbel inspireert tot een beter leven. Aanspoort tot een betere kwaliteit van leven. Een leven dat niet gericht is op het eigen ik, maar op de ander en ook op de Ander.
Zoiets.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten