Suggesties

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Suggesties

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2018 09:40

Johan100 schreef:Dat zijn ook maar artikelen Chaya. Niemand van de refo's is exact hetzelfde. Tis niet zoals jij eerder schetste. Je noemde bijvoorbeeld de GB (Gereformeerde Bond binnen de Hervormde kerk) niet, maar die zijn ook reformatorisch. Maar jij hebt een beetje m.i. een benepen criteria lijstje in je hoofd boven die blote nek. :wink: Vind ik dan! Maar ja, wie ben ik.

Jij hebt misschien vanuit je kindertijd een beetje een stereotiep beeld ontwikkeld van een bepaalde slag mensen met een knotje en een ruitjesjurk of een lange vlecht, etc. dat zijn dan de echte refo's, een beeld wat je niet los kan laten. Een beetje de Amish van het westen die je er om hun uiterlijk gelijk uitpikte. Allemaal uiterlijkheden. Maar dan heb je het over de vijftig of zestiger jaren. (tot mijn jonge jaren ook nog wel, de tachtiger jaren.) Ik weet niet hoe oud jij bent? Maar dat zie je niet veel meer volgens mij.

Chaya schreef:Daarom, je bent nu zo aan het zeuren.

Jij begint erover. Nu ik concreet wordt begin je over zeuren, maar ik communiceer gewoon.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Suggesties

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2018 10:07

Chaya schreef::neeschudden:
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik een CGKse ben. En wel van een zogenoemde middengemeente, die naar links dreigt op te schuiven.
Sowieso is het kennelijk onduidelijker geworden wat er nu precies onder het begrip refo valt.

Positieve ontwikkeling.....
Verder is alles rechts van links toch zgn Refo 8-[
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Suggesties

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 aug 2018 10:37

Chaya schreef::neeschudden:
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik een CGKse ben. En wel van een zogenoemde middengemeente, die naar links dreigt op te schuiven.
Sowieso is het kennelijk onduidelijker geworden wat er nu precies onder het begrip refo valt.


Ik ben lid van de HHK maar of ik een refo ben ?
SGP heb ik niet heel veel mee, Refodagblad helemaal niet veel, Wel vind ik het af en toe mooi om preken van GG dominees te horen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2018 11:33

Geytenbeekje schreef:Ik ben lid van de HHK maar of ik een refo ben ?
SGP heb ik niet heel veel mee, Refodagblad helemaal niet veel, Wel vind ik het af en toe mooi om preken van GG dominees te horen

Dan behoor je er dus ook niet toe. :wink:
En dan behoor je bij een steeds grotere groep mensen. Want dat "eiland-onder-ons-gevoel" verdwijnt, net als de verzuiling.
Een refo heeft dus uiterlijke kenmerken, maar tevens een bepaald gedrag. Het is dus zeker niet alleen kerklidmaatschap!
Dus je viert ook vakantie in een bepaald park of hotel, leest het RD, stemt op de SGP, koopt bij de bedrijven die adverteren in het RD, Gezinsgids of Terdege (die bladen lees je uiteraard dan ook).
Maar nogmaals, ik kom dit niet zoveel meer tegen, alleen nog onder een oudere generatie (70plus)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Suggesties

Berichtdoor tulp » 03 aug 2018 13:04

Chaya schreef:Dan behoor je er dus ook niet toe. :wink:
En dan behoor je bij een steeds grotere groep mensen. Want dat "eiland-onder-ons-gevoel" verdwijnt, net als de verzuiling.
Een refo heeft dus uiterlijke kenmerken, maar tevens een bepaald gedrag. Het is dus zeker niet alleen kerklidmaatschap!
Dus je viert ook vakantie in een bepaald park of hotel, leest het RD, stemt op de SGP, koopt bij de bedrijven die adverteren in het RD, Gezinsgids of Terdege (die bladen lees je uiteraard dan ook).
Maar nogmaals, ik kom dit niet zoveel meer tegen, alleen nog onder een oudere generatie (70plus)


Toch wringt het ergens als je reformatorisch versmalt tot deze kenmerken omdat je dan veel mensen buitensluit.
Je zegt: 'En dan behoor je tot een steeds grotere groep mensen.' Hoe benoem je die 'steeds grotere groep mensen' dan?
Je wilt ze niet meer reformatorisch noemen, maar wat dan?

Zelf denk ik dat die steeds grotere groep nog wel reformatorisch te noemen is en de verdwijnende groep waar jij over spreekt zou je misschien rechts-reformatorisch kunnen noemen?
Laat ik het zo zeggen: als je het soms over 'rechts-reformatorisch' hebt, impliceer je al dat er ook 'gewoon/modaal/midden-reformatorisch' bestaat en 'links-reformatorisch'. Anders is het voorvoegsel 'rechts' overbodig. :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2018 13:19

tulp schreef:Toch wringt het ergens als je reformatorisch versmalt tot deze kenmerken omdat je dan veel mensen buitensluit.
Je zegt: 'En dan behoor je tot een steeds grotere groep mensen.' Hoe benoem je die 'steeds grotere groep mensen' dan?
Je wilt ze niet meer reformatorisch noemen, maar wat dan?

Ik vind zelf refo's een vervelende benaming. Het heeft vaak iets denigrerends in zich.
Het was van oorsprong een afkorting van reformatorisch, maar kreeg stilaan een negatieve bijklank.

Er is ook de term: bevindelijke christenen.
tulp schreef:Zelf denk ik dat die steeds grotere groep nog wel reformatorisch te noemen is en de verdwijnende groep waar jij over spreekt zou je misschien rechts-reformatorisch kunnen noemen?

Dat weet ik niet. Maar ik merk dat in de uiterst rechtse flank steeds meer wereldgelijkvormigheid sluipt. Men ziet er niet meer uit als het stereotiepe beeld. Je herkent het meteen of je ziet het niet. Bijvoorbeeld in een pretpark of dierentuin.
tulp schreef:Laat ik het zo zeggen: als je het soms over 'rechts-reformatorisch' hebt, impliceer je al dat er ook 'gewoon/modaal/midden-reformatorisch' bestaat en 'links-reformatorisch'. Anders is het voorvoegsel 'rechts' overbodig.

Als je zo redeneert wel ja.

Maar als je scherp leest, kun je de (bijna) refo er wel uit halen.
Ik kreeg vanmorgen nog een mailtje van een forummer, die hier al een tijd niet meer post omdat het vergeefse moeite is. De vrijzinnigheid gaat teveel overheersen.
Ik heb geen moeite met aanmeldingen van mensen die zich niet herkennen in het gedachtengoed, maar ik vind wel dat er vaak op een denigrerende wijze over God wordt gesproken.
En m.i. gebeurt dit hier te vaak. Vooral het besloten gedeelte wordt vervuild met postings die daar niet horen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Suggesties

Berichtdoor irmo » 03 aug 2018 14:22

Chaya schreef:
Maar als je scherp leest, kun je de (bijna) refo er wel uit halen.
Ik kreeg vanmorgen nog een mailtje van een forummer, die hier al een tijd niet meer post omdat het vergeefse moeite is. De vrijzinnigheid gaat teveel overheersen.
Ik heb geen moeite met aanmeldingen van mensen die zich niet herkennen in het gedachtengoed, maar ik vind wel dat er vaak op een denigrerende wijze over God wordt gesproken.
En m.i. gebeurt dit hier te vaak. Vooral het besloten gedeelte wordt vervuild met postings die daar niet horen.


Tja. Er is ook een andere kant, zoals je weet. In het open forum kunnen christenen blijkbaar iedereen die er anders over denkt net zo goed afkammen. Dat is blijkbaar ook normaal. Ik vind dat net zo goed vervelend, maar dan krijg je om je oren geslagen dat dit een "christelijk" forum zou zijn. Er is weinig van te merken, iig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2018 15:52

irmo schreef:Tja. Er is ook een andere kant, zoals je weet. In het open forum kunnen christenen blijkbaar iedereen die er anders over denkt net zo goed afkammen. Dat is blijkbaar ook normaal. Ik vind dat net zo goed vervelend, maar dan krijg je om je oren geslagen dat dit een "christelijk" forum zou zijn. Er is weinig van te merken, iig.

Niet zo zuur irmo. :wink: Als ik continu op een hondenforum over katten ga schrijven, hoe leuk ze zijn, hoe schattig, je hoeft ze tenminste niet 4 x per dag uit te laten, ze zijn veel slimmer dan honden, bla bla, wekt dat grote ergernis op.
Dan zal er gereageerd worden in de trant, joh, ga lekker naar je poekieforum, nu weten we het wel.
Of ik ga op het voetbalforum het tennissen promoten. Wordt er dan ook echt niet gezellig op.
Dus prima als je hier wilt posten, maar denk aan de grondslag en de bedoeling van dit forum. Dan is er geen irritatie en slag om de oren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Suggesties

Berichtdoor irmo » 03 aug 2018 15:55

Chaya schreef:Niet zo zuur irmo. :wink: Als ik continu op een hondenforum over katten ga schrijven, hoe leuk ze zijn, hoe schattig, je hoeft ze tenminste niet 4 x per dag uit te laten, ze zijn veel slimmer dan honden, bla bla, wekt dat grote ergernis op.
Dan zal er gereageerd worden in de trant, joh, ga lekker naar je poekieforum, nu weten we het wel.
Of ik ga op het voetbalforum het tennissen promoten. Wordt er dan ook echt niet gezellig op.
Dus prima als je hier wilt posten, maar denk aan de grondslag en de bedoeling van dit forum. Dan is er geen irritatie en slag om de oren.


Ik ben niet zuur hoor. Ik zit me wel heel erg te vervelen dit moment, dat wel :P

Ik vind wel dat jullie lekker tegenstrijdig zijn. Maar ergens is dat ook wel weer schattig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2018 15:57

irmo schreef:Ik ben niet zuur hoor. Ik zit me wel heel erg te vervelen dit moment, dat wel :P

Ik zou zeggen, open dan eens een topic. \:D/
irmo schreef:Ik vind wel dat jullie lekker tegenstrijdig zijn. Maar ergens is dat ook wel weer schattig.

Ach ja, anders wordt het maar vervelend saai hier.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Suggesties

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 15:58

Chaya schreef:Niet zo zuur irmo. :wink: Als ik continu op een hondenforum over katten ga schrijven, hoe leuk ze zijn, hoe schattig, je hoeft ze tenminste niet 4 x per dag uit te laten, ze zijn veel slimmer dan honden, bla bla, wekt dat grote ergernis op.
Dan zal er gereageerd worden in de trant, joh, ga lekker naar je poekieforum, nu weten we het wel.
Of ik ga op het voetbalforum het tennissen promoten. Wordt er dan ook echt niet gezellig op.
Dus prima als je hier wilt posten, maar denk aan de grondslag en de bedoeling van dit forum. Dan is er geen irritatie en slag om de oren.

Maar even tussendoor; katten zijn ook echt veel beter dan honden. Dat mag best verkondigd worden, ook tegenover hondenbezitters. :wink:

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Suggesties

Berichtdoor irmo » 03 aug 2018 16:26

Chaya schreef:Ik zou zeggen, open dan eens een topic. \:D/

Ach ja, anders wordt het maar vervelend saai hier.



Nou......er is wel een heel interessant topic op een ander forum waar ik met veel plezier aan het lezen ben...mar dat ga ik niet 1 op 1 naar hier verplaatsen. Dan wordt Henkie gek. En jullie ook, geloof ik.

En mijn kat is zekers te weten beter en leuker dan jouw hond. Dus :P

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Suggesties

Berichtdoor pindas83 » 03 aug 2018 18:34

irmo schreef:Nou......er is wel een heel interessant topic op een ander forum waar ik met veel plezier aan het lezen ben...mar dat ga ik niet 1 op 1 naar hier verplaatsen. Dan wordt Henkie gek. En jullie ook, geloof ik.

En mijn kat is zekers te weten beter en leuker dan jouw hond. Dus :P



Nou ik geloof dat wij hier ook een: ‘Noem een Bijbelse plaats en begin met de laatste letter van de vorige plaats die is genoemd-topic’
hebben hoor!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Suggesties

Berichtdoor pindas83 » 03 aug 2018 19:06

Chaya schreef::neeschudden:
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik een CGKse ben. En wel van een zogenoemde middengemeente, die naar links dreigt op te schuiven.
Sowieso is het kennelijk onduidelijker geworden wat er nu precies onder het begrip refo valt.


Als die “middengemeente” onder het gehoor van ds. Cornet viel waag ik die titel te betwijfelen :wink:

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Suggesties

Berichtdoor tulp » 04 aug 2018 10:32

Chaya schreef:I De vrijzinnigheid gaat teveel overheersen.


Deze valt me op in je post: een schoolvoorbeeld van reformatorisch denken: alles wat links van de refo-zuil ligt, wordt vrijzinnig genoemd.
(voor mij heeft 'refo' geen negatieve bijklank)
Ik verbaas me er soms over dat binnen de eigen zuil de fijne nuances tot op de millimeter begrepen worden en allemaal een eigen plaatsje krijgen terwijl alle nuances naast de zuil in een veeg allemaal als vrijzinnig worden gezien.

Misschien is dat nog een mooie voor je lijstje van kenmerken: het zwart-wit / goed-fout denken waarin grijstinten als gevaarlijk worden beleefd?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten