Suggesties

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 12:31

tulp schreef:Deze valt me op in je post: een schoolvoorbeeld van reformatorisch denken: alles wat links van de refo-zuil ligt, wordt vrijzinnig genoemd.

Nee! Over generaliseren gesproken.
Ik heb al veel eerder uitgelegd dat ik niet onder het begrip refo val, maar dat dit nu eenmaal zo gezien wordt.
Ik zit niet in een reformatorische kerk, maar vrijzinnig kan ik hem zeker niet noemen, anders zat ik er niet.

En je kunt toch niet ontkennen dat er hier vrijzinnig wordt gepost door sommigen?
tulp schreef:Ik verbaas me er soms over dat binnen de eigen zuil de fijne nuances tot op de millimeter begrepen worden en allemaal een eigen plaatsje krijgen terwijl alle nuances naast de zuil in een veeg allemaal als vrijzinnig worden gezien.

Ook dit klopt niet, is een stereotiep. Het komt zeker voor, maar de ongeschreven wetjes en regeltjes worden steeds vaker in de groep zelf genegeerd.
tulp schreef:Misschien is dat nog een mooie voor je lijstje van kenmerken: het zwart-wit / goed-fout denken waarin grijstinten als gevaarlijk worden beleefd?

Waarom doe je zo hatelijk?
Ik probeerde uit te leggen wat er bedoeld wordt met refo.
Maar dat is niet zoals ik het beleef.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Suggesties

Berichtdoor tulp » 04 aug 2018 13:16

Chaya schreef:Nee! Over generaliseren gesproken.
Ik heb al veel eerder uitgelegd dat ik niet onder het begrip refo val, maar dat dit nu eenmaal zo gezien wordt.
Ik zit niet in een reformatorische kerk, maar vrijzinnig kan ik hem zeker niet noemen, anders zat ik er niet.

En je kunt toch niet ontkennen dat er hier vrijzinnig wordt gepost door sommigen?

Ook dit klopt niet, is een stereotiep. Het komt zeker voor, maar de ongeschreven wetjes en regeltjes worden steeds vaker in de groep zelf genegeerd.

Waarom doe je zo hatelijk?
Ik probeerde uit te leggen wat er bedoeld wordt met refo.
Maar dat is niet zoals ik het beleef.


Ik begrijp niet goed waarom je mijn post op jezelf betrekt?
Ik reageerde op een zinnetje uit jouw post inderdaad maar zoals je zelf al schreef: dit was naar je ge-pb't.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suggesties

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 13:58

tulp schreef:Ik begrijp niet goed waarom je mijn post op jezelf betrekt?

Omdat je een zin uit mijn post haalde. Zo gaat dat dan, heb ik zelf ook weleens ondervonden.
Sorry. :D
tulp schreef:Ik reageerde op een zinnetje uit jouw post inderdaad maar zoals je zelf al schreef: dit was naar je ge-pb't.

Niet alleen dat, maar ik hoor dit vaker. Ik mail ook met mensen en er zaten hier ook een paar familieleden van mij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Suggesties

Berichtdoor Johan100 » 06 aug 2018 13:19

Ik vind het een beetje raar dat iemand van mij weet te vertellen dat ik geen refo ben, iemand die me niet kent.
Ik ben gewoon lekker refo. (hup, kont tegen de krib) En op welke punten wijk ik dan af volgens jou van een 'echte refo', Chaya?
Kun je dat eens opsommen?

Ik vind trouwens refogelisch en evantorisch wel aardige benamingen. Refobaptisten hebben we ook nog.
Reformatorische wortels, maar hanteren de geloofsdoop. Daar zou ik me ook wel thuis voelen.

Maar het liefst zou ik al deze termen achterwege laten. Al die verdeeld is niet volgens de wil van de Heere.
Lees het gebed van Jezus tot Zijn Vader maar eens in Johannes 17. Hij bidt voor de Zijnen en voor degene die nog in Zijn Naam zullen geloven, opdat zij allen één zijn.

Maar eerst Waarheid en dan eenheid. Omdat de Waarheid ver te zoeken is, is er geen eenheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Suggesties

Berichtdoor irmo » 06 aug 2018 14:30

pindas83 schreef:Nou ik geloof dat wij hier ook een: ‘Noem een Bijbelse plaats en begin met de laatste letter van de vorige plaats die is genoemd-topic’
hebben hoor!


Lol. Ik geloof dat deze discussie iets hoogstaander is dan dat. Voor de verandering :P

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Suggesties

Berichtdoor naamloos » 07 aug 2018 14:04

Hmm, op mij komen 'echte' refo's over als zeer wettisch.
Dit mag niet, en dat moet wel. Anders kun je nooit echt bekeert zijn. (Lees vragenrubriek)
En de wereldgelijkvormigheid waar de Bijbel het over heeft wordt m.i. door refo's praktisch ingevuld met werelvreemd zijn, wat natuurlijk heel wat anders is dan wereldgelijkvormig.
Het heeft iig weinig te maken met met je gezindheid. Lees daarvoor o.a. Paulus en brieven van Johannes.
Naar mijn mening is wereldgelijkvormigheid, in dergelijke zin gebruikt, een soort van klanktheologie. Bijbels is het niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Suggesties

Berichtdoor pindas83 » 08 aug 2018 17:15

irmo schreef:Lol. Ik geloof dat deze discussie iets hoogstaander is dan dat. Voor de verandering :P


Alsof dit topic geen hors catégorie is zeg :roll:

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Suggesties

Berichtdoor irmo » 10 aug 2018 21:13

pindas83 schreef:Alsof dit topic geen hors catégorie is zeg :roll:


Maar dit is dan ook een mutsenforum :)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron