Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2018 22:18

Meer dan de helft van de e.g. waar ik kom komt uit gereformeerde kerken.
Maar dat gaat gewoon op een normale manier, en niet door bewust vissen in andermans vijver.
Je hoort wat, je leest wat, mensen praten gewoon met elkaar en wisselen argumenten uit, net zoals wij hier op het forum.
Soms gaan vrienden met elkaar de ene zondag naar een gereformeerde kerk van vriend(in) x, en de andere zondag naar die e.g. van vriend(in) y, gewoon om samen te kunnen zijn.
En moet je eens naar een christekijke camping gaan (geen refocamping). Allerlei smaakjes gereformeerd en evangelisch door elkaar.
De jaren dat ik er kwam kampeerde er altijd wel een of andere voorganger die de campingdienst leidde. Maakte niet uit of hij gereformeerd of evangelisch was.
Maar daardoor gaan mensen elkaar wel over en weer bevragen over dingen die ze anders horen dan ze gewend zijn.
En internet speelt ook een grote rol. Mensen nemen al lang niet alles meer aan omdat de voorganger het zegt.
Ze zoeken ook op internet naar antwoorden, en dan kijk je al snel verder dan je eigen kaders.
En dan kan het zomaar gebeuren dat een gereformeerde overtuigt raakt van bijvoorbeeld de visie op de verbonden zoals die in evangelische gemeentes gebracht wordt, zijn of haar kerk verlaat en evangelisch wordt.
Zo werkt dat gewoon tegenwoordig. Gelukkig maar, want ik vind dat je vrij behoort te zijn om dingen te onderzoeken en dan een gemeente te kiezen waar je achter kan staan.
Zelf ben ik in de loop van de tijd over een aantal dingen ook anders gaan denken, waardoor ik mezelf eigenlijk geen evo meer kan noemen. En heus niet omdat iemand liep te evangeliseren.

Ik vermoed dat dat er via info van internet meer mensen uit hun kerk vertrekken dan via bewuste evangelisatie van evo's. (In onze regio speelt dat trouwens helemaal niet, wel een keer of 4 per jaar j.g. aan de deur)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2018 23:31

Yoshi schreef:Dat kunnen ze beter doen. Maar wellicht dat het makkelijker vissen is in andermans vijver/gemeente.



Vreemde conclusie. Precies wat Naamloos zegt. Ik ben wel eens in evangelische kerken geweest. Ik zie wel waarom mensen overstappen. Ik zie in beide groepen goede dingen en dingen die beter kunnen. Mijn ideale kerk is een mix van gereformeerde en evangelische inhoud en een mix wat gereformeerde en evangelische vormen. Maar nog nooit in mijn leven heeft een evangelisch christen mij geprobeerd te laten switchen van kerkverband. En ik denk dat men over het algemeen er veel meer moeite mee heeft in gereformeerde kring als iemand naar een evangelische gemeente overstapt dan andersom. Hoe kom je dan bij het vissen in andermans vijver? Niemand die daar bewust hengels uitgooit volgens mij, of aas koopt om gereformeerden te lokken. Er wordt bar weinig gevist, dat zoveel mensen de overstap maken is hun eigen actie, ze zijn zelf gaan zoeken en maken de overstap, zonder dat iemand ze daartoe oproept. Dat is nogal een verschil. Er wordt niet gevist in andermans vijver, de vissen worden niet gestrikt in andermans netten, nee, de vissen zwemmen uit zichzelf over, zelfs als het soms riskant is en ze hard tegen de stroom in moeten zwemmen.

En dat moet te denken geven. Als we dan niet veel verder komen dan het evangelische gedachtengoed als gevaarlijk bestempelen, de schuld bij hen te leggen enz snap ik de keuze wel. Dan maken we ons om heel andere dingen druk dan we als kerk zouden moeten doen. Het consolideren van wat we zelf hebben gecreeerd.... als we wat meer met Zijn rijk bezig zouden zijn zouden we allereerst iets minder rouwig zijn als mensen van kerkverband switchen omdat ze lid van de Kerk blijven.... en zouden we iets meer zelfkritiek hebben ipv gelijk de ander zwart te gaan maken want aan ons kan het natuurlijk nooit liggen, aan anderen natuurlijk wel...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 09:02

'Hoe de evangelische invloed de refo veranderd' roept bij mij twee vragen op.

1.Wat bedoelt men met 'evangelische invloed'?
2. Wat is 'de refo' ?

Kan iemand daar meer over zeggen?

Uit het eerste stukje:
Waar de gereformeerde gezindte pal staat achter de belijdenisgeschriften worden deze binnen de evangelische beweging juist onnodig geacht. De belijdenisgeschriften zouden een eerlijke en onbevangen uitleg van de Bijbel in de weg staan. Deze menselijke geschriften zouden het Woord van God tekort doen!

Juist die evangelische stroming zien we in Nederland groeien.


Dilemma, wel of niet de belijdenisgeschriften hoog achten?
Je ziet nog wel eens bij de beantwoording in de vragenrubriek dat predikanten argumenten geven vanuit de DL en niet vanuit de Bijbel.
Dat vind ik een kwalijke zaak.

Aan de andere kant, als ik op dit forum soms een zie hoe er met de Bijbel wordt omgegaan door iemand die bij de e.g. kerkt, word ik daar ook niet vrolijk van.

Uit het eerste stukje:
Het is juist de opkomst van de evangelische beweging, die ons des te meer mag aansporen om de aloude schatten van de gereformeerde leer op te delven en in pasklare munt uit te betalen aan onze jongeren. Want met onze gereformeerde belijdenis hebben we zogezegd “goud in handen”. Iets, wat de evangelische beweging ook mist.

Hij kan zich beter druk maken of de Schat van de Kerk, Jezus Christus, wel aangeprezen wordt aan 'onze jongeren' en aan de wereld.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Veendam » 21 jul 2018 13:19

Johan100 schreef:'Hoe de evangelische invloed de refo veranderd' roept bij mij twee vragen op.

1.Wat bedoelt men met 'evangelische invloed'?


In de kern van het woord is natuurlijk een refo ook 100 % evangelisch, omdat binnen de refo kerken de blijde boodschap, het evangelie centraal staat.
De invloed die bedoeld wordt betreft neem ik aan een aantal facetten, namelijk:
Behalve de dominee of voorganger zijn de mensen in de kerk zelf ook meer aktief in de kerkdiensten en de kerkelijke bezigheden. Alle gelovigen mogen dingen doen die bij de refo's slechts voorbehouden zijn aan de dominee of kerkenraad. (Bijbels gezien zie ik daar geen enkel probleem in).

De muziek is overwegend anders, en de begeleiding door het orgel heeft plaatsgemaakt voor gitaar, keyboard, basgitaar en drumstel. Psalm 150 geeft een grote variateit aan in instrumenten en hoewel er in de SV orgel vermeld staat is dat orgel niet wat er oorspronkelijk heeft gestaan in de grondtekst. Het gebruik van andere instrumenten is Bijbels gezien ook geen enkel probleem.

Wanneer mensen zingen dat ze blij zijn en verheugd dan mogen ze dat ook uiten, omdat uitingen van je ziel gewoon mogen tijdens de kerkdiensten bij de evangelischen. (Ook in de Bijbel staat veel over de ziel en hoe de mens zijn gevoelens kan en mag uiten dus op zich is dat ook niet het probleem.

Bij met name een serie opwekkingsliederen is er een verzwakking in de teksten waar te nemen wat zeer te betreuren is. Die liederen zijn dan meer een verheerlijking van het zieleleven van de mensen en dat is niet goed. Aan de andere kant bepaald elke evangelische gemeente zelf welke liederen ze tijdens de kerkdiensten zingen dus het is nog maar de vraag of die liederen dan ook gezongen gaan worden.

Vaak hoor je de kritiek op de evangelische gemeenten als zijnde door de moderne muziek met veel lawaai en drum en zo en dat ze daarmee de refo jongeren uit de refo kerken willen trekken maar ik bestrijd dit ten zeerste. De meeste evangelische gemeenten richten zich namelijk helemaal niet op mensen die in andere kerken zijn. Het uitgangspunt van deze gemeenten is het evangelie verkondigen aan iedereen dus iedereen is daar welkom om te komen en te luisteren. Wanneer de vraag gesteld wordt aan evangelische kerken of ze liever mensen in de kerk willen hebben die uit andere kerken komen of mensen die nog nooit het evangelie gehoord hebben dan weet ik zeker dat ze de laatste groep liever in de kerk hebben dan de zogenaamde kerkhoppers of kerkshoppers.


Johan100 schreef:2. Wat is 'de refo' ?

Persoonlijk vermoed ik dat de refo duidelijk te onderscheiden is door de mensen die in de refo kerken zitten, maar dat met name de jeugd binnen de refo kerken zich daar niet echt binnen thuis voelt. Vrijwel nooit is bijvoorbeeld de groepsaanduiding "de refo" omschreven door de jeugd uit de reformatorische kerken.

Johan100 schreef:Dilemma, wel of niet de belijdenisgeschriften hoog achten?
Je ziet nog wel eens bij de beantwoording in de vragenrubriek dat predikanten argumenten geven vanuit de DL en niet vanuit de Bijbel.
Dat vind ik een kwalijke zaak.


Belijdenisgeschriften zijn gemaakt door mensen. Die mensen hebben naar eer en geweten de zaken op deze wijze geformuleerd maar dat deden ze op dat moment met hun eigen interpretatie vanuit hun vooringenomen uitgangspunt en daar stonden ze voor, en het maakte hen niets uit als ze daarom uitgekotst werden door andere mensen. Op zich is dat zeer te prijzen en ik denk dat we juist die houding van hen hoog moeten achten.
Daarmee is echter nog niet gezegt dat alles klopt wat er door hen in geschreven is, persoonlijk ben ik van mening dat ze op een aantal punten mis hebben gezeten. Zonder al te diep in te gaan op de verbondsgedachte en dat de kinderen van de gelovige ouders volgens deze gedachte ook tot de gelovigen gerekend moeten worden zie je dat in veel refokerken de kinderen aangesproken worden als verbondskinderen, de verbondseis voorgehouden wordt en verbondsbreuk en verbondswraak aangewezen wordt wanneer de jeugd niet in de pas loopt. Dit komt voort uit de belijdenisgeschriften.

Bij evangelische kerken wordt in principe iedereen gerekend als ongelovige die de kerk voor de eerste keer is komen binnen lopen.
De verkondiging is dus vaak basis en niet heel erg diepgaand, maar de oproep om zich te verzoenen met God spreekt daar echter zeer duidelijk.
Je ziet dus ook dat met name de jeugd zelf op onderzoek uit gaat, naar andere kerken maar ook door zelf in de Bijbel te lezen en na te gaan wat er gezegt wordt in bijvoorbeeld evangelische gemeenten. Als ze er dan achter komen dat er zaken genoemd staan in de belijdenisgeschriften die gewoon echt niet kloppen of helemaal niet meer van deze tijd zijn dan is het logische gevolg dat ze zich meer aangetrokken voelen tot evangelische gemeenten. Ik denk dat "de refo" dan ook niet moet zeggen dat hun jeugd weggelokt wordt met hippe muziek maar moet kijken waar de werkelijke oorzaak ligt van het vertrek van de jeugd of in ieder geval de veel minder sterkere binding van de refo jeugd met de refokerk.
Als eindconclusie hiervan komen we dus exact op het volgende genoemde punt !!


Johan100 schreef:Uit het eerste stukje:
Hij kan zich beter druk maken of de Schat van de Kerk, Jezus Christus, wel aangeprezen wordt aan 'onze jongeren' en aan de wereld.


Als Jezus Christus en Zijn werk, namelijk het vrijlating verkondigen en brengen aan hen die slaven en krijgsgevangenen zijn van de duivel en de zonde, genezing brengen en verkondigen en Leven prediken en verkondigen voor een ieder die gebroken is of geestelijk dood.

Als eindconclusie kunnen we het er allemaal over eens zijn dat met name de evangelische kerken in Nederland maar ook wereldwijd er beter in geslaagd zijn om het Evangelie te prediken en daarbij zeer veel vrucht draagt, extreem veel meer dan de refokerken.
Er zijn ook kerken die op dezelfde manier de diensten gaan invullen namelijk met bandje voor in de kerk, maar dat is dus niet in essentie de sleutel van het meer vrucht dragen van de evangelische kerken. De sleutel van het succes ligt niet in de manier van doen in de uiterlijke vormen, maar de basis is dat de meerderheid van de evangelische kerkmensen die betrokken zijn bij de activiteiten een diep gebedsleven hebben. Ze lopen daar niet mee te koop maar het is wel het punt dat de doorslag geeft. Wanneer wij allen de houding hebben om het Woord te lezen zoals het er staat en dat 100 % voor waar te verklaren (er staat geschreven) en veel en vaak tijd doorgebracht wordt in de binnenkamer kan het niet anders dan dat God door de Heilige Geest door een ieder van ons krachtig heen zal werken.

,,Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.’’ (2 Kronieken 16:9)

De Geest van God speurt over de hele aarde naar een bepaald soort mens – iemand, wiens hart volkomen uitgaat naar God. Zodra de Heilige Geest zo iemand vindt, laat God zich graag in al zijn sterkte zien ten behoeve van die mens, en gunt hem een openlijke manifestatie van zijn macht en goedkeuring in het leven en de bediening van die persoon. Hij wacht tot het moment dat Hij zich openlijk met kracht en zegeningen kan tonen.

Yoshi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Yoshi » 21 jul 2018 13:21

Marnix schreef:Vreemde conclusie.

Het is echter geen conclusie.
Was er maar een conclusie dan was het remedie makkelijk te vinden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Veendam » 21 jul 2018 13:55

Chaya schreef:In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend.


Dat klinkt mooi, maar als dat gepredikt wordt dan is het de doodsteek van het evangelie.
Je mag komen zoals je bent, maar God houdt te veel van jou om jou onveranderd te laten blijven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2018 21:49

Yoshi schreef:Het is echter geen conclusie.
Was er maar een conclusie dan was het remedie makkelijk te vinden.


Snap ik maar het ging menon het vissen in andermans vijver. Dat klinkt als een bewuste actie (vissen is, ook al klinkt het misschien niet zo) iets actiefs. Terwijl evangelischen volgens mij niet actief vissen in andermans vijver maar de aanwas van gereformeerden volgens mij meer vanzelf gaat. Dan is de vraag waarom zoveel vissen overstappen naar de andere vijver extra interessant en zouden gereformeerden daarom volgens mij ook kritisch naar zichzelf moeten kijken. Nu wordt de schuld al snel bij alle externe partijen gelegd, bij de overstappers die vooral zouden willen dat het lekker voelt en liever daarvoor kiezen dan voor de waarheid en bij de evangelische gemeenten die daar maar wat graag op inhaken. Dat is jammer. Het zijn juist veelal betrokken christenen die geen loopje met het geloof nemen, die de overstap maken. Dat moet te denken geven ipv dat we hen en die gemeenten vervolgens maar allerlei verwijten gaan maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 22 jul 2018 09:47

Veendam schreef:In de kern van het woord is natuurlijk een refo ook 100 % evangelisch, omdat binnen de refo kerken de blijde boodschap, het evangelie centraal staat.

Het Evangelie van Jezus Christus hoort centraal te staan, maar wordt vaak bedekt verkondigd. Wet en Evangelie worden vermengd.
Jij vond de stem van Jansen zo somber, maar wat een rijke inhoud in zijn lezing. Heb je hem helemaal afgeluisterd?

Veendam schreef:De invloed die bedoeld wordt betreft neem ik aan een aantal facetten, namelijk:
(...)

Ik heb niet het idee dat die facetten perse bedoelt worden als ik het stuk lees.

,,Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.’’ (2 Kronieken 16:9)


Bij mij staat het iets anders: Want den HEERE aangaande, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde, om Zich sterk te bewijzen aan degenen, welker hart volkomen is tot Hem.

Toen Israël op de Syriërs vertrouwden en niet volledig op God gaf hij hun over in de hand des vijands.
Maar toen Israël volledig op God vertrouwde, gaf hij hun vijand over aan hen.

In deze context wordt dat genoemd.



De Geest van God speurt over de hele aarde naar een bepaald soort mens – iemand, wiens hart volkomen uitgaat naar God. Zodra de Heilige Geest zo iemand vindt, (....)

Maar er is niemand die God zoekt, dus is het altijd Zijn eigen werk als iemand God wel zoekt. Romeinen 3.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Veendam » 22 jul 2018 14:14

Johan100 schreef:Het Evangelie van Jezus Christus hoort centraal te staan, maar wordt vaak bedekt verkondigd. Wet en Evangelie worden vermengd.
Jij vond de stem van Jansen zo somber, maar wat een rijke inhoud in zijn lezing. Heb je hem helemaal afgeluisterd?

Als het evangelie bedekt verkondigd wordt dan is het logisch dat er geen respons komt.
Jansen is offtopic nu.

Johan100 schreef:Ik heb niet het idee dat die facetten perse bedoelt worden als ik het stuk lees.

Dat kan jouw idee zijn maar is niet mijn idee.

Johan100 schreef:Bij mij staat het iets anders: Want den HEERE aangaande, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde, om Zich sterk te bewijzen aan degenen, welker hart volkomen is tot Hem.

Elke vertaling is weer anders, wat vreemd, maar ik vroeg niet hoe het in een andere Bijbelvertaling stond, ook dat kan ik zelf nakijken.

Johan100 schreef:Toen Israël op de Syriërs vertrouwden en niet volledig op God gaf hij hun over in de hand des vijands.
Maar toen Israël volledig op God vertrouwde, gaf hij hun vijand over aan hen.
In deze context wordt dat genoemd.

Ik kan zelf ook lezen hoor, als ik een tekst noem dan bedoel ik niet dat ik een complete uitleg verlang maar gaat het om de tekst zelf.




Johan100 schreef:Maar er is niemand die God zoekt, dus is het altijd Zijn eigen werk als iemand God wel zoekt. Romeinen 3.

Zucht daar gaan we weer. Als niemand God zoekt dan komt er ook geen mens tot geloof. Bij jou moet het allemaal voldoen aan JOUW regels en jouw theologische systeemdenken.

Trouwens: Je bent er in geslaagd om in het geheel niet in te gaan op welk punt dan ook van mijn uiteenzetting, maar slechts beperkt blijft tot haarkloverij.

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 23 jul 2018 12:09

Johan100 schreef:
Maar er is niemand die God zoekt, dus is het altijd Zijn eigen werk als iemand God wel zoekt. Romeinen 3.


Wat een wonderlijke gedachtengang: er is niemand die God zoekt. Mee eens, dat leert de Bijbel ook.
Dan zeg je dat iemand God wel zoekt, maar dat dit eigen werk is. Je hebt net gezegd dat dit niet kan, uit zichzelf vraagt niemand naar God.
Als iemand God wèl zoekt, betekent dus dat er plaats vindt wat even verderop in de Bijbel staat: dat God die persoon trekt. De Heilige Geest is dan dus werkzaam in het leven van die persoon. Dat is de enige logische conclusie.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:32

Nina schreef:
Wat een wonderlijke gedachtengang: er is niemand die God zoekt. Mee eens, dat leert de Bijbel ook.
Dan zeg je dat iemand God wel zoekt, maar dat dit eigen werk is. Je hebt net gezegd dat dit niet kan, uit zichzelf vraagt niemand naar God.
Als iemand God wèl zoekt, betekent dus dat er plaats vindt wat even verderop in de Bijbel staat: dat God die persoon trekt. De Heilige Geest is dan dus werkzaam in het leven van die persoon. Dat is de enige logische conclusie.

Zijn met een hoofdletter Nina. Dat weet jij wel. Ik zeg dat altijd. Ik ben een beetje verbaasd, want jij zegt juist altijd dat de mens het doet.
Maar gelukkig zijn we het nu eens. :wink:
Ik kan me vergissen, maar ik voel een beetje het venijn in je reactie, jammer.

Ga je nog op mijn vraag in wat heiligmaking volgens jou betekend?
Ik wil niet aandringen hoor, maar als je dat woord in de mond neemt weet je vast wat het betekend.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 23 jul 2018 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:35

Veendam schreef:
Zucht daar gaan we weer. ... maar slechts beperkt blijft tot haarkloverij.

Zucht, ik wil zo graag God de eer geven, dat is vrucht van de Heilige Geest. Maar jij noemt het haarkloverij.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 23 jul 2018 16:50

Johan100 schreef:Zijn met een hoofdletter Nina. Dat weet jij wel. Ik zeg dat altijd. Ik ben een beetje verbaasd, want jij zegt juist altijd dat de mens het doet.
Maar gelukkig zijn we het nu eens. :wink:
Ik kan me vergissen, maar ik voel een beetje het venijn in je reactie, jammer.


Ja, ik zeg inderdaad altijd dat de mens moet ingaan op Gods roep. Jij moet actie ondernemen, niet stil blijven wachten tot je uit de hemel een berichtje krijgt dat je toestemming hebt. Als God iets moet doen, zal Hij het doen, want Hij wil niets liever dan dat een zondaar zich bekeert. Dan hoef je je niet eindeloos te gaan afvragen of je jezelf iets toe-eigent of steelt, de Here wil dat je komt. Ik heb het geneuzel veel te vaak gehoord dat je het zeker moet weten dat God je trekt, maar het kan niet anders dan dat de Heilige Geest dan werkzaam is, de mens is van nature vijandig.

Ik denk dat wij het helemaal niet eens zijn, want jij hamert er veel te veel op dat God alles moet doen en de mens niets kan. Ik zeg dan: bekeer je, als de Here dat zegt, en ga er niet over discussiëren met Hem. Maar gehoorzaam.



Ga je nog op mijn vraag in wat heiligmaking volgens jou betekend?
Ik wil niet aandringen hoor, maar als je dat woord in de mond neemt weet je vast wat het betekend.


Nee, dan dwalen we teveel af. Ik zie trouwens niet waarom ik dat zou moeten toelichten.

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 23 jul 2018 16:53

Nina schreef:Ja, ik zeg inderdaad altijd dat de mens moet ingaan op Gods roep. Jij moet actie ondernemen, niet stil blijven wachten tot je uit de hemel een berichtje krijgt dat je toestemming hebt. Als God iets moet doen, zal Hij het doen, want Hij wil niets liever dan dat een zondaar zich bekeert. Dan hoef je je niet eindeloos te gaan afvragen of je jezelf iets toe-eigent of steelt, de Here wil dat je komt. Ik heb het geneuzel veel te vaak gehoord dat je het zeker moet weten dat God je trekt, maar het kan niet anders dan dat de Heilige Geest dan werkzaam is, de mens is van nature vijandig.

Ik denk dat wij het helemaal niet eens zijn, want jij hamert er veel te veel op dat God alles moet doen en de mens niets kan. Ik ageer tegen die lijdzaamheid. Bekeer je, als de Here dat zegt, en ga er niet over discussiëren met Hem. Maar gehoorzaam.





Nee, dan dwalen we teveel af. Ik zie trouwens niet waarom ik dat zou moeten toelichten.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Veendam » 23 jul 2018 22:55

Johan100 schreef:Zucht, ik wil zo graag God de eer geven, dat is vrucht van de Heilige Geest. Maar jij noemt het haarkloverij.


Ooow is dat vrucht van de Heilige Geest ??

Vertel maar eens dan hoe dat zit: Is het de Heilige Geest die vrucht draagt dan ? Nee dat lees je nergens in de Bijbel !!
Een gelovige die hoort wel vrucht te dragen, maar dat kan pas als die persoon gelovige is geworden.
Het is dus niet vrucht !!

Maar ja je slaagt er nu weer in om totaal niet op het onderwerp in te gaan.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten