Moderators: henkie, Moderafo's
Chaya schreef:En ik noemde niet alleen dat, maar ook
Chaya schreef:In sommige kerken wordt je heel erg beoordeeld op je kleding en haardracht en is er een strenge controle op naleving van regels.
Dat gaat soms best ver.
Chaya schreef:In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend.
Jesaja40 schreef:laat de ander duidelijk weten: u bent een veilige haven. U bent ook een gids op zijn/haar levenspad, waar u samen een stukje mag optrekken met elkaar.
Johan100 schreef:Wat zou die zuigkracht onder mensen veroorzaken?
Hoe komt het dat ze de reformatorische kerk verlaten?
Laatst was er bij ons een predikant die na de dienst nog wat vertelde over zijn gemeente in den Haag, die veel migranten telt. Daar was geestelijk groei, zowel in de diepte als in het aantal. Daarnaast hadden veel oudere gemeenteleden een jongen of meisje in de gemeente in gedachten genomen, en zijn daar voorbede voor gaan doen. De gevolgen bleven niet uit....
mona schreef:
Hoe zie jij dat?
Nou, mij dunkt dat elke christelijke stroming behoorlijk mank gaat aan de gelijkvormigheid van Christus, en anders hoef je de geschiedenis maar even in te duiken en je struikelt over de voorbeelden.Yoshi schreef:Het kan ook best zijn dat jullie beide gelijk hebben en kijken naar een andere zijde van dezelfde medaille. Het is bepaald niet zo dat 'de evangelische' stroming nou bekend staat om gelijkvormigheid. Elke gemeente binnen de denominatie zal verschillen.
Johan100 schreef:Ik denk niet dat we even in beton kunnen gieten zo van 'daar ligt de oorzaak'.
Johan100 schreef: Ik denk dat er een verschuiving zichtbaar is op dat terrein en er steeds meer vragen rijzen bij de verbondvisie en doop van reformatorische kerken.
mona schreef: Ik denk dat dat ook te maken heeft met de visie op Israël.
Mona citeert:
Ik denk dat dat ook te maken heeft met de visie op Israël. Ook daarin zie je een ontwikkeling binnen de reformatorische kerken.
Daardoor wordt de visie op de kinderdoop ook anders.
Voor predikanten is dit moeilijk, want de visie op Israël kan al veranderd zijn, maar de kinderdoop los laten is een hachelijke zaak binnen de reformatorische kerken. Ik weet dat er predikanten zijn, die hierover een innerlijk conflict hebben!
Jesaja40 schreef:Aan de andere kant ben ik als Jood beducht op het "doodknuffelen van Joden" omdat zij tot het uitverkoren volk behoren. Natuurlijk hebben wij een uitzonderingspositie en daar zijn wij lang niet altijd blij mee.
Yoshi schreef:Als predikant is het ontzettend simpel om een andere doopvisie uit te dragen. Je stapt op bij je huidige werkgever en zoekt een nieuwe en begint voor jezelf. Als ik niet achter de visie op essentiële onderdelen van mijn werkgever sta dan stap ik op en zoek een nieuwe met een visie waar ik wel achter kan staan.
Yoshi schreef:Aangrijpend verhaal van meneer Uitslag. Hij beschrijft een ontwikkeling die ik 10+ jaar geleden al aan zag komen als 'nieuwe' christen die actief was op Credible (christelijk jongerenforum). De traditionele reformatorische kerk wordt leeggegeten door gemeenten die bewust evangeliseren onder gereformeerde jongeren en een oneervolle keuze afdwingen (overdoop). Dit tot gevolg dat traditionele protestante geloofsgemeenschappen instabiel worden en bezwijken. Maar gingen reformatorische jongeren niet zelf op kamp om het katholieke zuiden te bekeren en aldaar geloofsgemeenschappen te ontwrichten?
coby6 schreef:Ze kunnen zich beter richten op mensen die niet geloven.
Waarom zou je ze bij een andere kerk wegkapen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten