Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2018 15:52

naamloos schreef:Waarom "dus?" Ik zeg dat ik iets vermoed, niks meer of minder.
Uit een vermoeden volgt niet automatisch dat iets waar is, of andersom.

Je gedraagt je af en toe zo irritant.
Als iemand je ergens op wijst, kaats je die bal op een kinderachtige manier terug, puur om je gelijk te houden.
naamloos schreef:Omdat ik in de v.t.t sprak @naamloos:''Ik vermoed dat remonstranten veel meer mensen tot Jezus geleid hebben dan rechts gereformeerd," én vanwege de artikelserie en de reacties daarop had je kunnen weten dat ik het over hun leer heb zoals in hun 5 artikelen verwoord staat en niet wat je van die nieuwewetse site plukt.
En ik vermoed dat dat nog steeds zo is wanneer ze diezelfde (grondslag van de 5 artikelen) leer verkondigen.

En dus ga je gewoon door met diezelfde vermoedens.
Terwijl je een ander om bewijs vraagt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Nina » 24 aug 2018 15:59

Chaya schreef:Ik vind het nogal aanmatigend om het zo te zeggen.
Op de site Remonstranten.nl las ik:
In het dagboek van Hendrik Groen vertelt de dominee, in gesprek met iemand die zijn dochtertje verloor: ‘Ik heb dan wel een kudde, maar ik ben zelf een ongelovige herder… Ik red mij er wel uit. Ik vind het erg prettig om mensen steun en troost te kunnen bieden… Niemand vraagt mij trouwens ooit of ik zelf wel in God geloof.’ Dat is voor mij herkenbaar. Steun en troost bieden zie ik als de kern van mijn werk als predikant, naast het zoeken naar perspectief. De vraag naar het bestaan van God komt eigenlijk zelden aan bod. Ik las mijn overdenkingen van het afgelopen jaar er nog eens op na, en inderdaad: het gaat over ethiek, steun en troost, perspectief aanreiken. Jezus speelt een centrale rol, de aloude profeten komen ook ruim aan bod. Maar over God spreek ik zelden. In tegenstelling tot de dominee van Hendrik Groen is de vraag echter wel aan mij gesteld. De vraag naar God, en zijn betrokkenheid op ons.

En dan leidt zo iemand meer mensen naar Jezus??


Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat remonstrants helemaal niet zien staan, en daar evangelischen ingevuld: de doelgroep waartegen in het artikel de waarschuwingen klinken.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2018 16:29

Nina schreef:Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat remonstrants helemaal niet zien staan, en daar evangelischen ingevuld: de doelgroep waartegen in het artikel de waarschuwingen klinken.
Het ging me dan ook om dat remonstrantse trekje van de evangelischen waar zo voor gewaarschuwd wordt.
Chaya schreef:Je gedraagt je af en toe zo irritant.
Als iemand je ergens op wijst, kaats je die bal op een kinderachtige manier terug, puur om je gelijk te houden.
Tja, en ik vind het dan weer irritant als iemand me op iets wijst wat ik helemaal niet zeg of bedoel.
En als ik gelijk heb vind ik het niet kinderachtig om het te houden en jouw op je ongelijk te wijzen.
Jij wijst me onterecht ergens op, maar het opeens irritant en kinderachtig als ik jou terecht ergens op wijs. Jaja ...
Chaya schreef:En dus ga je gewoon door met diezelfde vermoedens.
Terwijl je een ander om bewijs vraagt.
Omdat mijn vermoeden niet verandert is ga ik daar inderdaad mee door.
Zodra een vermoeden bewezen is is het geen vermoeden meer.
In dit geval kunnen wij mensen niets bewijzen, en dus blijft het bij vermoedens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2018 16:48

Johan100 schreef:Dat begrijp ik. Dan heb je nog nader onderwijs nodig.
Het gaat er niet om wat jij beleeft, maar wat waar is.
Weet je waarom mensen het beleven alsof ze puur uit zichzelf komen?
Omdat dat ze onderwezen wordt.
Maar Jezus komt tot ons, dat moet klinken. Dat is Waarheid/ Evangelie en als dat klinkt ga je dat ook zo beleven.
Als de Waarheid eenzijdig is dan zij dat zo.
Jij stelt je beleving centraal.
Die theologisch haarkloverij is helemaal niet van levensbelang.
Wat de bedoeling is is dat gelovigen volwassen worden in het geloof en een vruchtbaar leven leiden.
Dat lijkt me heel wat noodzakelijker dan uitpluizen wat eerst komt en hoe je dingen beleeft en welke plaats dat heeft.
Met dat laatste kun je een geestelijke baby blijven ondanks de (vermeende) kennis. (meestal groeit alleen het ego er maar van)
Echter kun je wel geestelijk volwassen worden met een foutje in je theologie.

Het gaat er om dát je tot geloof komt, en niet hoe je tot geloof komt.
Daarna gaat het om vruchtdragen, en niet om kennis vergaren met theologische weetjes.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 17:00

naamloos schreef:Die theologisch haarkloverij is helemaal niet van levensbelang.

Tis maar net wat je onder haarkloven verstaat. Als de waarheid in het geding is wil ik persoonlijk wel even het één en ander rechtzetten.
Zie wat ik in het bericht daarvoor schreef.
24 aug 2018 13:51

Je eerste vraag is een vraag die veel gesteld wordt binnen de dogmatiek.
Wie komt er tot Jezus?
Het is mijns inziens een verkeerde vraag.
Ik heb het zelf anders leren inzien. Jezus komt namelijk tot mij.
Hij komt tot tollenaren en zondaren en eet met hen. Lees de evangeliën maar. En vervolgens geeft Hij wat we nodig hebben.
Jezus komt dus naar mij. Zo bevrijdend is dat.
En zo moet de verkondiger van het Evangelie preken.
Jezus moet tot ons komen door het evangelie, dat is het Evangelie.
Jezus zoekt zondaren.
Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).

Niet haarkloven, dat is niet nodig, maar naar Waarheid zeggen dat Jezus naar ons toekomt!
Laatst gewijzigd door Johan100 op 24 aug 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Nina » 24 aug 2018 17:13

Johan100 schreef:Dat haarkloven zie ik jullie doen, moet je mij er niet plotsklaps van beschuldigen.
Zie wat ik in het bericht daarvoor schreef.
24 aug 2018 13:51

Je eerste vraag is een vraag die veel gesteld wordt binnen de dogmatiek.
Wie komt er tot Jezus?
Het is mijns inziens een verkeerde vraag.
Ik heb het zelf anders leren inzien. Jezus komt namelijk tot mij.
Hij komt tot tollenaren en zondaren en eet met hen. Lees de evangeliën maar. En vervolgens geeft Hij wat we nodig hebben.
Jezus komt dus naar mij. Zo bevrijdend is dat.
En zo moet de verkondiger van het Evangelie preken.
Jezus moet tot ons komen door het evangelie, dat is het Evangelie.
Jezus zoekt zondaren.
Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).

Dat is geen theologische haarkloverij, maar Waarheid!


Ik ben het met naamloos eens dat dit haarkloverij is: 'Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).'

De Bijbel zegt: zoek de Here terwijl Hij te vinden is. Jes 55:6 De Bijbel zegt er niet achteraan 'maarrrrr, je kunt God niet vinden want Jezus moet jou zoeken.' Zo staat er ook nergens in de Bijbel dat je maar veel moet bidden om een nieuw hartje. Er staat: bekeert u!!! Dat is een opdracht. Ik lees geregeld bij de vragenrubriek 'dat kan ik niet', maar dat is omdat dat er in geràmd is bij de mensen. Als jij wìl, ga dan niet afvragen of het eigen werk is, maar bekeer je. Punt.
Amos 5:6a zegt 'zoek de Here, en leef'. Niet: bid maar of de Here je trekt, nee, zoek!

Realiseer je wel dat wanneer je tegen sputtert met 'dat kan ik niet', je tegen de Here zegt dat Hij het fout heeft. Je kunt en mag de Bijbel niet veranderen. Want dat doe je als je zegt dat God het moet doen terwijl Hij jou de opdracht geeft.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2018 17:23

Juist.
En er staat niet 'wacht tot Jezus naar jou komt' maar 'laat wie wil kome en nemen van het water des levens om niet.' Dat is de opdracht.
Hoe mensen iets leren en beleven is helemaal niet zo belangrijk en zéker geen maatstaf voor een ander.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 17:24

Nina schreef:

De Bijbel zegt: zoek de Here terwijl Hij te vinden is. Jes 55:6 De Bijbel zegt er niet achteraan 'maarrrrr, je kunt God niet vinden want Jezus moet jou zoeken.'
Je snapt het verkeerd. Jezus zoekt zondaren al op, dat moet verkondigd worden en dan komen mensen tot geloof.
Jezus (Het Woord) zegt: Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is. Hoe weten we dat? Omdat Hij tot ons komt (met dit Woord). Wie komt er dus eerst? Jezus Christus. Hem de eer. Dat jullie daar zo moeilijk over doen...
Blinde vlek van jullie.




(En lees heel Jesaja 55 eens waarin het Woord (Jezus Christus) tot ons komt).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 20:38

Johan100 schreef:Je snapt het verkeerd. Jezus zoekt zondaren al op, dat moet verkondigd worden en dan komen mensen tot geloof.
Jezus (Het Woord) zegt: Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is. Hoe weten we dat? Omdat Hij tot ons komt (met dit Woord). Wie komt er dus eerst? Jezus Christus. Hem de eer. Dat jullie daar zo moeilijk over doen...
Blinde vlek van jullie.




(En lees heel Jesaja 55 eens waarin het Woord (Jezus Christus) tot ons komt).


En als Jezus tot je komt dan ZET JE DE DEUR OPEN EN SCHREEUW JE HET UIT: KOM BINNEN HEER IN MIJN HUIS.
En ja, Jezus kwam al voor ons allemaal op Golgotha, daar zei Hij KOMT ALLEN WANT IK HEB ALLES VOLBRACHT !
Jij moet dus wel naar de deur van je eigen hart gaan en die open zetten voor Koning Jezus.
Dus jij moet komen, Hij staat al voor jouw deur van jouw hart te kloppen.

Yoshi

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2018 20:48

Wat een onnodige strijd. Ik snap niet waarom het in sommige denominaties zo moeilijk is om een andere geloofsbeleving te respecteren. Waarom moet de geloofsbeleving en theologie tot in detail zo monotoon mogelijk zijn binnen een geloofsgemeenschap?

In de katholieke Kerk is het prima mogelijk dat Benedictijnen, Franciscanen en Norbertijnen in harmonie naast elkaar bestaan of een recenter voorbeeld dat de Katholieke Charismatische Vernieuwing en het Opus Dei in harmonie naast elkaar bestaan. In de PKN is het prima mogelijk dat de Lutheranen naast de Calvinisten in dezelfde kerk zitten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 25 aug 2018 13:38

Jesaja40 schreef:Benefiet citeert:



Preek gehoord.
Wat mij opvalt is dat de heer Uitslag er vanuit gaat dat dit "de besmettelijke" melaatsheid is. Als dat zo is mag de melaatse niet in de stad komen en blijft tot zijn dood toe een uitgestotene. Toch zien wij hem wel in de stad. Wat is de reden waarom die "melaatse" wel in de stad mag zijn? Het detail vindt u in Leviticus 13:13. De Bijbelse צָרַעַת (tsarat) wordt daar beschreven. Lucas merkt terecht op dat deze man volledig צָרַעַת had. Dan krijgt deze man, op grond van Leviticus 13:13 de status van reinheid en mag deze wel in de stad verblijven.

Zo verklaart de Schrift zichzelf en legt deze dat ook uit. De man die de צָרַעַת voor100% bij zich droeg kende de oorsprong van deze צָרַעַת namelijk de roddel en kwaadsprekerij. Mirjam krijgt, nadat zij negatief over haar broers had gesproken als straf een week lang צָרַעַת Dat hield dus in dat het volk een volle week oponthoud had in de woestijnreis. Zo ernstig wordt de roddel en kwaadsprekerij door de Eeuwige bestraft. Om kwaadsprekerij tegen te gaan kwam de צָרַעַת op de persoon die overtrad. In Leviticus worden meer beschrijvingen over deze ziekte gegeven. De צָרַעַת is dus niet besmettelijk ten opzichte van de lepra. Het is een uiterlijk teken die de Eeuwige oplegt over het verkeerde gedrag van de persoon in kwestie.

Maar er is meer: de genezen man moet zich vertonen aan de priester. Daar moet hij een verzoeningsoffer brengen als de priester hem gezien heeft en genezen heeft verklaard. Let op wat voor een vernedering dit is voor die man, hij moet zich volkomen naakt tonen en laten onderzoeken of er hier of daar toch niet een klein plekje zit. Ook dit onderzoek leert ons dat de mens eigenlijk naakt voor de Eeuwige staat. Hij kan zich nergens achter verschuilen en heeft daarbij ook lege handen. Het offerdier moest de man die van de צָרַעַת was genezen kopen. Het bloed van het offerdier moest vloeien.

En wij mensen lijden ook wij allen niet aan diezelfde ziekte en al is de צָרַעַת uiterlijk niet bij ons zichtbaar aanwezig. De Eeuwige ziet ons aller hart en niets is voor Hem verborgen.

Ik weet dat velen onder u nog nooit deze uitleg hebben gehoord.

Nee dat had ik nog nooit gehoord.
De parallel die Ds. Uitslag trek is dus niet juist?
Het is een vergeestelijk onjuistheid?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 25 aug 2018 14:02

Johan100 schreef:Dat begrijp ik. Dan heb je nog nader onderwijs nodig.
Het gaat er niet om wat jij beleeft, maar wat waar is.
Weet je waarom mensen het beleven alsof ze puur uit zichzelf komen?
Omdat dat ze onderwezen wordt.
Maar Jezus komt tot ons, dat moet klinken. Dat is Waarheid/ Evangelie en als dat klinkt ga je dat ook zo beleven.
Als de Waarheid eenzijdig is dan zij dat zo.
Jij stelt je beleving centraal.

Citaat van Wilhelmus a Brakel:
"De wijze van wedergeboorte is zeer verscheiden. Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik.(...) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis.(...) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en zij ontvangen Jezus met blijdschap. Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door zicht op de waarheiden. In bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus en de zaligheden van de bondgenoten alsook de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid en ook geen verrukkelijke blijdschap, maar een genoegen in en een warme goedkeuring van de waarheden zowel ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus en hun aannemen van en hun vertrouwen op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en meest vaste christenen. Sommigen worden geleidelijk aan bekeerd, met vele wisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan. En dit is de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg geleidelijk aan, dan bedoel ik de bekering in den brede, van de eerste overtuiging tot de bewustheid dat men Christus aanneemt (...)".

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor MoesTuin » 25 aug 2018 20:36

mona schreef:Ik denk dat de preken over zelfonderzoek alvorens je ook maar iets toe te kunnen eigenen, is ontstaan als tegenreactie op de remonstranten. De Dortse leerregels zijn tegen hen (en hun leer) opgesteld, en daar was een noodzakelijk initiatief.
Alleen, een contra-product (wat de DL is), is een tegenhanger. Wat het gevaar in zich heeft dat dat kan doorslaan naar juist de andere kant.
Je ziet dat in de eeuwen daarna ook gebeuren. In plaats van dat de mens alles zelf moet/kan doen (remonstrants), kan de mens nu helemaal niets meer. De Dorste leerregels zijn vaak een stuk milder dan menige dominee in rechts-reformatorisch Nederland.
En dat is evengoed ook niet wat de Bijbel zegt. God roept talloze keren op tot bekering. Als je zegt dat een mens niets meer kan, dan zeg je daarmee dat God een onrechtmatige oproep doet. En met dat je dat zegt, impliceer je dat God dubbelhartig is.
In het paradijs riep God: Adam waar ben je?
Adam moest zelf naar God komen. Wist God niet waar Adam was? Natuurlijk wel. Maar Adam moest in het licht komen met zijn gevallen staat.
God riep hem immers Zelf? In het roepen van God, zoekt God Adam immers op? In het roepen van God zit ook de kracht van de Heilige Geest om te komen!
En ik ervaar altijd een huiver als ik dominees hoor preken die de mens als lijdelijk/dood voorwerp stellen, en zich voortdurend op de uitverkiezing baseren. Men legt daarmee een bedekking van lijdelijkheid op de gemeente en kan daarmee Gods Geest hinderen.

Soms moet ik daarbij denken aan Mattheus 18:
Wee de wereld vanwege al haar struikelblokken, want het is noodzakelijk dat er struikelblokken komen; maar wee die mens door wie zo'n struikelblok er komt!


Geheel mee eens, altijd moet het Genade Evangelie verkondigd worden, Jezus en Jezus alleen in Geloof!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor MoesTuin » 25 aug 2018 20:53

Nina schreef:Ik ben het met naamloos eens dat dit haarkloverij is: 'Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).'

De Bijbel zegt: zoek de Here terwijl Hij te vinden is. Jes 55:6 De Bijbel zegt er niet achteraan 'maarrrrr, je kunt God niet vinden want Jezus moet jou zoeken.' Zo staat er ook nergens in de Bijbel dat je maar veel moet bidden om een nieuw hartje. Er staat: bekeert u!!! Dat is een opdracht. Ik lees geregeld bij de vragenrubriek 'dat kan ik niet', maar dat is omdat dat er in geràmd is bij de mensen. Als jij wìl, ga dan niet afvragen of het eigen werk is, maar bekeer je. Punt.
Amos 5:6a zegt 'zoek de Here, en leef'. Niet: bid maar of de Here je trekt, nee, zoek!

Realiseer je wel dat wanneer je tegen sputtert met 'dat kan ik niet', je tegen de Here zegt dat Hij het fout heeft. Je kunt en mag de Bijbel niet veranderen. Want dat doe je als je zegt dat God het moet doen terwijl Hij jou de opdracht geeft.


Inderdaad, dat is één van de grootste valkuilen in de reformatorische wereld.
het afwachten, het niet kunnen komen tot de Heere Jezus om allerlei menselijk bedachte redenen.....

De Heere Jezus is zelf gekomen voor een ieder die in Hem gelooft, Geloof dan!
Voor iedereen, ja voor jou en mij en alle forum leden en allen die dit lezen.
de Heer Jezus is gekomen voor een ieder (is iedereen, niemand uitgezonderd, nee helemaal niemand, jij ook niet twijfelaar) die in Hem geloofd (Geloof in Christus vereist!)
Gelooft dan in Hem alleen (niet in de mens of predikant die je aan t twijfelen maakt)

een roep een persoonlijke oproep is van de Heere.
We ontvangen nu al reeds zoveel zekerheden maar enkel in Geloof in Christus alleen

Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom a8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)
Hier is niets tussen te krijgen.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.
God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!
We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid voor allen....ja Allen , die Hem aanroepen.

Ik vraag me dan toch zo af:

Waarom herkennen veel (Reformatorische) Christenen het hebben van een relatie met God niet?
Waarom herkennen ze de aanwezigheid van God in het hart niet?
Waarom herkennen ze het lieflijke leerproces van God in hun verdere weg niet?
waarom snappen ze het herkennen van Gods stem niet?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor mona » 11 sep 2018 10:59

Wanneer komt 'Een evangelische refo' deel 4?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten