Te groot verschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 09 dec 2015 18:32

MoesTuin schreef:Dat verbaast me niks, want je schrikt overal van!
Is het nodig om Mortlach en zijn reactie zo weg te zetten als zijnde..... psssst pas op, hij is een atheist?
Juist de signalen die Mortlach aangeeft in zijn bijdrage zijn van zo 'n waarde op dit forum.


Bedankt voor het compliment. Verder vind ik het niet erg hoe er over me wordt gesproken, hoor. En ja, ik ben inderdaad atheïst en ik ga ervanuit dat iedereen dat in zijn/haar achterhoofd heeft als ze mijn opmerkingen op waarde schatten.

Ik geef ook direct toe dat ik niet hetzelfde kan denken als 'kerkmensen'; ik hoop dat mensen hier daar baat bij hebben. Perspectieven van andere kerkmensen zul je toch al genoeg hebben?

Nu, als niet-kerkmens zijnde, leg ik natuurlijk meer de nadruk op sociale aspecten (vrouwenstandpunt, houding jegens homoseksuelen, houding jegens de wetenschap) en zie ik het als goed als een gemeente zichzelf zo kan omvormen om wat dit betreft standpunten te ontwikkelen die beter bij de maatschappelijke waarden van gelijkheid en anti-discriminatie passen. (zonder de kern van het evangelie aan te tasten)

Als behoudend kerkmens, zie je die verandering waarschijnlijk alleen in termen van een afbreuk van conservatieve waarden. Dat kan, en misschien heb je nog wel gelijk ook. Misschien is mijn insteek dat ontwikkeling beter is dan stilstand verkeerd en doen kerken er goed aan tot aan het einde der tijden niet meer te veranderen, (zoals ze in het verleden nooit zijn veranderd, o nee, wacht...)

Het klinkt misschien gek, maar ik besef zeer goed dat geloof en (kerk)gemeenten zeer waardevol zijn voor mensen. En dus is het waardevol voor mij. Ik heb baat bij waardevolle, maatschappelijk relevante kerkgenootschappen. Maar ik geloof ook in het goed voor alle mensen, niet voor slechts enkelen. Persoonlijk kan ik het niet verenigen dat een gemeente waardevol is voor mensen, terwijl er groepen mensen worden uitgesloten (of in ieder geval minder dan volwaardig zijn).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2015 09:49

Chaya schreef:Nee MoesTuin, de kern van dit topic waar het om draait is, dat er TE WEINIG refo's meedoen.
Heb je de vraag wel gelezen, waarin deze zin staat?

Ik denk dat de meeste mensen er wel mee instemmen dat de forumdeelnemers en moderatoren op een andere golflengte zitten dan de panelleden en grotendeels ook de vragenstellers.

DAT is de kern van het probleem MoesTuin en tot die kern behoor jij helaas dus ook, dat bewijst jouw tegengesputter en ondergraving van het probleem.


De term Refo s zegt mij niet zoveel hoor Chaya. Stel ik zeg, ik was ben of wordt een Refo.....en dan?
Voor me zelf mag ik spreken dat ik niet uit mij zelf maar door het werk van Christus gekocht en betaald ben en eigendom ben van Hem (los staand van welke menselijk bedachte kerkelijke stroming dan ook)
Ik ben eigendom van Hem die mij Lief heeft.

Dan het stukje wat je schrijft over dat forumdeelnemers en moderatoren volgens jou op een andere golflengte zitten.
Natuurlijk is het zo dat, geen mens is het zelfde, zelfs binnen je kerkelijk gemeente is dat, of bij jou niet?
Maar dat is zeker geen probleem, zoals je wilt laten doen geloven hier.
Gelukkig zijn we allemaal niet hetzelfde en kunnen we leren van elkaar, elkaar bemoedigen en opbouwen met de vruchten van de Geest "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (ook in de richting van forumleden die je niet aanstaan en het liefst zou willen laten verwijderen als ik zo je reactie lees) De Heere Jezus leert ons anders. Hij, de Heere Jezus bezocht mensen waarvan de farizeers schande van spraken.

Het probleem is dat je, zoals je in je laatste zin wederom doet, iedereen in hokjes vakjes te plaatsen en zo de tegenstelling, het te groot verschil onnodig uitvergroot, terwijl er in Christus veel overeenkomsten juist zijn.
Oproep tot Eenheid in Hem
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 11:12

MoesTuin schreef:De term Refo s zegt mij niet zoveel hoor Chaya. Stel ik zeg, ik was ben of wordt een Refo.....en dan?

Dat is de kern van het probleem.
MoesTuin schreef:Dan het stukje wat je schrijft over dat forumdeelnemers en moderatoren volgens jou op een andere golflengte zitten.
Natuurlijk is het zo dat, geen mens is het zelfde, zelfs binnen je kerkelijk gemeente is dat, of bij jou niet?

Daar gaat het niet om.
Je bent wel stekeblind als je niet ziet dat de predikanten en deskundigen op een heel ander level hun antwoorden geven.
Daar zitten allerlei kerkgenootschappen tussen!
Het feit dat bijvoorbeeld sommige predikanten hier op het forum volledig worden afgekraakt, als men die ruimte zou krijgen, soms belachelijk gemaakt met een gelinkt filmpje, zegt toch al genoeg?
Het zijn ook maar mensen met fouten en gebreken, dat toont al de superieuriteit aan. Waarom zou je dan nog naar de kerk gaan, als je het zelf beter weet?
Als je zo naar de docent op school luistert, zul je nooit slagen hoor. Dan word je een vervelende betweter genoemd.
MoesTuin schreef:ook in de richting van forumleden die je niet aanstaan en het liefst zou willen laten verwijderen als ik zo je reactie lees)

Zoals je dus door jouw bril leest!!!
MoesTuin schreef:Het probleem is dat je, zoals je in je laatste zin wederom doet, iedereen in hokjes vakjes te plaatsen en zo de tegenstelling, het te groot verschil onnodig uitvergroot, terwijl er in Christus veel overeenkomsten juist zijn.

Tuurlijk MoesTuin, legt die schuld maar bij mij, als je daar een gerust gevoel van krijgt.
MoesTuin schreef:De Heere Jezus leert ons anders. Hij, de Heere Jezus bezocht mensen waarvan de farizeers schande van spraken.

Diezelfde Heere Jezus trok fel van leer tegen de geveinsden, de schijngelovigen, de mensen zonder zondekennis.
Nergens praatte hij de zonde goed!

Zoals ook in het andere topic staat: En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2015 12:48

Ik snap wat je wilt zeggen Chaya, dat het verschil te groot is vanuit jou optiek.
Daar laat ik het bij, want je schrijfstijl lijkt steeds vinniger te worden.
Voor mij is het verschil nooit te groot want in Christus kan het overbrugt worden. We leven in genade tijd, dat geldt voor ieder mens, ook op dit forum, zelfs voor iedereen die lid is van dit forum, ja zelfs voor iedereen die meeleest, alle mensen.


Afbeelding

"Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden" (Marcus 16:15,16).
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 13:24

MoesTuin schreef:Ik snap wat je wilt zeggen Chaya, dat het verschil te groot is vanuit jou optiek.

Neem de vraagsteller nu eens serieus! Je snapt niet wat ik wil zeggen, want je verbindt er meteen weer een toonzetting aan.
Het is niet mijn optiek, ik deel die zorg met hem of haar.
Je hebt of de vraag niet goed gelezen of je wilt het gewoon niet begrijpen.
Ik hoop dat diegene die deze vraag gesteld heeft zich aan wil melden en het hier uit wil leggen, misschien dat dan het kwartje valt.
Maar ik vrees het ergste.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2015 17:24

Chaya, ik neem hier alles serieus, laat hier geen misverstand over bestaan.
We zijn te verschillend wellicht, maar mijn hand stond en staat uitgereikt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Te groot verschil

Berichtdoor rotterdam » 10 dec 2015 19:42

Chaya schreef:Het zijn ook maar mensen met fouten en gebreken, dat toont al de superieuriteit aan.

Ik begrijp je niet, volgens mij zijn reformatorische mensen, kampioenen in kritiek op de dominee.


Diezelfde Heere Jezus trok fel van leer tegen de geveinsden, de schijngelovigen, de mensen zonder zondekennis.

En ? dat geeft ons het recht ook fel van leer te trekken ?

Misschien Romeinen 12 nog eens lezen ;
Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.


Zoals ook in het andere topic staat: En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Dat vind ik altijd zo jammer, dat selectief Bijbelteksten oplepelen.
Ok voor een keer dan doe ik ook mee;

In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebbe.

Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm takken waren in hun handen.





Jbkb

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Jbkb » 20 dec 2015 14:54

Een goed idee van de vragensteller. Het zou mooi en goed zijn als de vragenrubriek en dit forum compleet losgekoppeld zouden worden.
Over de vragenrubriek: Voluit reformatorisch, we zitten hier tenslotte of RefoWeb. Verder is er een breed panel en kundige panelleden. Ik geloof zeker dat dit er meer zouden zijn wanneer dit forum eens opgedoekt of verplaatst zou worden.

Over het forum: Wat kan ik er over zeggen? In ieder geval is het logisch dat het hier een dode bedoeling aan het worden is. Enerzijds omdat de echte refo's gestopt zijn door de felle meningen hier (je kan op dit forum niet eens een anti-praktiserend homo standpunt innemen, want dan ben je 'ouderwets' en 'onmenselijk'), anderzijds omdat er zoveel verschillende mensen zijn op dit forum is het een bijeengeraapt zooitje.

En daar zit precies het probleem. Er is een voluit reformatorische vragenrubriek, die gekoppeld is met een christelijk forum met nog een paar reformatorische trekjes.

Ik denk dat het slim zou zijn om van het RW-forum een algemeen christelijk (jongeren)forum te maken. De nog actieve leden zullen dan wel blijven en er is wel behoefte aan een actief algemeen christelijk forum.

Het zou goed zijn als RefoWeb in ieder geval iets deed. Want het forum sterft nu langzaam af, terwijl het ondertussen de ontwikkeling van de vragenrubriek hindert.

Yoshi

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Yoshi » 20 dec 2015 14:59

Wellicht is het dan handig om een soort van fusie te hebben tussen Refoweb en Refoforum.
Ik weet van Refoforum dat ze op een gegeven moment een ieder met een andere mening dan de een vrij rechtse refo mening van het forum hebben afgeknikkerd. Vrij discriminerend en onchristelijk maar wellicht heeft het voor de rechtse refo achterban goed gedaan, dat weet ik niet.

Jbkb

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Jbkb » 20 dec 2015 15:09

M.i. niet onchristelijk en al helemaal niet discriminerend: als je een bepaalde site hebt voor een bepaalde doelgroep heb je de taak om te zorgen dat de leden ook binnen die doelgroep liggen.
Maar dit forum is te algemeen christelijk geworden voor een beperkte doelgroep. Daarom zou ik zeggen: koppel het los, en maak hier een algemeen christelijk forum van. Dat is het nu eigenlijk toch al (en de vragenrubriek juist niet).

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 20 dec 2015 17:28

Jbkb schreef:M.i. niet onchristelijk en al helemaal niet discriminerend: als je een bepaalde site hebt voor een bepaalde doelgroep heb je de taak om te zorgen dat de leden ook binnen die doelgroep liggen.
Maar dit forum is te algemeen christelijk geworden voor een beperkte doelgroep. Daarom zou ik zeggen: koppel het los, en maak hier een algemeen christelijk forum van. Dat is het nu eigenlijk toch al (en de vragenrubriek juist niet).


Hier op dit forum gaat dit prima, en goed toegankelijk voor alle mensen die oprecht of zijdelings geinteresseerd zijn in bovenstaande, zelf moest ik eerst wel wennen aan de algemeenheid, maar het gaat toch prima verder, ik houdt wel van breedte en laag drempelige toegankelijkheid, mitst respect over en weer er is.

We hebben als Christenen allen de opdracht meegekregen van onze Heere en Heiland om één te zijn in Hem!
Zie op Christus en wees eensgezind in Hem (zie niet links of rechts van je maar zie naar Boven!)
"Zie, de tijd is nog kort, Ik kom spoedig"

https://www.youtube.com/watch?v=sYj0hk2mFBU



Refrein:
Er is een Heer. (4x)
Alleen Hij wacht,
totdat Hij ook voor jou
zorgen mag.

1
Jezus sprak hier op aard':
Mensen kom tot Mij,
dat is Mij alles waard,
Ik maak waarlijk vrij.

2
Stel niet uit. Zeg tot Hem:
wees nu ook mijn Heer.
Luister steeds naar zijn stem,
Hij geeft leven weer.

3
Spoedig komt Christus weer.
Heel de schepping buigt
vol ontzag zich terneer.
Hij is aller Heer.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Jbkb

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Jbkb » 20 dec 2015 17:46

Om juist tot goede discussies te komen is het goed om binnen je doelgroep te blijven. Ik geloof niet dat het onchristelijk is om alleen je eigen 'soort' op een internetsite toe te laten. Het heeft ook vele voordelen.
MoesTuin schreef:Hier op dit forum gaat dit prima, en goed toegankelijk voor alle mensen die oprecht of zijdelings geinteresseerd zijn in bovenstaande, zelf moest ik eerst wel wennen aan de algemeenheid, maar het gaat toch prima verder, ik houdt wel van breedte en laag drempelige toegankelijkheid, mitst respect over en weer er is.

Een doelgroepinstelling zoals op RefoForum zal op dit forum nooit komen. En dat is prima, dat heeft ook weer vele voordelen. Echter, het forum is erg breed (prima), maar heeft niks meer met RefoWeb te maken en al helemaal niets meer met de vragenrubriek. Echt een groot, actief, algemeen, breed christelijk forum is er eigenlijk nog niet in Nederland. Ik zie kansen!

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Te groot verschil

Berichtdoor _Sjors_ » 20 dec 2015 23:37

Jbkb schreef:Het zou goed zijn als RefoWeb in ieder geval iets deed. Want het forum sterft nu langzaam af


Dat is het hele eiereneten: gebrek aan controle. Trollen https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet) hebben vrijspel gekregen inmiddels en dat is een haast onomkeerbaar gebeuren. Rigoreus ingrijpen, want jullie zijn op sterven na dood. Dat is je plicht naar de jongeren toe!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Te groot verschil

Berichtdoor henkie » 21 dec 2015 12:03

Jbkb schreef:Een goed idee van de vragensteller. Het zou mooi en goed zijn als de vragenrubriek en dit forum compleet losgekoppeld zouden worden.
Over de vragenrubriek: Voluit reformatorisch, we zitten hier tenslotte of RefoWeb. Verder is er een breed panel en kundige panelleden. Ik geloof zeker dat dit er meer zouden zijn wanneer dit forum eens opgedoekt of verplaatst zou worden.

Over het forum: Wat kan ik er over zeggen? In ieder geval is het logisch dat het hier een dode bedoeling aan het worden is. Enerzijds omdat de echte refo's gestopt zijn door de felle meningen hier (je kan op dit forum niet eens een anti-praktiserend homo standpunt innemen, want dan ben je 'ouderwets' en 'onmenselijk'), anderzijds omdat er zoveel verschillende mensen zijn op dit forum is het een bijeengeraapt zooitje.

En daar zit precies het probleem. Er is een voluit reformatorische vragenrubriek, die gekoppeld is met een christelijk forum met nog een paar reformatorische trekjes.

Ik denk dat het slim zou zijn om van het RW-forum een algemeen christelijk (jongeren)forum te maken. De nog actieve leden zullen dan wel blijven en er is wel behoefte aan een actief algemeen christelijk forum.

Het zou goed zijn als RefoWeb in ieder geval iets deed. Want het forum sterft nu langzaam af, terwijl het ondertussen de ontwikkeling van de vragenrubriek hindert.


Volgens worden in het antwoord al jouw punten weerlegd. Ga er eens op in i.p.v. de vraagsteller na te praten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 21 dec 2015 12:26

Jbkb schreef:Over het forum: Wat kan ik er over zeggen? In ieder geval is het logisch dat het hier een dode bedoeling aan het worden is. Enerzijds omdat de echte refo's gestopt zijn door de felle meningen hier (je kan op dit forum niet eens een anti-praktiserend homo standpunt innemen, want dan ben je 'ouderwets' en 'onmenselijk'), anderzijds omdat er zoveel verschillende mensen zijn op dit forum is het een bijeengeraapt zooitje.

Dat geldt voor meer onderwerpen die heel normaal en gangbaar zijn in de reformatorische gezindte, maar hier worden ontvangen met hoongelach, achterhaalde standpunten worden genoemd. Als je een waarde verdedigt, krijg je "ga je schamen" naar je hoofd geslingerd.
Mensen die zich reformatorisch noemen, de 3 FvE zeggen te onderschrijven, maar ze intussen "verdacht" maken, betwijfelen en het menselijke schrijfsels noemen.

En dan zie je dat bij bepaalde deskundigen de mogelijkheid tot reageren moet worden afgesloten, om te voorkomen dat er volledig over het antwoord wordt heengewalst.

Er zijn vrijwel geen echt waardevolle discussie, waarin iets wordt uitgediept, het is met meerdere de aanval inzetten op 1 of 2 die een bepaalde oude waarheid tracht te verdedigen.
Jbkb schreef:Echt een groot, actief, algemeen, breed christelijk forum is er eigenlijk nog niet in Nederland. Ik zie kansen!

Ik helemaal niet!

Zoek maar eens in het archief, dan zie je hoe de discussies er in de beginfase eruit zagen. En vergelijk die met nu.

Zoals het kerkelijk leven in Nederland eruit ziet, verdeeld van uiterst vrijzinnig tot zeer behoudend rechts, die elkaar nooit zullen vinden, dan zou het op een forum wel lukken denk jij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten