Te groot verschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Te groot verschil

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2015 14:19

Chaya schreef:Als jij eerst eens goed leert lezen, nl. wat ik WEL gezegd en wat NIET, nl. dat dit in ëén! dienst was en ik het daar ook over had. Steeds zeg ik dat een naambordje naast de kerkdeur niet uitmaakt!
Ik laat me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
Bah, wat doe jij aan een stemmingmakerij zeg.
Gegroet!

wacht even...
Jijzelf legt mij woorden in de mond en meningnen in het hoofd...
Maar als dit jouw stijl is: prima!
Het is alleen wel frappant dat als jij een discussie niet kunt winnen het altijd eindigt met een boos: "gegroet".

jijzelf gebruikt deze twee zinnen:
Bij dergelijke poppenkasterij wordt je ziel verwoest.
En, over dezelfde eredienst:
Als ik in een protestantse dienst zit en ik heb het gevoel in een roomse te zijn beland, is er ergens iets niet goed gegaan in het proces.
Als leden dan weglopen die zich na de fusie bewust bij een behoudende kerk hebben aangemeld, is dat een teken aan de wand toch?
Maar praat jij het maar weer recht. Het zal wel aan aan al die weglopende leden liggen.

Als ik dit verkeerd heb samengevat: excuus, maar ik zie niet waar ik de fout in ga.

Maar aangezien je de vragen die je over deze opmerking gesteld worden toch uit de weg gaat:
eveneens gegroet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2015 14:35

Chaya schreef:Ik heb het wel met vragen over een moeilijk huwelijk. De ander (verslaafde, vreemdganger, mishandelaar, autist) kan en hoeft niet te veranderen, dat moet vraagstelster (meestal is het een vrouw) doen.
Naar een hulpverlener gaan en praten.
Intussen blijft de vrouw in een troosteloze en verdrietige situatie, nl. het vastgelopen huwelijk zitten.
Dat vind ik nou niet altijd "deskundig". :D
Al begrijp ik wel dat dit zo 1 2 3 niet via internet opgelost kan worden. Toch zou iets meer empathie soms wel fijn zijn. Maar kennelijk is men bang om teveel te zeggen. Je kunt moeilijk zeggen als deskundige: ga bij die vent weg! Het wordt toch nooit meer wat. Nee, dat kan niet.


Waarom zou dat bij een verslaafde, vreemdganger of mishandelaar niet kunnen? Bij autist is het wat genuanceerder en zelfs de verslaafde kan ruimte krijgen, maar als er mishandeling in het spel is, en het antwoord is NIET 'weg bij die vent/vrouw,' dan mag je jezelf toch dingen gaan afvragen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Nina » 08 dec 2015 14:53

mona schreef:Alleen de discussie van deze pagina vind ik al moedeloosmakend.
Lekker met z'n alleen op één (zoals zovaak)
en daardoor afdwalen van het onderwerp.

Is dit nu hoe het moet zijn op een discussieforum?
of ben ik nu te naïef om te hopen dat er ook op een volwassen manier gepraat kan worden?
Pffff, dat gekissebis altijd :mrgreen:
Voor mij is het plezier er wel zo'n beetje af.

En dat heeft niets te maken met wel of geen refo zijn.
Maar eerder met omgangsvormen en die gelden voor alle mensen.


Ik deel je gevoelens, Mona.. Dat gehakketak.. mensen neer sabelen met een andere mening, of lange tenen waar je ongewild op trapt.. nee, we stralen met ons allen niet iets uit wat buitenstaanders jaloers zou maken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2015 15:04

Nina schreef:Ik deel je gevoelens, Mona.. Dat gehakketak.. mensen neer sabelen met een andere mening, of lange tenen waar je ongewild op trapt.. nee, we stralen met ons allen niet iets uit wat buitenstaanders jaloers zou maken.


Neersabelen? Dat zie ik echt nergens gebeuren. Je moet het toch met elkaar oneens kunnen zijn, en kunnen zeggen waarom je dat bent. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat dan meteen als 'neersabelen' wordt gezien. Dat het veel tegen één is/lijkt, is inderdaad niet erg gunstig, maar hoe zou je dat moeten oplossen dan? Moet iedereen maar zijn mond houden totdat de eerste twee mensen zijn uitgepraat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 15:21

Mortlach schreef:Neersabelen? Dat zie ik echt nergens gebeuren. Je moet het toch met elkaar oneens kunnen zijn, en kunnen zeggen waarom je dat bent. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat dan meteen als 'neersabelen' wordt gezien. Dat het veel tegen één is/lijkt, is inderdaad niet erg gunstig, maar hoe zou je dat moeten oplossen dan? Moet iedereen maar zijn mond houden totdat de eerste twee mensen zijn uitgepraat?

Lees eens waar het duidelijk ad hominem gaat Mortlach en wanneer er iemand (in dit geval mij) woorden in de mond gelegd worden die niet zo gezegd zijn!
Dan word ik boos ja, want dat is duidelijk stemmingmakerij.
Dat is niet goed van mij, maar zo vol op de aanval, voel ik me getackled op een unfaire manier.
Dan stop ik die discussie ja, om te voorkomen dat de mods moeten gaan knippen omdat iedereen over elkaar heen gaat rollebollen.
Dus het is geen lafheid of weglopen, maar het laten zakken van de emoties.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2015 15:37

Chaya schreef:Lees eens waar het duidelijk ad hominem gaat Mortlach en wanneer er iemand (in dit geval mij) woorden in de mond gelegd worden die niet zo gezegd zijn!
Dan word ik boos ja, want dat is duidelijk stemmingmakerij.


Dat heb ik dan blijkbaar gemist.

Dat is niet goed van mij, maar zo vol op de aanval, voel ik me getackled op een unfaire manier.
Dan stop ik die discussie ja, om te voorkomen dat de mods moeten gaan knippen omdat iedereen over elkaar heen gaat rollebollen.
Dus het is geen lafheid of weglopen, maar het laten zakken van de emoties.


Het is onhandige van communiceren met tekst. In het echt zou dit gewoon kunnen worden besproken. Het spijt me dat je je onheus bejegend voelde en ik hoop dat de ander dat niet zo bedoelde. Zorgvuldigheid is gepast, want soms drukken we ons allemaal onzorgvuldig uit -ik ook, vaak genoeg- en als de ander daar dan op reageert, kan het voelen dat je woorden worden verdraaid.

Dat gezegd moeten we ook uitkijken onze eigen gevoelens niet al te veel te projecteren. Het lijkt erop dat jij, bijvoorbeeld, het oneens zijn met een oudvader zeer zwaar opvat. Als een ander het dan oneens is, lijkt je dat als gebrek aan respect op te vatten, terwijl de ander misschien wel meent dat je het met respect oneens met elkaar moet kunnen zijn.

Nou ja, het is goed dat je op zo'n moment even wat ruimte kunt nemen. Hopelijk kan het gesprek daarna weer constructief doorgang vinden, want het is het bespreken zeker waard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 15:51

Mortlach schreef:
Dat gezegd moeten we ook uitkijken onze eigen gevoelens niet al te veel te projecteren. Het lijkt erop dat jij, bijvoorbeeld, het oneens zijn met een oudvader zeer zwaar opvat. Als een ander het dan oneens is, lijkt je dat als gebrek aan respect op te vatten, terwijl de ander misschien wel meent dat je het met respect oneens met elkaar moet kunnen zijn.

Dan begrijp je dat verkeerd. Ik zal het uitleggen. Je mag het van mij oneens zijn met een oudvader, een predikant, een kerkgenootschap. Die vrijheid heb je.
En zeker als iemand zoals jij (ik bedoel dat positief) dit zegt. Want wat zeggen jouw stoffige oude predikaties? Jij hebt meer aan een heldere preek in wat modernere spreektaal. Zoals heel veel predikanten dit doen. Je kunt van mij namen krijgen. :D
Maar als mensen die erbij opgevoed zijn of in die kerken gaan, dit doen en dan op zo'n wijze over praten dat het voor jou zeer te betwijfelen is of die oudvaders nu wel zo zinnig bezig waren, krijg ik een raar gevoel van binnen.
Want let maar op, er wordt niet met inhoudelijke argumenten over gediscussieerd, maar meer in termen als "alsof zij de wijsheid in pacht hadden, het waren ook maar mensen".
Dan ontken je dat zij door God Zelf geroepen waren en dat is erg! Misschien in jouw beleving niet, maar wel in die van vele christenen, ook hier.
Er wordt geen voetstuk voor hen neergezet, de oudvaders lagen ook niet allen in één lijn met elkaar, maar ze zijn een bron van wijsheden en kennis.
En ik durf te stellen dat dit vandaag de dag node gemist wordt.
Dus nogmaals, als iemand zegt: ik ben het niet met ds A eens, prima, maar toon dan aan met de Bijbel wat hij fout zegt.
En houdt het bij die ene man.
Maar er wordt kennelijk al zo gedacht in algemeenheden, als je over 1 dienst iets zegt, krijg je het verwijt dat je die kerk op de gehele wereld wegzet.
Ik zal je dit zeggen: ik zou graag eens onder het gehoor van Antoine Bodar - de r.k. priester - willen zitten, als hij een kerkdienst leidt.
Ik ga niet voor niets bewust op elke uitnodiging in voor een kerkdienst, of het nu rouw- trouw of doop is. Ook een gewone zondagmiddag pak ik aan.
Ik ben geen extremistische refo, maar ik probeer wel aan te wijzen waar je m.i. bedrogen wordt. En dat kan overal, ook in een "zwarte" kerk, waar Christus en Zijn genade niet gepredikt wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2015 16:07

Chaya schreef:Dan begrijp je dat verkeerd. Ik zal het uitleggen. Je mag het van mij oneens zijn met een oudvader, een predikant, een kerkgenootschap. Die vrijheid heb je.
En zeker als iemand zoals jij (ik bedoel dat positief) dit zegt. Want wat zeggen jouw stoffige oude predikaties? Jij hebt meer aan een heldere preek in wat modernere spreektaal. Zoals heel veel predikanten dit doen. Je kunt van mij namen krijgen. :D


Ik ben op zich best geïnteresseerd in (algemene) kerkgeschiedenis hoor, het staat op de leeslijst als ik er eens aan toekom. Ik zou dus eerder een modern boek lezen over de invloed van oudvaderen dan preken van die mensen zelf, want anders is de taal inderdaad wel een drempel.

Maar als mensen die erbij opgevoed zijn of in die kerken gaan, dit doen en dan op zo'n wijze over praten dat het voor jou zeer te betwijfelen is of die oudvaders nu wel zo zinnig bezig waren, krijg ik een raar gevoel van binnen.
Want let maar op, er wordt niet met inhoudelijke argumenten over gediscussieerd, maar meer in termen als "alsof zij de wijsheid in pacht hadden, het waren ook maar mensen".
Dan ontken je dat zij door God Zelf geroepen waren en dat is erg! Misschien in jouw beleving niet, maar wel in die van vele christenen, ook hier.
Er wordt geen voetstuk voor hen neergezet, de oudvaders lagen ook niet allen in één lijn met elkaar, maar ze zijn een bron van wijsheden en kennis.


Met alle respect, maar dat lijkt me toch behoorlijk op een voetstuk voor hen neerzetten. Ervan uitgaan dat ze goddelijk geïnspireerd waren, dan maak je het anderen wel erg moeilijk (inhoudelijke) kritiek te uiten. Het maakt ze onaantastbaar want je dwingt ze in een situatie waarin ze het dan oneens zijn met God zelf. Dit zie je in gesprekken over de statenvertaling ook vaak terugkomen.

Hoewel erover valt te steggelen of de precieze bewoording "het waren ook maar mensen" inhoudelijk is of niet, kan ik me goed indenken dat de gedachte erachter inhoudelijk was. Het is immers een drogredenering alles wat een 'autoriteit' zegt voor lief te nemen.

En ik durf te stellen dat dit vandaag de dag node gemist wordt.
Dus nogmaals, als iemand zegt: ik ben het niet met ds A eens, prima, maar toon dan aan met de Bijbel wat hij fout zegt.
En houdt het bij die ene man.


Tja, en dan komt het uiteindelijk uit op het verschil van interpretatie van Bijbelgedeelten. Plus daarbij is het aanhalen van andere zaken buiten de Bijbel niet automatisch verkeerd. Misschien wel in bepaalde protestantse (hyper) Sola Scriptura tradities, en dat maakt het dan wel ingewikkeld. Kijk, er zijn zwart-wit gezegd 2 opties: of je past de praktijk aan aan de Bijbel, of de Bijbel aan de praktijk. Dat eerste zal erg ingewikkeld worden. Dat tweede is natuurlijk ook niet gemakkelijk, maar mijns inziens wel noodzakelijk (zonder de kern van het evangelie aan te tasten) om maatschappelijk relevant te blijven.

Maar er wordt kennelijk al zo gedacht in algemeenheden, als je over 1 dienst iets zegt, krijg je het verwijt dat je die kerk op de gehele wereld wegzet.
Ik zal je dit zeggen: ik zou graag eens onder het gehoor van Antoine Bodar - de r.k. priester - willen zitten, als hij een kerkdienst leidt.
Ik ga niet voor niets bewust op elke uitnodiging in voor een kerkdienst, of het nu rouw- trouw of doop is. Ook een gewone zondagmiddag pak ik aan.
Ik ben geen extremistische refo, maar ik probeer wel aan te wijzen waar je m.i. bedrogen wordt. En dat kan overal, ook in een "zwarte" kerk, waar Christus en Zijn genade niet gepredikt wordt.


Het is goed om flexibel te blijven. Ik probeer dat soort uitnodigingen ook aan te namen. Soms is de ervaring positief, soms is het iets wat ik echt nooit meer doe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 16:32

Mortlach schreef:Met alle respect, maar dat lijkt me toch behoorlijk op een voetstuk voor hen neerzetten. Ervan uitgaan dat ze goddelijk geïnspireerd waren, dan maak je het anderen wel erg moeilijk (inhoudelijke) kritiek te uiten. Het maakt ze onaantastbaar want je dwingt ze in een situatie waarin ze het dan oneens zijn met God zelf. Dit zie je in gesprekken over de statenvertaling ook vaak terugkomen.

Nogmaals nee. Met datzelfde gevoel van respect denk ik ook terug aan mijn vader, mijn opa, een docent op school. Ook zij waren bronnen van wijsheden waar ik veel van geleerd heb.
Dan ga ik niet na jaren zeggen: o, maar ik weet het inmiddels ook hoor. Dus: zij waren ook maar mensen.
Wat is respect dan nog dan enkel maar een inhoudsloos modewoord? Voornamelijk geroepen door straatschoffies die het opeisen?
Dus dat is geen sokkel Mortlach.
Mortlach schreef:Soms is de ervaring positief, soms is het iets wat ik echt nooit meer doe.

Exact :D
Op een enkele clash na, is het ondanks onze verschillen altijd best fijn om met je van gedachten te wisselen. Dan mag het best wel eens spetteren, als het daarna maar weer goed wordt en je niet rancuneus dingen nadraagt.
Het houdt me scherp, jij toont aan hoe er van de buitenkant naar binnen wordt gekeken.
Tja en ik blijf toch denken en hopen dat er een reden is dat jij hier bent en blijft. Ik zou het je zo gunnen!
Ook al falen de reclamemakers. :oops:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2015 16:47

Chaya schreef:Nogmaals nee. Met datzelfde gevoel van respect denk ik ook terug aan mijn vader, mijn opa, een docent op school. Ook zij waren bronnen van wijsheden waar ik veel van geleerd heb.
Dan ga ik niet na jaren zeggen: o, maar ik weet het inmiddels ook hoor. Dus: zij waren ook maar mensen.
Wat is respect dan nog dan enkel maar een inhoudsloos modewoord? Voornamelijk geroepen door straatschoffies die het opeisen?
Dus dat is geen sokkel Mortlach.


Maar wel een erkenning dat die mensen toch echt maar mensen waren, met beperkingen. Ik neem aan dat je vader, opa of docent niet onfeilbaar waren. Deel van volwassen-worden is inzien en kunnen uitspreken dat je 'voorvaderen' en autoriteitsfiguren het ook niet altijd juist hebben, terwijl je wel dankbaar bent voor de inzet die ze voor je hebben gedaan.


Exact :D
Op een enkele clash na, is het ondanks onze verschillen altijd best fijn om met je van gedachten te wisselen. Dan mag het best wel eens spetteren, als het daarna maar weer goed wordt en je niet rancuneus dingen nadraagt.
Het houdt me scherp, jij toont aan hoe er van de buitenkant naar binnen wordt gekeken.
Tja en ik blijf toch denken en hopen dat er een reden is dat jij hier bent en blijft. Ik zou het je zo gunnen!
Ook al falen de reclamemakers. :oops:


Tja, jij ziet geloof als iets enorm positiefs wat je mij gunt. Op mindere dagen zie ik het als negatief en gun ik het jou daarvan verlost te raken (van dat beeld dat ik heb dus). Wat ik maar wil zeggen is dat het weinig behulpzame uitspraken zijn zolang het beeld/de ervaring van het geloof verschilt - en ja, beide beelden en ervaringen zijn persoonlijk en dus geldig. Maar goed, ik ben blij dat je het beste met me voor hebt, ook al verschillen we hemelsbreed (haha) van wat dat beste precies inhoudt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Nina » 08 dec 2015 16:54

Tja, dat ben ik wel met je eens Mortlach, over de Statenvertaling, de belijdenisgeschriften of oudvaders wordt inderdaad nogal eens gedaan alsof ze onaantastbaar zijn.

Vooral over de Dortse leerregels en de belijdenisgeschriften wordt soms geschreven alsof ze gelijk zijn aan het gezag van de Bijbel. Er wordt in veel kerken zelfs regelrecht uit onderwezen. De onderbouwing die men bij kritiek hierop geeft, is dat het is afgeleid uit de Bijbel. Maar, met diezelfde Bijbel in de hand, dezelfde schriftverwijzingen, kom ik soms tot heel andere conclusies. (En velen met mij)

Om dan te zeggen: wie ben jij dat je denkt meer te weten, vind ik geen terechte opmerking. De gelovigen uit Berea kregen onderwijs van Paulus, maar onderzochten de Schriften of het werkelijk zo was als hij vertelde. Dat vind ik een goede zaak, niks voor zoete koek aannemen maar de Bijbel onderzoeken of het klopt. En dat het helemaal klopt is m.i. niet altijd het geval met de belijdenisgeschriften, waarbij ik niet ontkennen dat er ook goede dingen in staan.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Te groot verschil

Berichtdoor irmo » 08 dec 2015 18:06

Ik ben geschrokken van zowel de vraag als het antwoord, ik had het niet verwacht.
Aan de andere kant, als ze in de vragen rubriek zo goed weten waar het mis zit, waarom nemen ze dan geen passende maatregelen? Discussieren met respect voor elkaar is meestal onmogelijk op dit moment en op dit forum. Zelfs christen onder elkaar kunnen elkaar niet eens met respect bejegenen, dus waarom dan wel diezelfde houding tonen naar andersdenkenden?


Ik denk dan aan mijn eigen topic dat ik ooit gestart ben, maar ook het topic waarin bijvoorbeeld katholieke christenen vragen beantwoordden van protestanten. Vakkundig de nek omgedraaid door mensen die geen zin hebben om verder te kijken dan hun neus lang is, en vastbesloten dat zij goed zijn, en de ander fout. Eerlijke informatie, die bovendien ook gewoon is na te zoeken, is schijnbaar al te moeilijk. En dat is jammer, want ik vond het best een interessant onderwerp.Net zoals het meditatietopic, dat lees ik ook graag :)

Ik heb nog steeds geen antwoorden en ik heb ook niet de illusie dat die nog gaan komen. Eerlijk gezegd, had ik nog veel meer vragen. Maar als ik zie hoe er hier meer gekat wordt dan normaal een discussie te voeren, dan geloof ik niet dat ik de rest van de vragen nog hoef te stellen. Je durft de discussie toch niet aan. Te dom om kennis te vergaren en te lui om het te controleren. Excuseer me de woorden.

Over het algemeen heeft deze website mijn negatieve kijk op christenten juist versterkt, in plaats van verminderd. En ik voel me eigenlijk verder verwijderd, in plaats van dat we nader tot elkaar komen. Erg jammer. Ik geloof dan ook niet dat ik nog veel reageer, gewoon omdat ik geen zin heb om weer in de verdediging te schieten. Het enige goede wat dit forum me heeft opgeleverd is een emailadres van een persoon waar ik al mijn vragen aan kan stellen. Die geeft het tenminste niet op. Er zijn dus wel degelijk mensen die weten hoe het moet, maar ik vermoed dat die het ook wel gauw zat zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 21:29

Nina schreef:Tja, dat ben ik wel met je eens Mortlach, over de Statenvertaling, de belijdenisgeschriften of oudvaders wordt inderdaad nogal eens gedaan alsof ze onaantastbaar zijn.

Vooral over de Dortse leerregels en de belijdenisgeschriften wordt soms geschreven alsof ze gelijk zijn aan het gezag van de Bijbel. Er wordt in veel kerken zelfs regelrecht uit onderwezen. De onderbouwing die men bij kritiek hierop geeft, is dat het is afgeleid uit de Bijbel. Maar, met diezelfde Bijbel in de hand, dezelfde schriftverwijzingen, kom ik soms tot heel andere conclusies. (En velen met mij)

Dus, op de vraag of je deze formulieren wilt onderschrijven, antwoord jij nee? En betekent het dat je niet op het besloten forum kunt posten.(?)
Nina schreef:De gelovigen uit Berea kregen onderwijs van Paulus, maar onderzochten de Schriften of het werkelijk zo was als hij vertelde.

De gelovigen uit Berea hadden alleen de Bijbel en geen andere boeken of geschriften, wij wel!
Toon jij dan eens aan waar de belijdenisgeschriften haaks staan op hetgeen in de Bijbel staat.
Nina schreef:En dat het helemaal klopt is m.i. niet altijd het geval met de belijdenisgeschriften,

Ik hoor het graag van je. :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Nina » 08 dec 2015 22:00

Zeker, de gelovigen uit Berea hadden alleen de Bijbel (in die tijd alleen het OT), maar men heeft toch niet meer nodig dan de Bijbel?

Je reageert nu precies met iets waartegen ik ageer: dat men de belijdenisgeschriften, artikelen, Dordtse leerregels e.d. op een lijn zet met de Bijbel. En dat is niet zo! Die laatste zijn allen NIET door God geïnspireerd, dus mogen dat gezag ook niet krijgen.
Het zijn en blijven interpretaties van mensen, zoals zij denken dat de Bijbel leert.

Als je elders verder wilt praten in een ander draadje hierover: prima.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Te groot verschil

Berichtdoor blijblij » 09 dec 2015 09:33

Chaya schreef:Toon jij dan eens aan waar de belijdenisgeschriften haaks staan op hetgeen in de Bijbel staat.


Best bijzonder dat je (schelpje3?) eerst loopt te zeuren over de toon e.d. in jouw richting en als dan iemand wat zegt waar je het niet mee eens bent
reageer je zelf op deze wijze.... Verbeter de wereld begin bij jezelf!

"Oh, joh, kun je mij dan een voorbeeld geven van een verschil tussen de Bijbel en de belijdenis?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 50 gasten