Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 05 mei 2018 09:26

Pcrtje schreef:Even denken. Wat schreven Luther en Calvijn ook alweer over Joden? Hmm...

Mijn post was gericht aan Yoshi, van wie je niets kwaads mag zeggen over de RKK.
Het ging dus niet over Luther en Calvijn, maar inderdaad! Luther was ook een antisemiet. Calvijn heeft bij mijn weten nooit opgeroepen tot pogroms.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 05 mei 2018 14:24

Origenes schreef:Mijn post was gericht aan Yoshi, van wie je niets kwaads mag zeggen over de RKK.

Een valse, want onware, weergave van wat ik zeg.
Van mij mag je alles zeggen over de RKK, over katholieken en zonder meer als ze geschiedkundig ook nog eens juist zijn.
Waar ik tegen ageer is de dubbele standaard die jij hanteert met antisemitisme/antipapisme. Het ene wil je hier de kop indrukken terwijl je het andere geen enkel bezwaar vind.

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2018 21:18

Yoshi schreef:Een valse, want onware, weergave van wat ik zeg.
Van mij mag je alles zeggen over de RKK, over katholieken en zonder meer als ze geschiedkundig ook nog eens juist zijn.
Waar ik tegen ageer is de dubbele standaard die jij hanteert met antisemitisme/antipapisme. Het ene wil je hier de kop indrukken terwijl je het andere geen enkel bezwaar vind.

Juist! :)nico

Met Origenes is geen redelijk gesprek te voeren, ik doe mijn beklag wel bij z'n rabbijn. :lol:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Johan100 » 05 mei 2018 21:53

mohamed schreef:Juist! :)nico

Met Origenes is geen redelijk gesprek te voeren, ik doe mijn beklag wel bij z'n rabbijn. :lol:

Vind jij! Ik heb anders goede gesprekken gehad met hem.
Misschien even naar jezelf kijken?

Het gaat hier trouwens over modereerbeleid. :wink:
En die opmerking over die rabbijn doe je misschien om leuk over te komen, maar is het niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor dalethvav » 05 mei 2018 22:04

Yoshi schreef:Je ageert hier tegen Mohamed zijn schrijfsels. Maar fijn dat je die niet, zoals enkele anderen wel, onder antisemitisme vind vallen. Zou ook wel heel vreemd zijn aangezien Mohamed zelf een jood is.

Vraag is wel of hij fysiek een Jood is (geboren uit fysiek joodse ouders/Joodse moeder) of dat hij zich een (geestelijke) Jood nóemt.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Speedy » 05 mei 2018 22:04

Een vraag die bij mij bovenkomt is of je een ‘is-gelijk-teken’ kan zetten tussen antipapisme en antisemiet. Het een is een scheldwoord voor het kerkverband waartoe en een mens behoort, maar het andere raakt het wezen, het zijn van een mens.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 05 mei 2018 22:15

Yoshi schreef:Een valse, want onware, weergave van wat ik zeg.
Van mij mag je alles zeggen over de RKK, over katholieken en zonder meer als ze geschiedkundig ook nog eens juist zijn.
Waar ik tegen ageer is de dubbele standaard die jij hanteert met antisemitisme/antipapisme. Het ene wil je hier de kop indrukken terwijl je het andere geen enkel bezwaar vind.

Ik hanteer helemaal geen dubbele standaard. Ik maakte al vanaf het begin onderscheid tussen godsdienstkritiek en discriminatie op grond van afkomst. Antisemitisme valt onder de laatste categorie. Godsdienstkritiek is iets anders:

1. Antipapisme
2. en wat tegenwoordig zo veroordelend heet: "islamofobie terwijl dat ook gewoon godsdienstkritiek is
3. en kritiek op het jodendom als godsdienst heet anti-judaïsme.

Op die manier heb ik het benoemd.

De werkelijkheid is dat Yoshi met twee maten meet en geen kwaad woord wil horen over de heilige moederkerk. Ook niet dat die kerk de joden door het overgrote deel van de kerkgeschiedenis heen zwaar vervolgd heeft. In de vijftiende eeuw stak de Islam in dat opzicht nog gunstig af naast het christendom. En dat wil wat zeggen!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 05 mei 2018 22:46

mohamed schreef:Met Origenes is geen redelijk gesprek te voeren, ik doe mijn beklag wel bij z'n rabbijn.

En daarom heb je een woordvoerder / verdediger nodig in de persoon van Yoshi?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 07:52

Origenes schreef:Ik hanteer helemaal geen dubbele standaard.

Daar verschillen we dan sterk van mening over.
De werkelijkheid is dat Yoshi met twee maten meet en geen kwaad woord wil horen over de heilige moederkerk. Ook niet dat die kerk de joden door het overgrote deel van de kerkgeschiedenis heen zwaar vervolgd heeft. In de vijftiende eeuw stak de Islam in dat opzicht nog gunstig af naast het christendom. En dat wil wat zeggen!

En wederom een leugen. Dat wil idd wat zeggen. Succes er mee verder.

dalethvav schreef:Vraag is wel of hij fysiek een Jood is (geboren uit fysiek joodse ouders/Joodse moeder) of dat hij zich een (geestelijke) Jood nóemt.

Die vraag is herhaaldelijk beantwoord, een paar dagen geleden nog zelfs. Hij is iig een fysieke jood.
Of de rest die zich hier zo identificeert met het jodendom dat ook is, is maar de vraag.

Johan100 schreef:Het gaat hier trouwens over modereerbeleid. :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in. Het huidige beleid is wat mij betreft prima. In de praktijk komt dat neer op een speciale uitzondering van de reformatorische kerken op dit reformatorisch forum enerzijds en een gelijke behandeling van al het andere anderzijds. Het jodendom behoeft geen uitzonderingspositie.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor coby6 » 06 mei 2018 10:02

Yoshi schreef:Het jodendom behoeft geen uitzonderingspositie.

Waarom niet? Beroem u niet tegen de takken.

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2018 18:18

Origenes schreef:En daarom heb je een woordvoerder / verdediger nodig in de persoon van Yoshi?

Yoshi begint niet te schelden als ik kritiek uit op het jodendom en daar kan ik meer mee dan met jou.

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2018 18:21

Origenes schreef:Dan weet hij dat heel goed te verstoppen!

Ik zoek ook geen lof van mensen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 06 mei 2018 22:16

Johan100 schreef:Het gaat hier trouwens over modereerbeleid.

Yoshi schreef:Daar heb je helemaal gelijk in. Het huidige beleid is wat mij betreft prima. In de praktijk komt dat neer op een speciale uitzondering van de reformatorische kerken op dit reformatorisch forum enerzijds en een gelijke behandeling van al het andere anderzijds. Het jodendom behoeft geen uitzonderingspositie.

1. Het gaat m.i. helemaal niet over een speciale uitzondering voor de reformatorische kerken. Het gaat over antisemitisme. En dat is nu eenmaal geen specialiteit van de reformatorische kerken om dat te verwerpen als racisme.

2. Bij zowel mohamed als Yoshi heeft het jodendom juist wel een uitzonderingspositie. Ze denken het recht te hebben om daar ongelimiteerd op te kunnen schelden. Onder het mom van antidiscriminatie.

3. Wat betreft het modereerbeleid: ik heb sterk de indruk dat er helemaal niet gemodereerd wordt op inhoud; niet in de zin van dat inhoud gewogen wordt. Hooguit als het te off topic wordt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor dalethvav » 07 mei 2018 09:55

dalethvav schreef:Vraag is wel of hij fysiek een Jood is (geboren uit fysiek joodse ouders/Joodse moeder) of dat hij zich een (geestelijke) Jood nóemt.

Yoshi schreef:Die vraag is herhaaldelijk beantwoord, een paar dagen geleden nog zelfs. Hij is iig een fysieke jood.


Waar dan (link)?
Meerdere malen heeft moh. zich beroepen op Rom. 2:29 en Fil 3:3, waaruit m.i. eerder de conclusie getrokken kan worden hij zich Jood nóemt maar het niet fysiek ís:

Hier:
Hieruit concludeer ik dat de kinderdoop niet alleen de besnijdenis, maar ook het geloof vervangt. Immers, iemand wordt volgens jou christen door de doop en zijn levenswandel verandert daar niets aan. Ik voel me meer verwant met de innerlijke jood waar Paulus het over heeft die besneden noch gedoopt is voor geen enkele kerk en toch lof krijgt (Rom 2,29) van God. Dat is de doop die ik veel belangrijker vind dan wat vergankelijk water.


En hier:
Paulus laat er absoluut geen misverstand over bestaan wie sinds de komst van Christus de echte joden zijn, namelijk degenen die Christus hebben aangenomen (Fil 3,3) en een ieder die hem loochent (1 Joh 2,23) heeft ook de wortel niet die de takken (Rom 11,16) heilig maakt.


En hier:
Leer te verstaan wie de besnijdenis zijn, want dat zijn niet de lieden die Christus hardnekkig verwerpen, maar de christenen uit alle volken die God in Geest dienen en NIET op het vlees (Fil 3,3) vertrouwen. Wij zijn in Jezus Christus in wie geen onderscheid is (Rom 3,22) dus als jij toch onderscheid maakt tussen echte joden en joden naar het vlees, prima, maar dan concludeer ik daar wel uit dat je niet in Christus bent.

'maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.' (Rom 2,29)

Bekeer je tot de levende God, dat is de boodschap voor elk mens op aarde, of wees perfect (Mat 5,48) opdat je uit je daden gerechtvaardigd (Rom 4,2) mag worden. Verkoop alles wat je hebt en geef de opbrengst aan een goed doel (Luk 12,33) maar dan nog zullen er armen en hongerigen zijn. Het is mede hierom dat we lezen de dwaas zegt er is geen God (Ps 14,1) want het is dwaas om te denken dat we volmaakt zijn en alles zelf kunnen.


En hier:
Zodra hij ze noemt zeg jij dat er iets anders mee bedoeld wordt, maar het is heel simpel.

'Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is' (Rom 2,28)

'.....opdat hij [Abraham] zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, opdat ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde; En een vader der besnijdenis, hun namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen van het geloof van onze vader Abraham, dat in de voorhuid was.' (Rom 4,11b+12)

Van messias belijdende joden heb ik wel eens gehoord dat Paulus dingen leerde die in strijd zijn met Matheus 5 vers 18, maar dat zeggen zij alleen maar omdat ze joden willen zijn.


En hier:
Paulus leert inderdaad duidelijk dat de ongelovige joden (geestelijke) nakomelingen van Hagar zijn. Voorts maakt hij onderscheid tussen het ware Israël (Rom 9,6; Fil 3,3) en Israël naar het vlees (1 Kor 10,18) een onderscheid wat christenen zoals Sabra en dalethvav nalaten te maken. Uiteraard waren niet alle nakomelingen van David joden naar het vlees (Rom 8,4) want Jezus en de apostelen waren joden en daarom zal ook niemand dat beweren. Zodra de onversneden Bijbelse definitie van wie een jood is vloeken in de kerk wordt verlaat dan het pand!

Romeinen 2
28 Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;
29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in de geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.


En hier:
Beste Yael, je hebt het steeds over het volk Israël, maar Jezus heeft gezegd: Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.' (Op 22,16)

Kortom, niet het volk geldt als nageslacht van David, maar uitsluitend Jezus Christus (Rom 9,8) en zijn kinderen. Bovendien heeft God door Christus zijn belofte gehouden met de afstammelingen van David, want de eerste christenen waren vrijwel allemaal joods.

Waar het op neerkomt is dat iemands afkomst geen garanties biedt want: '.....indien gij een overtreder van de wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.' (Rom 2,25)

Voor Sabra en dalethvav zijn de overtreders van de wet nog steeds joden en is hun besnijdenis geen voorhuid geworden, waaruit wij kunnen concluderen dat zij het evangelie zoals Paulus ons dat heeft overlevert niet hebben aangenomen. Lees de brieven aan de Romeinen van zijn hand, want Paulus was Christus een uitverkoren vat (Hand 9,15) wiens wijsheid hem door God (2 Petr 3,15) geschonken was.


Overigens wordt moh. ook in 2012 al beticht van antisemitisch geleuter. De recente verwijten aan het adres van moh. komen dus niet uit de lucht vallen. het ettert al vanaf 2012, maar van de mods mag dit dus al die jaren door blijven gaan. Zie hier:
boaz schreef:Ik haak af. Ga mijn tijd niet stoppen in dit domme, antisemitische geleuter."
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2018 10:26

En een topic over Psalm 116 "Hij (God) neigt Zijn oor" wordt gesloten en als je vraagt om heropening dan wordt hier geen gehoor aangegeven.

viewtopic.php?f=2&t=30679

Dus nu zit ik in dubio om het zelf maar weer te openen opnieuw maar krijg gelijk het idee dat je hier zelfs niet over de psalmen een topic mag openen om over door te praten....ik wil nog steeds op Nigara haar reactie daar reageren....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten