Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 02 mei 2018 17:39

dalethvav schreef:Alwéér iemand die, in het topic "Gij geheel anders" ontdekt wat gifbrouwer mohamed is: Een notoire antisemiet.

Hoe kan een jood antisemitisch zijn?
Mods, ken nu eindelijk je verantwoordelijkheid eens!!

Aangezien antipapisme en islamofobie hier ook vrijelijk geuit mogen worden waarom zou (vermeende) antisemitisme dan een probleem zijn?

Indien je van mening bent dat een reactie niet kan dan is daarvoor het uitroepteken rechts boven de reactie.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2018 19:01

Yoshi schreef:Aangezien antipapisme en islamofobie hier ook vrijelijk geuit mogen worden waarom zou (vermeende) antisemitisme dan een probleem zijn?

Zowel antipapisme als islamofobie betreffen kritiek op een godsdienst. En daar is als zodanig helemaal niets mis mee.
Antisemitisme echter is niet zozeer gericht tegen een godsdienst maar tegen (joodse) afkomst. Als het gericht is tegen de joodse godsdienst als zodanig, zonder dat het iets te maken heeft met haat tegen de joodse etniciteit dan wordt dat verschijnsel aangeduid als anti-judaïsme. Die term is minder beladen in vergelijking met die van het anti-semitisme.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 02 mei 2018 19:06

Origenes schreef:Zowel antipapisme als islamofobie betreffen kritiek op een godsdienst. En daar is als zodanig helemaal niets mis mee.
Antisemitisme echter is niet zozeer gericht tegen een godsdienst maar tegen (joodse) afkomst. Als het gericht is tegen de joodse godsdienst als zodanig, zonder dat het iets te maken heeft met haat tegen de joodse etniciteit dan wordt dat verschijnsel aangeduid als anti-judaïsme. Die term is minder beladen in vergelijking met die van het anti-semitisme.

De kritiek is voornamelijk gericht tegen een staat en uitwassen van een godsdienst. Waarom zou Mo kritiek hebben op zijn eigen joodse afkomst?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2018 19:20

Yoshi schreef:De kritiek is voornamelijk gericht tegen een staat en uitwassen van een godsdienst. Waarom zou Mo kritiek hebben op zijn eigen joodse afkomst?

Kritiek op de Joodse staat is op zichzelf genomen geen antisemitisme. Mo definieert zijn kritiek echter bij herhaling als 'joden knuffelen' of woorden van gelijke strekking. Ik heb het ook moeten incasseren hoewel ik zeker geen bewonderaar ben van de Joodse staat.

Als Mo van joodse afkomst is dan zegt dat op zichzelf niet zoveel. Het is in de geschiedenis vaker voorgekomen dat mensen met joodse voorouders zich antisemitisch gedroegen in woord of daad.

Ik weet trouwens niet of er al eens een discussie is geweest over dit onderwerp. In elk geval moet dat niet hier plaatsvinden maar op zich wel belangrijk genoeg om dit onderwerp te bespreken. Aan de ene kant is de stap van anti-judaïsme naar antisemitisme snel gemaakt. Evenals de stap van anti-zionisme naar antisemitisme. Aan de andere kant kan antisemitisme ook te snel worden verondersteld.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2018 22:10

Yoshi schreef:Hoe kan een jood antisemitisch zijn?

Kennelijk is het makkelijker mij antisemiet te noemen dan inhoudelijk de discussie met me aan te gaan. En vervolgens vinden ze het vreemd dat ik na al dat gescheld niet meer reageer. :lol:

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2018 22:12

Yoshi schreef:De kritiek is voornamelijk gericht tegen een staat en uitwassen van een godsdienst. Waarom zou Mo kritiek hebben op zijn eigen joodse afkomst?

Precies, ik heb al zo vaak aangegeven dat ik geen problemen heb met joden en ook snap ik niet waarom hier zoveel klachten over mij ingediend worden want ik ben geen moderator.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Speedy » 02 mei 2018 22:17

mohamed schreef:Precies, ik heb al zo vaak aangegeven dat ik geen problemen heb met joden en ook snap ik niet waarom hier zoveel klachten over mij ingediend worden want ik ben geen moderator.


Formuleer het dan anders. Deze opmerkingen komen oo mij over als een bewuste provocatie, ze gaan een grens over.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor blijblij » 03 mei 2018 08:07

Johan100 schreef: Beste Marnix, ik ben absoluut niet onfeilbaar in mijn interpretatie, als ik alleen duidelijk iets aantoon uit het Woord is er vaak wel iemand die het er niet mee eens is en heel spitsvondig het op interpretatie gooit. En soms moet ik dan denken aan Stefanus die zei 'Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd de Heilige Geest, net als uw vaders'. (Hand.7:51).
zie topic 'gij geheel amders'

Kan deze blasfemie verwijderd worden?
Als deze 'ik' iets zegt wordt de Heilige Geest wederstaan? Pardon?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 08:43

Waarom me beschuldigen van blasfemie?
Je leest niet goed. Je citeert maar een stukje. Ik schrijf 'als ik iets aantoon uit het Woord'. Als het dus op het Woord is gebaseerd.
Dan hoef je niet gelijk vol vijandschap te zijn, net als de mensen die Stefanus stenigden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2018 10:09

Johan100 schreef:Waarom me beschuldigen van blasfemie?
Je leest niet goed. Je citeert maar een stukje. Ik schrijf 'als ik iets aantoon uit het Woord'. Als het dus op het Woord is gebaseerd.
Dan hoef je niet gelijk vol vijandschap te zijn, net als de mensen die Stefanus stenigden.


Nu doe je het helaas wederom.
Je kan het Woord niet zomaar altijd letterlijk en klakkeloos overnemen en gebruiken voor een willekeurige situatie in deze tijd.
Zo werkt God overigens ook niet.
Pas daar mee op.
Lees eens het gedeelte van Stefanus in het geheel en de situatie wat daar toen speelde ook in die tijd.
Verder denk ik dat Blijblij niet vijandelijk richting je is maar je wilt waarschuwen.
En ik schrijf dit verder ook vanuit een liefdevol hart. :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor naamloos » 03 mei 2018 10:21

Johan100 schreef:Waarom me beschuldigen van blasfemie?
Je leest niet goed. Je citeert maar een stukje. Ik schrijf 'als ik iets aantoon uit het Woord'. Als het dus op het Woord is gebaseerd.
Dan hoef je niet gelijk vol vijandschap te zijn, net als de mensen die Stefanus stenigden.
Als een ander iets aantoont vanuit het Woord wat niet strookt met jouw duidelijk inzicht van het woord, dan is die ander 'hardnekkig en onbesneden van hart en oren, en wederstaat de H.G.' (lees de interpretatie van Johan100). Inderdaad: blasfemie!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Veendam » 03 mei 2018 15:54

Judas ging heen en verhing zich.
Ga heen en doe evenzo.


Staat ook in de Bijbel hoor.

Verder heeft de plaatselijke kerk ook leden, dus uhhh....... doodt dan de leden.......

Dit alles toont nog maar weer eens aan dat wat er in de Bijbel staat wel klopt, maar dit niet los van de context zomaar overal lukraak voor gebruikt kan worden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Veendam » 03 mei 2018 15:56

naamloos schreef:Als een ander iets aantoont vanuit het Woord wat niet strookt met jouw duidelijk inzicht van het woord, dan is die ander 'hardnekkig en onbesneden van hart en oren, en wederstaat de H.G.' (lees de interpretatie van Johan100). Inderdaad: blasfemie!


Als het hem teveel gaat worden dan gaat hij zeker vragen of de topic gesloten mag worden zodat wij niet verder op een goede manier verder kunnen praten over de onderwerpen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 03 mei 2018 19:44

Mohamed schreef:Precies, ik heb al zo vaak aangegeven dat ik geen problemen heb met joden en ook snap ik niet waarom hier zoveel klachten over mij ingediend worden want ik ben geen moderator.

Speedy schreef:Formuleer het dan anders. Deze opmerkingen komen op mij over als een bewuste provocatie, ze gaan een grens over.

Het lijkt er inderdaad op dat Mo graag provoceert. En daarbij heeft hij zijn stokpaardjes. En dan gaat het niet alleen maar over kritiek op de staat Israël. Mo heeft wel eens de protocollen van de wijzen van Sion als argument genoemd en beweerde daarbij dat het christenhaters zijn die de protocollen zien als een vervalsing. Hoe dan ook, zo vreemd is het dus niet als bepaalde opvattingen van Mo over het jodendom antisemitisch worden genoemd. Hij gaat op bepaalde momenten wel èrg ver!

Yoshi schreef:Aangezien antipapisme en islamofobie hier ook vrijelijk geuit mogen worden waarom zou (vermeende) antisemitisme dan een probleem zijn?

Origenes schreef:Zowel antipapisme als islamofobie betreffen kritiek op een godsdienst. En daar is als zodanig helemaal niets mis mee.
Antisemitisme echter is niet zozeer gericht tegen een godsdienst maar tegen (joodse) afkomst. Als het gericht is tegen de joodse godsdienst als zodanig, zonder dat het iets te maken heeft met haat tegen de joodse etniciteit dan wordt dat verschijnsel aangeduid als anti-judaïsme. Die term is minder beladen in vergelijking met die van het anti-semitisme.

Yoshi schreef:De kritiek is voornamelijk gericht tegen een staat en uitwassen van een godsdienst.

Toch wel merkwaardig dat Yoshi het woord islamofobie gebruikt. Daar komt een veroordeling in mee met het oog op een kritische houding naar de Islam terwijl kritiek op godsdiensten in dit land toch een heel normale zaak is.
Maar intussen wordt het antisemitisme van Mo vergoelijkt: "want antipapisme en islamofobie mogen hier toch ook". Wie zo redeneert is volgens mij de weg kwijt.

Op die manier roept Yoshi bijna de antipapist in mij wakker, :wink: ware het niet dat ik ook weet dat het moderne roomskatholicisme, veel meer dan in het verleden, oog heeft voor Joodse noties in het Nieuwe Testament.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 03 mei 2018 19:57

Iemand die zo redeneert is zich bewust van de bijzondere en bevoorrechte positie die de reformatorische kerken hier hebben en wenst voor de overige stromingen en godsdiensten een gelijke behandeling.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten