Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Speedy » 03 mei 2018 20:03

Yoshi schreef:Iemand die zo redeneert is zich bewust van de bijzondere en bevoorrechte positie die de reformatorische kerken hier hebben en wenst voor de overige stromingen en godsdiensten een gelijke behandeling.

Dat kan zijn, maar dan moet er wel respect zijn en dat is ver te zoeken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 03 mei 2018 20:22

Yoshi schreef:Iemand die zo redeneert is zich bewust van de bijzondere en bevoorrechte positie die de reformatorische kerken hier hebben en wenst voor de overige stromingen en godsdiensten een gelijke behandeling.

Als dit een argument is naar mijn adres dan moet ik je toch teleurstellen: ik ben geen representant van een reformatorische kerk of stroming en als zodanig profiteer ik ook niet van voorzieningen die voor die stroming bestemd zijn. Ik moet mijn eigen boontjes doppen. Mijn kinderen hebben op openbare, christelijke, en op een rooms katholieke school les gehad.

Als ik een gelijke behandeling wens dan betekent dat: geen islamitisch onderwijs in Nederland!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor coby6 » 03 mei 2018 20:35

Veendam schreef:Judas ging heen en verhing zich.
Ga heen en doe evenzo.


Staat ook in de Bijbel hoor.

Verder heeft de plaatselijke kerk ook leden, dus uhhh....... doodt dan de leden.......

Dit alles toont nog maar weer eens aan dat wat er in de Bijbel staat wel klopt, maar dit niet los van de context zomaar overal lukraak voor gebruikt kan worden.

:lol:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 21:53

MoesTuin schreef:Nu doe je het helaas wederom.
Je kan het Woord niet zomaar altijd letterlijk en klakkeloos overnemen en gebruiken voor een willekeurige situatie in deze tijd.
Zo werkt God overigens ook niet.
Pas daar mee op.
Lees eens het gedeelte van Stefanus in het geheel en de situatie wat daar toen speelde ook in die tijd.
Verder denk ik dat Blijblij niet vijandelijk richting je is maar je wilt waarschuwen.
En ik schrijf dit verder ook vanuit een liefdevol hart. :8>

Ach wat een tedere reactie. Mijn hart smelt bijna!
Maar serieus, moet ik me laten waarschuwen door jullie mensen die de Bijbel niet serieus nemen?
Nee hoor, mensen als DeDwaler en elbert waarbij ik merk dat ze serieus met het Woord omgaan wil ik me gerust in alle liefde door laten corrigeren mocht ik er naast zitten, ik zit er ook heus wel eens naast. Maar mensen die een loopje nemen met het Woord neem ik niet al te serieus in wat ze zeggen. Ps; Mijn vraag was retorisch bedoelt overigens. Dit topic is volgens mij niet bedoelt voor discussies.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor coby6 » 03 mei 2018 22:05

Een prediker zei eens: Listen to this, you fat cows!
:lol: Het ging over dat je teksten niet uit z'n verband moest trekken. Amos 4

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 22:08

Mensen die zeggen dat ik teksten uit zijn verband haal, maar waarbij ik juist constateer dat ze vrijwel niet anders doen neem ik niet al te serieus.
Ik merk in heel veel topics dat veel mensen de Heilige Geest weerstaan met hun vrijzinnige interpretatie van Gods Woord. En oneerbiedige shopgedrag. En bijna alles kan er mee door. Er wordt over God gepraat alsof Hij een oude schoolvriend is, etc. En daar waarschuw ik uit alle liefde voor!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 03 mei 2018 22:18

coby6 schreef:Een prediker zei eens: Listen to this, you fat cows!
:lol: Het ging over dat je teksten niet uit z'n verband moest trekken. Amos 4

Dan is het argument van Veendam ook onzin omdat het een karikatuur is van de werkelijkheid; het is een oud en flauw grapje:

Judas ging heen en verhing zich.
Ga heen en doe evenzo.

Staat ook in de Bijbel hoor.

Verder heeft de plaatselijke kerk ook leden, dus uhhh....... doodt dan de leden.......

Dit alles toont nog maar weer eens aan dat wat er in de Bijbel staat wel klopt, maar dit niet los van de context zomaar overal lukraak voor gebruikt kan worden.


Johan100 heeft dan wel weer een sterk punt; de bijbel wordt vaak niet al te serieus genomen op dit forum.
Niet vreemd overigens want bij trouwe kerkgangers is dit proces ook heel goed merkbaar; het is er maar naar hoe iets 'smaakt op het eerste oog' bij het lezen van de bijbel. Maar verder niet op zoek gaan naar wat er met een bijbel-passage bedoeld zou kunnen zijn. Oh nee! Dat is veel te riskant!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2018 07:52

Johan100 schreef:Ach wat een tedere reactie. Mijn hart smelt bijna!
Maar serieus, moet ik me laten waarschuwen door jullie mensen die de Bijbel niet serieus nemen?
Nee hoor, mensen als DeDwaler en elbert waarbij ik merk dat ze serieus met het Woord omgaan wil ik me gerust in alle liefde door laten corrigeren mocht ik er naast zitten, ik zit er ook heus wel eens naast. Maar mensen die een loopje nemen met het Woord neem ik niet al te serieus in wat ze zeggen. Ps; Mijn vraag was retorisch bedoelt overigens. Dit topic is volgens mij niet bedoelt voor discussies.

Ik ben ook niet in discussie met je :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2018 08:01

"Ik merk in heel veel topics dat veel mensen de Heilige Geest weerstaan met hun vrijzinnige interpretatie van Gods Woord."

Kort samengevat: wijk je af van de interpretatie van de schrijver van bovenstaand stuk dat ben je een vrijzinnig stuk addergebroed (en vele termen meer zijn langsgekomen) dat de Heilige Geest niet heeft, afwijst en weerstaat.

Ik begrijp die opmerking over blasfemie nu prima in ieder geval.

"Niet iedereen die 'Heer, Heer' tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: 'Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?' En dan zal ik hun rechtuit zeggen: 'Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!'" (Matteüs 7:21-23)

mohamed

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2018 08:01

Origenes schreef:Op die manier roept Yoshi bijna de antipapist in mij wakker, :wink: ware het niet dat ik ook weet dat het moderne roomskatholicisme, veel meer dan in het verleden, oog heeft voor Joodse noties in het Nieuwe Testament.

Aha, je vergoelijkt antipapisme maar als iemand kritisch is naar de joodse godsdienst is het hek van de dam! Indien je er op staat kritiek op het judaïsme als antisemitisme te betichten, dan stel ik voor dat we kritiek op de katholieke kerk voortaan racisme noemen.

Waarom laat je je niet besnijden en rechtvaardigen uit de wet?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor naamloos » 04 mei 2018 13:02

Origenes schreef:Johan100 heeft dan wel weer een sterk punt; de bijbel wordt vaak niet al te serieus genomen op dit forum.
Niet vreemd overigens want bij trouwe kerkgangers is dit proces ook heel goed merkbaar; het is er maar naar hoe iets 'smaakt op het eerste oog' bij het lezen van de bijbel. Maar verder niet op zoek gaan naar wat er met een bijbel-passage bedoeld zou kunnen zijn. Oh nee! Dat is veel te riskant!
Jij vindt dat Johan100 een punt heeft, een sterk punt nog wel.
Over het algemeen vult Johan voor de ander in of en hoe serieus die de Bijbel neemt.
Wijkt je interpretatie en/of conclusie af van de zijne dan neem je de Bijbel niet serieus, verkracht je het Woord en meer van dat fraais.
Dan gaat ie op Gods stoel zitten om te oordelen en veroordelen.
Alsof ie ook maar enige kennis heeft van iemands hart, motieven, intenties enzo.
Hij is dikwijls genoeg op grond van de Bijbel tegengesproken, dus die leugenachtige smoesjes dat een ander de Bijbel níet serieus neemt mag ie achterwege laten.
Je kunt gewoon je eigen mening en interpretatie hebben zonder de ander voor Bijbelverkrachter uit te maken, en zijn of haar geloof te ontkennen.

Ik vind dat iemand die de Bijbel voor de wetenschap gebruikt in dat opzicht niet serieus met de Bijbel omgaat omdat de Bijbel daar, naar mijn mening, helemaal niet voor bedoelt is.
Maar volgens Johan ben je dan geen ware gelovige. En hij het weten, want dat staat geloof ik in Johan 100 vers 45.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2018 15:34

Origenes schreef:Johan100 heeft dan wel weer een sterk punt; de bijbel wordt vaak niet al te serieus genomen op dit forum.
Niet vreemd overigens want bij trouwe kerkgangers is dit proces ook heel goed merkbaar; het is er maar naar hoe iets 'smaakt op het eerste oog' bij het lezen van de bijbel. Maar verder niet op zoek gaan naar wat er met een bijbel-passage bedoeld zou kunnen zijn. Oh nee! Dat is veel te riskant!

Niet alleen is dat de oorzaak. Als de prediking oppervlakkig is, wordt de kennis ook minder.
Er zijn bijbelteksten die regelmatig voorbij komen, vooral uit het N.T. Maar waar de ene dominee slechts over het tekstgedeelte iets zegt, preekt de ander eruit.
De spade moet dieper worden gestoken, anders verschraalt de grond.
naamloos schreef:Dan gaat ie op Gods stoel zitten om te oordelen en veroordelen.

Zegt toch niet van die akelige dingen joh.
Als iemand een scherpe discussie aangaat - ongeacht of je het er nu mee eens bent of niet - betekent dat niet anders dan dat iemand er aandacht aan besteedt en wil behoeden voor dwalingen.
Het zijn altijd dezelfde forummers die hun tenen uitsteken. Dat is niet bepaald een vrucht.
Je kunt toch ook eens proberen om gewoon vriendelijk te reageren, met te zeggen dat je het anders ziet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 04 mei 2018 19:48

Origenes schreef:Op die manier roept Yoshi bijna de antipapist in mij wakker, ware het niet dat ik ook weet dat het moderne roomskatholicisme, veel meer dan in het verleden, oog heeft voor Joodse noties in het Nieuwe Testament.

mohamed schreef:Aha, je vergoelijkt antipapisme

Nou èn? De RK kerk is in grote mate verantwoordelijk voor het antisemitisme in Europa. Als je wil weten wat de RK kerk heeft aangericht in dit opzicht raad ik je aan om het boek van Simon Wiesenthal, zeilen der hoop te lezen.

mohamed schreef:maar als iemand kritisch is naar de joodse godsdienst is het hek van de dam!

Je leest niet goed. In een vorige post op deze draad heb ik onderscheid gemaakt tussen anti-judaïsme en antisemitisme. In elk geval is het duidelijk dat jij het stadium van anti-judaïsme voorbij bent.

mohamed schreef:Indien je er op staat kritiek op het judaïsme als antisemitisme te betichten, dan stel ik voor dat we kritiek op de katholieke kerk voortaan racisme noemen.

Wat een onzin! Ik ben kritisch op een kerkelijk instituut. Wat heeft dat met racisme te maken.

mohamed schreef:Waarom laat je je niet besnijden en rechtvaardigen uit de wet?

Omdat dit niet nodig is. Het jodendom heeft nooit haar godsdienst opgelegd aan andere volkeren. In tegenstelling tot het christendom.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2018 19:57

Origenes schreef:Nou èn?

Val je hier even flink door de mand. Pure discriminatie wat je hier tentoonspreid. Antipapisme goedpraten en antisemitisme willen verbieden. Het is of beide wel of beide niet.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Origenes » 04 mei 2018 20:11

Origenes schreef:Johan100 heeft dan wel weer een sterk punt; de bijbel wordt vaak niet al te serieus genomen op dit forum.
Niet vreemd overigens want bij trouwe kerkgangers is dit proces ook heel goed merkbaar; het is er maar naar hoe iets 'smaakt op het eerste oog' bij het lezen van de bijbel. Maar verder niet op zoek gaan naar wat er met een bijbel-passage bedoeld zou kunnen zijn. Oh nee! Dat is veel te riskant!

naamloos schreef:Jij vindt dat Johan100 een punt heeft, een sterk punt nog wel.

En alleen al daarom is mijnheer naamloos gepikeerd?

naamloos schreef:Over het algemeen vult Johan voor de ander in of en hoe serieus die de Bijbel neemt.Wijkt je interpretatie en/of conclusie af van de zijne dan neem je de Bijbel niet serieus, verkracht je het Woord en meer van dat fraais.
Dan gaat ie op Gods stoel zitten om te oordelen en veroordelen.
Alsof ie ook maar enige kennis heeft van iemands hart, motieven, intenties enzo.
Hij is dikwijls genoeg op grond van de Bijbel tegengesproken, dus die leugenachtige smoesjes dat een ander de Bijbel níet serieus neemt mag ie achterwege laten.
Je kunt gewoon je eigen mening en interpretatie hebben zonder de ander voor Bijbelverkrachter uit te maken, en zijn of haar geloof te ontkennen.

Het gaat niet alleen over interpretaties. En dan bedoel ik dat ook los van de inbreng van forumlid Johan100. Johan100 benoemt iets wat ik ook wel waarneem op dit forum. Moet ik dat dan inslikken alleen maar omdat Johan100 ook andere dingen schrijft waar ik het misschien niet mee eens ben?

naamloos schreef:Ik vind dat iemand die de Bijbel voor de wetenschap gebruikt in dat opzicht niet serieus met de Bijbel omgaat omdat de Bijbel daar, naar mijn mening, helemaal niet voor bedoelt is.

Dat is dan jouw tegenoptie. En die heeft op een forum niet meer recht in vergelijking met een mening van Johan100.
Zelf laat je regelmatig de wetenschap iets over de bijbel zeggen. Wat ook niet altijd in het voordeel is van een inhoudelijke discussie.
Ik ga niet beweren dat dit niet zou moeten mogen op dit forum. Daar ga ik niet over en ik heb niet de indruk dat de moderators postings op inhoud beoordelen.

naamloos schreef:Maar volgens Johan ben je dan geen ware gelovige. En hij het weten, want dat staat geloof ik in Johan 100 vers 45.

Dat moet je dan maar met Johan100 uitvechten. Als ik schrijf dat Johan100 ergens een sterk punt mee heeft bedoel ik daarmee gewoon wat ik schrijf. Niet minder, maar ook niet meer. En ik maak me er niet druk over of dit klopt met naamloos 1:1-10. Dat is jouw pakkie an!
Laatst gewijzigd door Origenes op 04 mei 2018 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten