Zondagsheiliging op RefoWeb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Spreeuw » 17 sep 2014 12:11

Enkele dagen geleden werden een aantal berichten omtrent zondagsheiliging (geplaatst onder het beroepingswerk) in een rap tempo verwijderd door de moderator. Toch bedoelde ik dit wel degelijk heel serieus. Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.
Andere christelijke fora, zoals Refoforum, zijn namelijk niet open op zondag. Dit doet Refoforum bewust, om zodoende de zondag te heiligen. De moderators van Refoforum zijn dus van mening dat de zondag voor anderen dingen bestemd is dan het plaatsen van berichten op Internet. RefoWeb is echter wel op zondag open, en er wordt ook op zondag gepost door verschillende gebruikers.
Mijn vraag is: hoe gaat RefoWeb om met de zondagsheiliging?

P.S.: Wellicht kan een moderator hierover uitsluitsel geven.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Speedy » 17 sep 2014 13:00

Spreeuw schreef:Enkele dagen geleden werden een aantal berichten omtrent zondagsheiliging (geplaatst onder het beroepingswerk) in een rap tempo verwijderd door de moderator. Toch bedoelde ik dit wel degelijk heel serieus. Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.
Andere christelijke fora, zoals Refoforum, zijn namelijk niet open op zondag. Dit doet Refoforum bewust, om zodoende de zondag te heiligen. De moderators van Refoforum zijn dus van mening dat de zondag voor anderen dingen bestemd is dan het plaatsen van berichten op Internet. RefoWeb is echter wel op zondag open, en er wordt ook op zondag gepost door verschillende gebruikers.
Mijn vraag is: hoe gaat RefoWeb om met de zondagsheiliging?

P.S.: Wellicht kan een moderator hierover uitsluitsel geven.


euhm, ik ben dan geen moderator, maar ik vermoed wel waar het zit. Als je in een topic als beroepingswerk over de zondagsheiliging gaat hebben, dan ga je mijn inziens offtopic. Dus nieuw topic aanmaken en dan daar discussiëren. Maar misschien zie ik het verkeerd 8-[
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Optimatus » 17 sep 2014 13:05

Spreeuw schreef:Enkele dagen geleden werden een aantal berichten omtrent zondagsheiliging (geplaatst onder het beroepingswerk) in een rap tempo verwijderd door de moderator. Toch bedoelde ik dit wel degelijk heel serieus. Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.
Andere christelijke fora, zoals Refoforum, zijn namelijk niet open op zondag. Dit doet Refoforum bewust, om zodoende de zondag te heiligen. De moderators van Refoforum zijn dus van mening dat de zondag voor anderen dingen bestemd is dan het plaatsen van berichten op Internet. RefoWeb is echter wel op zondag open, en er wordt ook op zondag gepost door verschillende gebruikers.
Mijn vraag is: hoe gaat RefoWeb om met de zondagsheiliging?

P.S.: Wellicht kan een moderator hierover uitsluitsel geven.


Het lijkt me juist goed dat er op zondag over Hem gesproken kan worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2014 13:06

Spreeuw schreef: Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.

Hier is al vaker over gesproken. Dat het hier op zondag open is, begrijp ik wel, maar er is dan een halfbakken regel, dat je wel over een pot voetbal mag praten met elkaar, maar niet de stand noemen.
Dat begrijp ik dus niet.

Ik kom hier nooit op zondag en er zijn er meer die dit niet doen.
Ik moet er niet aan denken dat ik uit de kerk kom en dan zo hier in een onsmakelijke discussie zou vallen.
De dominee zei zondag nog, dat we satan niet de gelegenheid moeten bieden om onze aandacht weg te trekken.
Soms lees ik op maandag wat hier geschreven is de vorige dag. Of ik hoor van iemand hoe erg het was. Dat er een troll bezig was geweest of zoiets.

Het is de verantwoordelijkheid van ieder persoonlijk, om hier wel of niet te kijken, dan wel te posten.
Gewoon computer uitlaten Spreeuw, dan hoef je ook de verleiding niet te weerstaan.
Ik zou niet weten wat een forum op zondag zou kunnen toevoegen. Ik heb met 2 preken genoeg om te overdenken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2014 13:20

Wat een armoede, iedere dag hoort in het teken van Hem te staan.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor henkie » 17 sep 2014 13:21

Speedy schreef:
euhm, ik ben dan geen moderator, maar ik vermoed wel waar het zit. Als je in een topic als beroepingswerk over de zondagsheiliging gaat hebben, dan ga je mijn inziens offtopic. Dus nieuw topic aanmaken en dan daar discussiëren.


Klopt! :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2014 13:43

Ik zou niet weten wat een forum op zondag zou kunnen toevoegen. Ik heb met 2 preken genoeg om te overdenken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2014 13:48

schelpje3 schreef:Ik zou niet weten wat een forum op zondag zou kunnen toevoegen. Ik heb met 2 preken genoeg om te overdenken.

Tja, niet iedereen heeft de gelegenheid op zondag 2 preken te beluisteren...
Maar alweer± je denkt vanuit je eigen referentiekaders.
Het feit dat het voor jou voldoende is om twee preken te hebben hoeft niet te betekenen dat een ander dat ook heeft.
Daarnaast, ik ken vrijgezellen die juist in diverse fora hun "sociale netwerk" vinden. Juist ook in de kerk, waar gezinnen vaak alleen contact onderhouden met gezinnen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2014 14:00

StillAwake schreef:Tja, niet iedereen heeft de gelegenheid op zondag 2 preken te beluisteren...

Ik soms ook niet.
StillAwake schreef:Maar alweer± je denkt vanuit je eigen referentiekaders.

Zoals jij en iedereen hier dit doet, maar dat kan niet anders.

StillAwake schreef:Het feit dat het voor jou voldoende is om twee preken te hebben hoeft niet te betekenen dat een ander dat ook heeft.

Nee, dat klopt. Soms beluister ik er 3. En soms maar één.
StillAwake schreef:ik ken vrijgezellen die juist in diverse fora hun "sociale netwerk" vinden.


Ja die ken ik ook, sterker nog, ik heb ze hier in huis. Je zult maar een hele dag alleen in huis zitten en niemand spreken, kan ik me voorstellen dat je dan naar een gesprek, desnoods digitaal, snakt.

En daarom schreef ik ook:Het is de verantwoordelijkheid van ieder persoonlijk, maar daar lees je kennelijk overheen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Optimatus » 17 sep 2014 21:10

Ik vind de discussie die Mealybug is gestart over Romeinen 14 voor deze discussie wel van belang. Is het een idee om daar eens naar te kijken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor moderngelovige » 18 sep 2014 07:51

Zucht!

Het grootste "probleem" van dit forum is dat we elkaar de maat gaan zitten nemen.
Zelf heb ik er geen problemen mee om op zondag hier een bericht te plaatsen.
Als iemand dat niet wil, om wat voor rede dan ook, dan moet je dat niet doen.
Wil iemand doordeweeks hier 100en berichten plaatsen zo laat haar of hem, wie ben jij om te bepalen hoe een ander zijn tijd doorbrengt?

Aan de andere kant: die "zondagsheiliging" loopt uit op een potje pure hypocriet gedoe.
Aan de voorkant van het huis met mooi pakje en hoedje 2 maal naar de kerk.
Er kan nog net een enigszins afkeurend knikje af naar ons; tsja want wij zijn die roomsen he...
In de achtertuin wordt het zwembadje gevuld en staat de barbecue aan want dat zien de geloofsgenoten aan de voorkant van het huis niet.
Iedereen blij in de familie en de "Zondag" is weer "geheiligd".

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor mealybug » 18 sep 2014 08:15

Optimatus schreef:Ik vind de discussie die Mealybug is gestart over Romeinen 14 voor deze discussie wel van belang. Is het een idee om daar eens naar te kijken?


De verdraagzaamheid die Paulus predikt, is een van de pijlers van het christendom.
Allemaal anders, maar elkaar verdragend en in liefde onderwijzend.
Geen partijdigheid.

Een geest die ik hier nauwelijks ontwaar, eerlijk gezegd.
Een nieuwe gelovige krijgt hier al gauw de indruk dat niet gehoorzaamheid en liefde, maar alleen kennis het hoogste goed is, welke tot behoud leidt.
Zelfs de beste argumenten voor of tegen een zaak worden met tradtie en menselijke leringen van tafel geveegd...
Doe daar nog een groot ego bij wat al ''gekwetst'' is als iemand ergens anders over denkt dan zijn favoriete oudvader, en het is weer ruzie.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor mona » 18 sep 2014 21:57

Anoniem_89 schreef:Tja waar God bezig is, daar wil ik ook zijn
Ja zo is het, soms wil je niet dat de dominee Amen zegt. Zo heerlijk kan het zijn.
Ik kan dan niet thuiskomen en dan bijvoorbeeld gelijk 'boer zoekt vrouw' gaan kijken.
Dat gaat voor mij gewoon niet samen, ik ben dan bang dat ik alles zo weer kwijt ben. Ik wil nagenieten of verder doordenken, net wat nodig is.
Je kunt ook het zaad van het Woord door de vogels weer weg laten pikken, door gelijk jezelf weer helemaal op andere zaken te richten.


één dag in de week 'refoweb-rust' is echt geen overbodige luxe. :wink:
Wat mij betreft gaat dat buitengewoon goed samen met de zondag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 sep 2014 13:55

mona schreef:Ja zo is het, soms wil je niet dat de dominee Amen zegt. Zo heerlijk kan het zijn.
Ik kan dan niet thuiskomen en dan bijvoorbeeld gelijk 'boer zoekt vrouw' gaan kijken.
Dat gaat voor mij gewoon niet samen, ik ben dan bang dat ik alles zo weer kwijt ben. Ik wil nagenieten of verder doordenken, net wat nodig is.
Je kunt ook het zaad van het Woord door de vogels weer weg laten pikken, door gelijk jezelf weer helemaal op andere zaken te richten.


één dag in de week 'refoweb-rust' is echt geen overbodige luxe. :wink:
Wat mij betreft gaat dat buitengewoon goed samen met de zondag.


Mooie aanvulling, kan ik mij heel goed in vinden! :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor JeeWee » 15 nov 2014 21:53

Eigenlijk is de vraag wat RefoWeb doet met de zondagsheiliging best vreemd...
Is dat belangrijk?
Ik denk dat het belangrijker wat je zelf doet met die ene dag die door God apart is gezet.
Ik ben wars van door mensen opgelegde dwang.
Neem anderen de maat niet en leg anderen niks op.
Als jij vindt dat het jouw omgang met God verstoort, kom dan gewoon niet hier.
Maak je keuzes met God.

Sommigen kiezen er voor om geen krant te lezen op zondag
Sommigen kiezen er voor om geen radio of tv aan te zetten
Sommigen kiezen er voor om op zaterdag al hun eten voor de zondag te koken
Sommigen kiezen er voor om de vaat voor de maandag te bewaren
Sommigen kiezen er voor om alleen religieuze lectuur te lezen op zondag
Sommigen kiezen er voor om alleen christelijke muziek te draaien op zondag
Sommigen kiezen er voor om binnen te blijven op zondag
Sommigen kiezen er voor om echt niet op visite te gaan op zondag
Sommigen .....
Zo kun je de lijst langer en langer maken.

Heilig je de zondag of is je zondag (en de rest van de week!) tot eer van God?
Hoeveel koffie heb je nodig om een goeie preek weg te spoelen?
Deel jij met anderen hoe God's Geest je heeft geraakt in de kerkdienst?

Laat elkaar de ruimte én geef God de ruimte om met je bezig te zijn.
De zondag is daar een mooie dag voor...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten