Zondagsheiliging op RefoWeb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor bernard 3 » 16 nov 2014 11:00

spreeuw schreef:Enkele dagen geleden werden een aantal berichten omtrent zondagsheiliging (geplaatst onder het beroepingswerk) in een rap tempo verwijderd door de moderator. Toch bedoelde ik dit wel degelijk heel serieus. Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.
Andere christelijke fora, zoals Refoforum, zijn namelijk niet open op zondag. Dit doet Refoforum bewust, om zodoende de zondag te heiligen. De moderators van Refoforum zijn dus van mening dat de zondag voor anderen dingen bestemd is dan het plaatsen van berichten op Internet. RefoWeb is echter wel op zondag open, en er wordt ook op zondag gepost door verschillende gebruikers.
Mijn vraag is: hoe gaat RefoWeb om met de zondagsheiliging?


Om op uw vraag te kunnen antwoorden denk ik dat je eerst een paar essentiële vragen dient te beantwoorden namelijk; Wat bedoel je eigenlijk met zondagsheiliging, wat houdt dit voor je in en hoe kan je dat als Christen met Gods Woord ( de Bijbel) onderbouwen?

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Byte » 16 nov 2014 13:00

Goed vraag van Bernard Spreeuw!
Ik ben benieuwd naar je antwoord

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2014 15:26

Ik zie zelf geen enkel probleem in het actief zijn op een (nota bene reformatorisch) forum op Zondag. Mij lijkt hier de uitspraak van Paulus te gelden: "Een iegenlijk zij in zijn (of haar) gemoed ten volle verzekerd".
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2014 16:55

Spreeuw schreef:Enkele dagen geleden werden een aantal berichten omtrent zondagsheiliging (geplaatst onder het beroepingswerk) in een rap tempo verwijderd door de moderator. Toch bedoelde ik dit wel degelijk heel serieus. Ik vraag me af hoe men op RefoWeb omgaat met de zondagsheiliging. Te meer daar dit forum gewoon open is zondag. Ik vraag me af of RefoWeb dit bewust doet.
Andere christelijke fora, zoals Refoforum, zijn namelijk niet open op zondag. Dit doet Refoforum bewust, om zodoende de zondag te heiligen. De moderators van Refoforum zijn dus van mening dat de zondag voor anderen dingen bestemd is dan het plaatsen van berichten op Internet. RefoWeb is echter wel op zondag open, en er wordt ook op zondag gepost door verschillende gebruikers.
Mijn vraag is: hoe gaat RefoWeb om met de zondagsheiliging?

P.S.: Wellicht kan een moderator hierover uitsluitsel geven.


Ik zie het probleem niet zo. De Bijbel roept op om op zondag niet te werken.... maar niet om niet aan vrijetijdsbesteding te doen. Een christelijk forum is geen werk, het is vrijetijdsbesteding waarbij je met elkaar over Hem kan praten, over je geloof, over de Bijbel. Daar is de zondag heel geschikt voor en ik zie geen bijbelse bezwaren. Het enige wat er is is je eigen gemoed. Als mensen dan kiezen voor een dag geen computer, geen forum, prima. Maar als mensen er voor kiezen dan juist wel hier actief te zijn is dat ook goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 12:04

Marnix schreef:Ik zie het probleem niet zo. De Bijbel roept op om op zondag niet te werken.... maar niet om niet aan vrijetijdsbesteding te doen. Een christelijk forum is geen werk, het is vrijetijdsbesteding waarbij je met elkaar over Hem kan praten, over je geloof, over de Bijbel. Daar is de zondag heel geschikt voor en ik zie geen bijbelse bezwaren. Het enige wat er is is je eigen gemoed. Als mensen dan kiezen voor een dag geen computer, geen forum, prima. Maar als mensen er voor kiezen dan juist wel hier actief te zijn is dat ook goed.

Zelf zit ik op zondag graag aan mijn modelbouwhobby. Lekker knutselen, lekker ontspannen!
Ook dat wordt door sommigen echter als verwerpelijk (want werken) gezien.
Geloof me: over dit onderwerp gaan we het nooit met zijn allen eens worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor henkie » 18 nov 2014 12:36

Wij laten het forum open op zondag omdat we vinden dat er veel zinnige dingen te lezen en doen zijn op Refoweb. Anderen laten de computer een dag uit of lezen liever een boek. Ook prima.

P.S. In dit topic gaan we uit van de zondag als een heilige d.w.z. apart gezette dag. En hoe je die invult, in dit geval door wel of niet te Refowebben. Geloof je dat iedere dag gelijk is of denk je dat de sabbat nog gehouden moet worden? Dat kan maar dan heb je verder weinig met dit onderwerp.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor bernard 3 » 18 nov 2014 19:16

bladestraight schreef:Ik zie zelf geen enkel probleem in het actief zijn op een (nota bene reformatorisch) forum op Zondag. Mij lijkt hier de uitspraak van Paulus te gelden: "Een iegenlijk zij in zijn (of haar) gemoed ten volle verzekerd


Ook ik zie geen enkel probleem in het feit dat een Christelijk forum op zondag geopend blijft.
Te meer daar ik (en met mij vele andere uit meerdere en verschillende denominaties) in Gods Woord geen enkel raadgeving noch bezwaar of verbod vind om op deze dag niet mijn normale of dagelijkse bezigheden te mogen uitvoeren

ereunao

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor ereunao » 29 dec 2014 16:58

De sabbat en de eerste dag der week
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat. wordt verv. ereunao

bron: aant.op Gen. C.H.Mackintosh

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Zondagsheiliging op RefoWeb

Berichtdoor henkie » 29 dec 2014 17:49

Zie 2 berichten eerder ;-)

Hier kan het beter: viewtopic.php?f=31&t=26702


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten