Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Speedy » 05 jun 2014 11:02

mohamed schreef:Voor niet-ingewijden is de zondag in refoland een opmerkelijk fenomeen, want er gelden opeens totaal andere regels dan de dag daarvoor. De nette kleren worden aangedaan en er mag niet meer gefietst worden, terwijl lopen een zwaardere inspanning is.




Wat een leugens en karikaturen weer.

Hier ter plaatse:
GG/GGinNed 2 stuks/HHK/CGK=fiets/auto/lopend

Dorpen in de omgeving:
GG/GGinNed/CGK alle soorten en smaken/OGG alles soorten en smaken = Fietsen/auto/lopend

En qua kleding is het allemaal bij activiteiten van de kerk netjes.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor MoesTuin » 05 jun 2014 15:07

Faramir schreef:
MoesTuin"
Dat is je op blz 1 al uitgelegd, maar tja, als je dat niet wil lezen en niet tot je wilt laten doordringen, dan houdt het gauw op..... ~:)

Je bedoeld jouw reactie? Zoals gezegd zoek ik naar steekhoudende reacties.
Die heb ik niet voor je.

[quote="MoesTuin schreef:Dat is toch niet zo moeilijk om zelf te kunnen bedenken.
Je bent hier op een algemeen Christelijk forum

Dit is een reformatorisch forum en niet algemeen christelijk volgens mij.
Als je een poll ziet, uit welke kerk/richtingen iedereen komt zou je anders vermoeden
Op Zondag is het voor veel Christenen de dag van de Heere en ben je bovenal bezig met Zijn Woord, Hem loven eren prijzen en dankzeggen omdat de Heere 1 dag in de week hiervoor apart heeft gezet.

Dus jouw hele zondag is 1 groot gebed van lofprijzing, 24 uur lang zonder ontspanning. Heel bijzonder maar ik weet zeker dat jij een van de weinige uitzonderingen bent. Maar de Here heeft in jouw beleving dus voorgehouden dat sportuitslagen niet op zondag besproken mogen worden en andere wereldse zaken wel, want dat is het onderscheid wat wordt gemaakt op dit forum. IK ben dan echt ontzettend benieuwd waar dat onderscheid in de bijbel zou staan of waar het besproken wordt in een van de gereformeerde belijdenisgeschriften.

Nou, nee, dat nou ook weer niet, maar waarom zou je vanuit de bijbel heel direct een tekst ofzo willen? Het is meer een samenhangend geheel denk ik dat het een keuze is om op de dag van de Heere, 1 dag van de week heeft de Heere apart gezet, om dan bezig te zijn in de dienst van Hem en ook om te ontspannen (ik denk persoonlijk dan meer aan het genieten van elkaar en de Schepping /Natuur, maar voor jou is dat voetbal (prima als jou keuze), maar vele andere mensen zien nu ook wat nadelige effecten aan het voetbal als geheel (spelers zijn geldkanonnen, al het geweld en ellende rondom voetbalwedstrijden, wat met een balletje trappen gezellig niet echt veel meer te maken heeft)
Dan kan je toch eenvoudig respecteren dat een christelijk forum hier een scheidslijn in trekt.


Dus 1 dag voor helemaal speciaal voor de Heere en 6 dagen voetbal is toch prima te doen zou ik zeggen :wink:

Schijnbaar niet daar het WK ook wedstrijden op zondag heeft. De Nederlandse voetbalcompetities overigens ook.

Dat is dan zo, prima dat ze voetballen, maar hier op het forum is dan het beleid, geen voetbal uitslagen dus wat is het probleem hiervan? Kijk naar voetbal en je ziet zelf de uitslagen.

Je bent vrij om te praten waarover je wilt op zondag, maar dan kan je op zondag toch uitwijken naar een voetbal forum of wat dan ook?


Ik zie ook in jouw reactie geen steekhoudende argumenten waarom er een kunstmatig en wettisch onderscheid wordt gemaakt tussen sportuitslagen en andere wereldse zaken die hier wel besproken mogen worden op zondag.[/quote]
Ik heb al aangegeven dat wat mij betreft alles op zondag dicht mag muv religietopics.
Dat zou een waardevolle verrijking en rust op de Rustdag op Refoweb gaan vormen ipv al het overige aan topics wat voorbij komt :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 05 jun 2014 15:12

Dan zijn we het er dus over eens dat het huidige Refoweb beleid volstrekt niet consistent is en aan een herziening toe is.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 16:29

Faramir schreef:Dan zijn we het er dus over eens dat het huidige Refoweb beleid volstrekt niet consistent is en aan een herziening toe is.


Of je gaat natuurlijk zelf ergens anders forummen.
Tip: probeer refoforum eens.... :lol:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor moderngelovige » 05 jun 2014 16:32

Tevens een tip voor mealybug: Rorate, een andere blik op geloofszaken.

(Ben zelf geen lid overigens)

mohamed

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mohamed » 05 jun 2014 20:45

mohamed schreef:Voor niet-ingewijden is de zondag in refoland een opmerkelijk fenomeen, want er gelden opeens totaal andere regels dan de dag daarvoor. De nette kleren worden aangedaan en er mag niet meer gefietst worden, terwijl lopen een zwaardere inspanning is.


Speedy schreef:Wat een leugens en karikaturen weer.

Hier ter plaatse:
GG/GGinNed 2 stuks/HHK/CGK=fiets/auto/lopend

Dorpen in de omgeving:
GG/GGinNed/CGK alle soorten en smaken/OGG alles soorten en smaken = Fietsen/auto/lopend

En qua kleding is het allemaal bij activiteiten van de kerk netjes.

Ik ken refo's die op zondag niet mogen fietsen maar wel met de auto naar de kerk gaan.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor meribel » 06 jun 2014 08:45

Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Miepje90 » 06 jun 2014 09:00

meribel schreef:Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?


Nee, niet een heel grote uitzondering. In mijn kindertijd - en die is nog niet zo lang geleden - mochten we ook alleen maar in de tuin spelen op zondag, maar volgens mij was dat niet 'om ongelovigen te weren'. Ik kan me nog wel herinneren dat mijn buurjongetje dan kwam vragen of we mochten spelen, en dan was het 'dat doen we op zondag niet'.
Maar dat was zo'n beetje in de hele buurt de gewoonte.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 06 jun 2014 09:03

meribel schreef:Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?

Idem dito.
Het had een keer een hele week gevroren en op zondag was het ijs net sterk genoeg om te schaatsen, maar ik kwam de deur niet uit.
Maandag dooide het alweer, en schaatsen was mijn droom.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor meribel » 06 jun 2014 09:10

Tjonge, hier staan op zondag soms vriendinnetjes voor de deur te wachten tot we eindelijk eens uit de kerk komen :D



Ik herken het niet van mijn jeugd,
Mijn ouders waren zeer vrij zeker.

mohamed

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mohamed » 06 jun 2014 09:29

meribel schreef:Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?

mealybug schreef:Idem dito.
Het had een keer een hele week gevroren en op zondag was het ijs net sterk genoeg om te schaatsen, maar ik kwam de deur niet uit.
Maandag dooide het alweer, en schaatsen was mijn droom.

En dan vinden ze het vreemd dat je een hekel aan die regeltjes krijgt! ](*,)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 06 jun 2014 09:36

mohamed schreef:En dan vinden ze het vreemd dat je een hekel aan die regeltjes krijgt! ](*,)


Of erger nog; het kind met het badwater weggooit.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Pcrtje » 06 jun 2014 10:04

meribel schreef:Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?
Ook mijn jeugd. Ik ben de oudste van een hele reeks, dus ik had de strengste opvoeding. "Waarom mogen we niet buiten spelen?" "Omdat het zondag is." Het meest onbevredigende antwoord dat je als kind kunt krijgen. :wink: Ik vond het als kind altijd al raar dat mijn ouders niet verder kwamen dan "omdat het zondag is". Een echte reden anders dan het eigenlijk onderliggende argument 'dat is door onze opvoeding, zoon' heb ik nooit gehoord.

Ik ben blij voor mijn broertjes en zusjes dat zij nu wel gewoon op zondag een balletje kunnen trappen of op hun fietsjes naar het bos kunnen gaan. En dat allemaal omdat ik er vroeger voor gevochten heb om het ook te mogen... ;) Dat vertel ik ze later wel, als zij ook groot zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor cornelia77 » 06 jun 2014 12:09

meribel schreef:Ik hoorde pas geleden een kerkgenootje vertellen dat ze vroeger als kind niet met de buurkinderen mocht spelen op zondag,
Alle andere dagen wel maar op zondag bleef het tuinhekje gesloten en mochten er geen ongelovige kinderen in de tuin :shock:

Uitzondering, of is dat de jeugd van meer mensen?


Sterker nog, tegenwoordig zijn er nog steeds veel gezinnen waar dat niet mag op zondag. Onze kinderen mogen wel op straat spelen, maar hier in de omgeving is dat een uitzondering. Wel hebben wij (tot frustatie van de kinderen) de regel dat ze in de straat moeten blijven. Ik vind de zondag toch wel een gezinsdag en heb geen zin om de kinderen overal te zoeken als we gaan koffiedrinken, eten, een spelletje willen doen.
Off topic....een jaar of twee geleden was hier een groepje kinderen die met grote ogen keek dat onze zoon kon breien. "Wanneer doe je dat dan?' 'Op zondag'. 'Ooooohhh, dat is spotten!' En dat waren kinderen uit groep 7/8!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor meribel » 06 jun 2014 14:33

Waar woon je cornelia?
Ik in de randstad, en we zijn de enige uit de straat die naar een kerk gaan. ( bij mij blijven ze altijd in de straat of erg in de buurt omdat de oudste zeven is, maar kan me de regel voorstellen. )

Wat wordt er bedoeld met spotten? Dat je zoon als jongen breit of dat hij op zondag breit?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten