Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 08:29

Nav onderstaand bericht in het WK 2014 topic:

Memmem schreef:Beste mensen, de regels van Refoweb zijn niet op zondag over sport, spel en uitslagen praten, vanaf nu worden de postings van zondags verwijderd.



Ben ik benieuwd wat er nog meer aan onderwerpen gecensureerd wordt indien het op zondag besproken wordt. En waarom zou je zaken wel op maandag t/m zaterdag mogen bespreken maar op zondag niet?

Jvslooten

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Jvslooten » 04 jun 2014 08:37

Sport

Gelieve op zondag niet de sportuitslagen te vermelden. Refoweb is geen voorstander van professionele sport op zondag en wil geen platform zijn waar de wedstrijden semi-live te volgen zijn. Hiermee willen we tevens aangeven dat de rustdag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn. We bevelen de Religie-fora van harte aan.


(BRON)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 08:37

Dat is toch niet zo moeilijk om zelf te kunnen bedenken.
Je bent hier op een algemeen Christelijk forum
Op Zondag is het voor veel Christenen de dag van de Heere en ben je bovenal bezig met Zijn Woord, Hem loven eren prijzen en dankzeggen omdat de Heere 1 dag in de week hiervoor apart heeft gezet.

Dus 1 dag voor helemaal speciaal voor de Heere en 6 dagen voetbal is toch prima te doen zou ik zeggen :wink:

Je bent vrij om te praten waarover je wilt op zondag, maar dan kan je op zondag toch uitwijken naar een voetbal forum of wat dan ook?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 08:39

WK 2014 is een wereldse aangelegenheid. Zondag gedenken christenen de opstanding dag van hum meester Jezus Christus. Ik vind het terecht dat het dus op zondag gecensureerd wordt.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 08:45

Faramir schreef:Ben ik benieuwd wat er nog meer aan onderwerpen gecensureerd wordt indien het op zondag besproken wordt. En waarom zou je zaken wel op maandag t/m zaterdag mogen bespreken maar op zondag niet?



Wees blij dat je op zondag op het forum terecht kunt,
Refoforum, refdag etc zijn gewoon helemaal dicht op zondag.
Een christelijk forum zou een enthousiaste vorm van sportbeleving helemaal niet moeten toelaten eigenlijk.
En zeker niet dat idiote voetbal, waarbij primitieve hormonale functies van het plebs voortdurend opspelen :mrgreen:
Het is in feite afleidend en niet opbouwend, ook op andere dagen niet.
Lees maar op de talloze sportsites in welk netje het balletje getrapt is en wie er weer gemolesteerd werd.
Dergelijke onderwerpen mogen van mij helemaal weg.
Iedere dag.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 08:50

mealybug schreef:Wees blij dat je op zondag op het forum terecht kunt,
Refoforum, refdag etc zijn gewoon helemaal dicht op zondag.
Een christelijk forum zou een enthousiaste vorm van sportbeleving helemaal niet moeten toelaten eigenlijk.
..........
Dergelijke onderwerpen mogen van mij helemaal weg.
Iedere dag.


+1

Net als dat Game Topic.....
met bloederige afslachtingen Games..... ::(( :ddd ::(( ?:|
Hopenlijk wordt daar ook eens de bezem door gehaald.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 08:57

benefietdiner schreef:WK 2014 is een wereldse aangelegenheid. Zondag gedenken christenen de opstanding dag van hum meester Jezus Christus. Ik vind het terecht dat het dus op zondag gecensureerd wordt.

En dat doen reformatorische christenen op andere dagen niet (de opstanding van Christus gedenken)? Heel bijzonder. Dus eigenlijk is dat dan zo'n onderwerp waarop door de weeks niet gepraat mag worden maar op zondag wel?

Ik vind het een beetje vreemd verschil ook wat er gemaakt wordt. Je mag over heel veel zaken praten hier op zondag. Bijvoorbeeld fotografie (ook werelds), autorijden (ook werelds daarnaast in bepaalde reformatorische kringen op zondag echt niet gewaardeerd) en noem maar op.

Dit onderscheid wat gemaakt word, is dat ergens opgeschreven in een van de belijdenisgeschriften van het gereformeerde christendom? Is het uit de bijbel te halen dat bepaalde onderwerpen op bepaalde dagen een taboe zijn en wat die onderwerpen zijn?

Jvslooten schreef:
(BRON)


Dank je. Regel is dus dat er geen sportuitspraken besproken mogen worden. De uitbreiding die Memmem eraan gegeven heeft is dus niet volgens de forumregels.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor moderngelovige » 04 jun 2014 09:51

Inhoudelijk ben ik het met Faramir eens; bijna alles wat besproken word zitten "wereldse" aspecten aan. Dan ook geen politieke zaken, reizen enz. enz. meer.
Verbaasde me bv ook over dat Spreeuw, waarschijnlijk voor aanvang kerkdienst nog ff snel even de "kerkelijke transfermarkt" (beroepingsberichten) op zondag plaatst.
Zelfde poster die zich druk maakt over wel/niet autorijden op zondag....

Echter wil ik wel het forumreglement als zodanig respecteren maar overdenk het hele beleid dan nog eens even beste moderatoren.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2014 10:22

Enigszins jammer maar tegelijk ook begrijpelijk. Als forum heeft Refoweb een aantal regels opgesteld; laten we er ons maar gewoon aan houden. Als je graag op zondag dingen over sport wilt posten, maak dan gewoon een documentje aan en kopieer je tekst die maandag (om 0:00:01 zo je wilt) in het topic. ;)

Ik ben het wel met Faramir en Moderngelovige eens. Gek eigenlijk dat bijvoorbeeld het updaten van de kerkelijke transfermarkt wel gewoon mag op zondag... Het is in ieder geval wel fijn dat Refoweb op zondag open is - de meeste bijdragen van mij zijn immers op zondag omdat ik dan tijd heb om er even voor te gaan zitten. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 10:30

Pcrtje schreef:Enigszins jammer maar tegelijk ook begrijpelijk. Als forum heeft Refoweb een aantal regels opgesteld; laten we er ons maar gewoon aan houden. Als je graag op zondag dingen over sport wilt posten, maak dan gewoon een documentje aan en kopieer je tekst die maandag (om 0:00:01 zo je wilt) in het topic. ;)

Zo scherp als de moderator het stelde blijkt het uiteindelijk volgens het reglement niet te zijn. Er mogen enkel geen sportuitslagen besproken worden op zondag. De tussenstand een minuut voor het einde van de wedstrijd kan dus prima neem ik aan.
Ik ben het wel met Faramir en Moderngelovige eens. Gek eigenlijk dat bijvoorbeeld het updaten van de kerkelijke transfermarkt wel gewoon mag op zondag... Het is in ieder geval wel fijn dat Refoweb op zondag open is - de meeste bijdragen van mij zijn immers op zondag omdat ik dan tijd heb om er even voor te gaan zitten. ;)

Het is in mijn ogen bijzonder vreemd idd. Daarnaast heb ik nog geen steekhoudende antwoorden gehoord waarom uitslagen niet vermeld mogen worden.

Maar van de crew wil ik als eerst gewoon duidelijkheid. Wat gaat er op, het forumreglement of de gigantische uitbreiding die Memmem er aan heeft gegeven?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 10:43

Faramir schreef:Maar van de crew wil ik als eerst gewoon duidelijkheid. Wat gaat er op, het forumreglement of de gigantische uitbreiding die Memmem er aan heeft gegeven?
Beetje heel irritante manier van overdrijven van ''letter ipv geest''.
Is het echt te moeilijk om te verstaan dat er vooral op zondag , maar ook de rest van de week (als het aan mij zou liggen, zeker) op een christelijk forum geen behoefte zou moeten zijn aan een of ander gigantisch overbetaald mannetje die een bal in een net schopt?
Dat kan zelfs ik, me heel goed voorstellen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2014 10:49

Faramir schreef:Zo scherp als de moderator het stelde blijkt het uiteindelijk volgens het reglement niet te zijn. Er mogen enkel geen sportuitslagen besproken worden op zondag. De tussenstand een minuut voor het einde van de wedstrijd kan dus prima neem ik aan.
Laten we nou niet de grens opzoeken. Dat doen we al meer dan genoeg met onze katholieke topics. :-oo Bovendien ben ik al blij genoeg dat de meeste van mijn reacties blijven staan als ik ongenadig hard uitval naar de rechts-gereformeerde leer en leven. Als zij graag hun forum op zondag op een andere manier ingericht zien dan op andere dagen; dan voegen we ons daar maar naar. Zoveel moeite is het ook weer niet om gewoon op de maandag daarna alle op zondag geschreven tekst op het forum te dumpen. ;)

Faramir schreef:Het is in mijn ogen bijzonder vreemd idd. Daarnaast heb ik nog geen steekhoudende antwoorden gehoord waarom uitslagen niet vermeld mogen worden.
Die argumenten zullen voor ons toch nooit steekhoudend worden omdat wij ons niet genegen voelen met de bevindelijk-gereformeerde leringen en tradities.

Faramir schreef:Maar van de crew wil ik als eerst gewoon duidelijkheid. Wat gaat er op, het forumreglement of de gigantische uitbreiding die Memmem er aan heeft gegeven?
Zo gigantisch is die uitbreiding niet. In tegendeel zelfs, Memmem heeft gewoon de tekst gekopieerd van Henkie die het bijna tien jaar geleden in het forumreglement heeft gepost. Zie hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2014 10:54

MoesTuin schreef:Net als dat Game Topic.....
met bloederige afslachtingen Games..... ::(( :ddd ::(( ?:|
Hopenlijk wordt daar ook eens de bezem door gehaald.....


Wat is daar in vredesnaam mis mee? Als games je niet interesseren, lees dat topic dan niet. Ik bemoei me toch ook niet met de talloze onderwerpen over gezinnen en kinderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 10:55

Pcrtje schreef:Die argumenten zullen voor ons toch nooit steekhoudend worden omdat wij ons niet genegen voelen met de bevindelijk-gereformeerde leringen en tradities.

Aangezien men zo prat gaat op sola scriptura kan men dit heel bijzondere onderscheid vast wel vanuit de bijbel beredeneren. Dan zou ik er in ieder geval begrip voor opbrengen. Of dan in ieder geval vanuit de drie formulieren van enigheid.
Zo gigantisch is die uitbreiding niet. In tegendeel zelfs, Memmem heeft gewoon de tekst gekopieerd van Henkie die het bijna tien jaar geleden in het forumreglement heeft gepost. Zie hier.

Wel degelijk. Waar het forumreglement het heeft over 'slechts' het bespreken van uitslagen gaat Memmem een paar flinke passen verder en zegt dat er niet over sport, spel en uitslagen gepraat mag worden op zondag. Dat is echter nergens terug te vinden in de regels ondanks dat Memmem daarnaar verwijst.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2014 11:05

Faramir schreef:Aangezien men zo prat gaat op sola scriptura kan men dit heel bijzondere onderscheid vast wel vanuit de bijbel beredeneren. Dan zou ik er in ieder geval begrip voor opbrengen. Of dan in ieder geval vanuit de drie formulieren van enigheid.
"Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt..."
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten