Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor jaapo » 30 jun 2014 16:52

Wie consekwent is, levert op zondag helemaal geen commentaar, nergens over, of gewoon over van alles, wat je ook op maandag doet. Vreemd vind ik trouwens, dat er bij een deel ven de rechtzinnigen geen tv in huis is, maar wel een pc met internet. Niet te rijmen. Als je geloof ook nu nog afhangt van regels die zeggen wat op zondag wel en wat niet mag, ben je een beklagenswaardig figuur. Het gaat bij het geloof toch om heel andere dingen? Trouwens, als je bijbels bezig wil zijn, vier je de sabbath. De zondagsrust met regels (waarvan sommige heel erg inconsekwent), in stand houden is dus niet bijbels.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor jaapo » 01 jul 2014 21:24

Ik schrijf maar sporadisch hier, maar het is een paar keer gebeurd, dat ik commentaar geef, zonder onvertogen woord en dat het dan ineens stilvalt. Ik ben zo brutaal, te denken, dat ik een pijnlijke spijker op de kop geslagen heb. Niet dat ik daar op uit ben, maar de warrige commentaren van sommigen en de tegenstrijdigheden daarin, maken het wel erg gemakkelijk, een paar ballonnetjes door te prikken. Als ik ernaast zit, zeg het mij. Ik zal mijn excuus aanbieden, als mijn mening helder weerlegd kan worden. Over een dag of drie ben ik een paar weken weg, dus reageer snel. Tenzij ik gewoon gelijk heb, natuurlijk.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor meribel » 01 jul 2014 21:29

Nou doorgaans ben ik het wel vrij eens met je jaapo, dus van mijn kant klopt dat wel.
Om dat telkens neer te zetten is onzinnig, dus dan lees ik het, denk ik, ja inderdaad, en dat is het.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Rozijn » 02 jul 2014 08:56

jaapo schreef:Ik schrijf maar sporadisch hier, maar het is een paar keer gebeurd, dat ik commentaar geef, zonder onvertogen woord en dat het dan ineens stilvalt. Ik ben zo brutaal, te denken, dat ik een pijnlijke spijker op de kop geslagen heb. Niet dat ik daar op uit ben, maar de warrige commentaren van sommigen en de tegenstrijdigheden daarin, maken het wel erg gemakkelijk, een paar ballonnetjes door te prikken. Als ik ernaast zit, zeg het mij. Ik zal mijn excuus aanbieden, als mijn mening helder weerlegd kan worden. Over een dag of drie ben ik een paar weken weg, dus reageer snel. Tenzij ik gewoon gelijk heb, natuurlijk.

Ik reageer op lang niet alles wat ik hier lees.
Soms neem ik de moeite om wat terug te zeggen, soms denk ik: daar is Jaap weer, ik ken zijn visie, laat maar.
En soms heb je ook gewoon gelijk, die optie bestaat ook.

Maar denk niet dat iedereen altijd instemmend zwijgt, dat is niet brutaal, maar riekt wel iets naar arrogantie...

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor jaapo » 02 jul 2014 20:06

Arrogantie is mij vreemd. Niet reageren betekent inderdaad niet altijd instemmen. Maar als je het geheel oneens bent, zeg je dat toch? Inmiddels geen directe reacties nog op het door mij geopperde over de sabbath/zondag , internet/tv en regeltjes of inhoudelijk geloof.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor lekkerbek » 02 jul 2014 20:21

Nou, dan toch maar een reactie van mijn kant, ik reageer ook lang niet op alles waar ik het niet mee eens ben, ik zou een dagtaak hebben :lol: .
Ik heb geen tv, maar wel een computer, waar ik regelmatig achter zit. Ik heb een filter, ik kan veel dingen niet zien, wil ik ook zo houden. Ik hoef geen uitzending gemist te zien bv, dat lukt ook niet, maar als ik dat wil dan kan ik net zo goed tv nemen. Maar ik kijk af en toe op het forum, en zo heb ik nog een paar sites waar ik regelmatig kom. Ook prekenweb en kerkomroep is geliefd :wink: .

En waarom ik een filter heb: ik woon alleen, ik zou zo sterk moeten zijn om het zonder filter te kunnen, maar er is niemand die mij controleert. Ik wil gewoon niet dat ik dingen ga zien, programma's ga kijken wat ik niet verantwoord vind. Ik vind het bv erg als er gevloekt wordt, maar als ik in een programma zit wat ik erg leuk vind en er gevloekt wordt zou ik misschien toch blijven kijken terwijl ik vind dat dit niet kan, ik bescherm mij nu zelf en het bevalt me prima :wink: .
Dat wat betreft de tv en internet.

Verder nog even over wat er op zondag besproken moet kunnen worden: ik ben het met je eens dat alles wat je op andere dagen bespreekt ook op zondag moet kunnen. Alleen is het ook zo dat iedereen z'n eigen ideeën heeft wat er op andere dagen besproken moet kunnen worden. Wat mij betreft hoeft het WK topic bv helemaal niet, en ik stoor me dan ook wel als ik dat dan ook nog op zondag zie, dan heb ik, zoals afgelopen zondag, indringende kerkdiensten gehad en dan kan ik zo'n topic niet echt "hebben". Ik moet dit dan ook gewoon niet lezen. En er zijn meerdere dingen, dit is zo maar een voorbeeld. Blijkbaar heeft iedereen andere normen en waarden, maar ik zou op een refoforum gewoon wat meer gelijkheid verwachten.

Dit was zo maar even een reactie, omdat je aan blijft dringen :lol:

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Byte » 02 jul 2014 20:38

Ik mocht vroeger bijvoorbeeld mijn fiets niet schoonmaken op zondag, stofzuigen in huis mocht trouwens wel als we bezoek kregen :mrgreen: vervolgens ging ik na het schoonmaken fietsen en ging ik op mijn plaat....
Jarenlang geloofd dat dit mijn straf was voor het schoonmaken van mijn fiets.

Nu weet ik wel beter, alhoewel ik niet per definitie ga klussen op zondag bijvoorbeeld.
Mijn kinderen mogen niet op zondag sporten, waarom? Omdat ik ze uitleg dat de sport op zondag niet verkeerd is maar wel als dit tussen jou en God in staat. Als je daardoor niet meer naar Zijn huis kan is het niet goed. De schaarse tijd die we reserveren voor Hem is kostbaar, bewaak ook de momenten dat je met Hem bezig bent,
Willen ze een balletje trappen tussen de diensten door mag dat , het bos in terwijl je in de kerk kan en mag zitten heeft dan weer niet mijn voorkeur.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, Gr. Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor moderngelovige » 02 jul 2014 21:58

Byte schreef:Ik mocht vroeger bijvoorbeeld mijn fiets niet schoonmaken op zondag, stofzuigen in huis mocht trouwens wel als we bezoek kregen :mrgreen: vervolgens ging ik na het schoonmaken fietsen en ging ik op mijn plaat....
Jarenlang geloofd dat dit mijn straf was voor het schoonmaken van mijn fiets.

Nu weet ik wel beter, alhoewel ik niet per definitie ga klussen op zondag bijvoorbeeld.
Mijn kinderen mogen niet op zondag sporten, waarom? Omdat ik ze uitleg dat de sport op zondag niet verkeerd is maar wel als dit tussen jou en God in staat. Als je daardoor niet meer naar Zijn huis kan is het niet goed. De schaarse tijd die we reserveren voor Hem is kostbaar, bewaak ook de momenten dat je met Hem bezig bent,
Willen ze een balletje trappen tussen de diensten door mag dat , het bos in terwijl je in de kerk kan en mag zitten heeft dan weer niet mijn voorkeur.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, Gr. Byte


Eerlijk zeggen.... ik begrijp er geen moer van.
Nee, ben ook niet zo'n klusser op zondag, kan ook op andere dagen.
Maar als er olie in de auto moet dan vul ik wel ff bij, en even de straat aanvegen doe ik ook.
Na de Eucharistieviering soms wel kleding wisselen en dan gewoon leuke dingen doen:
Zwemmen, uitgaan, naar de stad.

Mijn buitenlandse zwager is bv. niet kerks maar houdt wel het Mariakapelletje schoon.
Daar geleerd na de kerk gewoon door te gaan met je leven: dus bv. verse broodjes halen in de nabijgelegen winkel en de tuin spuiten. daar heb je dan eens goed de tijd voor.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Byte » 03 jul 2014 05:47

Welk gedeelte begrijp je geen moer van modern gelovige ?
Met per definitie niet klussen op zondag bedoel ik niet dat ik geen olie bijvul op zondag.
Als het nodig is, dan is het nodig.
Maar ik ga bijvoorbeeld niet mezelf omkleden in mijn stofjas en mijn slijptol pakken en een ijzer frame opschuren. Dat plan ik op andere momenten.
De zondag staat bij mij apart, voor kerkbezoek (die vrijheid hebben we nog gelukkig) samen met vrouw en kinderen op bezoek bij opa en oma, rusten, wandelen samen bomen over het geloof, een echte familie & rustdag :D .
Is het bijbels? Neuh de sabbat is de zaterdag en er staat nergens dat we de zondag rust moeten houden.
Hoe leg ik het dan uit zoals gezegd, dankbaarheid dat er een dag apart mag staan in Nederland en daar wil ik ook gebruik van maken. Mijn kinderen zijn op de hoogte dat geloven niet iets vanzelfsprekend is.
Situaties in andere landen dwingen tot nadenken en we moeten ons realiseren hoe gezegend we hier zijn. Kan zomaar veranderen in onze levens, dan zeg je tot jezelf als er iemand te overlijden kómt had ik maar vaker langs gegaan ik mis ze zo, zo is het ook met Hem, als de tijd komt van verdrukking of andere dingen die Hem naar de achtergrond drukken zeg je had ik maar meer tijd aan Hem besteed ik mis het zo. (Kerkgang, samenkomsten, bezinning, bijbelstudie, etc)

Dus nogmaals het is geen wet! Maar het is een keuze nu begrijpelijker?
Graag hoor wat je nog meer niet begrijpt dan leg ik je het graag uit.

Gr. byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor moderngelovige » 03 jul 2014 06:12

Ja, ik begrijp je gedachtengang nu beter.
En ook ik pak de slijptol niet op zondag. De dag heeft wel een "aparte" status.
Soms ga ik op zaterdagavond al naar de kerk, als we bv. weg gaan de volgende dag.

Wel vind ik dat er nogal krampachtig mee word omgegaan. Aan de voordeur 2 maal naar de kerk, hoedje op, in het achtertuintje bikini aan tot tegen kerktijd. De "medekerkgangers van de zelfde gezindte zien dat toch niet"..... een zondagsbeleving aan de voorkant en achterkant van je huis.
Mij boeit dat niet, we leven na de kerkdienst gewoon ons leven: barbecue aan, fietsbandje oppompen en er van door.. enz.

Anoniem_89

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 13:29

Romeinen 14 lezen en topic sluiten :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten