Lekker: die achtergrondreclame

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Speedy » 30 apr 2016 09:52

Yoshi schreef:Net weer even geprobeerd zonder addblocker. Maar dan krijg je alsnog een bijna paginavullende pop-up van een of andere vakantie verkoper.
Effectief maakt het dus geen drol uit met of zonder addblocker.


Nou in ieder geval is het kruisje groter om het weg te klikken, dat vond ik wel netjes. En in vergelijking met andere sites is het niet echt een reclame plaatje, maar ja, we weten hoe er over gedacht wordt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2016 09:57

Als je besluit lid te worden, een abonnement te nemen, krijg je dan een financieel overzicht te zien?
Is RW een vereniging, een bv, een stichting, een groep vrijwilligers die het erbij doet?
Hoe kun je als lid weten waar je voor betaalt?
Ik heb op zich geen bezwaar tegen reclame, (al is het wel heel veel geworden) maar ik vind dat men hier wel eens kritischer zou kunnen kijken naar de inhoud van deze reclames.
Sommigen passen echt niet bij de principes die RW uit zou dragen naar de wereld, zie vragenrubriek.
En als het dan een betaald forum wordt, zou het dus besloten moeten zijn, m.a.w. je kunt alleen meelezen als je betaald hebt.
De vragenrubriek zou dan open en zichtbaar kunnen blijven.
Het is maar even meedenken van mij. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2016 09:58

Speedy schreef:Nou in ieder geval is het kruisje groter om het weg te klikken, dat vond ik wel netjes. En in vergelijking met andere sites is het niet echt een reclame plaatje, maar ja, we weten hoe er over gedacht wordt.

Juist op vele andere sites is de reclame veel subtieler weggewerkt zodat je eerder geneigd bent om addblocker uit te zetten indien men daar om verzoekt.
De melding die Refoweb geeft en die inbreuk maakt op de privacy (en daarom naar alle waarschijnlijkheid illegaal is) is simpel weg te klikken, het kruisje hoef je daarvoor niet in te drukken. Gewoon er naast kan ook. Dit in tegenstelling tot de reclame.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2016 15:39

Chaya schreef:Als je besluit lid te worden, een abonnement te nemen, krijg je dan een financieel overzicht te zien?
Is RW een vereniging, een bv, een stichting, een groep vrijwilligers die het erbij doet?
Hoe kun je als lid weten waar je voor betaalt?
Ik heb op zich geen bezwaar tegen reclame, (al is het wel heel veel geworden) maar ik vind dat men hier wel eens kritischer zou kunnen kijken naar de inhoud van deze reclames.
Sommigen passen echt niet bij de principes die RW uit zou dragen naar de wereld, zie vragenrubriek.
En als het dan een betaald forum wordt, zou het dus besloten moeten zijn, m.a.w. je kunt alleen meelezen als je betaald hebt.
De vragenrubriek zou dan open en zichtbaar kunnen blijven.
Het is maar even meedenken van mij. :D


Ja, omdat ik nu heb betaald, krijg ik nou toegang tot het besloten gedeelte, ook al voldoe ik niet aan de voorwaarden? :-)

Geintje natuurlijk, ik vind het geen enkel probleem dat er een gedeelte is dat is afgeschermd omdat de discussie daar toch anders is dan in het vrije gedeelte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mluther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:01

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor mluther » 04 mei 2016 01:37

De manier waarop er nu aangedrongen wordt om je Adblocker uit te zetten vind ik allesbehalve chic. Eigenlijk vind ik 't een indirecte miskenning van de community. Refoweb heeft haar bestaansrecht grotendeels daaraan te danken. Zonder gebruikers, geen website. Daarbij trouwens, panelleden krijgen toch ook niet betaald voor wat ze bijdragen? Waarom Refoweb dan wel?

Tot slot, ik denk dat het geen overbodige luxe zou zijn om eens serieus te kijken naar de hoeveelheid en wat voor reclames. Voor mezelf gesproken, ik ben echt niet bij voorbaat tegen reclames, maar wel tegen de opdringerigere irritant knipperende Flash, GIF en andere meuk. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat wanneer een website 'goede/relevante' reclame toont, mensen bereid zijn om hiernaar te kijken en dit niet te blokkeren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2016 09:02

mluther schreef:De manier waarop er nu aangedrongen wordt om je Adblocker uit te zetten vind ik allesbehalve chic. Eigenlijk vind ik 't een indirecte miskenning van de community. Refoweb heeft haar bestaansrecht grotendeels daaraan te danken. Zonder gebruikers, geen website. Daarbij trouwens, panelleden krijgen toch ook niet betaald voor wat ze bijdragen? Waarom Refoweb dan wel?


Maar zonder website toch ook geen community? Laten we eerlijk zijn, het was fantastisch al die jaren (hoe lang al? 15 jaar?) een gratis plek te hebben voor gesprekken met elkaar. En ik geloof niet dat Henk deze stap zou zetten als het niet nodig was. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het runnen van een server als deze kost.

Het grote verschil met de panelleden is dat die alleen hun tijd vrijwillig aanbieden. Henkie krijgt toch echt een rekening voor de servers elke maand. Laten we hem danken die rekening zo lang voor ons te hebben betaald, maar niet als vanzelfsprekend aannemen dat hij dat blijft doen.

Tot slot, ik denk dat het geen overbodige luxe zou zijn om eens serieus te kijken naar de hoeveelheid en wat voor reclames. Voor mezelf gesproken, ik ben echt niet bij voorbaat tegen reclames, maar wel tegen de opdringerigere irritant knipperende Flash, GIF en andere meuk. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat wanneer een website 'goede/relevante' reclame toont, mensen bereid zijn om hiernaar te kijken en dit niet te blokkeren.


Irritante reclames werken nu eenmaal beter, anders zouden de reclamemakers het niet doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mluther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:01

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor mluther » 04 mei 2016 11:21

Mortlach schreef:Maar zonder website toch ook geen community? Laten we eerlijk zijn, het was fantastisch al die jaren (hoe lang al? 15 jaar?) een gratis plek te hebben voor gesprekken met elkaar. En ik geloof niet dat Henk deze stap zou zetten als het niet nodig was. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het runnen van een server als deze kost.

Een server hoeft tegenwoordig niet veel te kosten. Ik zie dat Refoweb echter gehost wordt bij STH Automatisering. De tarieven die ik daar zie zijn wat mij betreft onevenredig hoog en het kan dus heel wat goedkoper.

Mortlach schreef:Het grote verschil met de panelleden is dat die alleen hun tijd vrijwillig aanbieden. Henkie krijgt toch echt een rekening voor de servers elke maand. Laten we hem danken die rekening zo lang voor ons te hebben betaald, maar niet als vanzelfsprekend aannemen dat hij dat blijft doen.

Inderdaad is een server niet gratis. Echter zodra ik een donatie ga geven, zou ik daar ook iets voor terug willen zien. Op z'n minst zou het goed zijn waar het geld voor gebruikt wordt. Als er een server wordt gebruikt, laat daar dan eens wat foto's van zien incl. bijbehorende kosten. Verder vraag ik me ook af, hoe ik anoniem kan blijven als ik geld overmaak. Dat kan zover ik kan overzien helemaal niet.

Mortlach schreef:Irritante reclames werken nu eenmaal beter, anders zouden de reclamemakers het niet doen.

Irritante reclames werken lang niet altijd beter. Overigens dekt irritant in dit geval niet helemaal de lading. Ik bedoel in dit geval meer de knipperende advertenties, met de melding dat je je PC moet controleren. Zolang websites dergelijke rotzooi tonen, kom je bij mij niet op de Whitelist. Nog altijd zijn het de advertentie netwerken die een hoop besmettingen veroorzaken. Je mag als website de keus maken om er gebruik van te maken, maar vervolgens de bezoeker de schuld geven van dalende inkomsten is niet eerlijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2016 11:49

mluther schreef:Een server hoeft tegenwoordig niet veel te kosten. Ik zie dat Refoweb echter gehost wordt bij STH Automatisering. De tarieven die ik daar zie zijn wat mij betreft onevenredig hoog en het kan dus heel wat goedkoper.


Geen idee, misschien krijgt Henk korting of zo.

Inderdaad is een server niet gratis. Echter zodra ik een donatie ga geven, zou ik daar ook iets voor terug willen zien. Op z'n minst zou het goed zijn waar het geld voor gebruikt wordt. Als er een server wordt gebruikt, laat daar dan eens wat foto's van zien incl. bijbehorende kosten. Verder vraag ik me ook af, hoe ik anoniem kan blijven als ik geld overmaak. Dat kan zover ik kan overzien helemaal niet.


Ik vermoed dat je IP-adres en dergelijke zaken wel bekend zijn. Anonimiteit weegt voor mij in dit specifieke geval niet zo zwaar. Waar ben je precies bang voor? Op welke manier zou Henkie misbruik moeten maken van je naams- en rekeninggevens?

Irritante reclames werken lang niet altijd beter. Overigens dekt irritant in dit geval niet helemaal de lading. Ik bedoel in dit geval meer de knipperende advertenties, met de melding dat je je PC moet controleren. Zolang websites dergelijke rotzooi tonen, kom je bij mij niet op de Whitelist. Nog altijd zijn het de advertentie netwerken die een hoop besmettingen veroorzaken. Je mag als website de keus maken om er gebruik van te maken, maar vervolgens de bezoeker de schuld geven van dalende inkomsten is niet eerlijk.


Volgens mij krijgt de bezoeker niet de schuld. Het is gewoon een feit dat a) klanten adblock gebruiken en b) het niet langer te verwachten is dat Henkie zijn eigen geld in deze dienst steekt. Klagen over een gratis dienst vind ik altijd erg raar. Dan maak je er toch lekker geen gebruik van. En een vrijwillige donatie komt niet met allerlei voorwaarden. Voor mij niet tenminste, en dat vind ik prima.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor henkie » 04 mei 2016 13:07

Het gaat gelukkig allemaal prima met Refoweb. De bezoekersaantallen zijn enorm en er zijn voldoende inkomsten om de rekeningen te betalen en een bescheiden boterham aan over te houden.
Meer inkomsten betekent echter meer mogelijkheden voor de website. Iets laten programmeren, laten ontwerpen, een sneller server etc., kost veel geld. Dus daar zijn we altijd op zoek naar.
Aan de andere kant is het zo dat het gebruik van Adblockers toeneemt en dat kost ons duizenden euro's per jaar. Dat gaat direct ten koste van de ontwikkeling van de site. Dat kan niet en daar gaan we wat aan doen. Zoals zoveel sites dat inmiddels doen en zullen gaan doen.

Je hebt dus 4 opties:

-advertenties bekijken
-bescheiden bedrag betalen zonder advertenties
-Adblocker met iedere pagina een popup. (N.B. wellicht volgt later een blokkade)
-Refoweb mijden

Genoeg keuze lijkt me.

Yoshi

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2016 15:32

Het is dus maar de vraag of die pup-ups indien je een blocker gebruikt legaal zijn. In ieder geval is het een inbreuk op de privacy en daarmee moreel verwerpelijk.

Gebruikersavatar
mluther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:01

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor mluther » 04 mei 2016 16:47

henkie schreef:Aan de andere kant is het zo dat het gebruik van Adblockers toeneemt en dat kost ons duizenden euro's per jaar. Dat gaat direct ten koste van de ontwikkeling van de site. Dat kan niet en daar gaan we wat aan doen. Zoals zoveel sites dat inmiddels doen en zullen gaan doen.

Het is inderdaad een feit dat het gebruik van Adblockers toeneemt. Daarom zou het goed zijn, in plaats van deze mensen zonder meer te weigeren, onderzoek te doen naar de redenen. Dan blijkt het vooral een bescherming te zijn van de eindgebruiker. Een groot aantal besmettingen van computers vindt plaats d.m.v. advertentienetwerken, waar ook Refoweb op in is gehaakt. Het zou geen overbodige luxe zijn als er eens gekeken wordt naar een andere opzet daarvan. Verkoop desnoods de advertenties in eigen beheer. Dan kan er veel beter aan de poort geselecteerd worden.

Hoewel ik dus het eens ben dat je geld misloopt erdoor, vind ik het te gemakkelijk om alle schuld op de eindgebruiker af te schuiven. Internet is niet opgericht met een filosofie van een betaalmuur en ik ga daar tot op heden ook niet in mee. Eigenlijk maak je het verdienmodel van jou het probleem van de gebruiker en dat is het nu juist niet. Overigens natuurlijk het goed recht om een betaalmuur op te zetten, maar het is dan enkel wachten op de volgende briljante geest die het stokje overneemt.

Yoshi schreef:Het is dus maar de vraag of die pup-ups indien je een blocker gebruikt legaal zijn. In ieder geval is het een inbreuk op de privacy en daarmee moreel verwerpelijk.

@Yoshi Het ligt eraan wat voor methode er wordt toegepast. In het geval van Refoweb vind ik de methode wat discutabel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2016 19:04

mluther schreef:Het is inderdaad een feit dat het gebruik van Adblockers toeneemt. Daarom zou het goed zijn, in plaats van deze mensen zonder meer te weigeren, onderzoek te doen naar de redenen. Dan blijkt het vooral een bescherming te zijn van de eindgebruiker. Een groot aantal besmettingen van computers vindt plaats d.m.v. advertentienetwerken, waar ook Refoweb op in is gehaakt. Het zou geen overbodige luxe zijn als er eens gekeken wordt naar een andere opzet daarvan. Verkoop desnoods de advertenties in eigen beheer. Dan kan er veel beter aan de poort geselecteerd worden.


Bescherming, maar ook gewoon dat ik die irritante reclames niet wil zien :-)

Volgens mij heeft Henkie al uitgelegd dat strenger zijn in het selecteren van de reclames het probleem niet oplost. (mensen blijven adblock gebruiken en de inkomsten dalen nog verder).

Hoewel ik dus het eens ben dat je geld misloopt erdoor, vind ik het te gemakkelijk om alle schuld op de eindgebruiker af te schuiven. Internet is niet opgericht met een filosofie van een betaalmuur en ik ga daar tot op heden ook niet in mee. Eigenlijk maak je het verdienmodel van jou het probleem van de gebruiker en dat is het nu juist niet. Overigens natuurlijk het goed recht om een betaalmuur op te zetten, maar het is dan enkel wachten op de volgende briljante geest die het stokje overneemt.


Het internet is inderdaad radicaal verandert sinds het door de commercie is 'ontdekt'. Het voordeel is een enorme 'professionalisering', maar het nadeel is helaas dat er dan wel voor moet worden betaald (direct of indirect).

@Yoshi Het ligt eraan wat voor methode er wordt toegepast. In het geval van Refoweb vind ik de methode wat discutabel.


Er blijkt een zaak te liggen bij het Europese Hof of zo waarin wordt gezegd dat een server niet zonder mijn toestemming mag kijken welke plugins (zoals Adblock) ik draai. Daar verwijst Yoshi naar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mluther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:01

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor mluther » 04 mei 2016 20:11

Mortlach schreef:Volgens mij heeft Henkie al uitgelegd dat strenger zijn in het selecteren van de reclames het probleem niet oplost. (mensen blijven adblock gebruiken en de inkomsten dalen nog verder).

Dat wordt bij voorbaat gezegd. Als mij relevante niet te opdringerige reclames worden beloofd zet ik 'm gelijk uit. Enige reden waarom ik misschien alsnog niet zou doen zijn de eventuele trackers die mij volgen.

Mortlach schreef:Het internet is inderdaad radicaal verandert sinds het door de commercie is 'ontdekt'. Het voordeel is een enorme 'professionalisering', maar het nadeel is helaas dat er dan wel voor moet worden betaald (direct of indirect).

Ik zie het eerder als een kaping door commerciële partijen. Refoweb schaar ik daar sowieso niet onder. Het internet is echter niet van de commercie. Dat was het niet en zal het ook niet worden. Er worden verwoede pogingen gedaan om het wel voor elkaar te krijgen, maar ik zal me hier hoe dan ook tegen verzetten. Het internet is van ons (de bevolking). Niet van bedrijven die het proberen commercieel uit te baten.

Mortlach schreef:Er blijkt een zaak te liggen bij het Europese Hof of zo waarin wordt gezegd dat een server niet zonder mijn toestemming mag kijken welke plugins (zoals Adblock) ik draai. Daar verwijst Yoshi naar.

Dat klopt (meer te lezen op daarover op o.a. Tweakers: Detectie van adblockers volgens Europese Commissie illegaal. Er zijn drie technieken (Bron: klik) waarvan er eentje waarschijnlijk niet zou mogen. Overigens vind ik de discussie over het al dan niet mogen detecteren niet zo interessant. Zolang dat aan de serverkant gebeurd heb ik er geen probleem. In het geval Refoweb wordt actief gekeken of je Adblock hebt geïnstalleerd. Dat is onwenselijk. Echter zou wetgeving je als website enkel verplichten door het vragen van toestemming. Hetzelfde als de cookie melding die je nu krijgt. Die is vooral vervelend en veranderd in de praktijk niets. Het zou je privacy moeten beogen, maar doet dat totaal niet. Dat is overigens met veel Europese wetgeving als het om privacy gaat. Enerzijds moet je als website bezoekers waarschuwen voor cookies, maar ondertussen mag er meer getapt worden, moet Google zoekresultaten verwijderen uit de EU variant (de informatie blijft gewoon op internet staan - dus een wassen neus). Maar goed, ik denk dat hiermee afdwalen van het onderwerp.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor Arco » 09 mei 2016 15:06

Henkie,

Op een minder vriendelijke wijze werd ik verzocht om mijn adblocker uit te zetten. Dat heb ik nu gedaan, voor deze site, hoewel ik geen enkel idee hoe jij denkt geld aan mij te verdienen. Ik irriteer mij mateloos aan die reclame. Ik klik niet op een reclame en ga niet af op een zogenaamde aanbieding. Even over het forum scrollen en dan een pop-up. :x

De reclames die worden getoond hebben verrassend veel overeenkomst met mijn zoekacties via een niet nader te noemen zoekmachine. Naast de mogelijkheid dat de wijze waarop mijn adblocker werd gedetecteerd, vind ik dit een inbreuk op mijn privacy.

Wat ga je hieraan doen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Lekker: die achtergrondreclame

Berichtdoor henkie » 09 mei 2016 16:52

Dank voor het uitzetten!
Heeft u een keuze kunnen maken uit de 4 opties hierboven? ;-)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten