henkie schreef:Wat heeft het voor een zin als jij niet goed leest? Ik vind het erg jammer van mijn tijd.
Ik lees anders behoorlijk goed wat je zegt (en dat is helaas niet veelzeggend, of juist wel...).
mluther schreef:Zodra die community wegloopt, houdt het gewoon op.
henkie schreef:Ik wijs er verder op dat zo'n 15% van de bezoekers gebruik maakt van een Adblocker. 850.000 bezoekers per jaar niet.
Yoshi heeft hier eigenlijk al een reactie op gegeven (ik ging ervan uit dat je dit onderscheid zelf ook wel wist te maken).
Derhalve toch nog even van mijn kant: 850.000 bezoekers per jaar zegt mij m.i. heel erg weinig. Komende die wekelijks of dagelijks terug? Zijn het eendagsvliegen. Spreek je over unieke bezoekers. Bezoekers zijn niet gelijk aan een community. De community is de geregistreerde meute. Dat gezegd hebbend, valt me een aantal van 5234 geregistreerde gebruikers op het Forum wel wat tegen. Natuurlijk, weet ik dan nog niet hoe groot het aantal is wat zich wel op de vragenrubriek geregistreerd heeft, maar niet voor het Forum, maar dat zal niet heel veel hoger liggen.
Ps. Zo net nog even een en ander uitzitten zoeken. Op basis van dit
artikel uit 2013, is de keiharde conclusie dat er meer dan miljoen bezoekers verdwenen zijn. Wat ik daarnaast concludeer is dat het bij die 850.000 eigenlijk over het aantal pagina bezoeken gaat en niet over het aantal unieke bezoekers. Als je dat laatste bekijkt kom je een stuk lager uit.
mluther schreef:als de inkomsten dalen moet je dat niet op de gebruikers met een Adblocker afschuiven
henkie schreef:Aan de andere kant is het zo dat het gebruik van Adblockers toeneemt en dat kost ons duizenden euro's per jaar.
Als dat duizenden euro's per jaar kost, dan gaat een donatie van 15 Euro je niet uit de brand helpen. En opnieuw, je schuift het probleem van inkomsten af op de 'klant' van jou. Dat kan je doen, maar is niet fair. Het is hetzelfde als winkels die roepen dat het de schuld is van webshops dat hun inkomsten dalende zijn. Dat is maar de halve waarheid. De echte waarheid is dat het huidige verdienmodel niet langer houdbaar is. Dat geldt evengoed voor websites die een kruistocht zijn begonnen tegen Adblock gebruikers. Als het aantal trackers gereduceerd zou worden en relevante reclame getoond zou worden, zou dat mensen sneller over de streep trekken hun Adblocker uit te zetten. Dan verdien je gelijk meer dan die schamele 15 Euro die je er nu per gebruiker aan overhoudt.
Verder erg eens met wat Yoshi zegt. Het moment dat Refoweb gebruikers met Adblocker gaat weren, verplaatst de discussie zich wel ergens anders naartoe. Persoonlijk zou ik eerder inzetten op het vergaand integreren van de sociale media. Maak het bijv. mogelijk om via Facebook te reageren op vragen. Ik ben me bewust dat dit voor mezelf betekend dat ik aan privacy inboet, maar je bereik zal groter worden.
Ps. Ik weet dat wat ik nu zeg in m'n eigen nadeel kan gaan werken, maar dat zei dan maar zo. Als je iets wil toepassen moet het goed toegepast worden. Ook als dat in m'n eigen nadeel kan werken. De methode waarmee de detectie nu plaatsvindt werkt eigenlijk niet (goed genoeg). Meer dan dit zeg ik niet, maar doe er je voordeel mee.