Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 14:06

Ik weet niet meer wie het schreef, maar er zijn zoveel mensen die getroffen zijn door de muziek of de woorden van bepaalde muziek en dat vind ik zo ontroerend dat weegt niet op tegen alle geblah geblah...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 14:09

Wilsophie schreef:Ik weet niet meer wie het schreef, maar er zijn zoveel mensen die getroffen zijn door de muziek of de woorden van bepaalde muziek en dat vind ik zo ontroerend dat weegt niet op tegen alle geblah geblah...

God kan ook door muziek tot de mens spreken.
Daar ben ik van overtuigd.
Maar dat wordt door sommigen al als een redelijk extreem standpunt veroordeeld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor ineke-kitty » 05 mar 2014 14:29

volgens mij ging het hier over extremisme, en over christenen die geloven in het Bijbels wereldbeeld, dat als "dom" wordt bestempeld, en niet over de voorkeur die je hebt voor muziek, al dan niet "christelijk".

Het gaat ten diepste over het veroordelend vingertje wat keer op keer wordt opgestoken, als het gaat om Bijbelse dingen waar men nog nooit van gehoord heeft, en het dan maar afdoet als sektarisch.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 14:40

ineke-kitty schreef:volgens mij ging het hier over extremisme, en over christenen die geloven in het Bijbels wereldbeeld, dat als "dom" wordt bestempeld, en niet over de voorkeur die je hebt voor muziek, al dan niet "christelijk".

Het gaat ten diepste over het veroordelend vingertje wat keer op keer wordt opgestoken, als het gaat om Bijbelse dingen waar men nog nooit van gehoord heeft, en het dan maar afdoet als sektarisch.

Het ging over extremisme.
In alle vormen.
De TS haalt 4 voorbeelden aan. In die voorbeelden is inderdaad het holle-aarde standpunt genoemd, maarr ook het door schelpje aangedragen "mode is van de Duivel" (niet haar eigen mening) valt onder extremisme.
En extremisme hoeft an zich niet fout te zijn, het hangt ervanaf hoe je ermee omgaat!
Laatst gewijzigd door StillAwake op 05 mar 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 14:43

StillAwake schreef:God kan ook door muziek tot de mens spreken.
Daar ben ik van overtuigd.
Maar dat wordt door sommigen al als een redelijk extreem standpunt veroordeeld.


Het zijn dezelfde mensen die een geloof in bepaalde Bijbelse zaken ook extreem vinden en nu bedoel ik niet de holle aarde, maar als ik zeg dat Adam uit een gevallen aarde is genomen dus als een zondaar was voor hij zondigde krijg ik ook de hele reformatie over mij heen en dat is niet erg.
Maar als ik vraag waar in een zondeloos mens de verleiding vandaan komt dan zwijgt men in alle talen.
Dus geloof ik de restitutieleer. Dat kun je niet eens bespreekbaar maken want het is heel simpel : "wat de boer niet kent danwel de intellectueel dat vreet hij niet.
En vervolgens gaat men in de stand van het benoemen van medemensen als "dom" "dommer" en erg dom.
De variant is ... ach vul maar in.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 14:44

StillAwake schreef:maarr ook het door schelpje aangedragen "mode is van de Duivel" valt onder extremisme.
En extremisme hoeft an zich niet fout te zijn, het hangt ervanaf hoe je ermee omgaat!

Zeg je daar wel even bij dat dit niet mijn mening is!!!
Bij deze doe ik het dus zelf. Want ik zie al weer wat er dan gaat gebeuren door bepaalde personen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 14:46

StillAwake schreef:Het ging over extremisme.
In alle vormen.
De TS haalt 4 voorbeelden aan. In die voorbeelden is inderdaad het holle-aarde standpunt genoemd, maarr ook het door schelpje aangedragen "mode is van de Duivel" valt onder extremisme.
En extremisme hoeft an zich niet fout te zijn, het hangt ervanaf hoe je ermee omgaat!


En dus verzanden we in filosofie dan wel ethiek want het gaat er totaal niet om hoe de mens ermee omgaat. Dan ga je voorbij aan een aantal zaken die voor mij het kenmerk is van geloof. Ik herken daarin niets van extremisme, maar blijkbaar weet de topicopener zelf niet goed waar hij het over wil hebben.
De topicopener haalt m.i. totaal niet een mode van de duivel aan. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 14:49

schelpje3 schreef:Zeg je daar wel even bij dat dit niet mijn mening is!!!
Bij deze doe ik het dus zelf. Want ik zie al weer wat er dan gaat gebeuren door bepaalde personen.

Consider it done!
Excuus als ik het deed overkomen als jouw mening, dat is niet mijn intentie geweest.
Uit je opmerking:
schelpje3 schreef:Daar kun je van schrikken of boos om worden, maar in feite is het wel zo, alleen wordt dat nogal overtrokken gezegd.

destilleerde ik overigens wel dat je het misschien niet zo gezegd zou willen hebben, maar het er wel mee eens was...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 14:49

schelpje3 schreef:Zeg je daar wel even bij dat dit niet mijn mening is!!!
Bij deze doe ik het dus zelf. Want ik zie al weer wat er dan gaat gebeuren door bepaalde personen.



Bepaalde personen is niet aan de orde , maar Schelpje noemt dat volledig terzijde en staat daar niet achter, maar het gaat weer zoals altijd. Gravo en Jaapo gooien een lontje in het kruidvat en wij tuimelen erin door over elkaar te rollen.
Dat heet gewoon arrogantie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 14:51

Wilsophie schreef:En dus verzanden we in filosofie dan wel ethiek want het gaat er totaal niet om hoe de mens ermee omgaat. Dan ga je voorbij aan een aantal zaken die voor mij het kenmerk is van geloof. Ik herken daarin niets van extremisme, maar blijkbaar weet de topicopener zelf niet goed waar hij het over wil hebben.
De topicopener haalt m.i. totaal niet een mode van de duivel aan. :lol: :lol:

Extremisme is een term die wordt gebruikt om ideeën of acties te beschrijven die (volgens de critici ervan extreem zijn). Het woord extremisme wordt vaak gebruikt om een ideologie te benoemen die ver buiten het centrum van de maatschappij staat. Extremisme wordt wel omschreven als een systematische poging om een bepaalde ideologie tot in de uiterste consequenties, in alle delen van de samenleving door te voeren.

Vrij naar Wikipedia
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 14:55

StillAwake schreef:destilleerde ik overigens wel dat je het misschien niet zo gezegd zou willen hebben, maar het er wel mee eens was...

Ik heb gewoon heel veel begrip voor bepaalde extreme uitspraken, omdat ik weet vanuit welke achtergrond dit gezegd wordt.
En zeg nu eerlijk, dan ga je er i.i.g. wel over nadenken, toch?
Wanneer iets zoetjes en lieflijk gezegd wordt, gaat het vaak het ene oor in en het andere uit.
Als je de modewereld beziet, met alle overdreven gedoe, buitenkant, uiterlijk, daar draait het om. Graatmagere modellen en wat je vorig jaar gedragen hebt en trendy was, is nu uit.
In dat licht bezien S.A. is dat toch niet van God? En alles wat niet van God is, is toch werelds>> dus satan?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 15:02

schelpje3 schreef:Ik heb gewoon heel veel begrip voor bepaalde extreme uitspraken, omdat ik weet vanuit welke achtergrond dit gezegd wordt.
En zeg nu eerlijk, dan ga je er i.i.g. wel over nadenken, toch?
Wanneer iets zoetjes en lieflijk gezegd wordt, gaat het vaak het ene oor in en het andere uit.
Als je de modewereld beziet, met alle overdreven gedoe, buitenkant, uiterlijk, daar draait het om. Graatmagere modellen en wat je vorig jaar gedragen hebt en trendy was, is nu uit.
In dat licht bezien S.A. is dat toch niet van God? En alles wat niet van God is, is toch werelds>> dus satan?

Persoonlijk zou ik een man die dergelijke dingen schreeuwt (want dat doen dergelijke figuren vaak) niet serieus nemen, al vertelde hij wat voor weer het morgen wordt.
Enb ik ben met je eens dat de modewereld een wereld is waar ik me afzijdig van wens te houden.
De grote shows op de catwalks hebben overigens weinig van doen met de kleding die bij de bekende Zweed hangt...
Ik geloof best dat er uitwassen in de modewereld zijn die satanische invloeden ondervinden.
Maar als ik zie hoe modeontwerpers aanbeden worden zie ik het verschil met die extreme predikanten dan net weer niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor ineke-kitty » 05 mar 2014 16:28

SW: " Ik trachtte aan te tonen dat extremisme breder is dan sektarisch gedachtengoed"

Wat is "sektarisch gedachtengoed"?

Christenen die Gods Woord letterlijk nemen, de Bijbel boven de zogenaamde wetenschap stellen, valt dat onder "sektarisch gedachtengoed"?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor mona » 05 mar 2014 17:06

Naar aanleiding van de post van Gravo wil ik even reageren.
Het open forum is voor alle onderwerpen en meningen. Dat staat in het overzicht.
Bij beleid en en regels (algemeen) staat het volgende:

Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren vanuit de gereformeerde gezindte. Zij kunnen er met elkaar discussiëren of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met respect voor elkaar en met inachtneming van de regels. Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
De forumleden zelf dragen ook een grote verantwoordelijkheid. Zij hebben, naast de moderatoren, ook een taak om het reformatorische karakter van dit forum op een acceptabel niveau te houden.


Gelden er voor het open forum geen voorwaarden? Mag daar alles op gezegd worden, en moeten we als deelnemers zelf het 'reformatorisch karakter' van dit forum waarborgen? Ik kan daar een heel stuk in mee gaan, maar het holle-bolle aarde verhaal vind ik persoonlijk eerder tot het lol-topic behoren, dan tot een serieus onderwerp op een reformatorisch forum.

Verder nog even over het domme deel van het christendom. Ik weet niet exact hoe Gravo dit bedoelt, wat je kunt het op verschillende manieren interpreteren.
Toch stak mij dit toen ik het las.
Want zo af en toe heb ik het idee in discussie's, dat ik tot de dombo's behoor. Omdat ik geen Hebreeuws of Grieks heb gestudeerd. Omdat ik niet weet hoe iets in de grondtaal staat. Omdat ik een spellingfout maak. Omdat ik uit lappen Engelse tekst geen wijs meer wordt.
Dan denk ik: ik moet me maar beperken tot de slow chat.
Maar dat wil ik niet. Maar reageren durf ik ook niet altijd.
Misschien kan er een onderdeel Elite Forum en een onderdeel Dombo Forum komen.... :D

Vooruit, dit moest mij even van het hart.
En oja, misschien kunnen de Elite en de Dombo's samen het niveau van bejegening op een wat hoger plan tillen, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Met goede omgangsvormen kom je een heel eind.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Bambi » 05 mar 2014 17:19

@Mona:
Maak je niet druk, echte wijsheid komt van God.
En de wijsheid die hier vaak ten toon gespreid wordt, is wijsheid van het menselijk verstand.
Daar kan ik ook vaak met mijn verstand niet bij.
En als ik het soms probeer, dan maakt God me duidelijk, dat ik me er niet mee bezig moet houden, omdat het niet van belang is voor mij.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten