Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 19:09

ineke-kitty schreef:SW: " Ik trachtte aan te tonen dat extremisme breder is dan sektarisch gedachtengoed"

Wat is "sektarisch gedachtengoed"?

Christenen die Gods Woord letterlijk nemen, de Bijbel boven de zogenaamde wetenschap stellen, valt dat onder "sektarisch gedachtengoed"?

Nee, dat valt er niet onder. Pas als een bepaalde religieuze leider (hiervoor met een spottende toon guru genoemd) het denkwerk voor zijn volgelingen gaat doen wordt het dat (in mijn optiek).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 19:17

mona schreef:Naar aanleiding van de post van Gravo wil ik even reageren.
Het open forum is voor alle onderwerpen en meningen. Dat staat in het overzicht.
Bij beleid en en regels (algemeen) staat het volgende:

Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren vanuit de gereformeerde gezindte. Zij kunnen er met elkaar discussiëren of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met respect voor elkaar en met inachtneming van de regels. Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
De forumleden zelf dragen ook een grote verantwoordelijkheid. Zij hebben, naast de moderatoren, ook een taak om het reformatorische karakter van dit forum op een acceptabel niveau te houden.


Gelden er voor het open forum geen voorwaarden? Mag daar alles op gezegd worden, en moeten we als deelnemers zelf het 'reformatorisch karakter' van dit forum waarborgen? Ik kan daar een heel stuk in mee gaan, maar het holle-bolle aarde verhaal vind ik persoonlijk eerder tot het lol-topic behoren, dan tot een serieus onderwerp op een reformatorisch forum.

Verder nog even over het domme deel van het christendom. Ik weet niet exact hoe Gravo dit bedoelt, wat je kunt het op verschillende manieren interpreteren.
Toch stak mij dit toen ik het las.
Want zo af en toe heb ik het idee in discussie's, dat ik tot de dombo's behoor. Omdat ik geen Hebreeuws of Grieks heb gestudeerd. Omdat ik niet weet hoe iets in de grondtaal staat. Omdat ik een spellingfout maak. Omdat ik uit lappen Engelse tekst geen wijs meer wordt.
Dan denk ik: ik moet me maar beperken tot de slow chat.
Maar dat wil ik niet. Maar reageren durf ik ook niet altijd.
Misschien kan er een onderdeel Elite Forum en een onderdeel Dombo Forum komen.... :D

Vooruit, dit moest mij even van het hart.
En oja, misschien kunnen de Elite en de Dombo's samen het niveau van bejegening op een wat hoger plan tillen, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Met goede omgangsvormen kom je een heel eind.

Ha Mona,
Welkom bij de dombo's! Ook ik kan geen Hebreeuws en Grieks lezen (wel Engels, maar dat wordt niet tot de grondtalen gerekend).
Spellingsfouten heb ik ongeveer een patent op (alleen mijn computer zet er dan een rood kringeltje onder) en als technicus ben ik ook niet taalvaardig, toch het eerste (en vaak enige) wat van je gezien wordt op een forum.
Gravo doelde in zijn topic-opener op sommige mensen die blindelings achter een leider/voorganger aanlopen.
Hij gaf een aantal voorbeelden van "dom" (zijn woorden) christendom. Dat waren voorbeelden uit discussies over wereldwijde complotten en de vorm van de Aarde.
Hoewel ik uiterst voorzichtig ben met de kwalificatie "dom" (mijn vrouw voelt zich soms ook een dom gansje, en dat krijg ik er maar niet uit...) is het blindelings aanhangen van theorieen die een kind van 5 al onderuit kan halen wel iets wat in die buurt komt.
Persoonlijk heb ik jou nog niet op een domme post betrapt (althans niet dommer dan mijn eigen schrijfsels), dus voel je niet aangesproken!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 19:23

Wilsophie schreef:Vreemde conclusie als je niet weet wie van alle posters in dit topic hebben nagedacht of niet.
Heb je een glazen bol Rozijn?

Dit zijn nu de reacties die volkomen zinloos zijn en ook niets toevoegen voor wie danook.
Tja....calvinisme...en het vingertje.

Ja, ik heb een glazen bol, nog over van mijn knikkertijd van vroeger. :-oo

Het leuke is wel dat jij de moeite neemt om te vertellen dat mijn reactie zinloos is... ;)

Wat meer ontopic:
I.Kitty schreef ergens:
Het gaat ten diepste over het veroordelend vingertje wat keer op keer wordt opgestoken, als het gaat om Bijbelse dingen waar men nog nooit van gehoord heeft, en het dan maar afdoet als sektarisch.
Als het werkelijk Bijbelse dingen waren, zou er heus wel naar je geluisterd worden. Maar het probleem is dat het vaak een gegoochel is met Bijbelteksten, al dan niet aangevuld met getallenleer, ongewijde schrijvers en wat dies meer zij.
En als je dan vraagtekens zet, dan heb je het niet begrepen... En als je vasthoudend blijft in het vragen, krijg je helemaal geen antwoord meer.

Ik zie de openingspost als een zoveelste poging om bepaalde forummers hier wakker te schudden. Om ze eindelijk eens in te laten zien dat ze denken heel Bijbels bezig te zijn, maar ten diepste de Bijbel niet gebruiken waarvoor hij ons gegeven is.

Maar goed, ook dit zal wel weer zinloos zijn...

---

Ik sluit me ook aan bij de dombo's. Ik heb na twee jaar Grieks op het VWO het uiterst domme besluit genomen om het uit mijn vakkenpakket te gooien. En ik snap geen jota van het Hebreeuws.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor ineke-kitty » 05 mar 2014 20:58

Rozijn

Men krijgt antwoord, mits er geen persoonlijke kwalificaties worden geplempt naar mensen toe die geloven in het Bijbelse wereldbeeld. Persoonlijk laat ik me niet wegzetten als "dom" .
Dan is het einde discussie wat mij betreft.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor JeeWee » 05 mar 2014 21:12

Rozijn schreef:En zo wordt een gedachte die het waard is om overdacht te worden maar weer gauw afgeserveerd. Erover nadenken is blijkbaar eng...

Amen!

Juist dat wat Gravo aandraagt, is alleszins zinnig.
Zelf ben ik allang afgehaakt en vind meestal alleen de eerste reacties nog interessant.
Daarna worden topics en vrijwel het hele open forum gekaapt door iets wat nog het meest lijkt op bizarre luchtfietserij.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor elbert » 06 mar 2014 08:02

mona schreef:Gelden er voor het open forum geen voorwaarden? Mag daar alles op gezegd worden, en moeten we als deelnemers zelf het 'reformatorisch karakter' van dit forum waarborgen? Ik kan daar een heel stuk in mee gaan, maar het holle-bolle aarde verhaal vind ik persoonlijk eerder tot het lol-topic behoren, dan tot een serieus onderwerp op een reformatorisch forum.
Jazeker gelden er voor het open forum voorwaarden. Sowieso geldt het volgende:
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)
Daarbij geldt nog iets anders wat ook in de regels staat (en wat je ook citeert):
Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
Nou is deze regel voor interpretatie vatbaar, want wat valt daar nu wel en niet onder? En wat is actief promoten?
Laten we het er op houden dat dit elke keer maatwerk is waar moderators/de forumleiding actief naar kijken en elke keer een afweging maken. Als bijvoorbeeld een moslim op het open forum komt vertellen dat iedereen moslim moet worden en enkel met dat doel op Refoweb actief is, dan zal zijn aanwezigheid op Refoweb niet lang duren. Hetzelfde geldt voor sekteleden met hetzelfde doel. Nu zijn we over het algemeen wel vrij tolerant op het Open Forum, want we willen ook niet onnodig de gesprekken afkappen, maar er kan een moment komen dat we zeggen dat het wel welletjes is geweest met iemands aanwezigheid daar.
Dus nee, er kan niet alles gezegd worden, ook niet op het Open Forum.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 06 mar 2014 09:24

Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.

elbert schreef:Nou is deze regel voor interpretatie vatbaar, want wat valt daar nu wel en niet onder? En wat is actief promoten?
Laten we het er op houden dat dit elke keer maatwerk is waar moderators/de forumleiding actief naar kijken en elke keer een afweging maken. Als bijvoorbeeld een moslim op het open forum komt vertellen dat iedereen moslim moet worden en enkel met dat doel op Refoweb actief is, dan zal zijn aanwezigheid op Refoweb niet lang duren. Hetzelfde geldt voor sekteleden met hetzelfde doel. Nu zijn we over het algemeen wel vrij tolerant op het Open Forum, want we willen ook niet onnodig de gesprekken afkappen, maar er kan een moment komen dat we zeggen dat het wel welletjes is geweest met iemands aanwezigheid daar.
Dus nee, er kan niet alles gezegd worden, ook niet op het Open Forum.

Lastig is ook dat een ieder zijn/haar eigen interpretatie van de Bijbel als enige juiste methode de Bijbel te interpreteren beschouwd.
Daardoor denken veel mensen dat een ander de regels schendt, terwijl het in de ogen van die ander wel eens precies andersom zou kunnen zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten