Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 10:31

gravo schreef:Zo kan dus maandenlang iets stompzinnigs als "holle aarde", "wereldwijde complotten", "allerlei-weetjes-over-Satan" of "inside-information-over-de-precieze-gebeurtenissen-van-de-op-handen-zijnde-eindtijd" blijven rondzingen. Alsof er geen belangrijker zaken aan de orden gesteld kunnen worden.
Knettergek.
Stop maar met Open Forum!
gravo


Beste gravo, als ik me wel eens beklaagde bij de mods, dat allerlei onzinnige dingen beweerd mochten worden, kreeg ik als antwoord dat op het open forum ieder zijn eigen mening mag hebben en dus ook uitdragen, mits die niet tegen de forumregels ingaat.
Maar dat blijkt in de praktijk heeeeeeeeeel rekbaar te zijn.
Dergelijke personen voelen als een zilverpapiertje op een kiesvulling en heb ik me laten verleiden tot teveel off topic reacties, met week verplicht zwijgen tot gevolg.

Ik behoor tot de rechtse groepering, maar vind het fijn en leerzaam met allerlei mensen van gedachten te wisselen en heb wel eens mijn mening over iets bij moeten stellen. En ook buitenkerkelijken zijn wat mij betreft van harte welkom.

Zo af en toe is het goed om te bedenken, waarom iemand je nu precies op de zenuwen werkt. De één mag van alles zeggen en je voelt niets, de ander zegt één dingetje en het begint te borrelen.
Vaak gaat daar een forumgeschiedenis aan vooraf, die niet bekend is bij anderen. Of de bijdragen bestaan alleen uit niet terzake doende of "gefrustreerde en vijandige" opmerkingen jegens bepaalde mensen en groeperingen.

Ik heb wel eens geopperd, geef iemand een tijdelijke toegang tot het religiegedeelte en kijk na zoveel tijd of aantal postings, hoe het gaat.
Ik snap ook niet zo goed het toelatingsbeleid, als ik zie wat sommigen posten in het besloten gedeelte.

Dus: alles wat met Bijbel en geloof te maken heeft, in een besloten gedeelte. En de rest in een open gedeelte. En dan in het besloten gedeelte een strengere moderatie.
Alles wat niet aangetoond kan worden uit de Bijbel, direct verwijderen.
En daar horen die precieze gebeurtenissen, holle-aarde, en allerlei andere cijfermatige verzinsels, ook bij wat mij betreft.

En jij hebt het over extremistische christenen. Zo zie ik hen juist niet. Want er is veel gepraat, maar intussen kan er van alles mee door.
Fundamentalisten zitten hier echt niet. Ze zouden binnen een dag hier al volkomen vastlopen.
Maar ik versta daar dus iets anders onder dan jij. :wink:

Wat betreft dom en slim. Hoogopgeleid, laag opgeleid. Dat heeft met waarachtig geloof niets te maken! Het evangelie is voor iedereen, voor de eenvoudigen geopenbaard en voor de wijzen verborgen, staat in de Bijbel.
We hebben niet allemaal Hebreeuws, Latijn of Grieks gestudeerd. Maar dat hoeft toch geen bezwaar te zijn?

Maar om op jouw vraag een antwoord te geven: nee, gaat niet samen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:47

schelpje3 schreef:Beste gravo, als ik me wel eens beklaagde bij de mods, dat allerlei onzinnige dingen beweerd mochten worden, kreeg ik als antwoord dat op het open forum ieder zijn eigen mening mag hebben en dus ook uitdragen, mits die niet tegen de forumregels ingaat.
Maar dat blijkt in de praktijk heeeeeeeeeel rekbaar te zijn.
Dergelijke personen voelen als een zilverpapiertje op een kiesvulling en heb ik me laten verleiden tot teveel off topic reacties, met week verplicht zwijgen tot gevolg.

Ik behoor tot de rechtse groepering, maar vind het fijn en leerzaam met allerlei mensen van gedachten te wisselen en heb wel eens mijn mening over iets bij moeten stellen. En ook buitenkerkelijken zijn wat mij betreft van harte welkom.

Zo af en toe is het goed om te bedenken, waarom iemand je nu precies op de zenuwen werkt. De één mag van alles zeggen en je voelt niets, de ander zegt één dingetje en het begint te borrelen.
Vaak gaat daar een forumgeschiedenis aan vooraf, die niet bekend is bij anderen. Of de bijdragen bestaan alleen uit niet terzake doende of "gefrustreerde en vijandige" opmerkingen jegens bepaalde mensen en groeperingen.

Ik heb wel eens geopperd, geef iemand een tijdelijke toegang tot het religiegedeelte en kijk na zoveel tijd of aantal postings, hoe het gaat.
Ik snap ook niet zo goed het toelatingsbeleid, als ik zie wat sommigen posten in het besloten gedeelte.

Dus: alles wat met Bijbel en geloof te maken heeft, in een besloten gedeelte. En de rest in een open gedeelte. En dan in het besloten gedeelte een strengere moderatie.
Alles wat niet aangetoond kan worden uit de Bijbel, direct verwijderen.
En daar horen die precieze gebeurtenissen, holle-aarde, en allerlei andere cijfermatige verzinsels, ook bij wat mij betreft.

En jij hebt het over extremistische christenen. Zo zie ik hen juist niet. Want er is veel gepraat, maar intussen kan er van alles mee door.
Fundamentalisten zitten hier echt niet. Ze zouden binnen een dag hier al volkomen vastlopen.
Maar ik versta daar dus iets anders onder dan jij. :wink:

Wat betreft dom en slim. Hoogopgeleid, laag opgeleid. Dat heeft met waarachtig geloof niets te maken! Het evangelie is voor iedereen, voor de eenvoudigen geopenbaard en voor de wijzen verborgen, staat in de Bijbel.
We hebben niet allemaal Hebreeuws, Latijn of Grieks gestudeerd. Maar dat hoeft toch geen bezwaar te zijn?

Maar om op jouw vraag een antwoord te geven: nee, gaat niet samen.

Jijzelf hebt ook nogal eens de neiging om een afwijkende mening "duivels" te noemen.
Welliswaar in het open forum (onder andere de metal-discussie indertijd), maar het heeft me daarom niet minder gekwetst.
Extremisme kan dus ook een heel andere vorm hebben!
En ik besef dat er waarschijnlijk mensen zijn (misschien jij wel) die mijn denkbeelden extreem vinden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 10:48

Ja, daar ben ik me van bewust. Dat gebeurt bij bepaalde onderwerpen. Maar daarom is iemand nog niet extreem! Want dan zie je dat terug in elk topic.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:52

schelpje3 schreef:Ja, daar ben ik me van bewust. Dat gebeurt bij bepaalde onderwerpen. Maar daarom is iemand nog niet extreem! Want dan zie je dat terug in elk topic.

Ik zeg niet dat jij een extremist bent (ik heb dat idee ook niet) maar ben wel geschrokken van keihrde kwalificaties als "duivels", "satanisch" en de absolute toon waarop dat soor kwalificaties over onder ander mijzlef gesteld werden.
In veel onderwerpen kunnen we het wél eens zijn, maar de manier waarop jij sommige personen wegzet kan heel kwetsend overkomen!
En ik ben me ervan bewust dat ik hoogstwaarschijnlijk ook mensen veel te hard in de hoek zet, en misscien zelfs in een hoek waar ze niet horen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 10:56

StillAwake schreef:Ik zeg niet dat jij een extremist bent (ik heb dat idee ook niet) maar ben wel geschrokken van keihrde kwalificaties als "duivels", "satanisch" en de absolute toon waarop dat soor kwalificaties over onder ander mijzlef gesteld werden.
In veel onderwerpen kunnen we het wél eens zijn, maar de manier waarop jij sommige personen wegzet kan heel kwetsend overkomen!
En ik ben me ervan bewust dat ik hoogstwaarschijnlijk ook mensen veel te hard in de hoek zet, en misscien zelfs in een hoek waar ze niet horen...

Dan ben jij niks gewend :wink:
Ik hoor dominees wel eens de mode uit Parijs (de man weet niet dat dit allang niet meer exclusief de modestad is) van de satan noemen. Of oorbellen, of roklengtes.
En dat je dan dus in de klauwen van hem bent.
Daar kun je van schrikken of boos om worden, maar in feite is het wel zo, alleen wordt dat nogal overtrokken gezegd.
Maar bezie eens je eigen reactie, waarom maakt het je kwaad als iemand het zo noemt?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 11:03

schelpje3 schreef:Dan ben jij niks gewend :wink:
Ik hoor dominees wel eens de mode uit Parijs (de man weet niet dat dit allang niet meer exclusief de modestad is) van de satan noemen. Of oorbellen, of roklengtes.
En dat je dan dus in de klauwen van hem bent.
Daar kun je van schrikken of boos om worden, maar in feite is het wel zo, alleen wordt dat nogal overtrokken gezegd.
Maar bezie eens je eigen reactie, waarom maakt het je kwaad als iemand het zo noemt?

Ik kan me ongelofelijk kwaad maken op predikanten die dergelijke onzin de ether inslingeren.
Domweg omdat het onjuist is.
En wat betreft de muziek discussie: Zonder dergelijke muziek was ik nu misschien nog steeds onbekend met het Christendom en met het geloof.
Was ik wellicht atheïst gebleven.
Deze muziek heeft een enorm belangrijke rol in mijn leven gespeeld.
Als dat als duivels wordt bestempeld door iemand die van kinds af aan in de kerkbanken heeft gezeten voel ik me daarin neergezet als een tweederangs christen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

antoon

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 11:03

Oneens met elkaar zijn, maar daar allebei je argumenten voor hebben (die ook over een weer gerespecteerd, besproken en eventueel aangetoond/gefalsificeerd kunnen worden) is wat anders dan oneens met iedereen zijn omdat de grote Guru dat zegt...


die grote Guru zoals je het noemt heeft ander heel wat geloofsbrieven. :?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 11:07

antoon schreef:die grote Guru zoals je het noemt heeft ander heel wat geloofsbrieven. :?

Ik dnek dat ik op een andere "Grote Guru" doel als jij.
als je doelt op Jezus Christus durf ik Hem inderdaad blindelings te vertrouwen.
De holle aarde theorie komt echter bij een sekteleider vandaan, die toch echt een paar geloofsbrieven minder heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:00

Eerst moest ik erom lachen al die wijsneuserigheid en aanvallende persoonlijke opmerkingen en de arrogantie van de mens die precies illustreert hoe de Bijbel ondergeschikt is gemaakt een het menselijk denken en weten.
Hoe triest ook en ik heb medelijden met een dergelijke arrogantie waar de mens op een voetstuk wordt geplaatst, hoe meer het een bevestiging is van wat ik leer vanuit de Schrift als mijn hoogste norm en autoriteit en leer ik steeds minder waardering te krijgen voor het menselijk brein en wat zich daarin kan afspelen.

Hoe en wanneer is de Bijbel ondergeschikt gemaakt aan menselijk denken en weten?

De situatie van de 21 e eeuw is dat men de Bijbel een boeiend boek vindt en belangrijk voor het begrijpen van onze cultuur, maar verder niets..
Oude verhalen en niet meer van deze tijd.l
We weten vandaag wel beter...
Koren op de molen van satan want het is juist zijn strreven om dat waarheid met name van Gods Woord te vervangen door zijn eigen waarheid, dat is de leugen!
En dat "beter weten"is dan vnl gebaseerd op wat wetenschappers en grote denkers ons hebben wijs gemaakt.
De uitkomsten van hun onderzoeken en beweringen worden vandaag op scholen en universiteiten onderwezen als of het welhaast onomstreden waarheden zijn.
Zij worden dus meegezogen in de leugencampagne van Gods tegenstander omdat zij ook gewone mensen zijn die last hebben van de aanwezige zonde in en van de verleidingen van de duivel.
En als het fundament wordt verlaten komt men op drijfzand terecht en neemt men op theologische opleidingen de Bijbel nauwelijks serieus.
Wie gelooft er nu dat Jezus op het water liep? Wie gelooft er nu in een schepping zoals de Bijbel die omschrijft en laten we over de lichamelijke opstanding maar zwijgen en zo concludeert men dat de god van de koran dezelfde is als de god van de bijbel. Kortom de theologie heeft zich een bondgenoot gemaakt van wetenschap en menselijk denken.

Juist de 7 brieven in Openbaring beschrijven per brief alle vormen van de huidige religieuze opvattingen en zijdelings de kerkgeschiedenis sinds 2000 jaar.
En de Heer zal straks zeggen, ik ben buiten de kerk gezet en dus ken ik u niet.
Want hij stond aan de kerkdeur en klopte en klopte, maar men deed niet open precies om de redenen die de T.S. zelf bloot geeft.

http://www.rolf-keppler.de/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_de_holle_Aarde
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 mar 2014 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 12:03

En zo wordt een gedachte die het waard is om overdacht te worden maar weer gauw afgeserveerd. Erover nadenken is blijkbaar eng...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:09

Vreemde conclusie als je niet weet wie van alle posters in dit topic hebben nagedacht of niet.
Heb je een glazen bol Rozijn?

Dit zijn nu de reacties die volkomen zinloos zijn en ook niets toevoegen voor wie danook.
Tja....calvinisme...en het vingertje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 12:11

StillAwake schreef:Ik kan me ongelofelijk kwaad maken op predikanten die dergelijke onzin de ether inslingeren.
Domweg omdat het onjuist is.
En wat betreft de muziek discussie: Zonder dergelijke muziek was ik nu misschien nog steeds onbekend met het Christendom en met het geloof.
Was ik wellicht atheïst gebleven.
Deze muziek heeft een enorm belangrijke rol in mijn leven gespeeld.
Als dat als duivels wordt bestempeld door iemand die van kinds af aan in de kerkbanken heeft gezeten voel ik me daarin neergezet als een tweederangs christen.

Nou nou nou... wat een hoogmoed. 8-[
Eerstens slingeren ze het de ether niet in, omdat daar geen internetverbindingen zijn, soms niet eens op een ouderwetse tape of CD!
Dat zijn mensen uit een andere tijdperk, van een ander kaliber. Ik zou het er eerlijk gezegd week in en week uit niet onder uithouden, omdat het te eenzijdig is.
Maar ik blijf er vanaf! Als iemand het extreem doortrekt, wil niet zeggen dat het geen geroepen Dienstknecht kan zijn! Pas dus op wat je zegt.

En zou het niet kunnen zijn dat die muziek een aardse pin is, om jou het hier leuk te vinden? Mensen die zo makkelijk zeggen: ik kijk uit naar mijn sterfdag, of de wederkomst van Christus, blijken in de praktijk met tientallen pinnen diep in de aarde te zitten en het hier reuze naar de zin te hebben.
Maar nu ALLES loslaten, wat van de wereld is, en de Heere Jezus volgen, radicale keuze. Zeg eens eerlijk, gaat dat lukken?
Mij vooralsnog niet :oops:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:12

StillAwake schreef:
Ik dnek dat ik op een andere "Grote Guru" doel als jij.
als je doelt op Jezus Christus durf ik Hem inderdaad blindelings te vertrouwen.
De holle aarde theorie komt echter bij een sekteleider vandaan, die toch echt een paar geloofsbrieven minder heeft...



Zelfs als dat zo is, wat dan nog? Ik lees wel dingen in de zogenaamde Dordtse leerregels of FVE? wat dat ook moge zijn...Schelpje.....die ik sektarisch vind. Als je er waarde aan hecht, ga je gang!
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 mar 2014 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 12:21

Tjonge, jonge, dit bedoel ik nou. :?
Ik dacht dat we op dit forum van de 3 FvE uitgingen? Maar kennelijk zijn daar een heleboel geschriften bijgekomen.
Nog een apart gedeelte dan maar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:21

Nou nou nou... wat een hoogmoed. 8-[
Eerstens slingeren ze het de ether niet in, omdat daar geen internetverbindingen zijn, soms niet eens op een ouderwetse tape of CD!
Dat zijn mensen uit een andere tijdperk, van een ander kaliber. Ik zou het er eerlijk gezegd week in en week uit niet onder uithouden, omdat het te eenzijdig is.
Maar ik blijf er vanaf! Als iemand het extreem doortrekt, wil niet zeggen dat het geen geroepen Dienstknecht kan zijn! Pas dus op wat je zegt.

En zou het niet kunnen zijn dat die muziek een aardse pin is, om jou het hier leuk te vinden? Mensen die zo makkelijk zeggen: ik kijk uit naar mijn sterfdag, of de wederkomst van Christus, blijken in de praktijk met tientallen pinnen diep in de aarde te zitten en het hier reuze naar de zin te hebben.
Maar nu ALLES loslaten, wat van de wereld is, en de Heere Jezus volgen, radicale keuze. Zeg eens eerlijk, gaat dat lukken?
Mij vooralsnog niet :oops:

_________________


Ah vingertje nummer 2. Wat is er nou op tegen om het hier leuk te vinden op aarde omdat je van bepaalde muziek houdt? O en dan het volgende oordeel wat dan niet over muziek gaat want die schop is uitgedeeld, dus gaan we heel vroom verder naar de mensen die uitzien naar hun sterfdag, ( je zal maar heel erg lijden) of uitzien naar de komst van Christus en nou komt het...deze mensen zitten dus met tientallen pinnen diep in de aarde en mogen het blijkbaar niet naar hun zin hebben.
Over hoogmoed gesproken.
Ik ben zo braaf, ik luister naar gezangen en psalmen die notabene gaan over het verlangen naar Zijn komst, maar ik geloof er geen fluit van wat ik zing of lees uit de Schrift. Ik zie uit naar Christus' wederkomst dan wel ontmoeting in de lucht, dat heet in de Bijbel "toekomstverwachting" één van de pilaren van een Godzaliglijk leven. =D>

Jezus volgen en toch genieten van wat onder de zon is...mag dat? Gaat dat samen.
Lukt dat. Ik zeg daar ja en amen op. Dat lukt want door genade ben ik Zijn kind en sta ik onder leiding van Zijn Geest en dan zegt Prediker dat ik mag genieten en danken voor wat Hij mij geeft en mij zegent met elke geestelijke zegening in Christus.
Dat is de vrijheid en blijheid waarmee ik gezet ben in de hemel en in Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 71 gasten