Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor gravo » 05 mar 2014 01:08

Een Open Forum, een markt waarop ideeën en overtuigingen over de toonbank gaan. Zo stel ik het me voor. In het Open Forum kan wat meer, dan binnen de fora die wat strikter op de doelgroep van reformatorische christenen zijn gericht. Prima, zou ik zeggen. Een iets vrijere gedachtewisseling, een wat meer diverse inbreng.

Maar het valt me vies tegen.

Sowieso vind ik dat er van een uitwisseling, van serieus luisteren en debatteren nauwelijks sprake is. Steeds weer vallen argumenten en serieuze antwoorden weg tegen krampachtige overtuigingen die geen enkele ruimte laten voor het minste weerwoord.

Geloof wordt binnen open Forum nu zo vaak opgediend als een onbuigzame, monolitische en niet-voor-rede-vatbare overtuiging, dat het platform de naam van Forum niet meer kan dragen.
Geloof is kennelijk een te verdedigen kasteel geworden, dat zich boordevol munitie verschanst heeft tegen de ander. De vijand, met kritiek of met een weerlegging van de vaste overtuiging die binnen de muren van het slot heerst.

Wie zo gelooft, wordt naar mijn mening ook echt beheerst door zijn eigen opvatting. Het wordt een obsessie, een opgesloten-zijn in het bastion van eigen gelijk. Een gesprek is al gevaarlijk. Wat overblijft zijn potten hete pek, brandende pijlen en woedende vaten kokend water die ter verdediging over de "aanvallers" worden uitgegoten.

Is dat geloof? Dat we ons niet meer weten te gedragen op een open markt van gedachtewisseling? Dat we geen gesprek meer willen, nu we immers geharnast met "de waarheid" klaar staan om de andere een lesje te leren. hebben we dan geen enkele behoefte meer om iets van een ander te leren, eens goed te lezen wat een ander schrijft, te luisteren naar wat een ander wil zeggen? Wat denken we te bereiken met deze militaire strategie?

Het ergst vind ik nog, dat zo'n Open Forum vooral gekaapt wordt door het domme deel van het christendom. Het deel dat de meest bizarre ideeën heeft bedacht en daar ook nog het meeste rumoer bij maakt. Helaas is dat de prijs die we betalen, wanneer we al ons geld zetten op een orthodoxie die zich heeft laten beetnemen door een letterlijke Bijbellezing, een reactionaire orthodoxie, waardoor de uitingen steeds extremer en afstotender worden. Het kenmerk van het verval van het christendom is, dat het denkers, intellectuelen, theologen en in het algemeen hoger opgeleiden de deur wijst, om in een vlaag van totale domheid het ware christendom te typeren als een simpel abc-tje, eenvoudig te begrijpen aan de hand van een paar fundamentele één-twee-drietjes. Fundamentalistische christenen hebben het hoogste woord, maar de domste ideeën. Door hun vijandige houding tegenover kennis jagen ze iedereen die het niet direct met hen eens is weg. Wie nog een beetje nuchter kan nadenken ziet met ontzetting toe hoe domheid en koppigheid een mix kunnen vormen die leidt tot een onredelijke en licht ontvlambare godsdienstwaanzin.
De verleiding voor de meer evenwichtige christenen is groot om hier hard bij weg te rennen. Door dit soort verval in het christendom blijft een concentraat over van super-overtuigde domkoppen, die met hun geschreeuw de ruimte opeisen en hun ridicule stokpaardjes berijden. Het is een tendens die de ongezondheid van het christelijk geloof in ons werelddeel kenmerkt. Het tendeert naar extremisme.

En extremistische christenen hebben lak aan een Open Forum. Ze betreden de markt met een bomgordel van provocaties, die ze het liefst in het gezicht van zoveel mogelijk mensen willen laten ontploffen.

Zo kan dus maandenlang iets stompzinnigs als "holle aarde", "wereldwijde complotten", "allerlei-weetjes-over-Satan" of "inside-information-over-de-precieze-gebeurtenissen-van-de-op-handen-zijnde-eindtijd" blijven rondzingen. Alsof er geen belangrijker zaken aan de orden gesteld kunnen worden.
Knettergek.

Stop maar met Open Forum!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

antoon

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 01:15

Ook ik geloof niet in de holle aarde, maar ik ga in de regel niet iemand als dom bestempelen, je begon goed maar in de loop van je schrijven doe je ook wat je aanvalt, niemand heeft de wijsheid in pacht maar op deze manier werk je juist in het voordeel van hen die in een onbijbelse zo het lijkt constructie geloven. Dus wat wil je nu meer naar elkaar luisteren, respecteren of gal spuwen, maar ik kan je mis beoordelen.
Verder ik ben ook weleens venijnig naar mensen geweest, maar dat lost gewoon niets op, als iets je niet aanstaat hou je je erbuiten, ik heb naar mijn gevoel de goede tactiek, ik accepteer de dingen die met de bijbel temaken hebben van wie of wie dan ook , en waar ik bezwaar tegen maak probeer ik te laten rusten, ook omdat ik weet dat ik te scherp kan zijn, respecteer gewoon alle leden dat houdt iedereen het langste vol, van mij hoeft het forum niet weg, ook niet in de laatste plaats omdat dat het noopt tot onderzoek, ik bemerk dat men ergens nadruk oplegt, dan is dat voor mij een stimulans om het te onderzoeken, blijkt dat de argumentatie van wie dan ook niet te houden is, dan ga ik liever niet schelden en als ik het dan toch doe want ik ben ook maar een mens, en overtreed mijn eigen regels dan probeer ik het recht te breien, excuses geven is voor mij ook geen punt waar ik heel veel moeite meeheb

Nogmaals schelden en belachelijk maken zegt weleens meer over degene die dat doet dan over de aangesprokene
Het kan pijn doen bij de betrokkene en ook bij andere bijbelgelovigen die het welliswaar niet met de stelling eens zijn zoals letters en aardbol beschouwingen, maar uit christelijke betrokkenheid meevoelen, denk dus aaan de vruchten van de geest alvorens je weer zoiets schrijft
Laatst gewijzigd door antoon op 05 mar 2014 09:24, 7 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor jaapo » 05 mar 2014 01:35

Gravo stelt hier iets aan de orde, wat belangrijk is. Maar degenen voor wie het bestemd is, zitten al te diep in hun grot, om nog wat daglicht te kunnen verdragen
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 01:40

Ik maak het vandaag wel heel laat, maar to the point, men moet iedereen respecteren , dat komt niet uit de post naar voren, alhoewel de schrijver daar een punt van maakt, dat is duidelijk. Mocht jij vinden dat het opgaat voor mensen die nauwkeurig de bijbel onderzoeken op wat er geschreven staat zoals ik en velen, want dat vermoed ik, temeer dat je dat aleens tersprake bracht dan kan ik je uit de droom helpen, bij mij gaat het om wat er gewoon de bedoeling is van het boek en wat er geschreven staat, dat zou voor iedere bijbelgelovige de opmaat moeten zijn om het te begrijpen daar is gewoon niets mis mee. Paulus moedigde dat aan, het loopt als een rode draad door het boek, kennis vergaren van Gods bedoeling en onderzoeken, daardoor is het ook mogelijk een band op te bouwen met de
Schepper En natuurlijk moet het niet uit de hand lopen, ik werk weleens uren door, en dan kan je behoorlijk moe worden dat hoeft natuurlijk niet, ik moet mijzelf tot de orde roepen en dan duik ik de tuin in, werk genoeg

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor mealybug » 05 mar 2014 07:03

Ik snap niet waar je je druk om maakt.
Om het bij de holle aarde te houden, wat geeft het dat iemand dat denkt?
Tot een paar eeuwen terug bezongen we allemaal een platte aarde, en als je er anders over dacht werd je gemarteld of de kerk uitgeschopt.
(Galileo)
Wil je terug maar die tijd, en heersen over wat anderen denken, mede door ze dom te noemen?
Schaam je.
Wen er maar aan dat de RKK of de Reformatie de lakens niet meer uitdeelt en mensen mag vervolgen wegens afwijkende denkbeelden.
Geloofsdopers en mensen die de heilige Geest als een kracht beschouwen, ipv een Persoon mogen gelukkig niet meer op de brandstapel gegooid worden door een overheid en kerk die niet gescheiden zijn.
Of wou je dat in mini-cyber-vorm het liefst re-introduceren?
En het houden bij een beperkte discussie die niet verder gaat dan de 5 verschillende visies op de doop door gereformeerden, bij voorbeeld?
Wees blij, dat je de vrijheid hebt , en laat een ander die vrijheid ook, zou ik zeggen.
Liefde dwingt niet, heb je vijanden lief.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 08:36

gravo schreef:Een Open Forum, een markt waarop ideeën en overtuigingen over de toonbank gaan. Zo stel ik het me voor. In het Open Forum kan wat meer, dan binnen de fora die wat strikter op de doelgroep van reformatorische christenen zijn gericht. Prima, zou ik zeggen. Een iets vrijere gedachtewisseling, een wat meer diverse inbreng.

Maar het valt me vies tegen.

Sowieso vind ik dat er van een uitwisseling, van serieus luisteren en debatteren nauwelijks sprake is. Steeds weer vallen argumenten en serieuze antwoorden weg tegen krampachtige overtuigingen die geen enkele ruimte laten voor het minste weerwoord.

Geloof wordt binnen open Forum nu zo vaak opgediend als een onbuigzame, monolitische en niet-voor-rede-vatbare overtuiging, dat het platform de naam van Forum niet meer kan dragen.
Geloof is kennelijk een te verdedigen kasteel geworden, dat zich boordevol munitie verschanst heeft tegen de ander. De vijand, met kritiek of met een weerlegging van de vaste overtuiging die binnen de muren van het slot heerst.

Wie zo gelooft, wordt naar mijn mening ook echt beheerst door zijn eigen opvatting. Het wordt een obsessie, een opgesloten-zijn in het bastion van eigen gelijk. Een gesprek is al gevaarlijk. Wat overblijft zijn potten hete pek, brandende pijlen en woedende vaten kokend water die ter verdediging over de "aanvallers" worden uitgegoten.

Is dat geloof? Dat we ons niet meer weten te gedragen op een open markt van gedachtewisseling? Dat we geen gesprek meer willen, nu we immers geharnast met "de waarheid" klaar staan om de andere een lesje te leren. hebben we dan geen enkele behoefte meer om iets van een ander te leren, eens goed te lezen wat een ander schrijft, te luisteren naar wat een ander wil zeggen? Wat denken we te bereiken met deze militaire strategie?

Het ergst vind ik nog, dat zo'n Open Forum vooral gekaapt wordt door het domme deel van het christendom. Het deel dat de meest bizarre ideeën heeft bedacht en daar ook nog het meeste rumoer bij maakt. Helaas is dat de prijs die we betalen, wanneer we al ons geld zetten op een orthodoxie die zich heeft laten beetnemen door een letterlijke Bijbellezing, een reactionaire orthodoxie, waardoor de uitingen steeds extremer en afstotender worden. Het kenmerk van het verval van het christendom is, dat het denkers, intellectuelen, theologen en in het algemeen hoger opgeleiden de deur wijst, om in een vlaag van totale domheid het ware christendom te typeren als een simpel abc-tje, eenvoudig te begrijpen aan de hand van een paar fundamentele één-twee-drietjes. Fundamentalistische christenen hebben het hoogste woord, maar de domste ideeën. Door hun vijandige houding tegenover kennis jagen ze iedereen die het niet direct met hen eens is weg. Wie nog een beetje nuchter kan nadenken ziet met ontzetting toe hoe domheid en koppigheid een mix kunnen vormen die leidt tot een onredelijke en licht ontvlambare godsdienstwaanzin.
De verleiding voor de meer evenwichtige christenen is groot om hier hard bij weg te rennen. Door dit soort verval in het christendom blijft een concentraat over van super-overtuigde domkoppen, die met hun geschreeuw de ruimte opeisen en hun ridicule stokpaardjes berijden. Het is een tendens die de ongezondheid van het christelijk geloof in ons werelddeel kenmerkt. Het tendeert naar extremisme.

En extremistische christenen hebben lak aan een Open Forum. Ze betreden de markt met een bomgordel van provocaties, die ze het liefst in het gezicht van zoveel mogelijk mensen willen laten ontploffen.

Zo kan dus maandenlang iets stompzinnigs als "holle aarde", "wereldwijde complotten", "allerlei-weetjes-over-Satan" of "inside-information-over-de-precieze-gebeurtenissen-van-de-op-handen-zijnde-eindtijd" blijven rondzingen. Alsof er geen belangrijker zaken aan de orden gesteld kunnen worden.
Knettergek.

Stop maar met Open Forum!

gravo

Voor mij is bijvoorbeeld de "holle aarde" een eye-opener geweest.
Niet vanwege de meerwaarde die dit concept bied of het feit dat ik er op welke manier dan ook geloof aan hecht, maarf ik had er nog nooit van gehoord.
Toen ik er voor het eerst iets over las geloofde ik niet dat er mensen zouden zijn die dergelijke aperte onzin zouden geloven, maar degene die mij voor het eerst op deze theorie wees was (en is) er heilig van overtuigd.
Het maakte niet uit welke natuurwetten en waarnemingen er tegenin gebracht werden: deze "waarheid" stond als een koe.
Voor mij was het dan ook een eye-opener hoe enorm makkelijk mensen geïndoctrineerd kunnen worden door mensen die bij benadering geen idee hebben waar ze het over hebben.
Het was voor mij een eye-opener om te zien hoe mensen voor het karretje van de meest enge sektarische figuren kunnen worden gespannen.
Het was voor mij een leerzaam topic, omdat ik zag dat, terwijl ik natuurkundig gezien de theorie niet eens HOEF te falsificeren, de aanhangers daar niet eens voor openstonden.

De wereldwijde complotten zijn een onderwerp wat je in ieder levensbeschouwelijk forum tegenkomt. En het helpt dergelijke complotters dat er inderdaad geheimzinnig gedaan wordt over Joris Demmink, en dat 9-11 inderdaad hier en daar wat verdachte trekjes heeft.

Persoonlijk stoor ik me er niet aan, en probeer er zelfs op mijn manier lering uit te trekken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Rijnlander » 05 mar 2014 09:03

Gravo heeft wat mij betreft wel een punt. Als ik de uiteenlopende meningen lees en de reacties daarop, dan kan het niet anders dan dat je verdrietig wordt. Wat een meningen, wat een uitleggingen wat een waarheden. En dat allemaal door het credo onderzoek de Bijbel en vergaar kennis. Ik zie er alleen maar ellende van komen. Zodra mensen "wijs" worden, begint de onverdraagzaamheid. Kennis opdoen, prima, maar gebruik het voor je eigen zielenheil. Kennelijk moet tegenwoordig iedereen proferteren. Ik geloof dáár nou niet in.

Ik kom zelf uit de zware hoek die de waarheid in pacht menen te hebben. Tegen degenen die menen de waarheid in pacht te hebben, hebben het pleit reeds verloren. Ik ben blij dat ik daar weg ben en er van verlost ben. Ik respecteer ieders mening, maar het is wel bepalend hoe die mening gebracht wordt. Als de mening als een bastion wordt geserveerd, ga ik de discussie niet meer aan. Volstrekt zinloos.

De reformatie heeft in dat opzicht meer kwaad dan goed gedaan. Wat een verdeeldheid is daarvan gekomen, tot op de huidige dag. Ik verlang wel eens naar die tijd van vroege kerk. Ook toen waren er verschillende meningen en visies, maar er was wel eenheid in één kerk. Mijn interesse en waardering in de oorspronkelijke kerken, zoals de katholieke en de orthodoxe kerken is alleen maar toegenomen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor mona » 05 mar 2014 09:07

mealybug schreef:Liefde dwingt niet, heb je vijanden lief.
Als je dit oprecht meent, dan zou het je sieren wat minder sarcastisch te zijn naar mensen die jouw mening niet delen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 09:12

mealybug schreef:Ik snap niet waar je je druk om maakt.

Nee jij snapt wel meer niet. :D
gravo schreef:Het ergst vind ik nog, dat zo'n Open Forum vooral gekaapt wordt door het domme deel van het christendom. Het deel dat de meest bizarre ideeën heeft bedacht en daar ook nog het meeste rumoer bij maakt. Helaas is dat de prijs die we betalen, wanneer we al ons geld zetten op een orthodoxie die zich heeft laten beetnemen door een letterlijke Bijbellezing, een reactionaire orthodoxie, waardoor de uitingen steeds extremer en afstotender worden. Het kenmerk van het verval van het christendom is, dat het denkers, intellectuelen, theologen en in het algemeen hoger opgeleiden de deur wijst, om in een vlaag van totale domheid het ware christendom te typeren als een simpel abc-tje, eenvoudig te begrijpen aan de hand van een paar fundamentele één-twee-drietjes. Fundamentalistische christenen hebben het hoogste woord, maar de domste ideeën.


=D>

Ik ben het niet eens met antoon dat je mensen beter niet dom kan noemen. Natuurlijk is het zo dat je niet gelijk moet beginnen om mensen die het niet met je eens zijn dom te noemen. Ook moet je onderscheid maken tussen vergeeflijke onwetendheid en zich op de borst kloppende onwetendheid.

Maar mensen die hun opvatting blijven propageren als de Waarheid terwijl ze ten enen male gespeend zijn van redelijkheid, verdienen terecht het predicaat 'dom.' En dan ben ik nog heel vriendelijk.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor mona » 05 mar 2014 09:19

Rijnlander schreef:Ik verlang wel eens naar die tijd van vroege kerk. Ook toen waren er verschillende meningen en visies, maar er was wel eenheid in één kerk.
Er is een gevaar dat we dit romantiseren, maar ik begrijp wel wat je bedoelt, en er zit zeker een grote kern van waarheid in. Zoals het nu is, is het een grote chaos. En wat dit "reformatorische" forum betreft: soms schaam ik me over de toonzetting van de discussies. Het is één groot verbaal slagveld, compleet met steken onder de gordel en verdachtmakingen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

antoon

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 09:49

Het ergst vind ik nog, dat zo'n Open Forum vooral gekaapt wordt door het domme deel van het christendom. Het deel dat de meest bizarre ideeën heeft bedacht en daar ook nog het meeste rumoer bij maakt. Helaas is dat de prijs die we betalen, wanneer we al ons geld zetten op een orthodoxie die zich heeft laten beetnemen door een letterlijke Bijbellezing, een reactionaire orthodoxie, waardoor de uitingen steeds extremer en afstotender worden. Het kenmerk van het verval van het christendom is, dat het denkers, intellectuelen, theologen en in het algemeen hoger opgeleiden de deur wijst, om in een vlaag van totale domheid het ware christendom te typeren als een simpel abc-tje, eenvoudig te begrijpen aan de hand van een paar fundamentele één-twee-drietjes. Fundamentalistische christenen hebben het hoogste woord, maar de domste ideeën.

Schreef Gravo
Ik ben het niet eens met antoon dat je mensen beter niet dom kan noemen. Natuurlijk is het zo dat je niet gelijk moet beginnen om mensen die het niet met je eens zijn dom te noemen. Ook moet je onderscheid maken tussen vergeeflijke onwetendheid en zich op de borst kloppende onwetendheid.
Maar mensen die hun opvatting blijven propageren als de Waarheid terwijl ze ten enen male gespeend zijn van redelijkheid, verdienen terecht het predicaat 'dom.' En dan ben ik nog heel vriendelijk.
Schreef Cicero

De opvatting van Gravo is duidelijk, duidelijk voor hem welliswaar
Ik ben het niet eens met antoon dat je mensen beter niet dom kan noemen

Wat is dom Cicero, ik volg al jaren en jaren de materie rond de bijbel en ook hoog opgeleide mensen op de wetenschappelijke zenders, in woord en geschrift en wat een tegenspraak vaak met elkaar is er nogal eens.
IK ga er rustig voor zitten met een kop koffie en gebak, hoopvol om nieuwe kennis te vergaren, van tevoren neem ik het al op op de video en nu op een cd.
Toch weleens een afgang, er wordt een geleerde aan het woord gelaten, keurig, daarna is er vaak een geleerde met een andere mening, en dat wordt weleens herhaald met meer mensen.

Iemand heeft gelijk en anderen dan vaak niet, of ze hebben allemaal ongelijk. met alle respect maar ik heb niet zo een hoge dunk van de geleerden, en zeker niet van theologen ook niet op internet of boeken, beter gezegd niet van alle geleerden. er zijn volgens mij genoeg knappe koppen die nuchter dingen onderzoeken en het beschouwelijk weten te maken.

Hoge scholing is niet altijd een garantie voor niet dom zijn, laag opgeleid evenmin, en dan de aardbol kwestie, ik krijg het gevoel dat voorstanders bedoelen, dat het is zoals God het ziet.
God heeft inderdaad een andere kijk dan mensen, wij weten niet wat er achter het heelal moet zijn of daar weer achter we kunnen moeilijk een begrip krijgen van wat was er voor onze tijd, en wat moet daarvoor dan weer geweest zijn.
Ik breek geen lans voor mensen die dat hier propageren, het heeft te weinig of geen bijbelse onderbouwing vind ik, toch past ons bescheidenheid.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 09:58

antoon schreef:Iemand heeft gelijk en anderen dan vaak niet, of ze hebben allemaal ongelijk. met alle respect maar ik heb niet zo een hoge dunk van de geleerden, en zeker niet van theologen ook niet op internet of boeken, beter gezegd niet van alle geleerden. er zijn volgens mij genoeg knappe koppen die nuchter dingen onderzoeken en het beschouwelijk weten te maken.


Je vergist je dat slimheid en geleerdheid samengaat met dat je het altijd met elkaar eens moet zijn. Dat je vanwege onenigheid onder geleerden geen hoge dunk van hen hebt, toont dat je niet goed snapt hoe wetenschap werkt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:01

antoon schreef:Hoge scholing is niet altijd een garantie voor niet dom zijn, laag opgeleid evenmin, en dan de aardbol kwestie, ik krijg het gevoel dat voorstanders bedoelen, dat het is zoals God het ziet.
God heeft inderdaad een andere kijk dan mensen, wij weten niet wat er achter het heelal moet zijn of daar weer achter we kunnen moeilijk een begrip krijgen van wat was er voor onze tijd, en wat moet daarvoor dan weer geweest zijn.
Ik breek geen lans voor mensen die dat hier propageren, het heeft te weinig of geen bijbelse onderbouwing vind ik, toch past ons bescheidenheid.

Hoge scholing is inderdaad geen garantie voor intelligentie.
Hoge scholing duidt wel vaak op een HBO+ werk- en denkniveau.
Dat werkniveau zal vaak wel in orde zijn, maar dat denkniveau is soms twijfelachtig.
De holle-aarde tehorie bijvoorbeeld wordt door een aantal personen hier met quasi-natuurkundige "bewijzen" onderbouwd. Natuurlijk ziet God de wereld anders dan jij en ik, maar dergelijke denkbeelden worden gebracht als fysieke waarheid.
Dergelijke zaken duiden wellicht niet op domheid, maar dan toch op zijn minst op indoctrinatie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

antoon

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 10:13

Je vergist je dat slimheid en geleerdheid samengaat met dat je het altijd met elkaar eens moet zijn. Dat je vanwege onenigheid onder geleerden geen hoge dunk van hen hebt, toont dat je niet goed snapt hoe wetenschap werkt.


men hoeft het niet eens tezijn, beter zo ik steek er dingen vanop, maar ik ga geleerden niet op een voetstuk plaatsen en als het niet klopt zeg of denk ik dat, dat belet mij niemand, heb ik al eens ook gedaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Extremisme en een Open Forum, gaat dat wel samen?

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:19

antoon schreef:men hoeft het niet eens tezijn, beter zo ik steek er dingen vanop, maar ik ga geleerden niet op een voetstuk plaatsen en als het niet klopt zeg of denk ik dat, dat belet mij niemand, heb ik al eens ook gedaan.

Oneens met elkaar zijn, maar daar allebei je argumenten voor hebben (die ook over een weer gerespecteerd, besproken en eventueel aangetoond/gefalsificeerd kunnen worden) is wat anders dan oneens met iedereen zijn omdat de grote Guru dat zegt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 48 gasten