Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 10 nov 2017 11:58

Chaya schreef:Maar daarnaast moeten wij dit kwaad ook aan de Heere belijden en dan kan hij de pijn wegnemen.
Ik gun je van harte dat je je over kunt geven aan Hem.

En over die handreiking,

Heb je de uitgestoken hand van die dominee wel eens gevraagd?
Maar meer nog, Jezus steekt dagelijks Zijn Handen naar jou uit. Je mag die vatten meis!


Helemaal eens met Chaya

In het antwoord van de kandidaat dominee las ik dat Christus medestrijder is, maar het gaat veel verder lezen we in de bijbel.
Als je het advies van Chaya opvolgt, dan wordt je in Christus Overwinnaar, "Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad."

"k heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen"(1 Johannes 2:14).

1
Neem, Heer, mijn beide handen
en leid Uw kind,
tot ik aan d' eeuw'ge stranden
de ruste vind!
Te zwaar valt m' elke schrede,
als 'k U verlaat.
O, neem mij met U mede,
daar waar Gij gaat.

2
O, doe genaad' ervaren
aan 't bevend hart,
en breng het tot bedaren
bij vreugd en smart!
Laat m' aan Uw voeten rusten,
mij, hulp'loos kind,
vertrouwen en berusten,
voor d' uitkomst blind!

3
En blijft m' ook soms verborgen
uw grote macht,
Gij voert mij tot de morgen,
ook door de nacht.
Neem dan mijn beide handen
en leid Uw kind,
tot ik aan d' eeuw'ge stranden
de ruste vind!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 nov 2017 12:00

Ik vind dat je heel hard oordeelt over hem, op basis van 1 antwoord. Ten eerste weet ik dat hij docent aan de middelbare school is geweest, dus hij heeft ervaring met jonge (zoekende) mensen.

Jazeker is dat een hard oordeel. Ik vind namelijk dat de dominee hier iets zegt over ongelovigen wat ook verschrikkelijk hard is. Ongelovigen hebben ook een geweten als ze een beetje leuk zijn opgedroogd na hun opvoeding. Dat hij docent op een middelbare school is geweest geeft hem niet de autoriteit om zo'n generaliserend oordeel over alle ongelovigen te vellen. Ik weet niet of hij ervaring heeft met ongelovige zoekende mensen. Ik denk dat hij er maar weinig spreekt.
Zo bedoelt hij dat niet. Natuurlijk kan iemand die niet christelijk is, ook berouw tonen en schuldgevoel hebben. Wij hebben een ingeschapen geweten. Maar dat is niet wat er bedoeld wordt.

Als hij dat niet zo bedoelt, moet hij dat niet zo opschrijven. Op deze manier bereikt hij de ongelovigen niet, en hij laat de gelovigen op dit forum denken dat ongelovigen geen geweten hebben, alsof het een minder ontwikkelde mensensoort is. Hij heeft ze namelijk al gecategoriseerd voor hij ze gesproken heeft. En als het niet is wat hij bedoelt, wat bedoelt hij dan wel?
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord. Het voelt niet goed, maar dan? Van nature willen wij God niet om vergeving vragen, dat is nou juist het probleem.
Als je je naaste kwaad hebt gedaan, is het goed om aan diegene berouw te tonen. Dat is een christelijke houding.
Maar daarnaast moeten wij dit kwaad ook aan de Heere belijden en dan kan hij de pijn wegnemen.
Ik gun je van harte dat je je over kunt geven aan Hem.

Hiermee maak je berouw tot een christelijke waarde, terwijl ik ervan overtuigd ben, dat dat is wat mensen (met een beetje naastenliefde dan toch) van nature willen en doen. De pijn wordt weggenomen door het weer goed te maken met je naaste, door erover na te denken en door erover te praten met elkaar en de tijd die erover heen gaat.
Heb je de uitgestoken hand van die dominee wel eens gevraagd?
Maar meer nog, Jezus steekt dagelijks Zijn Handen naar jou uit. Je mag die vatten meis!

Deze dominee nodigt mij niet uit, met zijn denkbeelden.
Ik heb de laatste tijd fijne gesprekken met een dominee hier uit het dorp gehad en die oordeelt gelukkig niet over ongelovigen. Die hand zou ik best kunnen aanpakken. Maar dan nog, ik denk te weten, dat God en Jezus niet bestaan, dus tja, dan is het nogal magertjes om die hand aan te pakken, of niet?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2017 12:59

katherina schreef: Ik weet niet of hij ervaring heeft met ongelovige zoekende mensen. Ik denk dat hij er maar weinig spreekt.

Je weet het niet maar je denkt het.
katherina schreef: Ongelovigen hebben ook een geweten als ze een beetje leuk zijn opgedroogd na hun opvoeding.

Ja dat zei ik ook. Maar een ongelovige heeft geen besef dat hij tegen de Heere zondigt, DAT is het verschil.
katherina schreef:Ik heb de laatste tijd fijne gesprekken met een dominee hier uit het dorp gehad en die oordeelt gelukkig niet over ongelovigen.

Ik lees geen oordeel, maar ik zal ongetwijfeld met een andere bril op lezen.
Hij schrijft nl. dit:
Ik opper dit in alle voorzichtigheid en kan het niet beoordelen

Wat fijn voor je dat je fijne gesprekken met een predikant had. Of hebt, nog steeds?
katherina schreef:Die hand zou ik best kunnen aanpakken. Maar dan nog, ik denk te weten, dat God en Jezus niet bestaan, dus tja, dan is het nogal magertjes om die hand aan te pakken, of niet?

Dan begrijp ik dat je die Hand niet ziet, of niet aan wil nemen? Dat zijn m.i. twee verschillende begrippen.
Hij is er nl wel, want ik zie die Hand wel. En vele anderen met mij.
En ik kan jou niet overtuigen, maar je bent wel op dit forum en je leest de vragenrubriek. Dat is niet toevallig.
Geloof is een gave en geen bewezen wetenschap.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lize180
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:19

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Lize180 » 13 nov 2017 18:00

Wat een (h)eerlijke reactie van mijnheer van dooijeweerd op het zurepakmelkverhaal.
Er is geen mogelijkheid om daar te reageren dus daarom hier. Mocht u het lezen: bedankt hiervoor!

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 13:06

Lize180 schreef:Wat een (h)eerlijke reactie van mijnheer van dooijeweerd op het zurepakmelkverhaal.
Er is geen mogelijkheid om daar te reageren dus daarom hier. Mocht u het lezen: bedankt hiervoor!

Je bedoelt deze 2e vraag over die zure melk?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... e-melk-2-/

Ja dat is een mooie reactie. Staan weel herkenbare dingen in.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 14 nov 2017 14:36

Ik vond het eerste gedeelte idd fijn om te lezen, iedereen is weleens impulsief en om dat ruiterlijk toe te geven waardeer ik heel erg! Maar waarom dat tweede gedeelte er dan bij moet vind ik erg jammer. Om toch de eerste reactie te vergoeilijken, en om toch weer een schop tegen de schenen te geven tegen de rechtse prediking. Prima als men er zo over denkt maar dit had niet bij het antwoord gehoeven. Zonder dit gedeelte had ik het antwoord eerlijk gevonden! Zelfreflectie is een mooie karaktereigenschap, maar de nagels wederom uitslaan is een minder mooie eigenschap.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2017 18:21

lekkerbek schreef:Ik vond het eerste gedeelte idd fijn om te lezen, iedereen is weleens impulsief en om dat ruiterlijk toe te geven waardeer ik heel erg! Maar waarom dat tweede gedeelte er dan bij moet vind ik erg jammer. Om toch de eerste reactie te vergoeilijken, en om toch weer een schop tegen de schenen te geven tegen de rechtse prediking. Prima als men er zo over denkt maar dit had niet bij het antwoord gehoeven. Zonder dit gedeelte had ik het antwoord eerlijk gevonden! Zelfreflectie is een mooie karaktereigenschap, maar de nagels wederom uitslaan is een minder mooie eigenschap.

Het is de realiteit beste Lekkerbek.
Deze oer ger gemmer heeft ook oog voor wat er buiten zijn kerkgemeenschap speelt.
Ik ben ontzettend dankbaar voor zijn reactie.
Ik weet helemaal niets van hoe je moet geloven of wanneer je het goed doet want dat kan en lukt mezelf nooit.
Ik weet enkel dat ik kan vluchten in Christus....alles in en uit Hem....de enige en enigste weg in geloof tot Redding.
Dat is Evangelie
Dat is wat deze dominee duidelijk maakt.
Laten we niet ziende blind worden door alles wat we eromheen gebakken hebben maar ontwaken en zien enkel op en in en uit Christus alleen.....daar gaat het om.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 14 nov 2017 18:38

Jij vindt het de waarheid beste Moestuin, je kunt niet zeggen dat het de waarheid is, evenals dat ik dat kan zeggen, dat zal de eeuwigheid openbaren. Ik ben absoluut niet blind voor de fouten die gemaakt worden, maar de prediking die hier afgeschreven wordt is mij lief. Iedereen mag daar anders over denken, wat ik ermee wilde zeggen is dat het antwoord zonder deze aanvulling voldoende was.
Ik stop er weer mee, er wordt in zoveel topics over dit onderwerp geschreven dat ik er verdrietig van word. T verbaast me trouwens steeds weer hoe snel er weer een reactie staat als ik gereageerd heb. Er is meer in dit leven dan refoweb!

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 21:10

Mijn reactie over wat er allemaal achter de schermen gebeurt in de kerk is weggehaald. Ik weet dat het waarheid was. Dus refoweb.....ook onder een censuur ergens?
Wat zullen die dominees die weten dat het waar is en sommige zelfs overspannen door zijn geworden, zich nu belazerd voelen door Refoweb
Maar goed, God zal alles wel aan het licht brengen, heeft Hij beloofd in de Bijbel. We zullen zien.
Je mag mij aan alle kanten de mond snoeren en zelfs bannen. God heeft mij er niet voor nodig, Hij heeft middelen genoeg

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 14 nov 2017 21:33

Probeer je eens bij het onderwerp te houden. Kijken of er dan nog 'censuur' en de 'mond snoeren' is ;-)

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 21:53

henkie schreef:Probeer je eens bij het onderwerp te houden. Kijken of er dan nog 'censuur' en de 'mond snoeren' is ;-)

Als ik me niet vergis heeft meneer Dooijeweert het over soortgelijke dingen in zijn antwoord, die hij meemaakt en dan van collega's. Dat haalde even wat herinneringen naar boven enzo :-oo Dus zet maar weer terug dan, het hoort bij het onderwerp 8) Nog meer dan zure melk

dorual1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2016 17:14

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dorual1 » 14 nov 2017 23:08

@lekkerbek, helemaal met jouw eerste reactie op de rectificatie van van Dooijeweert eens! Als je iets wil rectificeren omdat je te snel bent geweest in je reactie, houd het dan daarbij in je reactie. Als je het tegelijkertijd nodig hebt om van allerlei kritiek op anderen te hebben, ontkracht je je eigen "schuldbelijdenis". Ik vind het ook verbazend dat van Dooijeweerd geen weerwoord had op de tegenwerping van zijn anders aardige gelovige broeder. Alsof wij het nodig hebben om ons mensen de grond in te trappen. Dat is een karikatuur van een uitwas die er inderdaad is (en misschien wel wijdverbreid), maar het is een karikatuur! ik zou wel een weerwoord hebben gehad en ik verwijs daarvoor om mijn reactie hier niet te breedsprakig te laten zijn naar een antwoord van ds H Polinder. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/222 ... de-zonden/
Ik blijf helaas, mat alle goede bedoelingen van alle betrokkenen een zure smaak overhouden van het hele zure pak melk verhaal. Maar ja die melk moet je ook niet opdrinken, maar weggooien! N E E !!!!! nee nee nee nee nee! Gode zij dank! weer drinkbaar maken door het bloed van onze Heere Jezus Christus. Walgelijk in eigen oog, maar pareltjes in Gods hand! Lieve mensen blijf toch alstublieft met twee woorden spreken!

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 01:29

Zie je nu @Henkie, hoe relevant mijn reactie was? :-oo

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 01:53

dorual1 schreef:@lekkerbek, helemaal met jouw eerste reactie op de rectificatie van van Dooijeweert eens! Als je iets wil rectificeren omdat je te snel bent geweest in je reactie, houd het dan daarbij in je reactie. Als je het tegelijkertijd nodig hebt om van allerlei kritiek op anderen te hebben, ontkracht je je eigen "schuldbelijdenis". Ik vind het ook verbazend dat van Dooijeweerd geen weerwoord had op de tegenwerping van zijn anders aardige gelovige broeder. Alsof wij het nodig hebben om ons mensen de grond in te trappen. Dat is een karikatuur van een uitwas die er inderdaad is (en misschien wel wijdverbreid), maar het is een karikatuur! ik zou wel een weerwoord hebben gehad en ik verwijs daarvoor om mijn reactie hier niet te breedsprakig te laten zijn naar een antwoord van ds H Polinder. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/222 ... de-zonden/
Ik blijf helaas, mat alle goede bedoelingen van alle betrokkenen een zure smaak overhouden van het hele zure pak melk verhaal. Maar ja die melk moet je ook niet opdrinken, maar weggooien! N E E !!!!! nee nee nee nee nee! Gode zij dank! weer drinkbaar maken door het bloed van onze Heere Jezus Christus. Walgelijk in eigen oog, maar pareltjes in Gods hand! Lieve mensen blijf toch alstublieft met twee woorden spreken!

Lees eerst dat gekleurde zinnetje en dan de rest van je eigen reactie. Meer zeg ik maar niet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2017 08:21

lekkerbek schreef:Jij vindt het de waarheid beste Moestuin, je kunt niet zeggen dat het de waarheid is, evenals dat ik dat kan zeggen, dat zal de eeuwigheid openbaren. Er is meer in dit leven dan refoweb!


Lekkerbek.
Ik zeg helemaal niet dat ik dat de waarheid vind en jij ook niet.
De Heere Jezus zelf zegt dit in Zijn Woord
" Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, Volg mij!"
Dat is niet vrijblijvend maar een opdracht.
En in Geloof alleen mag ik dit beamen, ook zeggen en dat mag jij en iedereen die dit leest ook in geloof alleen.

mbt het pak melk over de datum en de zondaar en het blijven hangen in de ellendige toestand.
Dit lijkt heel vroom en nederig maar is ten diepste zeer hoogmoedig...want hiermee twijfel je aan de grootheid en rechtvaardigheid van God alsof God niet opgewassen is tegen de zonde terwijl de zonde in Christus overwonnen zijn en allen die dit geloven reeds ook overwinnaars zijn in en uit en door Christus.

Komt, kom dan, Gelooft dit Evangelie van redding en behoudt. " komt a l l e n die vermoeid en belast (van de zonden en grote schuld ) zijn en Ik zal u Rust geven" en in oprecht geloof en berouw alles vergeven en hier nooit meer op terugkomen zodat je kan en mag leven Vrijgezet in Mij en dit zo uitdragen voor allen die nog niet in Mij geloven zodat ook zij getrokken worden naar Mij in geloof.

Er is meer dan Refoweb, gelukkig maar....het is net zo tijdelijk zoals met alles op aarde...maar als we zijn en blijven in de eenheid en in Hem in geloof....dan mogen we weten nu reeds al Hemelburgers te zijn op aarde op weg in Hem naar een Hoopvolle Toekomst.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten