Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 15:11

moedertje4 schreef:Ben ik met je eens. Het stoort mij alleen niet omdat ik zie dat hij de lieve vrede wil bewaren.

De lieve vrede bewaren mag nooit leidend zijn.
Bovendien: als van mij geeist wordt mijn baard af te scheren, mijn haar anders te dragen of een andere kledingstijl te kiezen met een andere reden dan dat ik er niet beschaafd uit zou zien zie ik dat als een aanval.
De vrede bewaren kan ook door de aanvaller in praktijk gebracht worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

moedertje4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2017 20:07

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor moedertje4 » 15 mar 2018 15:20

StillAwake schreef:De lieve vrede bewaren mag nooit leidend zijn.
Bovendien: als van mij geeist wordt mijn baard af te scheren, mijn haar anders te dragen of een andere kledingstijl te kiezen met een andere reden dan dat ik er niet beschaafd uit zou zien zie ik dat als een aanval.
De vrede bewaren kan ook door de aanvaller in praktijk gebracht worden.


Klopt. Ergens begrijp ik zijn advies wel. Maar wat jij zegt is ook zeker waar: Lieve vrede bewaren moet niet leidend zijn. Toch denk ik dat dat hier wel gebeurd

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 15:25

moedertje4 schreef:Klopt. Ergens begrijp ik zijn advies wel. Maar wat jij zegt is ook zeker waar: Lieve vrede bewaren moet niet leidend zijn. Toch denk ik dat dat hier wel gebeurd

Grappig is dat juist de door de GG hooggeachte oudvaders, maar ook Jezus zelf (met het risico Hem nu voor mijn karretje te spannen) nimmer de lieve vrede bewaarden waar het om dit soort gedrag ging.

Je zegt dat het bewaren van de vrede niet leidend moet zijn.
Ik denk dat het zelfs niet leidend MAG zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 15 mar 2018 15:29

.
Vandaag een vraag over het dragen van een baard bij je belijdenis.
Wat een godslasterlijk antwoord.
Alsof een ongefundeerde vraag van een kerkenraad 1 op 1 vergeleken kan worden met de vraag die Jezus aan de rijke jongeling stelde.


Men eist van baardmans om iedere ochtend voor de spiegel zijn geweten en vrijheid in Christus met voeten te treden. Als hij zich niet bezwaard had gevoeld om het opgelegde karakter van dergelijke menselijke bepalingen, dan had hij de vraag niet gesteld.

Wordt er überhaupt weleens gelezen wat de apostel Paulus schrijft? Of hebben ze zichzelf uit angst voor de vrijheid en wereldgelijkvormigheid opgesloten in wet en regeltjes? Waarom blijft de deskundige niet '100 procent' achter de vraagsteller staan? Om wiens eer gaat het hier nu eigenlijk?

.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 15 mar 2018 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
.

moedertje4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2017 20:07

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor moedertje4 » 15 mar 2018 15:41

StillAwake schreef:Grappig is dat juist de door de GG hooggeachte oudvaders, maar ook Jezus zelf (met het risico Hem nu voor mijn karretje O te spannen) nimmer de lieve vrede bewaarden waar het om dit soort gedrag ging.

Je zegt dat het bewaren van de vrede niet leidend moet zijn.
Ik denk dat het zelfs niet leidend MAG zijn.


Idd de oudvaders zijn wat dat betreft recht door zee. Nou ja ik hoop dat deze jongen wat kan met het antwoord.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 16:39

moedertje4 schreef:Idd de oudvaders zijn wat dat betreft recht door zee. Nou ja ik hoop dat deze jongen wat kan met het antwoord.

Ik hoop eigenlijk dat hij er niks mee doet.
Als je op deze wijze belijdenis gaat doen krijg je gegarandeerd spijt.
Temeer omdat het in dit genootschap als een eed van trouw aan het kerkgenootschap in plaats van een verklaring van geloof gezien wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

moedertje4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2017 20:07

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor moedertje4 » 15 mar 2018 17:24

StillAwake schreef:Ik hoop eigenlijk dat hij er niks mee doet.
Als je op deze wijze belijdenis gaat doen krijg je gegarandeerd spijt.
Temeer omdat het in dit genootschap als een eed van trouw aan het kerkgenootschap in plaats van een verklaring van geloof gezien wordt.


Hoe kom je daarbij? Dat je een eed doet aan de kerkgenootschap ipv geloofsbelijdenis?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 15 mar 2018 17:44

Vandaag een vraag over het dragen van een baard bij je belijdenis.


Wat jammer dat er geen directe reactie mogelijk is.

De Eeuwige heeft de man geschapen die een baard droeg.

Ik moet direct denken aan het gezantschap wat koning David afvaardigde naar het broedervolk de Ammonieten als zij Syrië verslaan, lees 2 Samuël 10:4-5. Deze mannen werden door het half afscheren van hun baard in grote verlegenheid gebracht. Het moet zeer veel maanden later zijn willen zij toonbaar zijn om hun koning David te berichten van hun missie.

Zou deze gemeente deze tekstpassage ook kennen?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Hidden » 15 mar 2018 18:08

Ik kan me wel iets voorstellen dat er geen reactie mogelijk is. Wie gaat nu rijkdom (macht) vergelijken met baardgroei?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 18:15

Als er in de vragenrubriek een vraag langswaait van iemand die wel belijdenis wil doen, maar zich nadien toch bij het kerkgenootschap van zijn aanstaande wil aansluiten gebruiken diverse deskundigen vanuit de GG die bewoording.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 18:17

Hidden schreef:Ik kan me wel iets voorstellen dat er geen reactie mogelijk is. Wie gaat nu rijkdom (macht) vergelijken met baardgroei?

Ik denk dat de moderator het ook kul vindt, en daarom geen zin heeft in discussie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 15 mar 2018 22:02

Temeer omdat het in dit genootschap als een eed van trouw aan het kerkgenootschap in plaats van een verklaring van geloof gezien wordt.

Hoe kom je daarbij? Dat je een eed doet aan de (het) kerkgenootschap ipv geloofsbelijdenis?

Samen met duizenden anderen beleef ik dat bij gereformeerde belijdenisvragen wordt gevergd dat je TEVENS uitspreekt dat je eigenlijk hier wel duidelijk lid bent van het kerkgenootschap met het 'enige echte grote gelijk' aan uiteraard háár kant. Nee, zo precies wordt het niet gezegd, maar die sfeer is er voor mij zeer zeker.
"Ten andere, of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen."

Onze theologische interpretatie is de 'waarachtige en volkomen leer der zaligheid' ? -(jullie weten welke verzen niet eens mee mogen doen)- ik zeg echt niet dat die zo tekort schiet, maar wie van ons las deze week in Visie het verhaal van Matthijn Buwalda, 'In hetzelfde schuitje', over dat hij liever niet over water loopt? Een heel andere Bijbelse lering als ook ik altijd leerde, maar zo'n logische ogen-opener, alsof het licht aanging.
Ach ja, dan heb ik het nog niet eens over de belofte (geen eed) van trouw, wat van mij ook wel een beetje mag hoor. We rennen tegenwoordig immers zo héél erg gemakkelijk weg ...

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 16 mar 2018 07:59

Onder het mom van 'de lieve vrede' worden drammers de handen boven het hoofd gehouden. Jammer dat de predikant niet erkent dat een kerkenraad buiten zijn boekje gaat met het opleggen van traditionele regels. Men houdt mensen maar onder de duim met dit soort antwoorden, en het werkt in de hand dat mensen niet volwassen worden en zelf leren verantwoorde keuzes te maken. Ik lees nogal eens in de vragen rubriek opmerkingen als: hoe kijken wij als refo's hier tegen aan? Ik vind zus-en-zo, maar kunt u een onderbouwen voor mij waarom ik (lees: dit is gebruikelijk in refo-kringen) dit vind?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 16 mar 2018 13:02

Volgens mij hebben we een man met issues in de vragenrubriek. Of een fetish, dat kan ook :P
Wat een vraag zeg.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 16 mar 2018 15:06

Dat dacht ik ook toen ik het las. Het laatste wat ik wil is meegaan naar het toilet met mijn vrouw. Moet er niet aan denken zeg :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten