Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 15:36

De heer v.d. Brink stelt TERECHT dat we moeten streven naar eenheid, maar die tweedeling houd je toch op deze manier juist in stand, door te stellen dat deze 2 jonge mensen niet zouden mogen trouwen omdat hun beide vaders predikant zijn in een ander kerkverband?
Ik kan het me wel voorstellen als de ene vader gereformeerd en de ander OGGiN zou zijn, dat ligt nu eenmaal ver verwijderd van elkaar.
Maar HHK en GG toch niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 08 aug 2018 16:22

Hij zegt ook niet dat ze niet kunnen trouwen. Wel dat ze het goed eens moeten worden dat het de HHK gaat worden. En dat het goed is de ouders hierin te betrekken, maar dat ze ZELF een keuze moeten maken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 08 aug 2018 17:08

Chaya schreef:De heer v.d. Brink stelt TERECHT dat we moeten streven naar eenheid, maar die tweedeling houd je toch op deze manier juist in stand, door te stellen dat deze 2 jonge mensen niet zouden mogen trouwen omdat hun beide vaders predikant zijn in een ander kerkverband?
Ik kan het me wel voorstellen als de ene vader gereformeerd en de ander OGGiN zou zijn, dat ligt nu eenmaal ver verwijderd van elkaar.
Maar HHK en GG toch niet?


Het is van de zotte, vind ik! Je bent toch hartstikke blij dat je zoon of dochter iemand vind die dezelfde God dient? Het is echt bekrompen en zielig als je dan over een kerkverband valt ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 19:05

Chaya schreef:Zie door mij dik gemaakte!
Je doet het nu zelf ook Marnix, :wink: hier snapt een buitenstaander niets van, of hij moet toevallig oude talen op school hebben geleerd.
En je hoeft geen trendy taal te gebruiken. Het gaat erom of je jezelf blijft.
Wat past bij jou!
Van een oude priester verwacht ik in de regel een andere wijze van spreken dan van een jongere.


Klopt maar ik discussieer hier vooral met gelovigen. En heb het begrip hier eerder ook uitgelegd in begrijpelijk Nederlands ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 20:39

Valt OGGIN niet onder gereformeerd?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 21:50

Chaya schreef:De heer v.d. Brink stelt TERECHT dat we moeten streven naar eenheid, maar die tweedeling houd je toch op deze manier juist in stand, door te stellen dat deze 2 jonge mensen niet zouden mogen trouwen omdat hun beide vaders predikant zijn in een ander kerkverband?
Ik kan het me wel voorstellen als de ene vader gereformeerd en de ander OGGiN zou zijn, dat ligt nu eenmaal ver verwijderd van elkaar.
Maar HHK en GG toch niet?


Huh? Ik heb dit antwoord ook gelezen maar kwam kwam tot een heel andere conclusie. Hij zegt inderdaad niet: Je moet gewoon een relatie beginnen. Maar zeker ook niet: Je moet geen relatie beginnen. Het antwoord is wat genuanceerder: Zorg dat de basis goed is, ga eerst praten. Door aan te geven dat een ding onbijbels is en dat dat de verdeeldheid onder christenen is, lijkt hij volgens mij juist aan te geven dat ze wel een relatie mogen beginnen en later mogen trouwen. Maar dat laatste niet zonder eerst goed met elkaar erover te praten. Lijkt me toch wel een goed advies en niet een die de verdeeldheid juist in de hand werkt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 13 aug 2018 10:35

Ook ik vond het een heel waardevol antwoord van dhr vd Brink, zoals al zijn antwoorden. Hij zegt niet zomaar wat, in zijn antwoorden merk je dat hij een biddend leven heeft, hij voelt zich afhankelijk van de Heere.
En nu er een reactie van de vraagsteller gekomen is mogen we zien dat het antwoord tot zegen is geweest!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2018 11:26

lekkerbek schreef:Ook ik vond het een heel waardevol antwoord van dhr vd Brink, zoals al zijn antwoorden. Hij zegt niet zomaar wat, in zijn antwoorden merk je dat hij een biddend leven heeft, hij voelt zich afhankelijk van de Heere.
En nu er een reactie van de vraagsteller gekomen is mogen we zien dat het antwoord tot zegen is geweest!
klopt, heel mooi om te lezen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 13 aug 2018 14:24

Oke, best begrijpelijk dat mijn reactie werd verwijderd maar wel vreemd dat andere, die ook geen toevoeging zijn op het antwoord van de deskundige dan wel gewoon blijven staan.... anyway, het ging mij om het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... -op-aarde/

In de christelijke traditie is het gebruikelijk te zeggen dat mensen die zijn overleden “in de hemel zijn” wanneer ze op het bloed van Christus mogen pleiten. Nu gaat het er mij niet om wie, hoeveel, hoe gemakkelijk of juist hoe moeilijk de toegang tot de hemel is maar wel om het gegeven zelf. Klopt deze aanmane eigenlijk wel?

Als we er vanuit gaan dat een overledene direct na zijn sterven naar de hemel zal gaan dan vindt het oordeel/de beoordeling dus plaats direct op dat moment. Met andere woorden de gelovige gaat naar de plaats zonder tranen, verdriet, gevoel van gemis, pijn en ga zo maar door en de ongelovige naar de plaats daar pal tegenover. Mijn vraag is nu, wat heeft dan de oordeelsdag voor zin? Dan komen al die mensen die al een bestemming hebben gekregen bij hun sterven, hemel of hel, weer terug om te horen dat God zich na hun sterven niet heeft vergist en ze weer terug kunnen naar hun eeuwige bestemming.

Als bewijs voor de aanwezigheid van mensen in de hemel of de hel worden vaak de geschiedenis van Lazarus en de rijke man aangevoerd en de zielen onder het altaar in Openebaringen die roepen om vergelding. In het eerste geval is het een gelijkenis die niet gaat over hemel en hel maar mer over “gedane zaken nemen geen keer” In Openbaring heeft Johannes veel visioenen die allemaal metaforisch zijn. Waarom die zielen dan niet?

Ik kom tot de conclusie dat het anders zou moeten zitten. Het probleem is dat al onze gedachten worden beïnvloed door de factor tijd. Zelfs eeuwigheid wordt uitgedrukt in een tijdsbepaling, namelijk een periode zonder begin en eind, zonder tijd.

Als een mens overlijdt raakt hij los van de tijd en beland hij in de eeuwigheid. Omdat die eeuwigheid geen tijd kent is de aankomst van alle gestorvenen op het zelfde moment. Dat betekent dus dat Adam, Abraham, David, Paulus en wij allen op het zelfde moment aankomen in de eeuwigheid. Daarom kan Christus ook aan het kruis tegen de moordenaar zeggen “heden zul je met mij in het paradijs zijn” Christus wist toch wel dat Hij eerst naar de hel ging om die te overwinnen? Hij heeft zich heus niet vergist. Ook is dit de verklaring voor de opstanding van de jongeling in Naïn en die van Lazarus. Zouden die beiden zich anders niet ontzettend bekocht hebben gevoeld? Eerst in de hemel zonder pijn, verdriet, in volmaaktheid en dan opeens weer terug naar het tranendal? Dit geldt ook voor Mozes en Elia op de berg.

Al met al ben ik er van overtuigd dat de hemel maar ook de hel nog niet bevolkt is. Trouwens, als er nu al mensen in de hel zouden zijn dan zijn ze daar zonder de duivel. Die is nog niet gebonden en gaat op aarde rond als een briesende leeuw, zoekende wij hij kan verslinden. De hel is voor de duivel ook een straf. Hij is daar niet de baas maar slechts de eerste onder de gelijken. (dat is een onderwerp voor een andere keer :P )

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 aug 2018 16:04

Boanerges schreef:Oke, best begrijpelijk dat mijn reactie werd verwijderd maar wel vreemd dat andere, die ook geen toevoeging zijn op het antwoord van de deskundige dan wel gewoon blijven staan.... anyway, het ging mij om het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... -op-aarde/

In de christelijke traditie is het gebruikelijk te zeggen dat mensen die zijn overleden “in de hemel zijn” wanneer ze op het bloed van Christus mogen pleiten. Nu gaat het er mij niet om wie, hoeveel, hoe gemakkelijk of juist hoe moeilijk de toegang tot de hemel is maar wel om het gegeven zelf. Klopt deze aanmane eigenlijk wel?

Als we er vanuit gaan dat een overledene direct na zijn sterven naar de hemel zal gaan dan vindt het oordeel/de beoordeling dus plaats direct op dat moment. Met andere woorden de gelovige gaat naar de plaats zonder tranen, verdriet, gevoel van gemis, pijn en ga zo maar door en de ongelovige naar de plaats daar pal tegenover. Mijn vraag is nu, wat heeft dan de oordeelsdag voor zin? Dan komen al die mensen die al een bestemming hebben gekregen bij hun sterven, hemel of hel, weer terug om te horen dat God zich na hun sterven niet heeft vergist en ze weer terug kunnen naar hun eeuwige bestemming.

Als bewijs voor de aanwezigheid van mensen in de hemel of de hel worden vaak de geschiedenis van Lazarus en de rijke man aangevoerd en de zielen onder het altaar in Openebaringen die roepen om vergelding. In het eerste geval is het een gelijkenis die niet gaat over hemel en hel maar mer over “gedane zaken nemen geen keer” In Openbaring heeft Johannes veel visioenen die allemaal metaforisch zijn. Waarom die zielen dan niet?

Ik kom tot de conclusie dat het anders zou moeten zitten. Het probleem is dat al onze gedachten worden beïnvloed door de factor tijd. Zelfs eeuwigheid wordt uitgedrukt in een tijdsbepaling, namelijk een periode zonder begin en eind, zonder tijd.

Als een mens overlijdt raakt hij los van de tijd en beland hij in de eeuwigheid. Omdat die eeuwigheid geen tijd kent is de aankomst van alle gestorvenen op het zelfde moment. Dat betekent dus dat Adam, Abraham, David, Paulus en wij allen op het zelfde moment aankomen in de eeuwigheid. Daarom kan Christus ook aan het kruis tegen de moordenaar zeggen “heden zul je met mij in het paradijs zijn” Christus wist toch wel dat Hij eerst naar de hel ging om die te overwinnen? Hij heeft zich heus niet vergist. Ook is dit de verklaring voor de opstanding van de jongeling in Naïn en die van Lazarus. Zouden die beiden zich anders niet ontzettend bekocht hebben gevoeld? Eerst in de hemel zonder pijn, verdriet, in volmaaktheid en dan opeens weer terug naar het tranendal? Dit geldt ook voor Mozes en Elia op de berg.

Al met al ben ik er van overtuigd dat de hemel maar ook de hel nog niet bevolkt is. Trouwens, als er nu al mensen in de hel zouden zijn dan zijn ze daar zonder de duivel. Die is nog niet gebonden en gaat op aarde rond als een briesende leeuw, zoekende wij hij kan verslinden. De hel is voor de duivel ook een straf. Hij is daar niet de baas maar slechts de eerste onder de gelijken. (dat is een onderwerp voor een andere keer :P )

Daar is over nagedacht en zit wat in.

Kan het overigens niet zo zijn dat gelovigen na Christus hemelvaart wel naar de hemel gaan?

Paulus wenste tenslotte ontbonden te zijn en met Christus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2018 18:13

Boanerges schreef:Oke, best begrijpelijk dat mijn reactie werd verwijderd maar wel vreemd dat andere, die ook geen toevoeging zijn op het antwoord van de deskundige dan wel gewoon blijven staan.... anyway, het ging mij om het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... -op-aarde/

In de christelijke traditie is het gebruikelijk te zeggen dat mensen die zijn overleden “in de hemel zijn” wanneer ze op het bloed van Christus mogen pleiten. Nu gaat het er mij niet om wie, hoeveel, hoe gemakkelijk of juist hoe moeilijk de toegang tot de hemel is maar wel om het gegeven zelf. Klopt deze aanmane eigenlijk wel?

Als we er vanuit gaan dat een overledene direct na zijn sterven naar de hemel zal gaan dan vindt het oordeel/de beoordeling dus plaats direct op dat moment. Met andere woorden de gelovige gaat naar de plaats zonder tranen, verdriet, gevoel van gemis, pijn en ga zo maar door en de ongelovige naar de plaats daar pal tegenover. Mijn vraag is nu, wat heeft dan de oordeelsdag voor zin? Dan komen al die mensen die al een bestemming hebben gekregen bij hun sterven, hemel of hel, weer terug om te horen dat God zich na hun sterven niet heeft vergist en ze weer terug kunnen naar hun eeuwige bestemming.

Als bewijs voor de aanwezigheid van mensen in de hemel of de hel worden vaak de geschiedenis van Lazarus en de rijke man aangevoerd en de zielen onder het altaar in Openebaringen die roepen om vergelding. In het eerste geval is het een gelijkenis die niet gaat over hemel en hel maar mer over “gedane zaken nemen geen keer” In Openbaring heeft Johannes veel visioenen die allemaal metaforisch zijn. Waarom die zielen dan niet?

Ik kom tot de conclusie dat het anders zou moeten zitten. Het probleem is dat al onze gedachten worden beïnvloed door de factor tijd. Zelfs eeuwigheid wordt uitgedrukt in een tijdsbepaling, namelijk een periode zonder begin en eind, zonder tijd.

Als een mens overlijdt raakt hij los van de tijd en beland hij in de eeuwigheid. Omdat die eeuwigheid geen tijd kent is de aankomst van alle gestorvenen op het zelfde moment. Dat betekent dus dat Adam, Abraham, David, Paulus en wij allen op het zelfde moment aankomen in de eeuwigheid. Daarom kan Christus ook aan het kruis tegen de moordenaar zeggen “heden zul je met mij in het paradijs zijn” Christus wist toch wel dat Hij eerst naar de hel ging om die te overwinnen? Hij heeft zich heus niet vergist. Ook is dit de verklaring voor de opstanding van de jongeling in Naïn en die van Lazarus. Zouden die beiden zich anders niet ontzettend bekocht hebben gevoeld? Eerst in de hemel zonder pijn, verdriet, in volmaaktheid en dan opeens weer terug naar het tranendal? Dit geldt ook voor Mozes en Elia op de berg.

Al met al ben ik er van overtuigd dat de hemel maar ook de hel nog niet bevolkt is. Trouwens, als er nu al mensen in de hel zouden zijn dan zijn ze daar zonder de duivel. Die is nog niet gebonden en gaat op aarde rond als een briesende leeuw, zoekende wij hij kan verslinden. De hel is voor de duivel ook een straf. Hij is daar niet de baas maar slechts de eerste onder de gelijken. (dat is een onderwerp voor een andere keer :P )


Ja Boanerges, jij snapt wat er aan de hand is :)
Als je kijkt naar de verheerlijking op de berg met Mozes en Elia, dan zie je dat er eerst een wolk is.
Wanneer Jezus wordt opgenomen dan wordt het zicht onttrokken door ....... een wolk.
En al de geloofshelden die noemen ze in Hebreeën een WOLK van GETUIGEN.

En dan is het geheimenis dat wij de ontslapenen geenszins zullen voor gaan maar samen met hen...... Christus tegemoet gaan...... waar ??
In de LUCHT en daar is weer de wolk.

En als Jezus komt dan zullen wij MET HEM verschijnen op..... de wolken.

Wij wachten gewoon tot wij Jezus tegemoet gaan in de lucht en de mensen die overleden zijn die wachten nu ook om samen met ons in een oogwenk te worden weggevoerd.

Zijn er dan nu al mensen in de Hemel ? Ik zeg NEE.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 aug 2018 18:20

Veendam schreef:

Zijn er dan nu al mensen in de Hemel ? Ik zeg NEE.

Jawel, de Mens Jezus is in de hemel en bidt aan de rechterhand van Zijn Vader.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor krid » 13 aug 2018 18:23

Johan100 schreef:Jawel, de Mens Jezus is in de hemel en bidt aan de rechterhand van Zijn Vader.


Precies. Zijn er nog meer mensen in de hemel? Elia? Henoch?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2018 18:38

Johan100 schreef:Jawel, de Mens Jezus is in de hemel en bidt aan de rechterhand van Zijn Vader.


Ja dat klopt helemaal, maar Hij is 100 % God en 100 % mens en dat is niet wat ik bedoelde, namelijk de schepselen die alleen 100 % mens zijn.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2018 18:42

krid schreef:Precies. Zijn er nog meer mensen in de hemel? Elia? Henoch?


De Hemel is de woonstede Gods.
De aarde is gemaakt voor de mens om daar te wonen.

Een mens kan dus niet in de Hemel komen en daar al helemaal niet wonen.
Doordat Jezus 100 % God is kon Hij wel ingaan weer in de Hemel, maar Hij is ook 100 % MENS geworden.
Daarom was Hij de eersteling van de nieuwe schepping.
Doordat Hij de Hemel in ging werd het voor de mens mogelijk om in de Hemel te komen.
Henoch en Elia konden dus niet de Hemel in komen voordat Jezus daar in was terug gegaan.

Nu heeft de Hemel verschillende delen maar ik heb het over dat deel waar God Zelf woont.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten