Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 10 feb 2018 19:03

Pcrtje, wat jij hierboven schrijft heb ik nooit zo gezegd. Je kunt uit mijn standpunt dat het grootste deel van de evo-theorie haaks staat op de Bijbel en dus niet van God is wel opmaken dat het dan dus van Zijn tegenstander is.
Pcrtje schreef:
Het is goed en belangrijk om alle relevante zaken te bespreken, dus zowel schepping als evolutie. Maar schepping komt aan orde tijdens godsdienstlessen en evolutie tijdens biologielessen.

Het staat haaks op elkaar. We zijn (hopelijk) toch geen gespleten persoonlijkheden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 19:46

Chaya schreef:Oei, dat is een lastige. Dan een openbare denk ik. Maar met de mogelijkheid om te switchen tussentijds.
Precies, dit. Dat is toch eigenlijk bizar? Het is alsof ik 's zondags liever thuis blijf dan naar de CGK ga omdat ikzelf GKv ben en vind dat ze bij de CGK verkeerde geloofsaccenten leggen.

Chaya schreef:Jawel, ik hoorde nog dat hij zei: ik bid dagelijks dat God niet bestaat. Dat was ook HET moment om het uit te zetten.
Dat is niet spotten, hij zegt immers niets over God en hij maakt Hem ook niet belachelijk. Lubach spreekt alleen uit wat zijn eigen hoop is.

Chaya schreef:(...) als ze op de uni of Hogeschool komen. Waar ze echt in hun eentje staan.
Ik heb dat eigenlijk nooit zo ervaren. Ik heb altijd ervaren dat ik het gemakkelijker vind om christen te zijn aan de uni dan in de kerk.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2018 09:55

Johan100 schreef:Wetenschap? Evolutietheorie is voor een groot deel geloof en achterhaald.

Johan, ik denk dat je, mocht je mensen willen overtuigen van je standpunt, toch iets meer "bewijs" voor deze stelling aan moet dragen.
Helaas ken ik een aantal gevallen van mensen die door dit soort dogma's hun geloof kwijtraakten zodra ze gingen studeren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2018 11:37

Pcrtje schreef:Precies, dit. Dat is toch eigenlijk bizar? Het is alsof ik 's zondags liever thuis blijf dan naar de CGK ga omdat ikzelf GKv ben en vind dat ze bij de CGK verkeerde geloofsaccenten leggen.

Hoewel ik het met je eens ben:
Wij konden voor onze kinderen kiezen uit 4 scholen:
-Openbaar
-Prot-Christelijk
-Vrijgemaakt
-Reformatorisch

Na alle vier de scholen bezocht te hebben en het onderwijzend personeel gesproken te hebben werd de ranlijst:
-Vrijgemaakt
-Prot-Christelijk
-Openbaar
-thuisonderwijs
-Reformatorisch

Hoewel ik de refozuil een warm hart toe draag en mijzelf tot deze zuil reken: ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik mijn kinderen nooit op een dergelijke school zou willen doen (hoewel we voor alle gesprekken twijfelden tussen vrijgemaakt en reformatorisch, omdat ik ervanuit ging dat dat qua school erg dicht bij elkaar lag.
Toch niet gekozen voor Reformatorisch, en het viel ons op dat we na het maken van lijstjes met plussen en minnen alleen maar minnen hadden
Deels had het te maken met de kledingeisen voor vrouwen,
Deels had het te maken met de algemene visie op vrouwen en meisjes.
Deels had het te maken met de gebrekkige algemene ontwikkeling van de onderwijzeressen die we gesproken hebben
Maar voor het grootste deel had dat te maken met het feit dat er een (in mijn/onze ogen) onbijbelse leer werd verkondigd over verbond, bekering, genade en vergeving.

Enerzijds schokte de verklaring van Katharina mij, anderzijds: resumerend ontdekte ik dat ik er zelf (zij het met andere uitkomst) exact hetzelfde instond in de tijd van de schoolkeuze.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 12 feb 2018 20:18

StillAwake schreef:Johan, ik denk dat je, mocht je mensen willen overtuigen van je standpunt, toch iets meer "bewijs" voor deze stelling aan moet dragen.

Je weet toch zelf ook wel dat er voor een hoop geen bewijs is, maar puur geloof.
Ik reageer slechts op de stelling dat het wetenschap zou zijn.
StillAwake schreef:Helaas ken ik een aantal gevallen van mensen die door dit soort dogma's hun geloof kwijtraakten zodra ze gingen studeren...
Dat is mijn schuld toch niet?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 12 feb 2018 20:57

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/256 ... el-en-bed/

Toen ik gisteren dit bericht las heb ik hartelijk gelachen. Niet om de vraag of om het antwoord maar om het feit dat ik het gisteren lezen kon!
Het bericht was al zichtbaar onderaan het forum als “dit-zou-je-ook-wel-eens-kunnen-interesseren-bericht” de grap was dat de datum van vandaag, maandag 12 februari met het tijdstip 12:20 werd meegegeven terwijl het nog zondag 11 februari was!

Er zit hier toch niet stiekem iemand op zondag redactie te voeren hè! [-X :lol:

Een onvervalst me-too’tje?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 12 feb 2018 22:00

Boanerges schreef:
Er zit hier toch niet stiekem iemand op zondag redactie te voeren hè! [-X :lol:



Ach, je kan het nauwelijks werken noemen toch?! :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2018 22:13

Boanerges schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25666/scheiding-van-tafel-en-bed/

Toen ik gisteren dit bericht las heb ik hartelijk gelachen. Niet om de vraag of om het antwoord maar om het feit dat ik het gisteren lezen kon!
Het bericht was al zichtbaar onderaan het forum als “dit-zou-je-ook-wel-eens-kunnen-interesseren-bericht” de grap was dat de datum van vandaag, maandag 12 februari met het tijdstip 12:20 werd meegegeven terwijl het nog zondag 11 februari was!

Er zit hier toch niet stiekem iemand op zondag redactie te voeren hè! [-X :lol:

Een onvervalst me-too’tje?

Wat zit je nu te zeuren, je kunt toch gewoon ook posten op zondag? De boel gaat niet om 12 uur op slot. Dus begrijp ik jouw hartelijk lachen niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 12 feb 2018 22:27

Chaya schreef:Wat zit je nu te zeuren, je kunt toch gewoon ook posten op zondag? De boel gaat niet om 12 uur op slot. Dus begrijp ik jouw hartelijk lachen niet.

Haha.....dat jij nu deze reactie moet geven.....Jij post en reageert ook niet op zondag om dezelfde reden waarom er hier op zondag geen antwoorden op vragen worden geplaatst. Je hoeft het niet goed te praten hoor. Ik constateer alleen dat de praktijk blijkbaar weerbarstiger is dan het principe. Er wordt zelfs een plaatsingslijst (12:20 uur) gesuggereerd om “veilig” te zijn. En daar kan ik dan weer hartelijk om lachen. :lol:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2018 09:32

Johan100 schreef:Je weet toch zelf ook wel dat er voor een hoop geen bewijs is, maar puur geloof.
Ik reageer slechts op de stelling dat het wetenschap zou zijn.
Dat is mijn schuld toch niet?

Nee, dat weet ik niet. Althans, niet in de evolutietheorie zoals ik hem ken (ik heb dan ook het idee dat je het meer over de oerknaltheorie hebt dan over de evolutietheorie)
jij kunt best tegenspreken dat het wetenschap is, maar de medicijnen die jij (wat ik niet hoop) wellicht gebruikt zijn toch op deze aannames gebaseerd.

En of het jouw schuld niet is dat mensen door dergelijke rigide aannames hun geloof kwijt raken: ik zie dat anders.
Wellicht niet jouw persoonlijke schuld, maar wel de schuld van een systeem waar jij in meedraait.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 10:31

StillAwake schreef:Nee, dat weet ik niet. Althans, niet in de evolutietheorie zoals ik hem ken (ik heb dan ook het idee dat je het meer over de oerknaltheorie hebt dan over de evolutietheorie)
jij kunt best tegenspreken dat het wetenschap is, maar de medicijnen die jij (wat ik niet hoop) wellicht gebruikt zijn toch op deze aannames gebaseerd.

En of het jouw schuld niet is dat mensen door dergelijke rigide aannames hun geloof kwijt raken: ik zie dat anders.
Wellicht niet jouw persoonlijke schuld, maar wel de schuld van een systeem waar jij in meedraait.

Ik maak onderscheid tussen macro en micro-evolutie. Macro-evolutie is niet bewezen.
Macro-evolutie ondersteunt de micro-evolutietheorie ook niet. Dieren kunnen zich namelijk binnen enkele generaties aanpassen aan veranderende milieuomstandigheden in tegenstelling tot de theorie die beweert dat daar 10duizenden tot 10tallen miljoenen jaren voor nodig zijn.
Voor bewezen micro-evolutionaire processen vanuit biologisch oogpunt waren er geen grote tijdsperioden noodzakelijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 13 feb 2018 10:36

StillAwake schreef:Nee, dat weet ik niet. Althans, niet in de evolutietheorie zoals ik hem ken (ik heb dan ook het idee dat je het meer over de oerknaltheorie hebt dan over de evolutietheorie)
jij kunt best tegenspreken dat het wetenschap is, maar de medicijnen die jij (wat ik niet hoop) wellicht gebruikt zijn toch op deze aannames gebaseerd.


Weer zo'n kul-argument. Ten eerste: evolutietheorie is geen wetenschap. Dat de wetenschap meent veel te kunnen verklaren met de evolutietheorie, maakt de evolutietheorie nog geen wetenschap. Ten tweede: het telkens maar moeten roepen dat de ander in een debat een onjuist beeld over wat evolutietheorie is of oerknal is werkelijk gezwets in de ruimte. En ten derde: medicijnen hebben in principe niets te maken evolutietheorie, ondanks dat wetenschappers menen bepaalde zaken te moeten verklaren vanuit de evolutietheorie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2018 10:47

Johan100 schreef:Ik maak onderscheid tussen macro en micro-evolutie. Macro-evolutie is niet bewezen.
Macro-evolutie ondersteunt de micro-evolutietheorie ook niet. Dieren kunnen zich namelijk binnen enkele generaties aanpassen aan veranderende milieuomstandigheden in tegenstelling tot de theorie die beweert dat daar 10duizenden tot 10tallen miljoenen jaren voor nodig zijn.
Voor bewezen micro-evolutionaire processen vanuit biologisch oogpunt waren er geen grote tijdsperioden noodzakelijk.

Logisch dat voor de bewezen processen geen lange periodes nodig waren, die periodes waren er niet om e.e.a. te bewijzen (zo oud is de wetenschap nou ook weer niet)
De grens tussen micro-evolutie en macro-evolutie is een nogal arbitraire grens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 10:49

Arco schreef:Weer zo'n kul-argument. Ten eerste: evolutietheorie is geen wetenschap. Dat de wetenschap meent veel te kunnen verklaren met de evolutietheorie, maakt de evolutietheorie nog geen wetenschap. Ten tweede: het telkens maar moeten roepen dat de ander in een debat een onjuist beeld over wat evolutietheorie is of oerknal is werkelijk gezwets in de ruimte. En ten derde: medicijnen hebben in principe niets te maken evolutietheorie, ondanks dat wetenschappers menen bepaalde zaken te moeten verklaren vanuit de evolutietheorie.

Dank voor deze aanvulling!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2018 10:57

Arco schreef:Weer zo'n kul-argument. Ten eerste: evolutietheorie is geen wetenschap. Dat de wetenschap meent veel te kunnen verklaren met de evolutietheorie, maakt de evolutietheorie nog geen wetenschap. Ten tweede: het telkens maar moeten roepen dat de ander in een debat een onjuist beeld over wat evolutietheorie is of oerknal is werkelijk gezwets in de ruimte. En ten derde: medicijnen hebben in principe niets te maken evolutietheorie, ondanks dat wetenschappers menen bepaalde zaken te moeten verklaren vanuit de evolutietheorie.

Het telkens maar weer moeten roepen dat de ander in het debat een verkeerde voorstelling van de evolutietheorie heeft is helaas nodig, omdat blijkt dat veel mensen er een totaal verkeerd beeld van hebben.
alleen al het feit dat sommigen de oerknal als onderdeel van de evolutietheorie zien toont aan dat er in creationistische kringen weinig kennis van zaken is.
Of het verhaal dat het "slechts" een theorie is, zonder te beseffen wat de wetenschappelijke definitie van een theorie is.
Met iemand in discussie gaan werkt alleen als je daadwerkelijk weet wat de ander gelooft of meent te weten.
Discussie moet een uitwisseling van kennis zijn, maar als je weigert je kennis bij te schaven (je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar probeer in elk geval wel te kijken wat een dergelijke theorie inhoudt) is het een uitwisseling van domheid.
Dat jij dat als gezwets in de ruimte ziet: ik had niet anders verwacht.

Met je eens dat medicijnen an sich niets met de evolutietheorie te maken hebben. Ze zijn er (in sommige gevallen) alleen wel op gebaseerd.

Ik ben christen, en ik geloof dat God de wereld geschapen heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten