Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 02 sep 2017 15:30

Chaya schreef:Nee. Gewoon geloven dat wat in de Bijbel staat, waar is.
Geloven is vaak tegen de rede in moeten.
Daarom is het zo moeilijk voor God om een mens te bekeren. We hebben zoveel jamaars.
Okee, wees eens concreet. Dus jij gelooft dat de aarde een platte aardschijf is, ook al zegt jouw rede dat de aarde een bol is? En dat de aarde in het middelpunt van het heelal staat? Of terg je God als onbekeerde door tegen Zijn Woord in te gaan?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 02 sep 2017 16:10

Cathy schreef:Dat is toch van een heel andere orde? Of is dat voor jou hetzelfde?


Dat is natuurlijk van een andere orde maar ik maakte deze opmerking wel om aan te geven dat er maar weinig van Gods Woord blijft staan als we alle dingen die we niet begrijpen als een 'verhaaltje' afdoen.
Nu mag iedereen geloven wat hij of zij wil hoor maar mij bekroop het gevoel dat mensen die deze geschiedenissen alszijnde waargebeurd opvatten, een beetje als simpele zielen die nooit ergens over nadenken worden weggezet.
En ik dacht: "Als je dan toch alles moet kunnen begrijpen en verklaren, dan ook graag het heilswerk van onze Heiland."
Zodoende.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2017 17:09

pindas83 schreef:Dat is natuurlijk van een andere orde maar ik maakte deze opmerking wel om aan te geven dat er maar weinig van Gods Woord blijft staan als we alle dingen die we niet begrijpen als een 'verhaaltje' afdoen.
Nu mag iedereen geloven wat hij of zij wil hoor maar mij bekroop het gevoel dat mensen die deze geschiedenissen alszijnde waargebeurd opvatten, een beetje als simpele zielen die nooit ergens over nadenken worden weggezet.
En ik dacht: "Als je dan toch alles moet kunnen begrijpen en verklaren, dan ook graag het heilswerk van onze Heiland."
Zodoende.


Als ik aan dat gevoel heb bijgedragen, dan bij deze mijn excuses. Het is namelijk geenszins mijn bedoeling mensen dat gevoel te geven. Ik begrijp best dat het spanning oplevert met de hedendaagse kennis. Ik vind het juist interessant hoe mensen met die spanning omgaan, maar het simpelweg negeren is in mijn ogen nooit een opbouwende aanpak.

Kijk, het verschil in de "overduidelijk mythische verhalen" (schepping, babel, zondvloed, etc) en de wat meer lokale wonderen (wijn in water, oor aanzetten, wederopstanding) is dat er aan dat laatste niets te onderzoeken valt en aan dat eerste juist wel. Dus die lokale wonderen hebben niets van wetenschap te vrezen. Aan die eerste zaken echter, valt vanalles te onderzoeken en we weten gewoon hoe taal zich ontwikkelt, bijvoorbeeld. Dat komt echt niet omdat de babyloniërs een hoge toren wilde bouwen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 02 sep 2017 19:34

Mortlach schreef:Als ik aan dat gevoel heb bijgedragen, dan bij deze mijn excuses. Het is namelijk geenszins mijn bedoeling mensen dat gevoel te geven. Ik begrijp best dat het spanning oplevert met de hedendaagse kennis. Ik vind het juist interessant hoe mensen met die spanning omgaan, maar het simpelweg negeren is in mijn ogen nooit een opbouwende aanpak.

Kijk, het verschil in de "overduidelijk mythische verhalen" (schepping, babel, zondvloed, etc) en de wat meer lokale wonderen (wijn in water, oor aanzetten, wederopstanding) is dat er aan dat laatste niets te onderzoeken valt en aan dat eerste juist wel. Dus die lokale wonderen hebben niets van wetenschap te vrezen. Aan die eerste zaken echter, valt vanalles te onderzoeken en we weten gewoon hoe taal zich ontwikkelt, bijvoorbeeld. Dat komt echt niet omdat de babyloniërs een hoge toren wilde bouwen.


Ik neem je persoonlijk niks kwalijk Mortlach, zeker gezien jouw levensvisie. Iets anders vind ik het als andersdenkende medechristenen zich op die manier laten gelden, dat kan ik niet zo goed plaatsen.
Maar misschien werkt het twee kanten op en heeft het er mee te maken dat de conservatieve 'hard-liners' ook geen ruimte bieden aan medegelovigen die bepaalde zaken anders bekijken.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 02 sep 2017 22:05

Chaya schreef:Misschien ben ik wel knetter, wie zal het zeggen. :lol:
Maar ik heb geen reden om aan de Bijbel te twijfelen en ik denk zo helemaal niet aan de ark of aan de zondvloed.
Als ik dit hoofdstuk lees, word ik allereerst bepaald bij het geduld van God, maar dat er ook een einde aan komt!
Noach ging aan het werk, hij was gehoorzaam en de mensen om hem heen bespotten hem en lachten hem uit.
Moet je je voorstellen!

Geloof jij dit?

Heel verdrietig om dergelijke reacties te moeten lezen op een so called reformatorisch forum. Volgens de EO zitten hier behoudende christenen.
Maar die geloven niet eens wat er in God's Woord staat! Hoe kun je dan een heiden overtuigen van het Wonder en de kracht van het geloof???



In de Bijbel geloven is 1 ding. Maar die troep in de vragenrubriek van afgelopen week.... :roll: Gaan we samen knetter zijn dan? Wordt mss nog heel gezellig!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 02 sep 2017 22:28

pindas83 schreef:Dat is natuurlijk van een andere orde maar ik maakte deze opmerking wel om aan te geven dat er maar weinig van Gods Woord blijft staan als we alle dingen die we niet begrijpen als een 'verhaaltje' afdoen.

Het is niet mijn bedoeling om de onbegrijpelijke dingen als een verhaaltje af te doen. Dan heb je mij niet goed begrepen.
Nu mag iedereen geloven wat hij of zij wil hoor maar mij bekroop het gevoel dat mensen die deze geschiedenissen alszijnde waargebeurd opvatten, een beetje als simpele zielen die nooit ergens over nadenken worden weggezet.
En ik dacht: "Als je dan toch alles moet kunnen begrijpen en verklaren, dan ook graag het heilswerk van onze Heiland."
Zodoende.

Voor mijzelf vind ik het prima wanneer een ander een letterlijke lezing prefereert maar zet een andersgelovige dan niet weg als een niet-christen of ongelovige. Want dat doet pijn.

Maar misschien werkt het twee kanten op en heeft het er mee te maken dat de conservatieve 'hard-liners' ook geen ruimte bieden aan medegelovigen die bepaalde zaken anders bekijken.

Hier sla je de spijker op de kop. Ik verzet mij niet tegen een andere interpretatie maar tegen de kokerblik van sommigen.
Laten we elkaar de ruimte gunnen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 03 sep 2017 22:29

Cathy schreef:Wanneer verhalen redelijkerwijs niet kunnen ga ik er vanuit dat er een geloofswaarheid achter zit.

Nee, dat kan ook niet. Dan moet God er iets anders mee bedoelen. Wanneer je daarnaar leert zoeken wordt de Bijbel veel interessanter dan wanneer je het alleen bij de letterlijk lezing houdt.
Is mijn ervaring. :)

Jezus verwijst Zelf naar Jona. Dat Hij stierf en 3 dagen in de aarde was en opstond was het teken van Jona.
Ik geloof dat Jona dood ging in die vis.
En Jona bad tot de Here, zijn God, uit het ingewand van de vis. 2Hij zeide: Ik riep uit mijn nood tot de Here en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij hoordet mijn stem. 3Gij hadt mij geworpen in de diepte, in het hart der zee, en een waterstroom omving mij; al uw brandingen en uw golven gingen over mij heen. 4En ik, ik zeide: verstoten ben ik uit uw ogen, zou ik ooit weer uw heilige tempel aanschouwen? 5Wateren omringden mij, zij bedreigden mijn leven, de diepte omving mij, met zeewier was mijn hoofd omwonden. 6Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de grendelen der aarde waren voor altoos achter mij. Toen trokt Gij mijn leven uit de groeve omhoog, o, Here, mijn God!

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 03 sep 2017 22:34

Pcrtje schreef:Okee, wees eens concreet. Dus jij gelooft dat de aarde een platte aardschijf is, ook al zegt jouw rede dat de aarde een bol is? En dat de aarde in het middelpunt van het heelal staat? Of terg je God als onbekeerde door tegen Zijn Woord in te gaan?

Ik ken iemand die dat doet. Hij vindt de bol gelovigen maar een stelletje ongelovigen. Tsja, waar leg je de grens?

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 04 sep 2017 00:32

mona schreef:Nee, het gaat niet om het zeggen, het gaat om het principe waar vanuit gewerkt wordt.
Ik kan niet achter dat principe staan.
Voor dat ik in herhaling val: verdiep je eens in de homeopathie, voordat je het je patiënten aanbeveelt.
En als je christen bent, laat je dan leiden in je zoektocht door het Woord van God, waarin staat: beproef de geesten of ze uit God zijn.
De geest van Hahnemann, die zegt een weg tot verlossing te hebben gevonden, buiten het bloed van Christus, is zeker niet uit God.
Bovendien vloekt hij Christus, waaraan we kunnen zien dat zijn bron vervuild is door leugens uit het rijk der duisternis.

Een bladzijde uit het boek: Genezing uit het Oosten:
https://books.google.nl/books?id=LDYwAg ... ng&f=false

Ik vind dat boek wel erg ver gaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik val jouw geloof en dat jij er principieel tegen bent vanuit je geloof niet aan. Dat is helemaal aan jou.
Maar wat er in het boek staat, dat de duvel in het flesje komt bij het schudden enzo, dat vind ik ver gaan. Tegenwoordig gebeurt het gewoon met machines
En omdat de ontdekker zich God voelt en Bijbelse termen en weet ik wat gebruikt om zijn middel en macht aan de man te brengen, dat gebeurt tegenwoordig ook met alles, tot aan plee papier toe.
De mens was vroeger niet anders als nu in zijn hoogmoed en doen alsof hij God was en zijn middel je in het Paradijs op aarde brengt.
Dat zijn gewoon verkooppraatjes

Deze wel es gezien?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 6V0Rhi_RI0

https://www.youtube.com/watch?v=EZalZpppsQE

Alle reclames van Phiadelphia gaan over engelen en de hemel

https://www.youtube.com/watch?v=YlfGbA3BKHQ

De enige kanttekening die ik wil plaatsen bij homeopathie is dat als je hooggevoelig bent, zeker geen verdunning boven de 200 moet nemen, want dan ga je het geneesmiddelbeeld aanmaken.
En ook bij lage verdunning, maar ook bij kruiden en tincturen, als je hooggevoelig bent, niet te vaak innemen, want je raakt uit balans de andere kant op
En ook bij kruiden en tincturen, net als bij verdunningen, wordt je als je hooggevoelig bent, gevoeliger voor alles, dus ook voor kwade machten, die voel je dan beter. Die nemen geen bezit van je uit het flesje, maar je voelt ze beter om je heen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2017 10:06

Pcrtje schreef:Okee, wees eens concreet. Dus jij gelooft dat de aarde een platte aardschijf is, ook al zegt jouw rede dat de aarde een bol is? En dat de aarde in het middelpunt van het heelal staat? Of terg je God als onbekeerde door tegen Zijn Woord in te gaan?

Nee de aarde is een bol. Daarmee ga ik niet tegen God in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2017 10:15

Cathy schreef:Wanneer verhalen redelijkerwijs niet kunnen ga ik er vanuit dat er een geloofswaarheid achter zit.

Dan geloof je dus niet in de Bijbel van kaft tot kaft, maar haal je er alleen uit wat jou past.
Dat is heel gevaarlijk.
Cathy schreef: Wanneer je daarnaar leert zoeken wordt de Bijbel veel interessanter dan wanneer je het alleen bij de letterlijk lezing houdt.

Ik ga niet zoeken, want dan verdwaal ik hopeloos.
Ik vraag God om Licht, om de dingen te kunnen begrijpen. Daarnaast krijg ik in de prediking de teksten uitgelegd, of leer hoe O.T. en N.T. met elkaar verweven en verbonden zijn.
pindas83 schreef:En ik dacht: "Als je dan toch alles moet kunnen begrijpen en verklaren, dan ook graag het heilswerk van onze Heiland."

Nee, want er zijn de geopenbaarde dingen EN de verborgen dingen! Die laatste zullen voor ons verborgen blijven, omdat God dit zo wil.
Mortlach schreef: Het is namelijk geenszins mijn bedoeling mensen dat gevoel te geven. Ik begrijp best dat het spanning oplevert met de hedendaagse kennis. Ik vind het juist interessant hoe mensen met die spanning omgaan, maar het simpelweg negeren is in mijn ogen nooit een opbouwende aanpak.

Dit weekend logeerden een paar jongelui bij mij, beta's en alpha's. Interessant om te horen hoe ze geloven, of niet kunnen geloven.
De beta's blijken het dan veel moeilijker te hebben, op dat punt.
Eentje geloofde in de oerknal, de andere 3 schoven dit weg - ook 1 beta - als grote onzin en niet te bewijzen.
De discussies waren af en toe pittig, maar heel respectvol.
We waren het allemaal wel met elkaar eens dat op middelbare scholen niet 1 visie als DE waarheid moet worden gedoceerd. Dus op een reformatorische moet niet alleen het scheppingsverhaal worden verteld, maar ook de andere stromingen.
En uiteraard naast bijv. het Darwinisme de christelijke theorie.
irmo schreef:Maar die troep in de vragenrubriek van afgelopen week..

Het is niet alleen deze week, ik heb je wel vaker horen klagen over het niveau. :D
Ik begin me steeds vaker af te vragen welke vraag oprecht is. Meestal haal je dat er wel uit. Die andere sla ik gewoon over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2017 10:27

Chaya schreef:Dan geloof je dus niet in de Bijbel van kaft tot kaft, maar haal je er alleen uit wat jou past.
Dat is heel gevaarlijk.


Stel eens dat je dol bent op taal. Zo dol (en zo goed) dat je de kans krijgt om op de universiteit taalwetenschappen te gaan studeren. Misschien ben je zo goed dat je er in afstudeert, promoveert en het onderzoek in gaat. Dat kan toch echt allemaal niet als je blijft vasthouden aan de mythe dat verschillende talen zijn ontstaan omdat Babyloniërs een toren aan het bouwen waren.

Dit weekend logeerden een paar jongelui bij mij, beta's en alpha's. Interessant om te horen hoe ze geloven, of niet kunnen geloven.
De beta's blijken het dan veel moeilijker te hebben, op dat punt.
Eentje geloofde in de oerknal, de andere 3 schoven dit weg - ook 1 beta - als grote onzin en niet te bewijzen.
De discussies waren af en toe pittig, maar heel respectvol.


Natuurlijk, dat kan ook best. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe dat is gegaan. Wat doen die lui met het uitdijende universum en met name de wet van Hubble (de afstand:snelheid-verhouding van sterrenstelsel is 1:1, d.w.z. een sterrenstelsel dat twee keer zo ver van ons af staat als een ander sterrenstelsel beweegt ook 2 keer zo snel. Als je dat terugdraait er toch echt de enige conclusie dat ooit alles op een kluitje heeft gezeten)

We waren het allemaal wel met elkaar eens dat op middelbare scholen niet 1 visie als DE waarheid moet worden gedoceerd. Dus op een reformatorische moet niet alleen het scheppingsverhaal worden verteld, maar ook de andere stromingen.
En uiteraard naast bijv. het Darwinisme de christelijke theorie.


Gewoon scheppingsleer tijdens godsdienst en evolutie tijdens de biologie. :-)

En wat doen we met de Hindoeistische theorie, de Noorse theorie, de Maori-theorie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 04 sep 2017 11:33

Chaya schreef:Dan geloof je dus niet in de Bijbel van kaft tot kaft, maar haal je er alleen uit wat jou past.
Dat is heel gevaarlijk.
Dat bedoel ik met kokerblik.... :mrgreen:
(cursivering van mij)

Ik ga niet zoeken, want dan verdwaal ik hopeloos.

Ik begrijp hieruit dat jij niet de Bijbel gelooft wanneer er wordt opgeroepen om te zoeken?
Want wie zoekt, zal vinden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 04 sep 2017 13:20

Chaya schreef:
Het is niet alleen deze week, ik heb je wel vaker horen klagen over het niveau. :D
Ik begin me steeds vaker af te vragen welke vraag oprecht is. Meestal haal je dat er wel uit. Die andere sla ik gewoon over.


Als ik mij goed herinner ben ik niet de enige die zo af en toe eens klaagt :P
Ik heb mijn vragen nu maar rechtstreeks bij betreffende persoon neergelegd, pending on reply :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2017 15:21

Cathy schreef:Dat bedoel ik met kokerblik.... :mrgreen:

Als jij dat zo wilt noemen, prima.
Cathy schreef:Ik begrijp hieruit dat jij niet de Bijbel gelooft wanneer er wordt opgeroepen om te zoeken?
Want wie zoekt, zal vinden.

Ik begrijp niet waarom je mij deze vraag stelt. Oftewel, je legt een verband dat er niet is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten