Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 30 mei 2018 09:08

Chaya schreef:Ik niet. Deze antwoorden zijn gebaseerd op de Bijbel en niet op de moderne denkwijze! Daar kan en mag alles.
Natuurlijk mag daar niet alles!

Nina schreef:Hij heeft ons leefregels gegeven en zei daarbij: als je dit doet, zal je leven, het zal je goed gaan. Zijn leefregels zijn niet om ons dwars te zitten, maar omdat Hij ons heeft gemaakt en weet wat goed is voor ons. Als God het zo heeft bedacht dat ieder mens een vader en een moeder heeft, moeten wij niet denken dat het helemaal niet uitmaakt wanneer wij dat veranderen in twee vaders/ twee moeders/ een bewust alleen staande ouder. Zo is het niet door God bedoeld.
Dames, waar het mij om gaat is de denigrerende manier van schrijven, de manier van verwoorden, het feit dat dhr. Boeijenga vindt dat de vraagsteller zijn mening moet opdringen aan de vrouw en dat als er toch een bevalling plaatsvindt de vraagsteller moet proberen maximale invloed uit te oefenen.

Dat vind ik echt een bizar advies..
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 30 mei 2018 10:26

Man geobsedeerd door Messiaanse gemeenten
Mijn man vindt de leer van ons niet meer de ware leer en richt zich nu op Messiaanse gemeenten. Hierdoor wil hij niet meer mee naar de kerk toe en ziet zondag niet meer als rustdag maar zaterdag als sabbat. Ook de kinderdoop vindt hij niet meer goed, maar hij de (volwassen) geloofsdoop. Kerst en alle andere feestdagen worden afgekeurd en hij richt zich op joodse feestdagen. Ik weet echt niet meer wat ik er mee aan moet. Ik vind dit zo moeilijk en ga er gebukt onder. Durf er met niemand over te spreken.
Wij kunnen samen ook niet in gesprek. Het draait altijd op ruzie uit. Ben zo bang hoe het verder moet. Hoe kunnen we onze kinderen zo opvoeden? Ik weet het echt niet meer en zit echt tegen een burn out aan. Wat moet ik? Ik trek het niet meer, het doet zo'n pijn. Zo veel verdriet. Het voelt alsof wij uit elkaar groeien en ik hem kwijt raak. Hij kijk steeds filmpjes via internet. En ik heb gevoel dat dat hem van alles van het christelijk geloof aftrekt.


Het valt mij op dat op deze vragen geen gelegenheid is om te reageren. De vragensteller moet het doen met een eenzijdig antwoord. Haar vraag begint met "geobsedeerd", dat is mijns inziens een verkeerd uitgangspunt want ook ik zou aan haar dezelfde vraag kunnen stellen waarom gebruikt u deze zwaarwichtige openingszin? Als Messiasbelijdende Jood begrijp ik heel goed wat haar man beweegt. Hij richt zich niet op de Joodse feestdagen maar op de Bijbelse feestdagen, die door de Eeuwige zelf zijn ingesteld. Haar man herontdekt de bijzonderheid van deze feesten en ziet dat er een samenhang is. De Bijbel, wat trouwens een Joods boek is wordt hem vanuit die Joodse cultuur en context uitgelegd. Ik denk dat zijn vrouw zeer huiverig is, gelet op het feit dat ook Yeshua zegt: wacht u voor de Farizeeër en de schriftgeleerden. In het Messiasbelijdende Jodendom is die vrees er al lang niet meer, zij beseffen heel goed wat Yeshua hen voorhield en begrijpen ook die uitleg. Nee, geen vrome praat maar met beide benen op de grond.

Ik herken de ruzie die er ontstaat als er ongenuanceerd wordt beweerd wat wel en niet klopt van de kerkelijke feesten. Mijn persoonlijke benadering is altijd om te zoeken naar wat ons bindt. Ook liberale rabbijnen zoeken naar die gezamenlijke factor en gaan niet meer twisten wie er wel of niet gelijk heeft. Niet dat het een gepasseerd station zou zijn. Waarom zoekt men de twist telkens op?

Haar man is het hoofd van het gezin en zijn zoektocht wordt niet geaccepteerd door zijn echtgenote. Hoe moet je daarmee omgaan is ook haar vraag. Eigenlijk is het antwoord heel erg gemakkelijk. Laat eens alle kerkelijke leerstellingen en dogma's even los en ga samen zoeken in de Bijbel en lees wat er werkelijk staat. Een van de meest verfoeilijke opmerkingen is dat velen zeggen dat Yeshua de wet heeft vervuld en dat die alleen maar voor de Joden zou gelden. Je wil toch niet weer onder die Wet geplaatst worden is dan de opvatting van zeer velen.

Ieder mens, voordat deze geboren wordt, ondergaat een scheppingsorde die parallel loopt aan de Bijbelse feesten. Een verborgenheid die de Schepper er in heeft gelegd. Als men de samenhang ontdekt dan kan men niet anders concluderen dat de Bijbelse feesten met hun specifieke betekenis universeel zijn voor de gehele mensheid.

De Eeuwige heeft het zo bepaald dat Israël de vertolker moest zijn naar de omliggende volkeren. Geen losse onderdelen maar een compleet plaatje. Ik mis dat in het antwoord van ds. Piet Roos.

Maar ik heb ook een raad aan de echtgenoot van deze vraagsteller om met heel veel geduld om te gaan in zijn nieuwe staat van kennis vergaren. Want het kennisniveau ligt zeer hoog in elke Messiasbelijdende Gemeente. Blijf met beide benen op de grond staan en betoon u een uitlegger en daarna pas een leraar. U bent ook een leerling en zal dat blijven tot aan de laatste dag van uw leven. Bovenal dank de Eeuwige, onze G'd die u een taak heeft gegeven om naast uw vrouw dienstbaar te zijn voor uw gezin. Ik kom dit heel veel tegen en het leert ook mij om bescheiden te blijven. Aan de andere kant is het ook zo dat wat u gehoord of geleerd heeft niet uw gave of prestatie is.

Hetzelfde geldt ook voor de vrouw, want ook zij kan de parels ontdekken die er in de Bijbel staan opgetekend. Een parel glanst uitsluitend als die gedragen wordt. Zo is het ook met de Bijbel, die pas voor een ieder gaat glanzen als we niet alleen de tekst begrijpend kunnen lezen maar ook het geheim daarin ontdekken. Hoe mooi is het om samen dit geheim te ontdekken en zo de eer aan G'd te geven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2018 11:27

Pcrtje schreef:Natuurlijk mag daar niet alles!


Ja joh, die wereldse gezinnen dat is gewoon een groot bachanaal met wekelijkse orgiën.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2018 13:43

Pcrtje schreef:Natuurlijk mag daar niet alles!

O nee? Waar wordt dan nog vreemd van opgekeken? Welk taboe is er nog?
Iedereen moet een kind kunnen krijgen op het tijdstip dat hem en haar prima uitkomt en dan liefst nog helemaal uitgeselekteerd op gezondheid, en binnenkort ook op genetische eigenschappen.
Het Wonder van de bevruchting, zwangerschap en bevalling, komt steeds meer in een wetenschappelijk licht te staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 30 mei 2018 14:00

Chaya schreef:O nee? Waar wordt dan nog vreemd van opgekeken? Welk taboe is er nog?
Iedereen moet een kind kunnen krijgen op het tijdstip dat hem en haar prima uitkomt en dan liefst nog helemaal uitgeselekteerd op gezondheid, en binnenkort ook op genetische eigenschappen.
Het Wonder van de bevruchting, zwangerschap en bevalling, komt steeds meer in een wetenschappelijk licht te staan.

In de meeste niet christelijke gezinnen in mijn omgeving, en ook in mijn eigen jeugd, waren ook normen, waarden, taboes en schroom.
Wellicht andere taboes, andere normen, andere waarden en minder schroom, wie zal het zeggen.

Het is daardoor bijvoorbeeld zo dat ik bijvoorbeeld bepaalde televisieprogramma's niet kijk (vanuit mijn opvoeding), terwijl daar in christelijke kringen juist wel naar wordt gekeken.
Het is daardoor bijvoorbeeld zo dat ik bijvoorbeeld bepaalde happenings niet bezoek (vanuit mijn opvoeding), terwijl daar in christelijke kringen juist wel veel naartoe wordt gegaan.
Het is daardoor bijvoorbeeld zo dat ik bijvoorbeeld mijn belastingaangifte invul zonder in mijn teruggave het onderste uit de kan te hoeven hebben (vanuit mijn opvoeding), terwijl ook in christelijke kringen veel mensen een belastingconsulent in de arm nemen om ook de laatste cent maar terug te krijgen.

Heb ik daarmee geen normen en waarden meegekregen?
Absoluut wel, maar gegarandeerd andere dan jij.

Stellen dat buiten de kerk alles maar mag en kan slaat nergens op en is ook nog eens behoorlijk kwetsend kan ik je vertellen.
Taboes zijn er genoeg. Wellicht minder in de openbare ruimte, maar in de levens van mensen zijn die er echt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2018 14:09

StillAwake schreef:Stellen dat buiten de kerk alles maar mag en kan slaat nergens op en is ook nog eens behoorlijk kwetsend kan ik je vertellen.
Taboes zijn er genoeg. Wellicht minder in de openbare ruimte, maar in de levens van mensen zijn die er echt.

Doe eens even rustig aan zeg. Dit gaat over een spermadonor! Jij sleept er van alles bij nu, waar het helemaal niet over gaat in de discussie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2018 15:57

Chaya schreef:O nee? Waar wordt dan nog vreemd van opgekeken? Welk taboe is er nog?


O, meer dan genoeg hoor. Alleen hebben 'wij' niet het idee dat wij wat te zeggen hebben over hoe anderen hun leven indelen.

Iedereen moet een kind kunnen krijgen op het tijdstip dat hem en haar prima uitkomt


En wat is daar precies het probleem mee?

en dan liefst nog helemaal uitgeselekteerd op gezondheid,


Iedereen wil toch het liefst gezonde kinderen? Je neemt toch je prenatale supplementen en je foliumzuur omdat je je kind levensbedreigende aandoeningen wilt besparen.

Het Wonder van de bevruchting, zwangerschap en bevalling, komt steeds meer in een wetenschappelijk licht te staan.


Dat valt echt wel mee hoor, en daarbij, als er iets fout dreigt te gaan, dan zijn we allemaal dolblij dat de wetenschap zo veel weet en kan oplossen/verminderen wat betreft aandoeningen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 mei 2018 16:07

Jesaja40 schreef:Haar man is het hoofd van het gezin en zijn zoektocht wordt niet geaccepteerd door zijn echtgenote. Hoe moet je daarmee omgaan is ook haar vraag. Eigenlijk is het antwoord heel erg gemakkelijk. Laat eens alle kerkelijke leerstellingen en dogma's even los en ga samen zoeken in de Bijbel en lees wat er werkelijk staat. Een van de meest verfoeilijke opmerkingen is dat velen zeggen dat Yeshua de wet heeft vervuld en dat die alleen maar voor de Joden zou gelden. Je wil toch niet weer onder die Wet geplaatst worden is dan de opvatting van zeer velen.

Of de koran of het rode boekje van Mao, of wat cursusmateriaal van scientology, als je dan toch de kerkelijke leerstellingen en dogma's loslaat ben je ook volstrekt niet meer gebonden aan de bijbel. En wat er werkelijk staat? Een leuk recept voor vrijheid blijheid en ieder doet maar wat hij/zij wilt. Maar het is voor mij duidelijk dat deze geloofsgemeenschap een wig drijft in een huwelijk.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 30 mei 2018 17:01

Yoshi citeert:
Maar het is voor mij duidelijk dat deze geloofsgemeenschap een wig drijft in een huwelijk.


Een heel vooringenomen en uiterst voorbarige conclusie vanuit een christelijk standpunt. Natuurlijk staat het u vrij om negatief te oordelen over de Messiasbelijdende Joden.

Vanuit de christelijke hoek hebben wij heel weinig te verwachten, maar dat is niet wederzijds.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 mei 2018 17:16

Jesaja40 schreef:Een heel vooringenomen en uiterst voorbarige conclusie vanuit een christelijk standpunt.

Een ieder die niet verblind is zal je hetzelfde kunnen vertellen na zo'n aangrijpend verhaal.
Mijn reactie was overigens slechts een spiegel voor jou. Schijnbaar bevalt het niet wat je ziet. Dat heb je dan aan je eigen schrijfsel te danken. :)
Natuurlijk staat het u vrij om negatief te oordelen over de Messiasbelijdende Joden.

Ik heb het over deze bewuste geloofsgemeenschap. Hoe zij zichzelf noemen kan mij niet interesseren. Al waren het messiasbelijdende moslims, messiasbelijdende boedisten of messiasbelijdende germanen.
Vanuit de christelijke hoek hebben wij heel weinig te verwachten, maar dat is niet wederzijds.

Nee, christenen hebben vanuit die hoek schijnbaar agressieve bekeringsdrang te verwachten die huwelijken en gezinnen uiteen scheurt. :-oo

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 30 mei 2018 17:37

Je maakt jezelf volkomen belachelijk Yoshi met bovenstaande opmerkingen, of je hebt het IQ van een kip, of je spoort niet helemaal. Zeg het maar!

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 mei 2018 17:41

Nina schreef:Je maakt jezelf volkomen belachelijk Yoshi met bovenstaande opmerkingen, of je hebt het IQ van een kip, of je spoort niet helemaal. Zeg het maar!

Mijn IQ is, als student eens gemeten, 126. En dat van jou?
Zeggen dat de ander niet spoort is vrij makkelijk. Ga gerust het gesprek aan en tracht me op andere gedachten te brengen.
Het helpt overigens om zo nu en dan mijn reacties met een vleugje humor te lezen. Ik sta namelijk vrij vreugdevol in het leven.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 30 mei 2018 17:45

Je loopt over van de vooroordelen, en ik vind je hier (weer eens) ronduit hatelijk. En zo 'lekker' ongefundeerd ook. Het komt me de keel uit en daarom ga ik zeker geen serieus gesprek meer met jou aan.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 mei 2018 17:50

Nina schreef:Je loopt over van de vooroordelen, en ik vind je hier (weer eens) ronduit hatelijk. En zo 'lekker' ongefundeerd ook. Het komt me de keel uit en daarom ga ik zeker geen serieus gesprek meer met jou aan.

En geen antwoord op de IQ vraag terwijl ik daar gewoon open in was op jouw aandringen. Spijtig, en tekenend.
En vooroordelen? Ervaring kan je het beter noemen. Maar zeg eens, wat vind je van de eerste bijdrage van Jesaja40 met betrekking tot dit onderwerp? Ik reageer slechts op gelijke toon namelijk. Of gelden er dan plots andere maatstaven en zijn we een tikkeltje hypocriet? Daarnaast is het behoorlijk niet-netjes (om het maar even zwak uit te drukken) om iemand intelligentie en geestelijke gesteldheid in twijfel te trekken en vervolgens niet in gesprek te willen gaan.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 mei 2018 19:06

Mortlach schreef:Ja joh, die wereldse gezinnen dat is gewoon een groot bachanaal met wekelijkse orgiën.

:lol:


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten