Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 24 sep 2018 14:31

coby6 schreef:1. Waarom doet God niet alles wat Hij kan om iedereen te redden?
2. Waarom zijn er zoveel kerken?

Zijn lichaam functioneert niet. Waarom krijgt God de schuld? Gelovigen zijn ego en verdeeld en niet geinteresseerd. Anders hadden we allang opwekking.


God heeft ALLES al gegeven door Jezus te zenden en in Jezus alle schatten voor de mensheid.
Jezus heeft echter de autoriteit en de macht en dus de sleutels van het koninkrijk aan de gelovigen gegeven.
Die gelovigen zijn echter meer bezig met de leer dan met het uitleven van de liefde van de Heer.
Een opwekking begint bij de gelovigen en niet buiten de gelovigen om.
Gelovigen die meer van God gaan houden en zich laten leiden door de Heilige Geest en gewoon willen doen wat Jezus zegt, daarmee begint het bereiken van mensen en dus ook de opwekking.
De toekomst is dat kerken meer leeglopen en je meer een soort huisgemeentes gaat krijgen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor krid » 24 sep 2018 14:39

Veendam schreef:De toekomst is dat kerken meer leeglopen en je meer een soort huisgemeentes gaat krijgen.


Wat versta je onder de "kerk"? Volgens mijn definitie loopt het Lichaam niet leeg. De kerk-gebouwen wel, alhoewel... we zien een verschuiving naar andere zaken. Zo wordt in diverse verenigingsgebouwen van hervormde en gereformeerde kerken cursussen yoga en reiki aangeboden. In Rotterdam zijn enkele kerkgebouwen omgetoverd tot moskee. Er zijn enkele traditionele kerken waar exposities van boeddha-beelden worden georganiseerd.

In het Lichaam van Christus is voor dit soort occulte troep geen plaats. Het Lichaam blijft functioneren, reken daar maar op! Ieder lid met een eigen functie of taak. Wat we wel moeten beseffen is dat gelovigen hun taken moeten blijven uitvoeren. De oogst is enorm, het aantal arbeiders is helaas klein.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2018 14:39

Veendam schreef:God heeft ALLES al gegeven door Jezus te zenden en in Jezus alle schatten voor de mensheid.
Jezus heeft echter de autoriteit en de macht en dus de sleutels van het koninkrijk aan de gelovigen gegeven.
Die gelovigen zijn echter meer bezig met de leer dan met het uitleven van de liefde van de Heer.
Een opwekking begint bij de gelovigen en niet buiten de gelovigen om.
Gelovigen die meer van God gaan houden en zich laten leiden door de Heilige Geest en gewoon willen doen wat Jezus zegt, daarmee begint het bereiken van mensen en dus ook de opwekking.
De toekomst is dat kerken meer leeglopen en je meer een soort huisgemeentes gaat krijgen.

Ja. Of de kerken gaan leeglopen weet ik niet. Nu in Duitsland komen die kerken van verschillende denominaties bij elkaar om voor opwekking te bidden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 24 sep 2018 15:19

krid schreef:Wat versta je onder de "kerk"? Volgens mijn definitie loopt het Lichaam niet leeg. De kerk-gebouwen wel, alhoewel... we zien een verschuiving naar andere zaken. Zo wordt in diverse verenigingsgebouwen van hervormde en gereformeerde kerken cursussen yoga en reiki aangeboden. In Rotterdam zijn enkele kerkgebouwen omgetoverd tot moskee. Er zijn enkele traditionele kerken waar exposities van boeddha-beelden worden georganiseerd.

In het Lichaam van Christus is voor dit soort occulte troep geen plaats. Het Lichaam blijft functioneren, reken daar maar op! Ieder lid met een eigen functie of taak. Wat we wel moeten beseffen is dat gelovigen hun taken moeten blijven uitvoeren. De oogst is enorm, het aantal arbeiders is helaas klein.

Kerkgebouwen lopen leeg.
De kerk als instituut loopt leeg.
Dat maakt niks uit wat mij betreft, omdat het alleen van belang is hoe vol de gelovigen zijn van Jezus !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 24 sep 2018 15:21

coby6 schreef:Ja. Of de kerken gaan leeglopen weet ik niet. Nu in Duitsland komen die kerken van verschillende denominaties bij elkaar om voor opwekking te bidden.


In Denemarken en Noorwegen is het aantal mensen dat zegt kerkelijk te zijn extreem terug gelopen de afgelopen jaren.
Daar staat wel tegenover dat het aantal huisgemeenten in die landen een explosieve groei heeft doorgemaakt.

Alleen het bidden voor een opwekking is tyisch, omdat ze wel willen bidden dat God wat zal gaan doen maar zelf willen ze niet doen wat ze zouden moeten doen, namelijk het evangelie verkondigen en discipelen maken en de rest van de grote opdracht.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2018 15:26

Veendam schreef:In Denemarken en Noorwegen is het aantal mensen dat zegt kerkelijk te zijn extreem terug gelopen de afgelopen jaren.
Daar staat wel tegenover dat het aantal huisgemeenten in die landen een explosieve groei heeft doorgemaakt.

Alleen het bidden voor een opwekking is tyisch, omdat ze wel willen bidden dat God wat zal gaan doen maar zelf willen ze niet doen wat ze zouden moeten doen, namelijk het evangelie verkondigen en discipelen maken en de rest van de grote opdracht.

Willen ze wel en gaan ze nu ook doen, maar ze hadden geen idee hoe ze dat moesten doen. Hier wilden de leden niet, daar konden ze geen leider vinden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 24 sep 2018 20:06

coby6 schreef:Willen ze wel en gaan ze nu ook doen, maar ze hadden geen idee hoe ze dat moesten doen. Hier wilden de leden niet, daar konden ze geen leider vinden.


Als je mij per bericht even door geeft in welke stad of steden ze zitten dan kijk ik wel even of ik hen kan helpen met iemand met die ervaring in hun omgeving. Eventueel het aanbod van complete trainingen over langere periode, alles is mogelijk eigenlijk.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2018 22:28

Veendam schreef:Als je mij per bericht even door geeft in welke stad of steden ze zitten dan kijk ik wel even of ik hen kan helpen met iemand met die ervaring in hun omgeving. Eventueel het aanbod van complete trainingen over langere periode, alles is mogelijk eigenlijk.

Ze hebben al iemand nu, maar bedankt.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 25 sep 2018 21:20

Hoe zou je het begrip heiliging goed kunnen uitleggen aan iemand die weinig van de Bijbel en het christelijk geloof afweet?

Mooi antwoord van de dominee, lekker kort ook. Geen onnodige uitweidingen ofzo =D>

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 26 sep 2018 09:39

pindas83 schreef:Hoe zou je het begrip heiliging goed kunnen uitleggen aan iemand die weinig van de Bijbel en het christelijk geloof afweet?

Mooi antwoord van de dominee, lekker kort ook. Geen onnodige uitweidingen ofzo =D>

:P

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 26 sep 2018 09:40

Dure kledingstijl. Wat moet zij daaraan doen dan? Zeg pa, ma, ik heb het hele zootje op marktplaats gezet en het geld aan de armen gegeven en nu loop ik in een spijkerbroek met scheuren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2018 10:31

coby6 schreef:Dure kledingstijl. Wat moet zij daaraan doen dan? Zeg pa, ma, ik heb het hele zootje op marktplaats gezet en het geld aan de armen gegeven en nu loop ik in een spijkerbroek met scheuren.

Wat bedoelt zij met belangrijke functie in de kerk? Dominee?
Dan lijkt het mij nogal tegenstrijdig als hij vanaf de kansel predikt dat een christen matig en sober moet leven.
Maar dit is meer een ding van de moeder, vader eist een nette kledingstijl, die niet persé duur hoeft te zijn.
Ik denk dat moeder nogal pronkzuchtig is. Persoonlijk vind ik het niet van smaak getuigen als je alles in dezelfde kledingzaak koopt.
En dat die bij de achterban past, betekent dus DUURder.
Een spijkerbroek met scheuren is natuurlijk het andere uiterste, dat zou ik ook niet willen.
Afgezien wat je daar nog voor moet betalen, zag ik laatst. :shock:
Wat moet je er aan doen? Zij is tiener (15 of 16?) en dan moet je je nog onderwerpen aan je ouders. Ik denk dat het begrip kledinggeld (een vast bedrag per maand) ook niet echt bij deze ouders past.
Ik denk dat er niets anders opzit dan gewoon zo doorgaan, totdat ze financieel onafhankelijk(er) is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 26 sep 2018 11:54

Chaya schreef:Wat bedoelt zij met belangrijke functie in de kerk? Dominee?
Dan lijkt het mij nogal tegenstrijdig als hij vanaf de kansel predikt dat een christen matig en sober moet leven.
Maar dit is meer een ding van de moeder, vader eist een nette kledingstijl, die niet persé duur hoeft te zijn.
Ik denk dat moeder nogal pronkzuchtig is. Persoonlijk vind ik het niet van smaak getuigen als je alles in dezelfde kledingzaak koopt.
En dat die bij de achterban past, betekent dus DUURder.
Een spijkerbroek met scheuren is natuurlijk het andere uiterste, dat zou ik ook niet willen.
Afgezien wat je daar nog voor moet betalen, zag ik laatst. :shock:
Wat moet je er aan doen? Zij is tiener (15 of 16?) en dan moet je je nog onderwerpen aan je ouders. Ik denk dat het begrip kledinggeld (een vast bedrag per maand) ook niet echt bij deze ouders past.
Ik denk dat er niets anders opzit dan gewoon zo doorgaan, totdat ze financieel onafhankelijk(er) is.

:lol: Ja belachelijk duur zijn die dingen. M'n zoon liep laatst in een spijkerbroek met een enorme scheur op z'n knie. Zegt z'n vader: is dat hip of is ie gewoon kapot? Wel lekker goedkoop dat het toch hip is, maar heb 'm toch maar weggegooid.
Ja wat je zegt. Zij kan er verder niks mee. Misschien tegen ze zeggen en kijken wat ze ermee doen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2018 14:24

Chaya schreef:Wat bedoelt zij met belangrijke functie in de kerk? Dominee?
Dan lijkt het mij nogal tegenstrijdig als hij vanaf de kansel predikt dat een christen matig en sober moet leven.
Maar dit is meer een ding van de moeder, vader eist een nette kledingstijl, die niet persé duur hoeft te zijn.
Ik denk dat moeder nogal pronkzuchtig is. Persoonlijk vind ik het niet van smaak getuigen als je alles in dezelfde kledingzaak koopt.
En dat die bij de achterban past, betekent dus DUURder.
Een spijkerbroek met scheuren is natuurlijk het andere uiterste, dat zou ik ook niet willen.
Afgezien wat je daar nog voor moet betalen, zag ik laatst. :shock:
Wat moet je er aan doen? Zij is tiener (15 of 16?) en dan moet je je nog onderwerpen aan je ouders. Ik denk dat het begrip kledinggeld (een vast bedrag per maand) ook niet echt bij deze ouders past.
Ik denk dat er niets anders opzit dan gewoon zo doorgaan, totdat ze financieel onafhankelijk(er) is.

Een nette stijl is inderdaad niet vreemd om van je kinderen te eisen (en ik kan me er ook nog wel in vinden dat een gescheurde spijkerbroek niet in die range valt). En dat hoeft niet eens heel duur te zijn, wij kopen voor de kinderen ook regelmatig tweedehands kleding via Marktplaats (voornamelijk jassen). Zeker bij kinderkleding is het vaak nog prachtig, maar groeit het kind er domweg uit. Als je 15 bent is dat bij de meeste mensen helaas wel voorbij ;-)
Dat alles in 1 winkel kopen niet van smaak getuigt is een gevoel (hoewel ik het met je eens ben). Het kopen bij de eigen achterban snap ik ook nog wel, ik koop ook als het even kan bij mensen die ik ken.

Wel schrik ik soms van de prijzen die ze in sommige zaken durven rekenen, maar ook dat is niet voorbehouden aan de in de vraag genoemde winkels.

Pronkzucht is echter wel gevaarlijk. Dat het meisje beweert dat er over haar gezin geroddeld wordt vanwege de te dure kleding waag ik echter onder haar onzekerheid of haar perceptie te scharen.
Juist in refo-kringen is een zekere mate van pronkzucht redelijk gangbaar.
Als ik tenminste de kerkgangers richting de kerk in mijn straat zie lopen vraag ik me soms af of ik naar een modeshow zit te kijken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 sep 2018 07:38

http://www.refoweb.nl/nieuws/1572/een-e ... e-refo-3-/

CITAAT: Voor refo-baptisten daarentegen is een andere doopvisie wel zo zwaarwegend, dat ze niet blijven in een gemeente, waar geen ruimte is voor de geloofsdoop. Voor hen is de doopvisie zo belangrijk, dat dit een scheuring in de gemeente van Christus rechtvaardigt. Dat is nogal wat!

Opmerking: Aan de andere kant zal de schrijver wel zo eerlijkmoeten zijn door te zeggen dat hij zelf niet zal blijven in een gemeente, waar geen ruimte is voor de kinderdoop. Ik denk dat als het gaat selen in zijn eigen gemeente dat hij van mening is dat dit een scheuring in de gemeente van Christus zal rechtvaardigen. Dat is nogal wat!

CITAAT: Want nergens vind je een tekst, die leert dat kinderen uit christelijke ouders pas gedoopt mogen worden als ze later zelf tot geloof zijn gekomen. De refo-baptisten hebben dan ook geen enkele Bijbelse grond voor hun dooppraktijk. Nergens kom je in het Nieuwe Testament één voorbeeld tegen, waarbij de dopeling al van jongs af aan bekend was met het christelijk geloof, maar pas op latere leeftijd zich liet dopen.

Opmerking: Want nergens vind je een tekst, die leert dat kinderen uit christelijke ouders gedoopt mogen worden als ze nog niet zelf tot geloof zijn gekomen. De schrijver heeft dan ook geen enkele Bijbelse grond voor zijn dooppraktijk. Nergens kom je in het Nieuwe Testament één voorbeeld tegen, waarbij de dopeling al als zuigeling gedoopt was omdat zijn ouders bekend waren met het christelijk geloof en daarom hun zuigeling lieten dopen.

CITAAT: We moeten de rode draad in het oog houden. De uitstorting van de Heilige Geest markeert de vernieuwing van het verbond, wat is gegrond op het volbrachte werk van Christus. De stroom van de genade is dieper en de bedding van het verbond is breder geworden. Het resultaat is de doop van drieduizend mensen (Hand. 2: 41). Het vraagt om een nieuw verbondsteken: de doop als de vervulling van de besnijdenis.

Opmerking: Het is toch vreemd dat het zou vragen om een nieuw verbondsteken wanneer er 3000 mensen gedoopt worden. Het is dus gebeurt dat ze gedoopt zijn en dan moet er daarna nog een keer een teken aan vast worden geplakt.
Wanneer er iedere keer weer een nieuw teken ergens aan vast geplakt moet worden waarom dan niet als de eerste heidenen gedoopt worden, zoals later in het boek handeling pas staat beschreven ?

CITAAT: Het was ondenkbaar, dat de eerste christenen zich als losse individuen zonder hun gezin hebben laten dopen.

Opmerking: Dit is echt wel heel erg kort van begrip, vooral wanneer we in beschouwing nemen dat Paulus praat over situaties waarin alleen de man of alleen de vrouw tot geloof is gekomen en de partner (nog) niet. Dat Paulus hier over schreef toont het ongelijk aan van de stelling van de schrijver.

CITAAT: Bij de geloofsdoop is trouwens een persoonlijk geloofsgetuigenis van de dopeling voorwaarde om gedoopt te mogen worden. Maar als dat de grond is van je doop dan heb je er niets aan als je in een geloofscrisis belandt.

Opmerking: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat voor het doen van belijdenis ook geloof een voorwaarde is om belijdenis te doen. Al jaren ben ik van mening dat het doen van belijdenis eigenlijk geen belijdenis is, wanneer er alleen met JA kan worden geantwoord. Het zou de kerken sieren wanneer de persoon die belijdenis doet ook zelf persoonlijk kan vertellen van zijn reden van zijn besluit om belijdenis te gaan doen.
Het valt mij echter wel op dat wanneer mensen openlijk persoonlijk getuigen van wie God voor hen is ze over het algemeen veel minder snel in een geloofscrisis belanden. Bij de zuigelingendoop is slechts een JA genoeg van de ouders, maar die moeten dan wel voldoen aan de voorwaarde dat ze belijdend lid zijn van de kerk aldaar. Wanneer 1 van beide ouders bijvoorbeeld niet belijdend lid is, ook al gelooft deze wel, dan mag deze niet de doopvraag beantwoorden en bij de meeste kerken zelfs niet eens gaan staan.

CITAAT: Dit alleen zijn al genoeg argumenten voor de kinderdoop

Opmerking: Dat was de laatste regel van het artikel. Als ik alles zo lees dan heeft de schrijver alleen maar argumenten naar voren gebracht in dit gedeelte van het artikel waarbij zijn eigen standpunt over de doop het uitgangspunt is. Op geen enkel punt geeft de schrijver een onderbouwing voor het aannemen van de zuigelingendoop of voor het afwijzen van het niet dopen van zuigelingen wanneer deze worden geboren in een gelovig gezin. Dit is echt 1 van de slechtste artikelen die ik ooit gelezen heb wat dat betreft.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten