Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:53

irmo schreef:Jaaaaaaa paaseieren voor kerstmis, dakennie he :roll:

Neehee, dat is een ernstige dwaling.
Ik zit net met een kopje ristretto met een schoteltje kruidnootjes (van de echte bakker) ernaast.
Mag dat al op 5 oktober?
drernie schreef:ik vermoed dat ze een vaatwasser heeft

Ik doe mijn goeie servies echt never nooit in de vaatwasser, net zo min als het glasservies.
Als je ziet hoe de glazen er na verloop van tijd gaan uitzien.
Kostbaar vaatwerk behandel je met voorzichtigheid, met zachtheid, dan blijft het heel en mooi.
En dus smijt je dat niet in een duitse machine drernie. Fout. [-X
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 05 okt 2017 12:38

Chaya schreef:Neehee, dat is een ernstige dwaling.
Ik zit net met een kopje ristretto met een schoteltje kruidnootjes (van de echte bakker) ernaast.
Mag dat al op 5 oktober?


Schokkend. Werkelijk. Heb ik je dan helemaal niks geleerd qua cultuur? Een ristretto na elven 's ochtends.... :roll:

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 05 okt 2017 12:40

StillAwake schreef:Flauw...
je moet trouwens elastiek nemen, dan kan ze een biertje neerzetten en is ze meteen weer vertrokken...

toch denk ik dat de continue verwijzingen naar 1 en dezelfde website, hoe nuttig ook, niet de bedoeling zijn in de vragenrubriek.


Elastiek gaat sneller stuk, dan zit je met de vervangingskosten.

En klopt,maar volgens mij hebben sommige mensen patent op of aandelen in bepaalde organisaties ofzo...en dan moet je wel reclame maken.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 07 okt 2017 09:48

Ik las zojuist de vraag "zondagopname in het ziekenhuis" en ik begrijp iets niet. Als het voorstel voor opname niet uitkomt, dan bel je toch het secretariaat om een andere afspraak te plannen? Of je vraagt of je je pas maandagmorgen mag melden. Hier moet je de arts niet mee lastig vallen, dit is een vraag voor de medisch secretaresse.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd onbehoorlijk om hier te gaan schermen met je geloofsovertuigingen. Het antwoord van de dominee vind ik ook nogal bijzonder 'misschien dat de Heere het hart van de arts neigt en met een ander voorstel komt'. Kom nou toch zeg, als een afspraak niet uitkomt maak je een andere, en wellicht moet je dan lange tijd wachten, maar dat is dan je eigen afweging.

De vraagsteller vind het niet prettig om zich te melden op zondag en daar zijn vast theologische argumenten voor te vinden.Dan zijn er 2 keuzes: je houdt je aan je principes, of niet. De gevolgen zijn dan voor jezelf. Hooguit dat het secretariaat meedenkt en snel een andere afspraak kan plannen, maar je hebt geen voorrang boven andere patiënten die ook weleens een afspraak moeten wijzigen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2017 10:12

katherina schreef:Ik las zojuist de vraag "zondagopname in het ziekenhuis" en ik begrijp iets niet. Als het voorstel voor opname niet uitkomt, dan bel je toch het secretariaat om een andere afspraak te plannen? Of je vraagt of je je pas maandagmorgen mag melden. Hier moet je de arts niet mee lastig vallen, dit is een vraag voor de medisch secretaresse.

Ik begrijp deze vraag evenmin. Ik ben zelf dochter van een vader die zich principieel en strikt aan de zondagsrust hield, maar als een ziekte of ongeval zich voordeed, viel dat onder een "werk van noodzakelijkheid", zoals dat genoemd wordt.
Het zijn gebeurtenissen die geen deel uitmaken van je persoonlijke keuzes. Bovendien is er een wachtlijst, lees ik.
Als het werkelijk zo'n punt voor iemand is, kun je dit tijdens het operatiegesprek aangeven. De arts zegt bijvoorbeeld, "ik doe deze operaties altijd op maandag, of, de kans bestaat dat u op zondagavond moet komen ivm de voorbereiding". Dan kun je vragen of dat misschien anders kan.
Maar dan zit je met het ontslag, want ook dat kan op zondagochtend en zelfs s'middags aangekondigd worden en dien je te vertrekken.
Wat doe je dan? Halsstarrig je bed blijven bezetten?
De werken van de barmhartigheid zijn geoorloofd en bijbels, de Heere Jezus genas mensen op de zondag.
katherina schreef:Dan zijn er 2 keuzes: je houdt je aan je principes, of niet. De gevolgen zijn dan voor jezelf. Hooguit dat het secretariaat meedenkt en snel een andere afspraak kan plannen, maar je hebt geen voorrang boven andere patiënten die ook weleens een afspraak moeten wijzigen.

Regelt de afdeling opname dit niet, in overleg met de betreffende afdeling?
De dokter bemoeit zich alleen met de behandeling an sich en niet met het feit wanneer het kan.
Maar ja, als iemand zich werkelijk principieel bezwaard voelt, is het best moeilijk. Meneer heeft zelf de vraag niet gesteld, maar zijn echtgenote.
Het kan ook nog zo zijn dat hij er geen bezwaar tegen heeft, maar dat zij er moeite mee heeft. Zij zal hem moeten brengen denk ik. Maar dat vul ik nu zelf even in. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 07 okt 2017 10:35

Ik verbaas me ook over dit soort vragen. Men is toch volwassen, en kan (moet) daar toch zelf een besluit over nemen? lekker makkelijk hoor: alles wat je lastig vindt bij een ander neer te leggen, zodat je zelf je hoofd er niet over hoeft te breken. Waarom nemen mensen niet zelf verantwoordelijkheid?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 07 okt 2017 11:04

Ik ken iemand die ook op zondag moest komen, hij vroeg wat er gedaan zou worden die zondag. Er werd geantwoord dat de anesthesist dan langs zou komen. Hij vroeg: en als ik donderdag of vrijdag daarvoor kom, kan dat? Dat ik me daarna maandagochtend vroeg weer meld? Dat was toen geen probleem.
Wat de vraag betreft: mensen denken zo weinig zelf na, bij t minste of geringste denken ze: mag dit wel? Zo houd je voor de buitenwereld ook de vraag in stand: mag dat van jullie kerk of van jullie dominee?
Als er iemand in het ziekenhuis ligt ga je ook op zondag op bezoek.
Aan de andere kant, ook als je in de zorg werkt moet je uitkijken dat je zondags wel probeert om alleen de noodzakelijke werkzaamheden te doen. Ik heb met collega's in t verleden ook afgesproken dat als ik tijd over had op zondag ik deze tijd aan de cliënten zou besteden, even wat extra aandacht. Als ze naar de preek geluisterd hadden vragen hoe t was etc. Mijn collega's gebruikten die tijd om de administratie bij te werken. Ik probeerde dat op andere dagen te doen. Ook liet ik de tv uit en deed spelletjes. Ik ben hierover aangesproken door mijn leidinggevende. Ik zei je mag me aanspreken als je erbij bent geweest en je ziet dat ze wat tekort komen. Ze is toen op een zondagavond gekomen en heeft gemerkt dat de bewoners een leukere avond hadden dan alleen maar achter de tv zitten.
Ik heb ook in een refo instelling gewerkt maar ook daar denkt iedereen anders over de zondaginvulling. Vond ik niet fijn, je moet je voor je eigen kerkgenoten verantwoorden terwijl andersdenkenden meer respect tonen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2017 12:38

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/252 ... -mijn-man/

Normaal gesproken zijn de antwoorden van Mevr. Rots redelijk behulpzaam, maar bij deze vraag viel mijn mond gewoon open van verbazing. Toegeven aan je emotioneel misbruiker want misschien stopt hij er dan mee... hoe krijg je het verzonnen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2017 13:43

Mortlach schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25281/nare-opmerkingen-van-mijn-man/

Normaal gesproken zijn de antwoorden van Mevr. Rots redelijk behulpzaam, maar bij deze vraag viel mijn mond gewoon open van verbazing. Toegeven aan je emotioneel misbruiker want misschien stopt hij er dan mee... hoe krijg je het verzonnen?

Ik ben het ook niet eens met dit al te gemakkelijke antwoord. Die vent is een zak hooi, sorry dat ik het zo verwoord. Ik heb zelf een relatie gehad met zo'n grapjas. Het ging altijd onder de mom van een grapje, maar ondertussen haalde hij me flink onderuit.
Past blond haar niet beter bij je? Zeg, in dat jurkje lijk je dikker hoor. En hoe ik het probeerde te stoppen, dat ging niet.
Ik heb er een einde aan gemaakt, maar deze mevrouw is met deze meneer getrouwd.
Nu lijkt het erop of het probleem bij de mevrouw ligt, die moet het oplossen. Ik dacht het niet!
Dit soort terugkerende opmerkingen is geen grapje en kan er diep inhakken.
Ik zou haar adviseren, zeg vriendelijk maar heel beslist dat je zijn grapjes niet kunt waarderen, sterker nog, dat ze je pijn doen en je er heel verdrietig en minderwaardig door voelt.
En dit volhouden! Niet accepteren, niet chagrijnig worden, maar herhalen, sommige mannen hebben dat nodig eer het beklijft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2017 15:25

Chaya schreef:Ik ben het ook niet eens met dit al te gemakkelijke antwoord. Die vent is een zak hooi, sorry dat ik het zo verwoord. Ik heb zelf een relatie gehad met zo'n grapjas. Het ging altijd onder de mom van een grapje, maar ondertussen haalde hij me flink onderuit.


En ondertussen is het natuurlijk gewoon emotioneel misbruik.

Past blond haar niet beter bij je? Zeg, in dat jurkje lijk je dikker hoor. En hoe ik het probeerde te stoppen, dat ging niet.
Ik heb er een einde aan gemaakt, maar deze mevrouw is met deze meneer getrouwd.


Tja, en weet je, die gast weet natuurlijk ook best wel dat die vrouw niet/nooit zal scheiden en dus heeft hij geen enkele reden om te veranderen.

Nu lijkt het erop of het probleem bij de mevrouw ligt, die moet het oplossen. Ik dacht het niet!
Dit soort terugkerende opmerkingen is geen grapje en kan er diep inhakken.
Ik zou haar adviseren, zeg vriendelijk maar heel beslist dat je zijn grapjes niet kunt waarderen, sterker nog, dat ze je pijn doen en je er heel verdrietig en minderwaardig door voelt.
En dit volhouden! Niet accepteren, niet chagrijnig worden, maar herhalen, sommige mannen hebben dat nodig eer het beklijft.


Misschien, maar uiteindelijk zit je dan met een vent die die dingen alleen niet zegt omdat je anders weer 'begint te zeuren'; maar ze ongetwijfeld nog wel denkt. Best kans dat de sabotage en het misbruik zich dan gewoon verplaatst naar een ander gebied in het leven.

Dit soort dingen en de reacties (niet per sé de jouwe, alhoewel wel een beetje) vind ik altijd enorm schokkend. Vooral als het in een vorm gegoten wordt dat het kan leiden tot spirituele groei; dat is echt onbegrijpelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2017 16:21

Mijn reactie is ondertussen alweer verwijderd. Mag niet, het oneens zijn met het panellid en o wee als je die vraagsteller eens zou zeggen dat ze emotioneel wordt misbruikt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 07 okt 2017 16:47

Mortlach schreef:Mijn reactie is ondertussen alweer verwijderd. Mag niet, het oneens zijn met het panellid en o wee als je die vraagsteller eens zou zeggen dat ze emotioneel wordt misbruikt.


Regels zijn regels Mortlach! We kunnen niet hebben dat de vragenbeantwoorders steeds worden geschoffeerd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2017 16:58

pindas83 schreef:Regels zijn regels Mortlach! We kunnen niet hebben dat de vragenbeantwoorders steeds worden geschoffeerd.


Geschoffeerd? Nou, volgens mij was ik echt niet persoonlijk of zo. Soms zeggen ze gewoon dingen waar wel een aanvulling op te geven is. Het is toch niet alleen maar Ja en amen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 07 okt 2017 20:40

Mortlach schreef:Mijn reactie is ondertussen alweer verwijderd. Mag niet, het oneens zijn met het panellid en o wee als je die vraagsteller eens zou zeggen dat ze emotioneel wordt misbruikt.

Oops,begin je nu zelf ook al te denken dat iedereen narcist is? :mrgreen:

Is deze meneer niet. Lees mijn reaktie onder de vraag. Denk eerder dat dat het is
Weet je waarom ik dat denk? Een narcist of mishandelaar, zegt het ook gewoon en deze meneer alleen af en toe in grapjes.
Waarschijnlijk ook nog als zij op een verkeerde manier juist naar het tegenovergestelde vist
Chaya schreef:Neehee, dat is een ernstige dwaling.
Ik zit net met een kopje ristretto met een schoteltje kruidnootjes (van de echte bakker) ernaast.
Mag dat al op 5 oktober?

Mag altijd. Ik heb die kruidnootjes met chocolade er omheen al op.( Een paar teveel al eigenlijk :P )
Laatst gewijzigd door Bambi op 07 okt 2017 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2017 20:53

Bambi schreef:Oops,begin je nu zelf ook al te denken dat iedereen narcist is? :mrgreen:


Joh, zit dat je nou nog steeds dwars?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten